Traag en mager konijn wat te doen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Traag en mager konijn wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:52

Hoi Bokkers
Ik heb een ongeveer 7 jarig konijn wat altijd wrg actief en fel is geweest. Zij zit samen met een ander konijn en een aantal kippen in een grote buitenren met nachtgedeelte. Vandaag ontdekte ik dat ze erg mager was en stil zat in een hoekje. Altijd rent ze weg maar bleef nu gewoon zitten. Heb er nu buiten onder t afdak in zown binnenkooi gezet met veel voer en water. Ze eet gelukkig wel.

Wat kan jk nu verder nog doen? En wat is beter om de kooi buiten te laten staan of in de garage te zetten?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:54

Wat dacht je van de dierenarts raadplegen? Doe jij toch ook als je kind afvalt en lusteloos is...

Edit, als de garage niet verwarmd is kan ie daarin met extra hooi en bodembedekking.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-02-14 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:55

weet niet of de garage verwarmt is dan niet doen, is het een groot konijn?

NZ92

Re: Traag en mager konijn wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 21:17

Nee het gaat om wen klein dwergkonijn. En ga niet gelijk de d.a comtacten ze eet namelijk nog wel. Dus beter in de garage ipv buiten? Het is namelijk wel een buitenkonijn

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:19

Als ze erg afgevallen is dan zou ik toch wel de dierenarts contacten.
Ik ken veel van dit soort gevallen die namelijk toch een kaakabces hebben of pijn aan de tanden hebben.
Enkel de dierenarts kan je uitsluitsel geven.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:21

Ik vermoed dat het diertje last heeft van mondproblemen. Kun je zelf eens goed kijken naar de voortanden? Zien die er normaal uit kan het ook verder weg in het bekkie pijn doen. Bezoekje dierenarts is zeker niet overbodig.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 21:23

Maar dan zou ze toch wel stoppen met eten? Voortandjes zien er goed uit

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:25

NienkeNiels schreef:
Maar dan zou ze toch wel stoppen met eten? Voortandjes zien er goed uit

Dat hoeft niet. Is toch een eerste levensbehoefte he. Dus alleen als het echt niet gaat stoppen ze met eten en dan ben je al te laat..
Kan best zijn dat je konijn nog steeds eet maar veel te weinig om goed op gewicht te blijven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:25

Ik heb er een aantal gezien (op de dierenkliniek in Utrecht) waar aan de buitenkant niets te zien was en waar binnen in de mond in eerste instantie ook niets te zien was, maar pas na de narcose kan ver genoeg in de keel gekeken worden. Daar zaten dikke proppen met hooi omdat het arme konijn gewoon bleef eten omdat het zo'n honger had maar gewoon minder doorgeslikt kreeg en grote gaten in het weefsel omdat alles ontstoken was. Vergis je niet in het 'wel eten'.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:39

Zou ook even langs de DA gaan. Jij ziet misschien niets, maar het diertje valt niet voor niets af en is lusteloos.
Iets is er dus niet goed... Kan van alles zijn, misschien zelfs simpel te verhelpen.

En mijn konijntje at ook goed, maar werd ook steeds magerder. De voortanden bleken te zijn doorgegroeid (kon ik aan de buitenkant niet zien). Dus dat ze eten wil niet altijd wat zeggen. ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:14

Oke bedankt. Zal morgenochtend gelijk even bellen.