Omdat ik na twee jaar aquarium houden het wel gezien heb.. Heb ik besloten om toch weer terug te gaan naar mijn oude hobby: Knaagdieren

Echter heb ik 'vroeger' mijn hammies altijd in (te) kleine bakken gehouden en dat wil ik nu beslist beter doen!
Mijn kamer is echter enorm koud(onder de 10 graden in de winter) en hamsters gaan dus snel in winterslaap. Een groot aquarium zal ik niet kwijt kunnen en mogen in de woonkamer. Nu had ik me dus gerbils bedacht. Heb ik vroeger ook gehad en waren onwijs leuke en actieve beestjes. Ik heb gelezen dat gerbils niet in winterslaap gaan, maar is het dan wel reeel om ze in koude(re) temperatuur te houden(uiteraard met z'n tweetjes, lekker veel nestmateriaal etc)?
Ben een beetje aan het neuzen geweest op MP en kwam een aquarium tegen die kitschade had en dus lekte. Dat is op zich ideaal want ik heb ja tenslotte geen water nodig in de bak.
Lijkt me opzich een mooie bak, de deksel kan ik er wel afslopen en iets anders voor bouwen, alleen twijfel ik over de maat.
Er staat bij 1250x500x500, ik neem aan dat dit mm zijn en dan zou de bak dus 1.25m bij 50cm en 50cm hoog moeten zijn. Is dit groot genoeg? Ik wil dan graag twee gerbils, omdat één alleen niet leuk is(voor het beestje).
Ik zou dan graag zelf in de bak nog een gedeelte maken waar ik een flinke lading zand in kan doen, zodat ze ook lekker kunnen graven. De rest zal dan houtsnippers/corbo/oid worden.
Wat denkt bokt? Ik weet dat ik dit beter op knaagdierforums kan vragen, maar dan moet ik me daar weer aanmelden en dan kun je vaak geen nieuw topic openen