Vegetarische hondenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Vegetarische hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 17:16

En nee, ik ben geen vegetariër.

MAAR ik heb een hond die sinds een klein jaartje problemen heeft met dierlijke producten. Eerst alleen vers vlees, maar nu ook bot/huid en zelfs hertengewei maakt haar al ziek. -O-

Zowel ik als mijn DA zitten met onze handen in het haar. Hond is duidelijk niet goed, veel te zwaar, haar overeind, sloom, slaapt heel erg veel en heeft beginnende artrose. Een uitgebreide bloedonderzoek geeft een gezonde hond aan. (alles doet het en heeft voldoende waarde) :?

Ze krijgt nu hondenbrok van het merk Reza zo'n 90/100 gr. per dag met een glucosamine/chondroïtine/msm goedje en omega 3 en 6, beide plantaardig. (en dat voor een hond van normaal 21 kilo en nu 28,40 kilo ;( ) Ze is de afgelopen 5 maanden (sinds ze brok krijgt) niet afgevallen op dit beetje voer.

We willen haar dus een tijd op puur vegetarische voeding zetten om te zien wat dat met haar doet. Het dieetvoer van de DA is geen oplossing, hond is namelijk allergisch voor rijst. En dat is het hoofd bestanddeel in al het voer van de DA.
Dus ik ben nu zoekende naar vegetarische voeding en ervaringen hier mee.

Wat er dus NIET in mag zitten is:
ei
melkproducten
vlees/gevogelte producten
visproducten
rijst

Ik heb inmiddels 5 soorten gevonden op het i-net. 3 vallen af wegens rijst en ei. (benevo en ami dog, bubeck brok)
Biologisch is geen vereiste. En zelf maken zou nog een optie zijn. (al kan ze niet met mij mee eten, ben grote liefhebber van tomaat/ui/knoflook en veel vlees in mijn eten :9 )

Wie kan ons helpen??

PS geen reltopic hier van maken. Ik wil informatie om weer een gezonde hond te krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:19

Furrow

Re: Vegetarische hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:23

Mijn zus haar hond heet vegetarisch hondenvoer, ze koopt dat in belgië in de bioplanet (een grote biowinkel). Hond doet het er prima mee :)

Maar wat jij zoekt is veganistisch sinds er geen dierlijke producten in mogen zitten, dat kan je inderdaad alleen op inet bestellen

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:31

Mijn hond is allergisch voor rund en kip, ik heb hem op aanraden van de dermatologe een tijdje op een diëet van aardappel, sperziebonen en tofu gehad. Misschien is dat iets voor jou om te proberen?
Mijn hond ging er wel van afvallen, terwijl hij al te dun was, dus ik voer hem nu wildvlees, dat gaat namelijk wel goed. Maar aangezien jouw hond al te zwaar is, is deze optie voor jou misschien wel een uitkomst. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 17:35

Furrow ik zie dat ze het merk Yarrah verkopen. Die kan ik in NL ook krijgen.

Magrathea zeker een hoop geblaat. Ik zal het later eens door spitten. Engels lezen is niet mijn sterkste kant.

Karmandi Dank je. Sperziebonen krijg ik er alleen niet elke dag in. Na een paar dagen laat ze het staan. Die krijgt ze dus al.
Tofu er bij heb ik nog niet geprobeerd. Ga dat eens doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:39

In bovenstaand artikeltje staan daar ook een paar tips voor, oa een beetje olijfolie erbij doen.
Mocht je voor tofu gaan: haal het bij de toko, is mucho goedkoper dan bij de Appie :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 17:43

Olijfolie haalt ze haar neus voor op -O- Al geprobeerd. Ze is niet zinnig hoor, lijkt zo :roll:

Appie is sowieso duur (vind ik) Maar de toko weet ik te vinden.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:48

Inderdaad Magrathea, tofu is bij de toko helemaal niet zo duur :)
Als je hond geen sperziebonen wil eten, kan je ook experimenteren of afwisselen met andere groenten en fruit. Bloemkool, broccoli of courgette kan bijvoorbeeld ook. Mijn hond is bijvoorbeeld ook gek op appel en banaan. Daar kan je gewoon een hoop mee uitproberen!
Succes in ieder geval!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:51

Zonnebloemolie dan? :+
De hond van mijn ex at ook heel graag tomaat en komkommer (als extraatje kreeg ze dat). Na mijn onderzoekje naar vegetarisch hondenvoer krijg ik het idee dat je naar sappig, vlezig groente en fruit moet zoeken (zoals tomaat dus :j )
En je kunt eventueel ook groenten een beetje koken zodat het wat zachter is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:04

weet je zeker dat je hond ook voor vis allergisch is? HOnden die voor rund, kip, geit enz. enz. allergisch zijn hoeven dit niet te zijn voor vis namelijk ;) in dat geval zou je alleen vis kunnen gaan voeren lijkt me makkelijker dan voer zoeken zonder vlees en zonder rijst. Ik ken wel voer zonder dat maar dat is vlokkenvoer en niet compleet dus heb je niets aan verwacht ik. Hoewel je misschien nog beter niet compleet kan voeren dan compleet en een zieke hond. Daarnaast zou je 2 dagen niet compleet, 1 dag compleet enz. kunnen voeren

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... omposition helaas bevat weer rijst

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:19

Ja maar, jongens -O- Veel groente en fruit is niet zo heel goed voor een hond. Dat kunnen ze niet zo goed verteren. Zijn er allergietesten voor honden? Dan weet ik niet of je dat al gedaan hebt (en ik eroverheen heb gelezen?), maar als je dat nog niet gedaan hebt zou je kunnen kijken naar wat dierenfan zegt. Even op vis laten testen. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:35

DAMWolf schreef:
Ja maar, jongens -O- Veel groente en fruit is niet zo heel goed voor een hond. Dat kunnen ze niet zo goed verteren. Zijn er allergietesten voor honden? Dan weet ik niet of je dat al gedaan hebt (en ik eroverheen heb gelezen?), maar als je dat nog niet gedaan hebt zou je kunnen kijken naar wat dierenfan zegt. Even op vis laten testen. :)

daar zit ik dus ook over te denken idd maar ja iets voeren waar een dier (of mens) allergisch voor is dat is net zo goed niet goed en voor dat dier niet zo goed te verteren natuurlijk ;) Daarom ben ik zo benieuwd naar vis. Er zijn allergie testen maar weet niet of die ook voor voeding zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:44

dierenfan schreef:
DAMWolf schreef:

daar zit ik dus ook over te denken idd maar ja iets voeren waar een dier (of mens) allergisch voor is dat is net zo goed niet goed en voor dat dier niet zo goed te verteren natuurlijk ;) Daarom ben ik zo benieuwd naar vis. Er zijn allergie testen maar weet niet of die ook voor voeding zijn.

Honden zijn niet 100% carnivoor. In het wild eten ze ook gewoon groenten en fruit als dat voor handen is. En om nou te zeggen dat er veel vlees zit in een willekeurige supermarktbrok met 2% vlees :Y)

Voedselallergieën zijn vooral te testen op ervaring... Denk niet dat TS het zomaar uit de lucht grijpt, die visallergie

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:15

Is er al eens een goed eliminatiedieet gedaan op basis van 1 nieuwe eiwitbron?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:23

Yarrah al eens geprobeert? De vleesvervanger is sojaboon verder graan, mais en zonnebloempitten. Dat is het globaal zo n beetje.

Daarnaast is terra canis een natvoer dat volledig vleesvrij is. Normaal bedoelt om te voeren naast vlees maar misschien maak je daar vegetarische brokken smakelijker mee. Dit zijn de ingredienten
Samenstelling:
wortel, courgette, knolselderij, pompoen, broccoli, papaya, abrikoos, appel, pastinaak, paardebloem, komkommerkruid, mineraalaarde, zeealgen.
(Verhouding groente : fruit = 80% : 20%)

En Hermanns

Samenstelling: ook volledig vleesloos. Wij hebben van dit merk de volledige kip voor onze kleine dame nu. Die mag alleen volledig kip en beperkt kip met rijst nu voor haar darmen. Lastig te vinden.
Bio-Groentenpan:
bio-zoete aardappelen, bio-pompoen, bio-courgette, bio-cranberries.
Bio-Vleesloos:
bio-wortel, bio aardappelen, bio-appel, bio-peer, bio-bananenstukjes.
Toegevoegde stoffen:
volgens de producent zonder toegevoegde stoffen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:54

Mijn eerste gedachte was rijst, een hond van familie kreeg dit de laatste jaren van zijn leven ivm allergiën, die mocht alleen nog maar rijst en rijstwafel.. maar dat is voor jouw hond dus ook geen optie.
Mijn hond geef ik regelmatig gewoon avondeten-restjes.. Aardappel, pasta, groente, vleesvervangers.. ze is er gek op! Misschien kun je dat dan aanvullen met supplementen. Vitamine B12 kun je nl alleen uit dierlijke producten halen. Zelf eet ik als vegetariër veel groente met ijzer zoals broccoli, en de hond is er ook gek op.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:59

Ts, mag ik vragen wat voor vers vlees je hond gehad heeft? Heb je al een eliminatiedieet geprobeerd?

Verder wat vegetarisch betreft kan ik je helaas niet helpen. Het eliminatiedieet is eigenlijk de enige tip die ik nog heb.

Sterkte ermee. Weet wat het is een hond die niets verdraagt. Mijn dierenarts wist het ook niet meer met mijn hondje maar uiteindelijk bleek vers hier wel de oplossing.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:03

Mijn hond krijgt alleen Yarrah vegan droogvoer en een enkele keer vers groente of fruit. Ze is ook allergisch voor dierlijke eiwitten en met dit voer doet ze het perfect! Ze glanst weer mooi, is vrolijker dan ooit en is mooi stabiel op gewicht.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:39

Ik doe het even zo met antwoorden.

Als je hond geen sperziebonen wil eten, kan je ook experimenteren of afwisselen met andere groenten en fruit.
Ze eet wortels (elke dag een rauwe ivm maag en darmklachten) appel, bietjes, bloemkool, bonen, brokolie soms, banaan in boekweitpap en tuttifrutti, aardappel in welke vorm dan ook, pizza is ze ook niet vies van, spaghetti, bami, boterham met honing. En het verboden spul drop en koek.

Zonnebloemolie dan?
Soms wel, vaak niet. Ze krijgt notenolie van hokamix de omega 3 en 6

weet je zeker dat je hond ook voor vis allergisch is?
Nee, omdat ze al erg reageert op bot en gewei willen wij (DA en ik) eerst helemaal dierlijkvrij voeren. Om dan te bekijken waar ze intolerant/allergisch is.

Veel groente en fruit is niet zo heel goed voor een hond.
Dit schijnt dus erg mee te vallen. DA heeft brok bestaande uit groente en fruit, en helaas rijst

Is er al eens een goed eliminatiedieet gedaan op basis van 1 nieuwe eiwitbron?
Daar willen we met dit dieet naar werken. DA heeft eliminatiedieet voeren, maar die bevatten allemaal rijst. Het is de bedoeling straks naast vegetarisch te beginnen met 1 vlees soort

Yarrah al eens geprobeerd? En Hermanns.
Nee, beide gister pas gevonden, zeker wel een optie

terra canis een natvoer dat volledig vleesvrij is
Deze ken ik nog niet, ga dat erder bekijken

Ts, mag ik vragen wat voor vers vlees je hond gehad heeft?
Tuurlijk mag je dat vragen. Dat waren Duck, Smuldier, Farmfood, verschillende barf leveranciers. Maar zelfs gewoon bot (al dan niet gerookt) en ook gewei gaat niet meer

Ze is zeker weten niet allergisch voor gluten.

Ze lust best wel veel, maar hoeveel moet ze krijgen om geen te korten te krijgen? (DA kan mij hier geen antwoord op geven)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Mijn kennis reikt niet ver genoeg om een compleet vegetarisch menu samen te stellen of daar zelfs in de buurt te komen maar hierbij wil ik wel mijn ervaringen met groenten delen:

Mijn honden krijgen al een tijd barf te eten en ik maak zelf groentemixen (10% vd maaltijd bestaat hier uit groentemix) Ik maak de mixen zelf door ongeveer 10 verschillende groenten te pakken en deze in de blender samen met wat water fijn te pureren tot een glad papje. Gepureerd kunnen honden de voedingsstoffen in groenten namelijk veel beter benutten. Een andere optie is koken.

Goed, wanneer een hond vlees eet haalt hij zijn energie voornamelijk uit eiwitten en vetten. Ik denk dat het heel moeilijk is om dit te bewerkstelligen indien hij vegetarisch moet eten. Ik denk dus dat je daarom de koolhydraten moet opvoeren. Om dit voor elkaar te krijgen kan je dingen als pasta/aardappel voeren. Maar zelf geef ik de voorkeur aan dingen als gekookte pompoen en zoete aardappel. Deze twee dingen vinden mijn honden heerlijk en ik doe dit geregeld door de groentemixen die ik maak. Verder kan je denken aan geweekte havermoutvlokken, gemalen noten etc. Percentages en hoeveelheden die je zou moeten voeren: geen idee.

Ik lees trouwens iets over zonnebloemolie: Dit zou ik niet geven of in elk geval met mate. Dit bevat vooral omega 6 vetzuren en honden krijgen dit over het algemeen al genoeg binnen met voeding. Liever olijfolie en/of een olie die rijk is aan omega 3.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen: Als dit mijn hond was geweest was ik op zoek gegaan naar een goede holistische dierenarts die verder kijkt als alleen de voeding. Ik zou bijvoorbeeld willen weten waarom mijn hond steeds zo extreem allergisch reageert op van alles en nog wat, misschien ligt er een ander probleem ten grondslag. Als ik de geschiedenis lees is er al van alles geprobeerd maar het komt op mij over dat de dierenarts het eigenlijk ook niet zo goed meer weet. Een eliminatiedieet op basis van 1 diersoort is nog nooit geprobeerd en om eerlijk te zijn, dit verbaasd me wel. Want dat is veel makkelijker, natuurlijker en completer om te voeren als dat je ooit gaat bereiken met vegetarisch voeden. Om zo'n dieet uit te voeren, kan je denken aan een dieet van rauw vlees bijv. paard. Of als rauw niet mogelijk is kan je ook zelf gaan koken. Je hebt van Trovet ook een unique protein lijn, dat is puur gekookt vlees van 'zeldzame' dieren. Niet compleet, maar dat maakt niet uit omdat je als het goed is, na een week of 6 dingen gaat toevoegen. En je kan hierbij altijd nog een vitamine premix gaan geven als je je daar toch zorgen om maakt. Ik denk dat een holist je bij deze keuze goed kan begeleiden en dat je dan verder komt als bij je normale dierenarts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:52

Ik zou je vraag eens op bv barfplaats stellen.
Niet denken van "uh hun geven alleen maar vlees haha". Maar er zitten ook een paar da's (in meen Tannetje) die je wel opweg kunnen helpen met een eliminatie dieet en eventuele toevoegingen om geen tekorten op te lopen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:27

aikon schreef:
MAAR ik heb een hond die sinds een klein jaartje problemen heeft met dierlijke producten. Eerst alleen vers vlees, maar nu ook bot/huid en zelfs hertengewei maakt haar al ziek. -O-

Zowel ik als mijn DA zitten met onze handen in het haar. Hond is duidelijk niet goed, veel te zwaar, haar overeind, sloom, slaapt heel erg veel en heeft beginnende artrose. Een uitgebreide bloedonderzoek geeft een gezonde hond aan. (alles doet het en heeft voldoende waarde) :?
Wat er dus NIET in mag zitten is:
ei
melkproducten
vlees/gevogelte producten
visproducten
rijst

Als je nog geen eliminatiedieet gedaan hebt, kun je onmogelijk zeggen waar je hond allergisch voor is. Een eliminatiedieet moet je namelijk minimaal 6 weken volhouden, omdat dan pas de klachten verdwenen kunnen zijn. Is jouw hond allergisch voor kip bijv. en heeft daar dus reacties op, zul jij na 3 weken geit voeren waarschijnlijk nog geen verbetering zien. Het lichaam is op dat moment nog 'reactief'. Maar dat betekent niet dat de hond niet tegen geit kan.

Ik zou dus een goede visbrok zoeken, zonder rijst, en chemische toevoegingen en dat minimaal 6 weken geven. Zie je dan nog geen enkele verbetering dan kun je alsnog op vegetarisch overstappen.
Bijv. deze brok: http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/acana/zonder_granen/132915#composition

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:16

Magrathea schreef:
dierenfan schreef:

Honden zijn niet 100% carnivoor. In het wild eten ze ook gewoon groenten en fruit als dat voor handen is. En om nou te zeggen dat er veel vlees zit in een willekeurige supermarktbrok met 2% vlees :Y)

Voedselallergieën zijn vooral te testen op ervaring... Denk niet dat TS het zomaar uit de lucht grijpt, die visallergie

Heb toch ook niet gezegd dat een hond 100% carnivoor is? Echter ik ben wel overtuigd dat ze zeker 95% vlees nodig hebben en 5% groente/fruit i.p.v. 100% groente/fruit ;)

Daarnaast als je zou zoeken (zou ik maar niet aan beginnen haha) zou je diverse keren kunnen lezen dat ik al heel lang beweer dat geen enkele brok complete voeding is als je kijkt naar wat honden eigenlijk nodig hebben ;) Echter jarenlange ervaringen geven wel duidelijk aan dat vele honden wel oud kunnen worden op die brok maar men heeft nog nooit kunnen testen (vrij logisch :+ ) of een hond die 12 jaar oud wordt op brok 15 jaar oud zou worden op vers voeding wat op die hond afgestemd gegeven wordt op de goede manier en hoeveel ziekten en gedragsproblemen dat zou schelen.

Helaas kan je zoiets nooit uitvoeren want dan zou je 2 dezelfde honden moeten hebben (2 nestgenoten is al te verschillend) zou het wel mooi vinden als dat grootst opgezet getest had kunenn worden!!

Verder denk ik niets over TS want ik ken TS niet maar ik ben gewoon benieuwd hoe ze zo zeker weet dat haar hond die allergieen echt 100% zeker heeft. Immers eigenlijk betekend dat (naar mijn idee) dat je je hond dan heel erg moeilijk eten kan geven waar hij voldoende uit kan halen om normaal te leven zonder ergens reactie op te geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:19

als tip zou ik wel geven als je niet iets kan vinden wat volledig is zonder rijst en vlees dan zou ik toch kvv gaan voeren en dan 100% vis.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:23

Magrathea schreef:
http://www.peta.org/living/companion-an ... cats-dogs/
Het eerste stuk is vooral geblaat over hoe slecht commercieel voer wel niet is, na "Important supplements" komt er een stuk over welke stoffen je nodig hebt en hoe je zelf het voer samen kan stellen ;)

Ik zie vooral een verwijzing naar een boek. Verder alleen heel summier wat je toevoegen kan zoals sojamelk, edelgist (dúúr!). Edit; en taurine en caritine.

Voor mensen zij peulvruchten heel goed voor vegetariërs, ik weet niet of het goed geschikt voor honden is? Het is wel handig en gemakkelijk als bestanddeel toe te voegen of evt te malen en met andere groenten een samsnhangend geheel te krijgen?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-02-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt