Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:57

Ik erger me dood aan. Ik ga bewust met mijn hond die niet los kan in een bos naar gebieden waar niet mag worden losgelopen, maar hondenbezitters hebben daar gewoon maling aan. Mijn hond is nu al twee keer in haar neus gebeten tijdens het uitlaten. Ook gebeurt het geregeld dat hele roedels zich boven op mijn aangelijnde hond storten. Gelukkig is mijn hond onderdanig en doet ze niets terug, maar ik word dit zo ontzettend beu. Als je er iets van zegt tegen eigenaren waren ze boos of krijg je het standaard antwoord: 'Maar hij doet niets'. Ik wil ook gewoon met een aangelijnde hond kunnen genieten in niet-losloopgebieden.

suus_pepper

Re: Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:00

Die van ons lopen áltijd overal los. Als er aangelijnde honden aankomen vragen we of het goed is dat de honden komen en anders houden we ze tegen. Ze zijn perfect opgevoed en luisteren prima.
Ik vind het juist onzin dat ik mijn prima opgevoede, lieve honden vast moet houden in het bos.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:06

Die van jou staat dan onder appèl, maar het gros van de honden niet. En juist die worden losgelaten, ook op het ruiterpad. En als ik dan aangeef dat mijn paard zou kunnen trappen (terwijl hun hond dus losloopt, achter de benen van mijn paard), worden ze boos.

Als honden goed luisteren, allemaal prima. Maar verder, gewoon aan de lijn houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:07

helemaal mee eens, ik werk ook nog eens in een restaurant, je wilt niet weten hoeveel mensen gewoon hun hond los een restaurant in mee nemen, dat vind ik zo aso.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:11

Hier nog 1tje die daar ontzettend last van heeft!!! Regel in een niet losloopgebied mag je hond niet los .!!!! Of hij of zij nou wel of niet luistert.. En op de plekken waar het een losloop gebied is mag hij overal los, ongeacht of je hond nou luistert of niet... Dus blijf ik daar gewoon uit de buurt!

Hoe moeilijk kan het zijn om dit nou na te leven?
Heeft niemand last van elkaar en heb je ook geen problemen met elkaar..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:18

Ik laat mijn IJslandsertje altijd los lopen, de herders niet, zeker niet als ik vermoed dat er anderen in het bos zijn.
Anyway, die ijslander staat zeer goed onder apèl en is een vreselijk sociaal hondje. Als ik een aangelijnde hond tegenkom kijk ik wat de eigenaar doet, houdt deze de hond aangelijnd, dan lijn ik hem ook aan. Laat hij de hond los oid. dan maak ik me ook niet druk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:20

suus_pepper schreef:
Ik vind het juist onzin dat ik mijn prima opgevoede, lieve honden vast moet houden in het bos.

Maar dan moet je naar het gedeelte gaan waar honden wel los mogen lopen.
Je kunt ook een boete krijgen als je hond losloopt op plekken waar het niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:21

Die van ons loopt in het bos ook gewoon los. Dat is hier ook een plaats waar ze aangelijnd moeten worden. hier zijn geen plaatsen in de buurt waar je je hond wel fatsoendelijk los kan laten lopen. Als we een andere hond of een paard tegenkomen dan zorgen we ervoor dat hij optijd bij ons is. Hij komt ook gelijk naar ons toe als we hem roepen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:19

Mja ik begrijp het ergens wel, zeker als je geen fijne uitrenplekken in de buurt hebt, maar het is niet netjes inderdaad. Ik houd mijn hond in aanlijngebieden eigenlijk 90% van de tijd aangelijnd. Héél soms wil ik 'm wel eens "illegaal" los laten maar eigenlijk in de praktijk is dat misschien 1 of 2 keer in het jaar. En dan nog, als er andere (aangelijnde) honden tegemoet komen gaat ie aan de lijn. En ik vind dat ook niet meer dan normaal.

Het enige verbod wat ik overigens vrij structureel aan m'n laars lap is de eerste 200m aangelijnd vanaf de parkeerplaats naar ons dagelijks uitrenplekje. Maar dan nog alleen als het helemaal stil is, als er geen mensen met kinderen/kinderwagens/vliegers/whatever lopen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:10

ach vandaag 2 uur met een roedel van 7 (4 klein, 3 groot) honden door aanlijn gebied gelopen. Ze hebben op 15 minuten na geen riem gezien maar wij letten dan ook wel heel erg op. Komen er mensen aan? Dan pakken wij even een zijweg. Kunnen we dat niet? Dan even aan de lijn en laten passeren (maar dat komt niet vaak voor groot bos en veel paadjes). 1x een andere 'roedel' gepasseerd die ook los liepen en tja dan laten wij ze ook los en is het even veel spelen en gek doen maar wel gewoon mee lopen met eigen roedel zonder problemen. Dit doen wij alleen als we zien dat het meerdere honden (of bekende honden) zijn om geen problemen te krijgen.

Ook al komt er 1 loslopende hond aan dan nog gaan wij aan de kant of lijnen we aan. Immers 1 loslopende hond die 7 vreemde honden op zich af krijgt daar snappen wij goed van dat die daar vaak niet op zit te wachten.

trouwens in 2 uur 2 aangelijnde honden tegen gekomen en die van ons waren ook aangelijnd toen natuurlijk. Beide eigenaren vroegen of onze honden vals waren omdat wij ze aan lijnden. als je dan zegt 'nee, maar wel zeer sociaal, speels en druk en uw hond is aangelijnd' krijg je van beiden terug 'ze zijn aangelijnd omdat ze niet luisteren maar willen wel spelen'

Echter ik laat nooit mijn honden spelen met een hond die aangelijnd is en zeker niet aan een rollijn vast zit.

Paar weken geleden kwamen we een groep van 20 loslopende honden tegen in het aanlijn gebied. Wij liepen er toen ook met 4 los. Uiteindelijk liepen wij met 8 honden en hun met 16 en tja mijn honden lijn ik wel aan, hun deden het niet en wij werden erop aangekeken. Daar baalden we enorm van! Ben je zelf zo bezig je honden bij je te houden en door een andere krijg je dan toch kwade reacties. Hun vonden het schijnbaar niet nodig de honden bij te houden en dat vind ik dan weer niet kunnen. Ondanks dat ze niet vochten met andere honden en als ze weg gesnauwt werden gingen ze ook netjes weg.

Daarnaast is het wel zo bij zo'n hoeveelheid honden gaat er zelden wat fout. 99% van de honden gaat het echt niet in zijn hoofd halen om bij zulke aantallen honden moeilijk te gaan doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:15

suus_pepper schreef:
Die van ons lopen áltijd overal los. Als er aangelijnde honden aankomen vragen we of het goed is dat de honden komen en anders houden we ze tegen. Ze zijn perfect opgevoed en luisteren prima.

niks geen onzin, regels heten dat

ik snap uberhaupt niet waarom mensen er zo dwars tegenin moeten. Vind je het leuk om met een kwade nek aangekeken te worden of zo?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:23

Hier in de buurt is alles aangelijnd gebied, bos hier om de hoek ben ik al jaren niet meer met ze in geweest omdat het geen doen is om 3 grote honden en 1 kleintje aan de riem te houden. Zodra je je riem van je hond haalt heb je meteen 3 boswachters om je heen staan.
Ik vind het jammer, ik snap het ook wel maar wat meer losloopgebieden zou best fijn zijn.
Wij hebben er ook eentje die niet met andere honden kan en vermijden dus de drukke en populaire gebieden, dat gaat prima. Hij loopt gewoon los en komt naar ons toe als hij een andere hond ziet en gaat dan vast. Het is idd wel vervelend om dan een loslopende hond op je af te krijgen want hij grijpt ze, maar de meeste eigenaren lopen dan snel door omdat ze weten dat ze fout zitten.
Ik maak me er niet druk meer om, vind het erger dat mijn 3 grote honden meestal aangekeken worden alsof ze dood eng zijn en het vaak die kleine rothondjes zijn die de problemen veroorzaken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:27

Hier in Belgie moeten ze vrijwel overal aangelijnd.
Waar heel wat mensen idd het sch*t aanhebben.
Resultaat: ergens vanuit een bospad komt er een hond aanvliegen, duikt bovenop de jouwe, jij probeert ze zo goed en kwaad als het gaat uit elkaar te houden. Tien minuten later komt er op zijn doooooooie akkertje een eigenaar aangesjokt die zijn hond dus al minstens 10 minuten niet gezien heeft en die snapt vervolgens ook niet waarom jij pissed off bent... aaarrrggghhh!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:28

Ik vind het ook heel vervelend. Hier geweldige losloopgebieden én toch nog de hond los laten lopen, daar op dat stuk dat het niet mag. Erg fijn... -O-
'Hij doet niets hoor!' Nee hij springt verdorie tegen mij aan en dat wil ik niet!! Nu is mijn broek vies -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:30

Ojajoh schreef:
suus_pepper schreef:

niks geen onzin, regels heten dat

ik snap uberhaupt niet waarom mensen er zo dwars tegenin moeten. Vind je het leuk om met een kwade nek aangekeken te worden of zo?

ik ben vandaag niet 1x met een kwade nek (lijkt me ook onmogelijk :+ ) kwade blik aangekeken. Wel veel complimenten gehad over de mooie honden en het feit dat ze zo goed luisteren. Immers als je honden geen overlast bezorgen wordt men ook niet kwaad. Ik zou kwader worden op die PIEP mensen die met hun honden aan rollijnen lopen die zo lekker langs je benen snijden, opeens voor je fiets het pad over steken omdat de riem niet op stop gezet word en die dus ook wel aangelijnd maar alsnog met hun modderpoten tegen je op staan... Dit alles onder het mom van de hond is aangelijnd en het bos is van iedereen!

Wel is het zo dat ik ze in een losloopgebied meer vrijheid geeft en als dan iemand kwaad is dat mijn honden komen buurten, tja je loopt in een losloopgebied daar heb je dat ;) (nee, ze springen dan niet, ze bijten niet, ze snuffelen hooguit even en gaan door)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:32

Hier geld volgens mij geen aan lijn plicht. Dus honden lopen gewoon los. Tenzij ik andere zie aankomen. Dan doe ik ze even aan de lijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:35

sinds begin 2013 moeten wij de honden hier binnen de bebouwde kom aanlijnen (of sinds die tijd word er op gecontroleerd) hier baal ik al vreselijk van. Laat staan dat ik mijn honden (die naast een 80 km weg ook gewoon los kunnen lopen) in een bos aangelijnd ga houden. Ooit zal ik vast eens aangehouden worden en ach tja als dat niet te vaak gebeurd dan moet ik dat denk ik maar zien als een soort vergoeding voor het gebruik van het bos ofzo haha (overigens in dit bos zit totaal geen wild)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:39

Kan me voorstellen dat het voor andere honden eigenaren vervelend is.

Voor mij als bosruiter ook. Heb je ineens een hond aan je broek hangen. Leuk achter zo'n groot paard aan.
En maar niet komen hoor.

En als ik dan na een tijd wachten verder rij....boos...dat ik niet nog een half uurtje wil wachten...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:46

suus_pepper schreef:

En bovendien, sommige honden lopen niets voor niets aan de lijn. Als jouwn hond op die ene hond afrent en die aan de lijn bijt flink van zich af, ben jij fout bezig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:48

Mijn hond is los heel sociaal, maar aan de lijn zet hij zijn borstel toch omhoog. Dus ja als ik mijn hond aanlijn als ik een andere hond zie. Verwacht ik dit andersom ook.

Trap die andere hond er ook gerust af. Zijn meestal dezelfde en baasjes zeggen telkens hij doet toch niks.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:49

NatasjavE schreef:
Kan me voorstellen dat het voor andere honden eigenaren vervelend is.

Voor mij als bosruiter ook. Heb je ineens een hond aan je broek hangen. Leuk achter zo'n groot paard aan.
En maar niet komen hoor.

En als ik dan na een tijd wachten verder rij....boos...dat ik niet nog een half uurtje wil wachten...

En voor de gewone wandelaars, waar ook mensen tussen zitten die bang zijn van honden of er niks van moeten weten, fietsers, mountainbikers, en allerlei andere recreanten die graag van het bos willen genieten zonder hondenconfrontatie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:51

Ik maak me ook schuldig :o
Mijn honden lopen heel veel los, waar het maar kan.
Hier is dan nog het voordeel dat het landelijk is en je maar af en toe iemand tegen komt.
En eigenlijk nooit problemen gehad, als ik iemand met een hond zie die ik niet ken, hou ik ze bij me.
Maar inderdaad, heel veel honden lopen los waar het eigenlijk niet mag.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:26

Er zijn zoveel losloopgebieden waar mensen met loslopende honden naar toe kunnen. Ik vind het gewoon ronduit asociaal. Die regels zijn er niet voor niets. En ik kan het standaard antwoord 'Maar hij doet niets' niet eens meer horen. Pas geleden werd mijn hond -aan de lijn- vol in de neus gebeten. Toen ik haar neus inspecteerde zei de mevrouw met loslopende bijtende hond: 'Valt wel mee hoor' en liep snel door. Wel ja, jó. Fijn dat anderen jouw wandelplezier moeten vergallen.

Maar wat zou helpen? Waar ik loop ben ik nog nooit een boswachter tegengekomen. Misschien toch maar eens tijd om zelf te gaan klagen bij Staatsbosbeheer. Als er een hoop mensen op de bon gaan zullen ze het wel een keer afleren.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:29

En ik ben niet de enige die last heeft van loslopende honden, genoeg mensen zijn bang voor honden. Loop je ook een gebied waar de hond niet los mag. Jammer dat niemand meer rekening met elkaar lijkt te willen houden.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:44

En het is ook wel is andersom, een vriendin heeft een Stafford die absoluut geen andere honden in zijn buurt laat behalve haar kleine chihuahua.. Nu heeft zij ze altijd aangelijnd maar komt ze heel veel loslopende honden tegen, en roept altijd van verre al hou je hond bij je, en wat krijg je voor antwoord? Hij doet niks hoor... En dan ís het vaak al te laat en grijpt die Stafford de loslopende hond.. En dan kwaad worden omdat haar hond bijt!!?!?!? Hou je hond ALTIJD aan de riem als je andere tegen komt die ze ook aan de riem hebben..

En wij hebben hier een perfect losloopgebied daar komen wij nooit!