Konijn zwanger?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muffin01

Konijn zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:46

Hoi,
Vandaag heeft een van onze rammen (per ongeluk) bij een voedster in het hok gezeten.
De voedster is al een jaar of 8 oud en niet meer bepaald in topconditie( vrij mager, blind aan een oog, maar gelukkig nog wel actief). Weet iemand tot welke leeftijd voedsters vruchtbaar zijn, en of dit schadelijk voor haar kan zijn? Ook of er een mogelijkheid is om het eventueel weg te laten halen. We zijn erg op haar gesteld en willen niet dat er iets gebeurd! Bovendien heeft ze nog nooit een nestje gehad!!
Alvast bedankt

Ruby1995

Re: Konijn zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:40

Ja dit is risicovol, omdat ze nooit eerder een nestje heeft gehad en al op leeftijd is. Volgens mij is het bij konijnen zo dat ze voor hun 2e jaar zeker hun 1e nestje moeten hebben gehad, maar dit weet ik niet 100%.
Ik zal gewoon even de dierenarts informeren voor de zekerheid, wel zo verstandig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:30

dit is voor je oudje zeker vol risico echter een sterilisatie zou ik met een 8 jarig konijn ook niet op zitten wachten....
Ik zou wel je rammen laten castreren dan hoeven ze niet meer uit te breken om bij de vrouwtjes te komen maar kan je ze ( 2 á 3 weken na castratie) zelfs koppelen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:41

Ik zou contact opnemen met de dierenarts, misschien dat het kan worden weggespoten.
Weet niet of een sterillisatie op deze leeftijd ook een risico is...

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:47

Heb contact gehad met de dierenarts.
We worden morgen terug gebeld!
Ik hoop echt dat ze niet zwanger is!

Dit is het enige mannetje dat niet gecastreerd is. We hebben dit niet gedaan omdat hij nogal klein is en mijn moeder durfde het daarom niet aan.

Bedankt allemaal