Kitten met niesziekte later vatbaarder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Kitten met niesziekte later vatbaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:52

Ten eerste, ik heb 2 dierenartsen geraadpleegd maar ik wil graag weten of er mensen ervaring mee hebben.

Ik heb een raskitten op het oog die niesziekte heeft gehad. Door een wilde speelpartij met zijn broertjes en zusjes is zijn oogje beschadigd geraakt en doordat hij niesziekte kreeg is het herpesvirus op zijn oogje geslagen waardoor dit niet kon genezen en zijn oogje is verwijderd.

Omdat hij altijd drager blijft van het virus kan het zijn dat hij in stressvolle situaties weer te maken krijgt met het virus, en dat zou eventueel op zijn goede oogje kunnen slaan.

Lang verhaal kort, wie heeft er ervaring met een kitten die niesziekte heeft gehad. Zijn ze vatbaarder of maken ze net zoveel kans als andere gezonde katten? De kitten is nu absoluut niet ziek, hij speelt rent eet en groeit goed.

Maar zoals begrijpelijk toch wel een geval voor mij om goed over na te denken.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:54

De kittens die ik van een boerderij heb gehaald en die alle drie niesziekte hadden kregen daar alle drie op oudere leeftijd weer ernstig last van. Ik begin er niet meer aan.

zonnebloem18

Re: Kitten met niesziekte later vatbaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:04

Als een kitten op tijd en goed behandeld is tegen de niesziekte is de kans op herhaling vrij klein.
Als een kitten echt doodziek was voor de behandeling gestart is is de kans op herhaling veel groter of kan het zelfs chronisch blijven.

Onze Ivy kwam met 6 weken met een dikke snotneus en prutogen in ons gastgezin, inmiddels is ze 5 en heeft ze tot nu toe helemaal geen problemen meer gehad terwijl ze al jaren niet meer is geent tegen niesziekte en we daarna nog wel kittens met niesziekte in huis hebben gehad.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 03:24

Hier ook een nu bijna 3 jarige met het virus. Ik laat haar bewust niet meer enten want na de enting is ze letterlijk doodziek geweest. Ze heeft wel een verminderde weerstand wat zich uit in een of twee keer per jaar een klein weekje niezen en een dik oogje en dan is het weer over.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:44

Zonnebloem, alle drie mijn kittens waren niet ernstig ziek toen ik ze ophaalde op de leeftijd van 7 weken, alle drie behandeld en ieder jaar met dood entstof geent en toch bij alle drie op latere leeftijd bingo, bij alle drie heeft de niesziekte uiteindelijk ook hun leven gekost! Mijn persoonlijke ervaring is dus totaal anders dan wat jij zegt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:14

Ik heb hier ook 1 rondlopen die toen hij kitten was zeer ernstig niesziekte heeft gehad. Wel op tijd met behandelen, maar toch kreeg hij het vorig voorjaar. En flink ook want hij was echt benauwd en als hij nieste zal alles in een straal van 2 meter onder het snot :+ onze andere kat heeft het heel licht gehad toen. Hoorde hem van de week niezen dus ik hou hem even in de gaten. Traanoogjes heeft hij ook snel, maar tijdens zijn met 100km/u door de kamer sjeezen vergeet hij volgens mij nog weleens met zijn ogen te knipperen want het is eigenlijk altijd na het spelen.

Ze worden allebei geënt.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij een hele slechte start gehad heeft en hij sowieso vatbaarder lijkt voor ziekte.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:18

Ik heb 2 kittens in huis gekregen die allebei stijf stonden van de niesziekte. 1 heb ik 10 jaar geleden in moeten laten slapen op 7 jarige leeftijd, maar dat niets met niesziekte te maken. De ander is nu 17 jaar oud en is nooit meer ziek geweest. Ze waren beiden echt heel ziek, maar zijn blijkbaar goed behandeld. Ik heb ze ook nooit laten enten na hun basisenting, dus mijn conclusie is eigenlijk dat je kat op latere leeftijd niet vatbaarder is voor niesziekte dan andere katten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:39

Één van mijn monsters heeft chronische niesziekte van kitten af aan. Heeft het waarschijnlijk gekregen als echte baby (voor hij 8 weken was) en dat is niet juist behandeld. Hij heeft een jaar lang af en aan medicijnen gekregen ertegen, wat maar matig hielp (hij zat in het asiel, dus 24/7 stress).
Toen ik 'm net in huis had, kreeg hij ook weer een gigantische aanval. Weer medicijnen, spoedbezoekjes aan de DA en ik heb 'm zo goed mogelijk verzorgd. Inmiddels is hij al ruim een half jaar antibiotica-vrij. Hij krijgt nu 3x daags Bisolvon kids en 3x daags echinae. Hiermee heeft hij enkel een klein snotneusje. Als hij stress heeft, wordt het wel erger. Maar gelukkig hoef ik niet meer naar de DA :) Als hij erg verstopt zit, krijgt hij een zoutoplossing-spray voor babies in z'n neus.
Overigens laat ik hem en m'n twee andere (gezonde) katten jaarlijks vaccineren. Ik wil niet dat het erger wordt of dat m'n andere katten niesziekte krijgen.

Ja, het is een zorgenkindje en zal dat altijd zijn. Maar ik zie ook wat een blijdschap dat beestje nu heeft. Hij zat al z'n hele leven 24/7 in een hokje van nog geen vierkante meter. Mensen stonden gelijk aan pijn en stress. En hier kan hij nu rondrennen, overal op klimmen, met speeltjes en de andere katten spelen, overal slapen en vooral heel veel knuffelen. Hij is echt getransformeerd van een zielig hoopje kat, die nog geen 5 meter kon rennen door benauwdheid en amper vacht had, naar een spring-in-het-veld met een soort leeuwenvacht, haha. Hij glanst, hij spint en hij is blij. Dat maakt het voor mij helemaal waard om hem te verzorgen mét z'n niesziekte.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 17:17

Hij is wel goed behandeld, hij heeft antibiotica gehad en een zalfje voor zijn goede oogje. Beiden entingen ook gehad.

Hij is speels en fit, niks op aan te merken, hij niest nog een enkele keer per dag.

Toch ben ik er nog niet helemaal over uit, ook mede de ervaringen hier...