DRINGEND - hond doet vreemd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

DRINGEND - hond doet vreemd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:18

Ik heb dringend raad nodig aangezien er op dit uur geen dierenartsen meer in mijn buurt beschikbaar zijn.
De hond van mijn vader begon een uurtje geleden zich erg vreemd te gedragen. Ze is erg onrustig en slap, wil alleen maar liggen maar kan geen juiste positie vinden, jankt af en toe en haar buik trekt soms in. Haar buik voelt ook een beetje hard. Ik dacht dat ze gewoon krampen had of geconstipeerd is, aangezien ze dat soms wel heeft, maar het is nog steeds niet over en nu begint ze ook te hijgen. Toen ik net op een hondenforum wat opzoekingen aan het doen was kwam ik op de symptomen van een maagtorsie uit, en sommige dingen komen bij haar wel overeen! Wat ze nog niet heeft gedaan is braken, maar ik maak me toch wel zorgen.. Ze heeft de hele dag normaal gegeten, het is echt pas geleden begonnen.
Het gaat om een Franse Bulldog van 1 jaar. Wat kan ik doen?!

Edit: aangezien sommigen erover heen blijven lezen.. Ze is al terug rustiger, ademt normaal en heeft haar plekje gevonden. Mijn ouders maken zich geen zorgen, zoals ik vermeld had is het de hond van mijn vader en beslis ik niet over haar. Mijn vader vindt het niet nodig om nu een DA te bellen.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 04-02-14 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke2

Re: DRINGEND - hond doet vreemd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:19

Dierenarts bellen en telefonisch overleggen!
Elke dierenarts heeft een spoedlijn, liever te vaak bellen dan 1 x te weinig!

StableDoor

NU naar een dierenarts! Dan moet je maar ver rijden/veel geld uitgeven! Er heeft altijd een dierenarts dienst!

Froukje
Forever young

Dierenarts bellen die hoogstwaarschijnlijk een bandje met het nummer van de spoed arts af speelt.
Er is er echt wel 1 die dienst heeft.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:20

Is er echt geen dierenarts beschikbaar? Ook niet ergens anders redelijk in de buurt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:20

Het enige advies wat ik je inderdaada kan geven is toch contact opnemen met een dierenarts. Sterkte met je hondje!!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:21

Dierenarts! Dan maar niet in de buurt.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:22

mocht het een maagtorsie moet je echt zo snel mogelijk weg met de hond naar de da , ik hoop ook dat hij het dan red :(:)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:24

Naar de spoedDA als je in paniek bent. In het beste geval betaal je gewoon ff duur om gerust gesteld te worden. Is het erger, ben je er op tijd bij.

Btw, maagtorsies bij kleine honden (wat een Franse Bull dus is) komen zelden tot nooit voor. Maar 't is wel altijd een spoed.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:24

Maagtorsies komen meestal voor bij grote honden maar wie weet....in zo n geval is echt een dierenarts nodig want daar kunnen ze aan doodgaan. Sowieso, net als bovenstaand al genoemd, de dierenarts bellen met de genoemde klachten.

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:25

Dierenarts spoedlijn bellen

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:28

En bij een maagtorsie zwelt de maag meestal op als een ballon. Zoals je het omschrijft zou ik denken aan krampen of obstructie, maar daar is ook meer onderzoek voor nodig. Inmiddels een dokter bereikt?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:28

Het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van je tekst was een hernia. En na het lezen van het ras al helemaal.
Wij hebben ook een Franse Bull en zij heeft helaas ook wel eens een hernia gehad. Vreselijk is het..

Ik zou snel de dierenarts bellen voor een onderzoek en misschien de optie hernia ook eens noemen.
Onze Bull kreeg het ook in het weekend en het kostte 3 bezoekjes in het weekend voor ze de juiste diagnose hadden. Ze dachten inderdaad ook aan een maagtorsie.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:29

toch hele grote kans op maagtorsie of zelfs darmtorsie, ook bij kleine hondjes

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:35

Ach arm hondje... :(:)
Ik zou toch maar bellen. Liever een keer te vaak dan een keer te weinig.

Sterkte ermee!

MightyMike

Ik zou ook zeker direct gaan bellen! Elke dierenarts heeft een bandje erachter met een tel die je wel kunt bellen op dit tijdstip! Succes met je hondje!

pillow

Het lijkt wel op het krijgen van puppy's. en ja er is 24 uur per dag een dierenarts bereikbaar hoor, Wat denk je van koliekpaarden of geboortes bij paarden en koeien, hoef je toch ook niet tot de volgende ochtend te wachten.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:36

Oké, ik heb me even te snel opgewind over die maagtorsies, ik las net inderdaad dat het zelden bij kleine honden voorkomt. Mijn ouders maken zich niet al te veel zorgen, mijn moeder zegt dat het gewoon krampen zijn, ondertussen ligt ze nu al een paar minuten stil en ademt ze terug rustiger.
DIT WAS IK VERGETEN TE VERMELDEN! We hebben haar daarstraks ook een ontwormingspil gegeven, dus het zou ook een bijwerking daarvan kunnen zijn.
Ik was gewoon even in paniek bij die maagtorsies te lezen, maar ik ben nu al wat gerustgestelder. Heb ook haar buik wat gemasseerd en dat leek de pijn wel te verzachten.
M'n vader wil nog even wachten met bellen omdat ze wel vaker last van haar buikje heeft en weer vanzelf over gaat, we zullen dus even moeten afwachten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:37

Absoluut direct bellen, zou een maagtorsie niet uitsluiten omdat het een klein ras is..

Edit: een ontworming kan ook zorgen ervoor dat wormen massaal afsterven en een ernstige verstopping veroorzaakt ook dat is spoed...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:38

Jullie kennen je hondje het beste. Ik ga er vanuit dat jullie het goed in kunnen schatten.
Wij hebben het ook maar van alleen tekst. Al zou ik het wel in de gaten houden.
Bellen kan trouwens nooit kwaad toch?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:42

Weet ik, maar het is niet mijn hond. Moest het mijn hond zijn zou ik al meteen gebeld hebben, maar het is die van mijn vader, dus hij beslist. Mijn ouders maken zich blijkbaar niet al te veel zorgen, ik hoop dat ze gelijk hebben. Ze hijgt tenminste al niet meer en maakt ook geen geluidjes meer, haar buik is niet opgezwollen zoals ze bij een maagtorsie beschrijven. Ze ligt nu ook al even rustig alsof ze eindelijk haar plekje heeft gevonden..

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:43

Heb je n PBtje gestuurd misschien heb je dr wat aan :)*
Laatst bijgewerkt door beaversrun op 04-02-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:43

Bellen kost nog niets, maar zou even overleggen idd met de dierenarts wat die er van vind en wellicht met tips waar je op moet letten. Dadelijk gaat iedereen op 1 oor en heb je geen zicht meer op je hondje. Begrijpelijk dat je ouders die keuze moeten maken, hopelijk valt het allemaal mee.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:47

Bellen kost wel degelijk iets, heb net even bij de wachtlijn gekeken voor dierenartsen en dat is €2,00/min. Dan nog, moest het mijn hond zijn zou ik gebeld hebben, maar mijn vader beslist hierover, zoals ik al zei.
Ik blijf sowieso nog even wakker tot ik zie dat het wel beter gaat en de hond slaapt bij mijn ouders, dus als er iets moest gebeuren worden ze ook meteen wakker.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:05

Ik ben net even wezen wandelen met m'n vader buiten met de andere honden en zij, en ze stond al meteen op haar poter te kwispelen toen ze de leiband zag. Buiten heeft ze 2 plasjes gedaan, ze was heel actief en je merkte totaal niets meer van voordien. Nu ligt ze gewoon terug rustig in haar mandje :)