Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 09:27

Hoi!

Gister is de dierenarts geweest voor ons drachtige geitje. Er hing iets roods/roze uit dus we hebben de dierenarts gebeld s'avonds met spoed. Het bleek de schede te zijn die ze eruit aan het persen was. Blijkbaar had ze al persdrang terwijl het lammetje er nog wel lekker zat. Hij heeft toen (heel sneu zonder verdoving..) een soort elastiek om de ingang heen gehecht en met een strikje vast gemaakt. Zo kan ze net alleen plassen en blijft de rest binnen. Aan de uiers te voelen komt het lam wel deze week. We moeten dus goed in de gaten houden of ze gaat bevallen, als dat zo is meteen dat strikje los maken en helpen.

Van de DA moet ik dan eerst voelen of ik pootjes voel, als dat zo is dus de strik los en dan de uitgang masseren omdat het strak heeft gezeten door de strik. Hij vertelde heel droog dat ik met mijn (blote!) hand er in moet om de gang wat soepeler te maken langs het kopje. Als het ver genoeg is aan de pootjes eruit helpen...

Ik vind het zo spannend! :o Het is voor het eerst dat ik een bevalling ga helpen. Onze geit is al 1 keer eerder bevallen wat wij hebben gezien, maar dit ging heel soepel uit zichzelf.

Het kan dus ieder moment gebeuern, en zonder ons gaat het dus goed mis. Wat een verantwoordelijkheid.. Word een slopende week, vaak s nachts eruit, in de pauzes van mijn werk naar huis sprinten kijken of er iets gebeurd, telefoon in de gaten houden, meteen na werk en voor werk kijken..

Wat ben ik blij als het lammetje (of meerdere?) er gezond naast staat.. Duimen jullie mee?

Dit was de moeder 2 jaar terug toen ze zelf nog een lammetje was en net bij ons geboren was!

Afbeelding

chocobroodje

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:36

Ahhh leuk hoor! Maar dit is wel een heel spannend verhaal zo. Zorg ervoor dat alles in de stal aanwezig is zoals zeep/emmers schoon water/handdoeken/ en vergeet je telefoon niet ;)
Als ze gaan gaat het meestal vrij snel :j

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 09:39

Bedankt :D Wat voor zeep? Hij zei ook dat ik iets van glijmiddel moest gebruiken, kon ook sla olie. Gewoon handzeep lijkt me niet echt goed om als glijmiddel te gebruiken of kan dat wel?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:39

chocobroodje schreef:
Ahhh leuk hoor! Maar dit is wel een heel spannend verhaal zo. Zorg ervoor dat alles in de stal aanwezig is zoals zeep/emmers schoon water/handdoeken/ en vergeet je telefoon niet ;)
Als ze gaan gaat het meestal vrij snel :j

en glijmiddel/betadine (voor het naveltje)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:50

Zeep is voor je eigen handen, voordat je er achter aankomt eerst goed handen wassen ;)
Glijmiddel kun je gewoon bij de drogist kopen, of bestellen via internet. Werkt allemaal net wat soepeler dan olie.
En idd betadine/blauwspray/desinfectant. voor het naveltje. Ik zou er een camera opzetten of gaan waken als ze echt tekenen geeft. Ze kan zichzelf immers niet redden in deze situatie..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 09:53

Ja wij zaten ook al te denken aan een camera. Hoeveel kost zoiets en waar kan je dat kopen? Het moeilijke is denk dat je het niet echt van te voren kan zien om te waken? Of is een teken dat als er melk uit komt dat het die nacht gaat komen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:04

Het is haar eerste dracht he? Het blijft een individueel iets. De een geeft het beter aan dan de ander. Maar over het algemeen zijn ze vrij rusteloos, mekkeren meer dan anders, en vaak is de buik zelf ook enorm onrustig. Je ziet dus veel beweging vooral langs de ruggegraat. Dwerggeitjes zijn iets makkelijker met bevallen dan melkgeitjes, maar de weeën zie je weer beter bij een melkgeit. Hier is een linkje naar een oud topic over camera's daar kan ik je verder ook niet mee helpen :P
[VSW] Camera voor in de stal

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:12

Bedankt voor je uitleg! Het is inderdaad haar eerste bevalling. En tevens ook haar laatste, ivm met het vroege persen. Dat word volgens de DA met het jaar erger dus hierna komt er geen bok meer bij! Ik ga het topic even doorspitten bedankt! :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:22

graag gedaan :) Ik ben wel benieuwd naar een foto van nu ;)

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:23

mijn geitje was vorig jaar een een klein kwartiertje bevallen, toen lagen der 2 kleine hoopjes naast <3

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:25

wat schattig, ik had vroeger ook geitjes. succes !

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:27

Idd goed van tevoren je handen wassen en zorg dat je nagels kort zijn. Als het zover is en je vertrouwt het niet dan kun je altijd nog de DA bellen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:29

Ik volg ook! Hopen dat het goed gaat!
Jonge geitjes zijn echt schattig! <3

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:32

Poeh, wat link! Eigenlijk moet je dus elk kwartier/half uur checken.. Als ze door perst met strik er nog in dan wil je niet weten wat er gebeurt ;( Ik hoop dat alles goed gaat, veel succes!

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:34

wij waren om 3 uur wezen kijken, niks aan de hand, stond nog rustig te eten, en om kwart over 3 lagen der 2 hoopjes bij

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:00

mariekekroon schreef:
wij waren om 3 uur wezen kijken, niks aan de hand, stond nog rustig te eten, en om kwart over 3 lagen der 2 hoopjes bij

Ja alleen kan de moeder het daar zelf, ons geitje is helaas afhankelijk van ons en kan écht niet zonder ons bevallen aangezien wij het strikje los moeten maken. Ik werk helaas 6 volle dagen in de week maar probeer iedere pauze even naar huis te gaan en mijn vader ook even tussendoor..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:04

Als ik jouw was zou ik even met de plaatselijke kinderboerderij bellen en vragen of je haar niet zolang daar mag laten. Want als jullie zoveel weg zijn wordt het wel een groot risico.... Dan kun je nooit op tijd bij haar zijn. Wat ik in mijn eerste post al zei: als ze gaan dan gaan ze snel...

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:06

Spannend TS!
Hopelijk gaat alles goed.

Wat voor een geitje is het eigenlijk?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:12

Is dat niet risicovol nu een geitje vervoeren die hoogdrachtig is? Anders is het evt wel een optie. Ik probeer een foto te vinden, heb wel een filmpje van dr op mijn telefoon maar mijn mail doet het niet, komt er zsm aan!

Heb eventueel een filmpje nu, maar die is nogal onsmakelijk. :o Ik ga over uurtje naar huis dan maak ik foto's!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:19

Het is niet ideaal, maar als ze je kunnen helpen door haar apart met een oude vriendelijke geit te zetten en ze haar in de gaten kunnen houden voor je. Dat zal minder risico mee brengen (denk ik ;)) dan dat ze de kans loopt te gaan bevallen zonder hulp. Of heb je toevallig een kennis/vriendin/familielid wat een paar dagen wil komen waken? Die bv werkeloos is of zoiets? Dat is ook een mogelijkheid. Kennis doet het dan overdag en jullie s'avonds

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:23

Dat is ook een idee ja! Bedankt! Zusje is wel veel thuis van school, heeft alleen niks met dieren en wil er ook niks mee te maken hebben maar ga haar dan toch maar even verplichten om in ieder geval even te kijken.. Kan ze altijd ons bellen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:26

Precies! Ze hoeft niks zelf te doen enkel erbij blijven en mensen bellen. Zorg dat je een lijst maakt met telefoon nummers en hang die in de stal. En 1 in huis naast de telefoon.. Zorg dat ze de DA belt en jullie. En leer haar om in nood de strik te verwijderen. Als het goed is kan geitje het dan verder zelf of zijn er mensen langzaam in de buurt die verder kunnen helpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:28

Het belangrijkste is inderdaad dat die strik er hoe dan ook uit gaat, dat geeft nog ruimte om te zorgen dat mensen zo snel mogelijk aanwezig zijn. Het rotte is inderdaad dat ze echt echt niet zonder je kan en dat alles heel snel kan gaan op het moment dat die strik niet verwijderd wordt. Je loopt zelfs het risico dat er pootjes door de verkeerde uitgang steken (anus) en dat dat einde geitje betekent.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:34

Ja het liefst zou ik gewoon hele week vrij nemen en er 24/7 bij zitten. Voel me zo machteloos maar straks lunchpauze race ik even heen en weer. Mocht ze gaan bevallen blijf ik er wel gewoon bij , moet mijn werk maar even zonder me doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:44

Spannend! Probeer inderdaad anderen ook de wacht te laten houden. Dat is in je eentje geen doen, zelfs als je niet hoeft te werken. Houd je mobiel bij de hand en zorg dat alle mobieltjes steeds opgeladen zijn.

Leg ook een zaklamp klaar!

Overigens merk je het meestal wel wanneer het begint. Wij hebben alle geboortes (op een na, toen waren we even boodschappen doen) meegemaakt.

Een van onze geiten die voor het eerst aan lammetje kreeg, had een klein beetje hulp nodig. Toen haar eerste geitlam eenmaal geboren was rende ze zo de kraamstal uit, dwars door de niet al te stevige constructie heen. Stond ik daar met een pasgeboren lammetje in mijn handen. Duurde even voor de geschrokken moeder gevangen hadden. Gelukkig accepteerde ze haar lam probleemloos.