welk light voer voor kleine honden met over gewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

welk light voer voor kleine honden met over gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:23

Mijn honden hebben overgewicht twijfel nu wat ik zal doen, de 1 zegt light voer is onzin zelfde als chips en light cola
En ja hoor graag wat ervaring van jullie, of het echt verschil maakt.
Mijn reu is gecastreerd en daarna de pan uit gegroeid.
En mijn teefje is niet geholpen maar echt dik.

Wat ik nu voor is ook niet belangrijk,
Geen royal canin voor mijn dieren ....en ga daar ook niet over in discussie wil gewoon weten of het verschil maakt om op light over te gaan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:24

ironic__ schreef:
Mijn honden hebben overgewicht twijfel nu wat ik zal doen, de 1 zegt light voer is onzin zelfde als chips en light cola

Geen royal canin voor mijn dieren ....en ga daar ook niet over in discussie wil gewoon weten of het verschil maakt om op light over te gaan.

Wat voer je nu, en hoeveel ?? en hoeveel beweegt hij ?
Want misschien moet je de hoeveelheid naar beneden brengen en meer bewegen.
Ik ben ook anti light, vaak zit er meer rotzooi in dan je lief is.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:33

Wat hij weegt weet ik niet hij heeft vet ringen in zijn nek en bij zijn staart.
Hij rent hier in de akkers en loopt genoeg buiten
Er staat onbeperkt voer maar hij eet maar heel weinig wel geven we savonds na het eten wat en dat is natuurlijk enorm fout, zijn al gestopt met toetjes uit te laten likken.
Af en toe een stukje vlees of een stukje groenten meer niet.
En mijn teefje eet heel weinig ook alleen savonds en met het avond eten blijft ze in haar mand ze bedelt niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:37

Marjo89 schreef:
ironic__ schreef:

Wat voer je nu, en hoeveel ?? en hoeveel beweegt hij ?
Want misschien moet je de hoeveelheid naar beneden brengen en meer bewegen.
Ik ben ook anti light, vaak zit er meer rotzooi in dan je lief is.

Ik werk bij een groothandel dierenvoeding en wij produceren onze hondenvoeding zelf naar eigen formules. Ik kan je dus met zekerheid zeggen dat er in Light niet meer "rommel" zit dan in andere voedingen. Je moet ten eerste al goed kijken naar de eiwit/vet verhoudingen.

Ik heb ook een Jack Russel die veel te vet staat en die gaan we vanaf nu ook overschakelen op een Light voeding.

Wat zeker ook helpt is niet onbeperkt geven. Gewoon kijken wat de aanbevolen hoeveelheid is en dit opdelen in 1 of 2 porties per dag. Zet je het eten voor zijn neus en eet hij niet binnen het kwartier. Gewoon het eten wegzetten en op een later tijdstip nog eens proberen. Uiteindelijk krijgen ze dit wel door en eten ze gewoon de juiste porties.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:37

light voer of gewoon voer maakt volgens mij niet uit hoor.
Het belangrijkst is dat ze alleen hun eigen voer krijgen. Afgemeten per hond. Niets meer en niets minder
Gewoon uitrekenen wat jouw hond per dag zou moeten eten (staat op de zak). Dat krijgt hij verdeeld over 2 of 3 keer per dag aangeboden. Eet hij het niet op, voerbak weer weghalen.
En geen extra's geven of tussendoortjes.
En al helemaal geen mensen eten!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:38

Geen idee of light voeren onzin is.
Onze hond was ook te dik en ik kon het sowieso niet vinden met voer. Van brokken naar rauw en weer andersom.
Nu voer ik mastery. Dit zijn gedroogde brokken i.p.v. gekookt vlees tot brokken geperst.
De hond ziet er goed uit en ook haar vacht is verbeterd.
Van mastery hoef je maar heel weinig te voeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:31

ironic__ schreef:
Er staat onbeperkt voer maar hij eet maar heel weinig wel geven we savonds na het eten wat en dat is natuurlijk enorm fout, zijn al gestopt met toetjes uit te laten likken.

Dit is dus je probleem. Als je hond te dik wordt eet hij niet "maar heel weinig", hij eet teveel. Ook als jij dat niet merkt.
Niet meer onbeperkt eten geven, tweemaal per dag een afgewogen portie, en niets daarbuiten, probleem opgelost.
Blijf uit de buurt van die light onzin.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:56

Hier ook een 5 jarige teef die na castratie en vervolgens heel ziek te zijn geworden (gevolg te lage schildklierwaarde) veel kilo's aan gekomen is. -O- Ze woog (heel netjes voor het ras) 21 kilo, nu 28,5. |( Ik krijg het er met geen mogelijkheid af :n Ze krijgt nu 100 gr. brokjes per dag en een wortel (ivm maagklachten) en we lopen gemiddeld 6 kilometer per dag. Deze hoeveelheid voer die ze nu krijgt krijgt ze al 6 maanden. (voorheen 400 gr. kvv per dag, daar werd ze ziek van) Dieetvoer van de DA (godsgruwelijk duur) kan ze niet tegen (rijst is een probleem)

Dus minder voeren lost niet automatische het probleem op. (volgens de verpakking mag ze 3x meer voer hebben per dag)

Wat eten je honden verder nog van het erf? Aangezien ze los op het erf lopen.

Mizora

Re: welk light voer voor kleine honden met over gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:25

Lopen op het erf betekent over het algemeen betrekkelijk weinig beweging.
Ad lib voeren betekent over het algemeen dikke honden.
Light voer gaat hier de oplossing niet zijn, maar gewoon goed voer 2x per dag (apart) voeren.

Qua voersoorten zou ik denken aan purizon:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ult/316925

Of Taste of the wild:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... f_the_wild

Lukullus:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... g/lukullus

En dan schatten wat het ideale gewicht is van jouw honden, en dan van de voorschreven hoeveelheid voer voor dat gewicht 50-60% voeren. Dus bijvoorbeeld bij lukullus rund & forel met een hond die ideaal 10kg weegt: 70-75 gram brok per dag. En dan geen enkele extra's, als je wilt belonen doe je dat met voerbrokjes die je van de dagportie af haalt en zorgen dat ze ook op het erf niks kunnen snoepen qua veebrok en eieren etc (als ze ongedierte vangen zijn ze over het algemeen druk in de weer ervoor).

En ja, deze brokken zijn niet goedkoop, hoewel ze met grote zakken ook niet vreselijk duur zijn. Maar je voert er weinig van, ook als ze eenmaal goed op gewicht zijn. De kans is groot dat je dan nog iets onder de aanbevolen hoeveelheid uitkomt om ze op gewicht te houden. Dus bij (opnieuw) de lukullus, ruim 100 gram per dag voor 10kg hond betekent dat je bij de grootste verpakking 0.30€/dag voert.

Kosten per dag is veel handiger te vergelijken dan kosten per kg. Je moet echt kijken naar hoeveel de hond ervan moet eten om te zien hoeveel duurder het werkelijk is.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:27

Ik denk niet dat je ander voer hoeft te geven, maar wel beperkt en dus veel minder. En natuurlijk meer beweging aanbieden, fietsen of wandelen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:13

Ik denk dat jullie probleem voor een heel groot deel opgelost is als je niet meer onbeperkt voert, waarom doen jullie dit eigenlijk als er zo duidelijk is dat de honden te dik zijn?

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:28

ironic__ schreef:

mijn hond heeft ook "overgewicht" .. wij hebben zelf light brokken, heel veel mensen zeggen dat ze is afgevallen, maar zelf merk je er altijd weinig van als k dr iedere dag zie :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:42

Ik heb anderhalf jaar geleden een dikkertje overgenomen van iemand, stond op Pedigree en was haast vierkant, jong gecastreerd hondje nog. Nu anderhalf jaar later (hij is toen gelijk op dog lovers gold gezet) is hij perfect op gewicht, ik voer hem zelfs meer dan aanbevolen. Mijn 2 honden hebben wel de hele dag beweging in de vorm van grote tuin buiten of grote schuur s winters, uiteraard zijn ze druk met vanalles en verbranden ze ook door de kou op dit moment, maar eigenlijk hier geen moeite om gecastreerde honden op gewicht te houden.
Voer gaan afmeten voor z'n ideale lichaamsgewicht dus, niet wat hij nu weegt. En 3 weken later wegen om te kijken of hij afvalt. Stuk vlees of groente is alleen maar extraatjes, dus die zou ik weglaten, net als toetjes uitlikken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:01

ironic__ schreef:
Wat hij weegt weet ik niet hij heeft vet ringen in zijn nek en bij zijn staart.
Hij rent hier in de akkers en loopt genoeg buiten
Af en toe een stukje vlees of een stukje groenten meer niet.
En mijn teefje eet heel weinig ook alleen savonds en met het avond eten blijft ze in haar mand ze bedelt niet.

Je weet niet hoeveel je honden wegen en ook niet hoeveel ze eten. Hoe kun je dan zeggen dat ze heel weinig eten? Daarnaast is het per hond verschillend hoeveel ze nodig hebben, net als met mensen. Ik beweeg redelijk veel en ben lang, kan me een ongeluk eten, dik zal ik niet worden. Terwijl iemand met dezelfde beweging en lengte, heel dik kan worden op mijn dieet.

Als je hond te dik is, is er een heel simpel rekensommetje: energieinname -energieverbruik = 0 = goed gewicht. Heeft je hond dus te veel gewicht, dan is er teveel energieinname of te weinig energieverbruik. Ben je niet van plan meer beweging te geven, zul je gewoon minder moeten voeren. Mijn hond van 25kg zou ongeveer 250g brok (hij eet vlees, maar even voor het voorbeeld) moeten hebben, terwijl hij heel veel beweegt. Als ik zo'n bakje zie, zou ik zeggen dat het veel te weinig is, omdat ik zelf borden vol eten wegstauw op een dag.