Ik heb een ram (NHD) van nu 11 weken oud. Over een weekje mag ik zijn toekomstige vriendinnetje (ook een NHD) ophalen (volgende week is zij 7,5 week). Wanneer ik haar op ga halen is de ram dus 12 weken oud.
De ram gaat nog gecastreerd worden, zodra dit mogelijk is.
De voedster krijgt uiteraard de tijd om rustig te wennen aan haar nieuwe omgeving voordat zij uberhaupt kennis gaat maken met de ram.
Ik lees op internet dat twee jonge konijnen makkelijker gekoppeld kunnen worden dan een jong en een ouder konijn. Maar wat ik niet kan vinden is of konijnen van deze leeftijd (12/13 en 8/9 weken ongeveer zeg maar) uberhaupt wel gekoppeld kunnen/mogen worden?
Wat is nu wijsheid, laat ik ze apart zitten tot de ram gecastreerd is (dit kan bij 4 a 5 maanden volgens de DA)?
Of kan ik ze vooraf (nadat de voedster wat gewend is) al kennis laten maken op neutraal terrein en ze daarbij in de gaten houden? Ik weet niet of de ram al geslachtsrijp is, maar gezien zijn leeftijd zal dat er natuurlijk om hangen.
Er zijn in ieder geval twee hokken, één hok waar de ram in zit en het hok waar ze t.z.t. samen in komen te zitten. De hokken kunnen tegenover elkaar geplaatst worden, zodat ze wel kunnen snuffelen aan elkaar.
Is het beter om de ram in het nieuwe hok te laten verblijven? Of kan ik hem beter in zijn oude hok laten zitten wat t.z.t. dus niet meer gebruikt gaat worden? Ik dacht gelezen te hebben dat de voedster beter in het hok van de ram bijgeplaatst kon worden, omdat die vaak wat meer gastvrij zijn/minder territorium verdedigen?
Kortom, wie heeft er tips?