Over dominantie en roedelleiders bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Over dominantie en roedelleiders bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:42

*\o/*

Een ontzettend goed filmpje voor iedereen die een hond heeft, er mee werkt of er überhaupt interesse in heeft.

Met heel veel bekende namen:
Citaat:
Brigitte van Gestel
Martin Gaus
Nicky Gootjes
Monique Appels
Geert de Bolster
Henk Bouman
Sam Turner
David Pithie
Sacha Gaus
Peter Beekman
Elian Hattinga van 't Sant
Ian Dunbar
Dany Grosemans
Jane Killion
Judith Lissenberg
Monique Bladder
Lindsey de Bolster
Brenda Bouman
Jolein van Weperen
Sonja van Leeuwen
Pim Schuurmans
Bo
Debby van Dongen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:58

Ik heb het filmpje na 1 minuut al afgezet. Snap eigenlijk niet wat er interessant is aan een filmpje waarin meerdere mensen laten horen wat ze niet willen zijn :o .

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:13

Inoterry schreef:
Ik heb het filmpje na 1 minuut al afgezet. Snap eigenlijk niet wat er interessant is aan een filmpje waarin meerdere mensen laten horen wat ze niet willen zijn :o .

Omdat het -zeker met namen als Jane Killion en Ian Dunbar, maar ook onze Nederlandse hondenprofessionals - hopelijk eindelijk eens uit hondenwereld geholpen wordt, de verschrikkelijke dominantietheorieën en het de baas spelen/zijn over een hond.

Met een ondersteunend stukje van Monique Bladder: http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... ominantie/
Laatst bijgewerkt door Hhilde op 06-02-14 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Re: Over dominantie en roedelleiders bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:23

Wat is in hemelsnaam het nut van dit filmje? Ik zie alleen maar mensen die zeggen : "ik ben die en die, en ik wil geen roedel leider zijn". Geen enkele onderbouwing, geen achterliggende theorieën, geen enkel argument. Denk je echt dat er mensen zijn die na het zien van dit filmpje zeggen: "goh, als Martin Gaus geen roedel leider wil zijn, dan wil ik dat ook niet zijn"? Zo kan ik ook wel een filmpje maken met mensen die zeggen " Ik geef mijn hond een rotschop zodra hij iets fout doet".
Nogmaals, ik ben erg nieuwsgierig op welke manier jij denkt dat dit de gedachtegang van hondeneigenaren gaat veranderen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:25

Dat is hetzelfde filmpje :) .
En dan nog vind ik het niet interessant om te weten wat ze NIET willen.
Wat ik wel weet is dat als ik niet zorg dat ik hier de baas in huis ben mijn Daisy de boel overneemt en ik 3 knokkende honden heb, buiten het feit dat ze mij dan ook gaat bijten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:28

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:33

Wat een onzin dat filmpje. :') Ze willen geen roedelleider zijn, wat bedoelen ze daar dan mee? Hier kan je toch niets uit concluderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:36

Ik mijzelf zeker als een leider. Ik voed mijn hond op. Ik bepaal wat wel en wat niet mag.

Doe ik dit niet. Dan wil ik niet weten hoe het huos er nu uit zag. En wat voor onopgevoed geval ik dan heb.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:41

beestenfreak schreef:
Wat is in hemelsnaam het nut van dit filmje? Ik zie alleen maar mensen die zeggen : "ik ben die en die, en ik wil geen roedel leider zijn". Geen enkele onderbouwing, geen achterliggende theorieën, geen enkel argument. Denk je echt dat er mensen zijn die na het zien van dit filmpje zeggen: "goh, als Martin Gaus geen roedel leider wil zijn, dan wil ik dat ook niet zijn"? Zo kan ik ook wel een filmpje maken met mensen die zeggen " Ik geef mijn hond een rotschop zodra hij iets fout doet".
Nogmaals, ik ben erg nieuwsgierig op welke manier jij denkt dat dit de gedachtegang van hondeneigenaren gaat veranderen?

Nee, het zijn stuk voor stuk mensen die dagelijks veel met honden bezig zijn en hierbij hun statement maken. Er zijn nog veel te veel mensen die er in geloven dat je absoluut een roedelleider moet zijn of zoiets als een roedelleider. Heel veel van deze mensen hebben boeken geschreven, plaatsen artikelen op hun eigen sites, hebben hondenscholen waar ze hun ideeën naar voren brengen, begeleiden mensen tijdens gedragstherapie, maken filmpjes voor op youtube, hebben facebookpagina's.. Genoeg kans om dus te bekijken wat hun ideeën zijn en wat ze wel willen.

Inoterry schreef:
Wat ik wel weet is dat als ik niet zorg dat ik hier de baas in huis ben mijn Daisy de boel overneemt en ik 3 knokkende honden heb, buiten het feit dat ze mij dan ook gaat bijten.

Excuses, heb de link al veranderd. Jouw specifieke situatie ken ik niet, maar waarschijnlijk knokken jouw honden niet omdat je ze regels geeft. Honden zijn gebaat bij voorspelbaarheid (elk dier ervaart stress bij een onvoorspelbare omgeving) en duidelijkheid. Mag dit vandaag niet, dan mag het morgen ook niet, regels dus. Niet omdat je 'dominant' bent.

Shadow0 schreef:
Dit is vast [BB] en dit is waarom ik geen! fan ben weer opnieuw? De argumenten die daar staan gelden wat mij betreft nog steeds.

Nee, dit topic gaat niet over Cesar Millan.

love_western schreef:
Ik mijzelf zeker als een leider. Ik voed mijn hond op. Ik bepaal wat wel en wat niet mag.

Doe ik dit niet. Dan wil ik niet weten hoe het huos er nu uit zag. En wat voor onopgevoed geval ik dan heb.

Maar regels geven is toch iets anders dan roedelleider zijn? Of zie jij dat hetzelfde?
Ik zie het meer als een soort verbond, mijn hond mag meedenken in het dagelijks leven maar ook tijdens het trainen, alleen heeft hij 49 procent voor het zeggen en ik 51. Uiteindelijk bepaal ik wel, maar ik let op wat mijn hond wil en voelt. Ik ben niet bezig met dominantietheorieën of op welke manier ik de baas moet zijn over de hond. Ik hou niet van de vergelijking baas -> volger, maar meer van de vergelijking moeder -> kind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:47

Hhilde schreef:

Natuurlijk wel. De enige reden die er is voor mensen om te zeggen dat ze geen roedelleider willen zijn is om zich af te zetten tegen Cesar.

(Dat, of het is inderdaad niets zinvoller dan een filmpje met allemaal mensen die opstaan en zeggen 'ik ben geen vliegtuig'.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:58

Het meest grappige vind ik dat de betekenis van roedelleider blijkbaar niet duidelijk is.
Is de roedelleider in een groep met honden een hond die domineert, niet samenwerkt met de rest en vooral totaaaal niet leuk is? Want volgens deze mensen is dat wat roedelleider zijn inhoud.

Vind overigens de gesloten houdingen en het niet de waarheid vertellen(veel knipperen met je oogleden: dan ben je niet zeker van je zaak) ook apart. Behoorlijk slecht geacteerd :D

Ik gok zomaar dat het merendeel van de mensen, als ze echt zo succesvol zijn als ze beweren, dan ongewenst roedelleider zijn, maar ze dat blijkbaar niet doorhebben.

Daarnaast ben ik wel benieuwd wat dit een ontzettend goed filmpje voor hondeneigenaren maakt? Wordt je er ook maar iets wijzer van?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:07

Inoterry schreef:

Wauw meen je dat nou..... dat ze jou dan ook gaat bijten, lijkt mij dat er wel wat mis is dan :o .
Ik heb twee flinke honden en in het verleden altijd grote honden gehad (oa type waak/verdediging en jachthonden) maar nog nooit maar dan ook nooit het idee gehad dat ze mij zouden kunnen gaan bijten.

Ben erg benieuwd hoe jij dan zorgt dat je de baas bent en blijft?

Ik vind het een leuk filmpje wat ik ben echt gruwelijk allergisch voor mensen die zich als alpha hond voordoen en bij elk "probleempje" de "dominantie" uit de kast trekken.

En een mens kan geen roedelleider zijn want je bent nu eenmaal geen hond, en een hond is geen mens en daarom met je een soort manier van samenwerken vinden waarin beide zich prettig en veilig voelen en waarbij het voor beiden wat oplevert.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:08

Hhilde schreef:
beestenfreak schreef:

Nee, het zijn stuk voor stuk mensen die dagelijks veel met honden bezig zijn en hierbij hun statement maken. Er zijn nog veel te veel mensen die er in geloven dat je absoluut een roedelleider moet zijn of zoiets als een roedelleider. Heel veel van deze mensen hebben boeken geschreven, plaatsen artikelen op hun eigen sites, hebben hondenscholen waar ze hun ideeën naar voren brengen, begeleiden mensen tijdens gedragstherapie, maken filmpjes voor op youtube, hebben facebookpagina's.. Genoeg kans om dus te bekijken wat hun ideeën zijn en wat ze wel willen.

Maar waarom plaats je dan dit filmpje (wat er ook nog eens zeer amateuristisch uitziet), en niet een interessant artikel of een filmpje waarin deze mensen hun theorie duidelijk uitleggen?
Je geeft aan dat je wilt dat (bij jou) de verhouding hond/baasje ongeveer 49/51 is, waar ik mij wel in kan vinden, maar neem je dan ook niet een leidende positie in? wat versta jij onder een roedel leider?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:28

Paperboy schreef:
Inoterry schreef:

Wauw meen je dat nou..... dat ze jou dan ook gaat bijten, lijkt mij dat er wel wat mis is dan :o .
Ik heb twee flinke honden en in het verleden altijd grote honden gehad (oa type waak/verdediging en jachthonden) maar nog nooit maar dan ook nooit het idee gehad dat ze mij zouden kunnen gaan bijten.

Ben erg benieuwd hoe jij dan zorgt dat je de baas bent en blijft?

Daisy kreeg bij de vorige eigenaar totaal geen regels en als ze iets moest doen had ze nooit geleerd hoe of wat de bedoeling was en stond ze dus bestempeld als een hond die niet luisterd. Bij mij zijn er wel regels en die heb ik haar ook geleerd met veel geduld. Wel merkte ik dat ze een paar keer mijn andere hondje, Terry, afsnauwde en dat ze probeerde zijn eten te pikken en daarmee weg kwam als ik niet tussenbeide kwam. Nadat ze een tijdje bij mij was waren we gezellig aan het spelen en begon ze ineens op mijn arm te rijden. Ik heb haar meg geduwd waarna ze op me af kwam en me hard beet. Dat heb ik gecorrigeerd en sindsdien gaat alles gewoon zoals ik het wil. Vanaf dat moment snauwt ze Terry niet meer af, probeert ze zijn eten niet meer te jatten en ik hoef maar mutsie te zeggen en ze doet precies wat ik wil, vaak zonder dat ik hoef te zeggen wat ik wil. Maar als ik een keer ziek ben kan ik het meteen aan haar merken, dan probeert ze stiekem de boel weer over te nemen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:44

Omdat dit filmpje vandaag online is gekomen :)
Ik zie een roedelleider als een hond die een roedel leidt. En dan alsnog in bepaalde situaties andere honden het voortouw laat nemen omdat die hond er toevallig beter in is. Leidende honden zijn goed is kleine signalen en samenwerken. En dat in combinatie met het principe 'die beweegt, die bepaald' zegmaar. Het heeft imo niks te maken met mensen die eerst de deur uit gaan of willen dat hun hond luistert 'omdat zij het zeggen' of denken dat hun hond werkt voor de baas.

@Air: als geen van deze mensen jou iets zegt, dan zegt dat mij al voldoende. Dit zijn Nederlands' grootste hondenprofessionals en lopen voorop op het gebied van training bij honden. En dan nog de buitenlandse hondenberoemdheden zoals Jane Killion. Het is niet zo dat ze ongewenst roedelleider zijn, want het zijn allemaal mensen. Ze werken samen met hun hond. Alleen 'de baas zijn' is iets wat achterhaald is, maar ook tegenwoordig nog in één zin wordt genoemd met opvoeden, de hond laten weten dat jij de baas bent, etc.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:50

Shadow0 schreef:
Hhilde schreef:

Natuurlijk wel. De enige reden die er is voor mensen om te zeggen dat ze geen roedelleider willen zijn is om zich af te zetten tegen Cesar.

(Dat, of het is inderdaad niets zinvoller dan een filmpje met allemaal mensen die opstaan en zeggen 'ik ben geen vliegtuig'.)

Mijn idee.. Toen ik Martin Gaus in het lijstje zag staan dacht ik al dat het wel weer een steek onder water zou zijn naar Cesar Millan. Ga bezig op je honden school ipv andermans inmiddels bewezen succesvolle methode af te kraken.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:51

Onze trainer zegt dat dominantie zich pas in een later stadium ontwikkelt, niet als honden elkaar voor het eerst zien. Interessante theorie..maar ik weet niet goed wat ik moet geloven, want in mijn mening vormt de eigenschap zich al in het nest. Ondanks onze trainer noem ik mijn hond dominant, en zijn we nog erg zoekende met haar gedrag.. Ik ben het er niet mee eens dat ik een roedelleider moet zijn, ik werk liever samen, zolang ze zich wel aan mijn regels houdt, mag ze heel veel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:55

Waar zeg ik dat geen van deze mensen mij wat zegt?
Als ze Nederlands grootste hondenprofessionals zijn, waarom beweren ze dan dat een roedelleider niet samenwerkt, onderdrukt/domineert en totaal niet leuk is? Dat vind ik totaal niet professioneel overkomen, überhaupt andermans methode afkraken zonder onderbouwing niet.
Ze hebben een bepaalde betekenis aan het woord roedelleider gegeven en scheren daarmee iedereen over één kam. Zeer professioneel hoor.

Waarom roept er één iemand zelf: ik ben geen roedelleider, maar -begeleider? Wat is het verschil?

Is de baas zijn iets wat achterhaald is? Want? Het is goed dat honden zelf beslissen wat ze doen ook al is het absoluut niet gewenst?
Sinds wanneer kan je NIET samenwerken met je baas? Dat betekend dat de hele arbeidsmarkt een markt is van mensen die niet samenwerken?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:59

eponine schreef:
Onze trainer zegt dat dominantie zich pas in een later stadium ontwikkelt, niet als honden elkaar voor het eerst zien. Interessante theorie..maar ik weet niet goed wat ik moet geloven, want in mijn mening vormt de eigenschap zich al in het nest. Ondanks onze trainer noem ik mijn hond dominant, en zijn we nog erg zoekende met haar gedrag.. Ik ben het er niet mee eens dat ik een roedelleider moet zijn, ik werk liever samen, zolang ze zich wel aan mijn regels houdt, mag ze heel veel.

Ik denk dat ook, dat dominantie tussen honden onderling pas later komt. Honden die ze kort tegenkomen hebben ze niks mee te maken, ze begroeten ze en spelen misschien wat, maar dat is het. Net zoals jij en ik mensen tegenkomen op straat en die begroeten en weer doorlopen, er is geen sprake van een relatie of zo. Honden die vechten terwijl ze elkaar niet kennen komt eerder door onbeleefd gedrag, onkunde in hondentaal of een hond die succes gehad met in mensenogen verkeerd gedrag.

En nee. Dit gaat niet over CM en dat hij er nu bij gehaald wordt omdat Martin Gaus hem een steek zou willen geven is natuurlijk belachelijk := Wat zouden de andere mensen in het filmpje daaraan hebben.. Zeker omdat MG dit filmpje helemaal niet zelf geproduceerd heeft en ik snap sowieso niet waarom hij dat zou doen. Het is niet alsof hij klanten kwijt raakt aan CM, haha. Hij trekt er juist meer omdat mensen de methode van CM verkeerd toegepast hebben :=

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:00

Geweldig toch! al die nieuwe ontwikkelingen en het opnieuw kijken naar het concept "leiderschap"!
Mooi dat we een weg ook weer durven te verlaten als we ontdekken dat het toch ingewikkelder in elkaar zit!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:03

wat bijzonder dat veel mensen het filmpje niet lijken te snappen.
jammer.

Ik schrik er vaak nog van hoeveel mensen hun dier, als dominant of onderdanig omschrijven.

Ik kan me goed vinden in het filmpje! Ik vind het een goede reclame voor mensen die open staan voor meer inzichten in hondengedrag en zich bewust willen zijn en of worden, van honden gedrag.
Er ontstaan nog steeds dagelijks problemen, doordat mensen zich juist als roedelleider willen gedragen.
Dus ik vind het een prima filmpje!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:07

De dominantietheorie bestond al voordat CM in beeld kwam en heeft lang geheerst. Die theorie is ontstaan door inmiddels achterhaalde onderzoeken op een groep wolven die door mensen in gevangenschap werd samengesteld en gehouden. Daarbij moest je hond onderdrukt worden en op de rug gelegd worden (etc) omdat je dan de baas zou zijn. Die theorie is helaas erg goed blijven hangen. Mensen zijn geen roedelleiders omdat ze geen honden zijn. We leren met honden omgaan en zij met ons, maar we kunnen hun lichaamstaal nooit nabootsen met ons eigen lichaam. Ik werk nauw samen met mijn hond en zorg dat hij in deze maatschappij past. Het verschil tussen een leider en een begeleider lijkt me ook makkelijk. Stel, je gaat in therapie en ze stellen een leider voor je aan. Dat klinkt al heel anders dan wanneer ze je een begeleider aanbieden, is het niet?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:08

josien_m_ schreef:
Geweldig toch! al die nieuwe ontwikkelingen en het opnieuw kijken naar het concept "leiderschap"!
Mooi dat we een weg ook weer durven te verlaten als we ontdekken dat het toch ingewikkelder in elkaar zit!

:D Ja, helaas blijft men vaak hangen bij iets wat werkt, zonder verder te kijken naar iets wat voor twee kanten nog veel beter werkt!

Hhilde

Re: Over dominantie en roedelleiders bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:11

Daarbij was dit topic sowieso niet bedoeld om mensen te overtuigen van mijn 'gelijk'. Ik vind het belangrijk open te staan voor nieuwe ideeën als je jezelf wilt blijven ontwikkelen. Het was dus meer bedoeld als filmpje dat ik wilde delen met mensen die ook geïnteresseerd zijn in deze kant van het hondenwereldje :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:15

joyfordogs schreef:
wat bijzonder dat veel mensen het filmpje niet lijken te snappen.
jammer.

Ik schrik er vaak nog van hoeveel mensen hun dier, als dominant of onderdanig omschrijven.

Ik kan me goed vinden in het filmpje! Ik vind het een goede reclame voor mensen die open staan voor meer inzichten in hondengedrag en zich bewust willen zijn en of worden, van honden gedrag.
Er ontstaan nog steeds dagelijks problemen, doordat mensen zich juist als roedelleider willen gedragen.
Dus ik vind het een prima filmpje!

Voor zover ik weet valt er niets te snappen aan het filmpje, er wordt niks uitgelegd of onderbouwt namelijk.
Daarnaast vraag ik mij af waar het ''er ontstaan nog dagelijks problemen, doordat mensen zich juist als roedelleider willen gedragen'' weg komt?
Ik zie juist problemen ontstaan bij mensen die geen enkele vorm van leiderschap willen aannemen, zowel bij paarden als bij honden. Kijk alleen al naar de topics die geopend worden.

Dominant of onderdanig is niets meer dan een karaktereigenschap, ook als mens kan je dominant zijn, of onderdanig.

Je suggereert daarnaast dat mensen die roedelleider zijn of willen zijn niet open staan voor meer inzichten in hondengedrag en ze zich niet bewust willen zijn of worden van hondengedrag.
Dat heet een vooroordeel ;)