We hebben sinds een maand ongeveer (misschien iets korter) een grijze roodstaart genaamd Toepie. Ze is een heuse dame die toen we der kregen een enorm gat van het plukken onder der vleugel had. Volgens de vorige eigenaren was dit door de verveling. Wij zijn een week nadat het erger begon te worden naar de dierenarts in Lanaken geweest en hebben toen ontstekingsremmers, antibiotica, kraag, halsband (schuim), zalf en een vitamine spuit gekregen.
Sindsdien gaat het super maar ze bijt haar kraag en halsband kapot! Bij de controle 10 dagen daarna hebben we nog een aantal halsbanden en kragen gekregen en deze heeft ze allemaal gesloopt. Nu hebben we een pvc buis van 7 cm op maat gemaakt en een nieuwe kraag zelf gemaakt maar ik las op koppiekrauw dat de pvc buis 5cm moest zijn maar je daarmee moest spelen.
Maar hoe weet ik nu of die pvc buis niet te lang is?
Ons werd aangeraden om de kraag en halsband om te houden totdat er niks meer te zien was want ze gaat weer plukken (natuurlijk ook door de jeuk) zodra ze de kans krijgt. Mevrouw wordt elke dag de douche in gedaan en wordt voorzichtig geföhnd en daarna krijgt ze de zalf onder der vleugel.
Iemand nog wat tips? Is die buis niet te lang of kan het?
En dit is de dader;

ze komt zonder pardon bij me zitten en valt daarna in slaap. De eerste week zette ze haar veren op maar nu totaal niet meer. Ze is nu niet meer bij me weg te slaan.