Vervelende honden op stal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Vervelende honden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 07:12

Wij staan op een perfecte stal er is alleen 1 min puntje en dat zijn de honden
Er is afgelopen december een vreselijke dominante reu bij gekomen een mix van alles wat Border Mechelaar en labrador alleen dat laatste zie ik niet
Die reu zou gekomen zijn om de roedel weer stabiel te krijgen 2 teefjes knokte regelmatig met elkaar ,,alleen t knokken blijft
Dat is niet t grootste probleem ,mijn probleem is dat die constant rondjes rent om de paddock en de paarden opjaagt en als hij de kans krijgt ook bijt ,Onze haf heeft een keer flink uitgehaald met haar voorbeen en die was raak ,alleen zat ze zelf wel bijna vast ik het touw ,waar ik dan weer niet zo vrolijk van word
De jongste hond liep wel eens de paddock te blaffen ,maar deed verder niks ,Nu hoor ik dat zei ook gaat happen en bijten
Honden constant opsluiten is ook geen optie ,dat doe ik wel als ik er ben .maar als wij er niet zijn hebben ze alle kans
S,nachts laten we de zadelstangen uit aan de stal deur zodat die niet op kan springen

Iemand ervaring hiermee ik zelf heb wel honden maar dit neurotische gedrag heb ik bij mijn honden niet
Hij lijkt echt geobeserdeerd

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 07:22

Krijg nu heel bokt denk ik over me heen. Even corrigeren met de longeerzweep kan heel effectief werken. Bij mij mogen ze niet in de bakken en op het weiland komen. Toen ze klein waren een keer eraf gestuurd en ze zijn er nooit meer geweest. Als er hazen op het land lopen moet ik hem nog wel eens waarschuwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 07:26

Als de eigenaren weigeren om de hond goed op te voeden dan zou ik idd ook zelf eens duidelijk corrigeren. Je paard kan er een flink trauma aan overhouden als die hond eens echt bijt..

meggiemeg

Re: Vervelende honden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 07:32

De eigenaar van de hond er flink op wijzen dat je geen zin hebt in bijtgevallen en dat dit niet zo langer kan. Dat je toch wel verwacht dat ze er wat aan gaan doen en dat je hun aansprakelijk stelt als er wel wat gebeurt maar dat je dat liever voor bent!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 07:37

De honden zijn van de stal eigenaar en die longeer zweep en bezem heb ik al gebruikt :=
Even is die weg ,maar dat duur niet lang en dan komt die weer
Heb zelfs 1 hond is flink in een staart zien hangen van t paard van mijn vriendin ,,Nu is t een staart maar de volgende keer is t een been ben ik bang

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 07:48

In dat geval zou ik toch met de eigenaar gaan praten en als het probleem niet beter wordt een andere stal zoeken. Dit vind ik tegenover betalende pensionklanten een nogo

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:15

Ik vind ook dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. Je betaalt voor een fijne plek voor je paard, op deze manier ervaart je paard meer stress en loopt zelfs kans op verwondingen. Je kunt natuurlijk wel aanbieden om mee te helpen om een afgesloten stuk te maken zodat de honden wel bewegingsvrijheid hebben.
Weigert de eigenaar mee te werken, dan zou ik ook verhuizen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:34

Is die eigenaar helemaal gek geworden?? -:(-

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 08:37

Dit zal de eigenaar niet verteld zijn de hond komt van een boerderij die weg moest
Maar wij zitten er nu mooi mee opgescheept ,ik krijg het vermoeden dat de hond daar weg moest ,omdat hij misschien daar ook de koeien en ander vee aanviel

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:43

nu zal ik wel half bokt over mee heen krijgen... maar als corrigeren niet lukt ( kan ook niet met zweep/bezem omdat de hond heel gauw doorheeft dat ie daar gewoon uit de buurt moet blijven ), vastzetten geen optie is... dan n halsband met stroom/geur/geluid... ben zelf absoluut geen voorstander van maar het helpt om de afstand te overbruggen en de hond "op heter daad" de corrigeren...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:51

sasja0705 schreef:
nu zal ik wel half bokt over mee heen krijgen... maar als corrigeren niet lukt ( kan ook niet met zweep/bezem omdat de hond heel gauw doorheeft dat ie daar gewoon uit de buurt moet blijven ), vastzetten geen optie is... dan n halsband met stroom/geur/geluid... ben zelf absoluut geen voorstander van maar het helpt om de afstand te overbruggen en de hond "op heter daad" de corrigeren...

Inderdaad want als een hond op een manege al niet meer te handhaven is. Waar moet je dan met hem naar toe? Het dier kan er ook niks aan doen dan niemand de moeite heeft genomen om hem wat bij te brengen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:09

Goed idee, maar nadeel is dan wel dat iedere pensionklant een afstandsbediening moet hebben.. en als dat ding ergens neer gelegd wordt is ie binnen no-time kwijt ben ik bang.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:29

Nee..niet nodig...want als je goed toepast, dan is het hele speletje binnen maximaal twee dagen over . Dan heeft de hond namelijk geleert dat zijn gedrag erg onangename " bijwerkingen" heeft (gevolgen wil ik niet zeggen omdat de correctie niet na zijn handelen komt maar terwijl die het doet. Wil niemand bang maken, maar als er niets gedaan wordt, kan het nog veel erger worden. .. Jaren geleden hebben twee herdershonden op die stal waar ik reed een veulen uit de box getrokken... gelukkig heb ik het niet live meegemaakt . Was snachts gebeurt ... kort: het veulen heeft het niet overleeft...

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:48

De honden hebben al een band om tegen het weg lopen .De paddock ligt midden op het terrein waar de honden omheen kunnen lopen .dus zijn ze altijd in de buurt van de paarden

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:52

Een kruising border/mechelaar, ja, dan kan je erop wachten dat-ie gaat drijven en durft te bijten. Je kan corrigeren, maar ik durf te wedden dat hij dan wel ander gedrag verzint. Het probleem lijkt me dat die hond veel te veel energie heeft en veel te weinig uitdaging. Linksom of rechtsom gaat hij daar dus zelf naar op zoek.

Ik zou eens een stevig gesprek met de eigenaar aangaan. Dat deze hond niet geschikt is om op deze manier gehouden te worden en dat de veiligheid van paard en ruiter in het geding komt. En als er schade ontstaat door zijn hond, dat hij daarvoor verantwoordelijk is en alle kosten zal moeten dragen. En dat je ook al mensen hebt horen zeggen dat ze misschien weg willen gaan als er niet snel iets verandert (ook als dat niet waar is, soms is de dreiging van financieel verlies de beste prikkel voor iemand om een probleem aan te pakken).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:10

yentl2010 schreef:
Die reu zou gekomen zijn om de roedel weer stabiel te krijgen 2 teefjes knokte regelmatig met elkaar

De graad van stupiditeit die uit deze maatregel spreekt geeft me weinig hoop voor je dat de eigenaren van de betreffende honden de capaciteit hebben iets aan de huidige problemen te doen.
Zelfs als ze van goede wil zouden zijn.