Toch wel spannend.. Van de zomer een BC pup erbij! Geboren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Toch wel spannend.. Van de zomer een BC pup erbij! Geboren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 15:08

Het leek me wel leuk om een topic te maken zodat mensen het een beetje van "begin" af aan kunnen volgen.
We hebben al een border collie van nu ruim 2, en vorig jaar besloten we er graag een bij te willen. Hard gezocht naar een fokker waar we een klik mee hadden, en natuurlijk een nestplanning die ons leuk lijkt. Uiteindelijk vorig jaar al kennis gemaakt met de fokker (http://www.bordersofdilution.nl), hun honden, en ook de vader en een halfzusje van de teef. Allemaal super leuk dus we staan nu al bijna een jaar daar op de wachtlijst.
2 maanden terug hebben we ook de aanstaande papa mogen ontmoeten en ook die is heel erg gaaf.

Dit is het knappe stel:
Afbeelding

Moet eerlijk zeggen dat ik het nu wel spannend vindt worden hoor, het komt toch al aardig dichterbij :o Als het goed is zou Bailey normaal gesproken rond april loops moeten worden. Dus hopelijk begin juli pupjes en na de zomervakantie mee naar huis. Maar het blijven dieren en er gaat wel vaker iets niet helemaal volgens plan haha. Ik kreeg vorige week al een berichtje van de fokker dat Bailey erg veel liep te likken dus ze had wel gecheckt, maar tot nu toe wacht ze nog netjes.
We gaan het wel zien, heb er super veel zin in in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door RianneH op 04-07-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Pups geboren, foto's op pagina 7

miccamaaike

Re: Toch wel spannend.. Van de zomer een BC pup erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:10

Wat een knap stel zeg! Ben benieuwd wat voor leuke pups daar uit komen. Sterkte met wachten nog even!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:45

Leuke honden om te zien.

Maar ik vond de youtube filmpjes van de "drijfprestaties" van het fokmateriaal ronduit teleurstellend.

Begrijp me niet verkeerd, het zouden eventueel prima drijfhonden kunnen worden, maar het was daar niet te zien.

Een hond die het presteert over te kruisen terwijl de handler halverwege de korte outrun staat en hem vergeefs in de goede richting probeert te sturen (tenminste daar lijkt het op).
De schapen zijn tamme "knee knockers",en er is alleen wearen te zien, geen drijven.
Kortom allemaal absoluut beginnerswerk.

Ik zou persoonlijk meer gevorderde prestaties willen zien voor ik er pups van zou willen kopen.

Maar wellicht heb je andere activiteiten in gedachten voor je toekomstige pup.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:56

Dat je daar beginnerswerk ziet klopt hoor Kuggur. Dit zijn filmpjes van een jaar geleden, Bailey is daar net anderhalf en het is haar eerste oefenwedstrijdje. Was ook de eerste keer dat ze echt een outrun deed en voor zowel baas als hond is er nog genoeg te leren. Ze zijn inmiddels een jaar verder in de training maar daar heb ik hier helaas geen filmpjes van.

Qua activiteiten voor de pup zal schapendrijven daar wel onderdeel van zijn maar het is niet het grootste doel zeg maar. Het plan is dat mijn vriend met deze pup eerst gehoorzaamheid zal doen en als ze oud genoeg is (en het leuk vindt) beginnen met frisbee. Met Bailey doen ze wedstrijden in de frisbee, met Speed wordt het voor de lol gedaan maar die laat leuke dingen zien.
Ik zal wel met de pup bij de schapen gaan komen, dat doe ik nu met Gizmo ook. Maar ik ben een absolute beginner en heb niet echt wedstrijdambities. Zolang de interesse en aanleg om te beginnen aanwezig is, en naar mijn mening is dat bij beide ouders het geval, is dat voor mijn doel dus voldoende.

Daarbij is gezondheid en karakter een belangrijk onderdeel van onze zoektocht geweest. Gizmo heeft een behoorlijk pittig karakter en dat botst met het karakter van mijn vriend. Om die reden zijn we dus bewust op zoek gegaan naar ouders die zelf een relaxt karakter hebben, in de hoop dat ze dat doorgeven. Hun gezondheid is uitgebreid getest en ook in orde, en dat vind ik zelf een prettig idee.

Miccamaaike dankjewel!

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:25

Echt een leuk stel die ouders! Mijn nicht en tante hebben ook een Border Collie en daar ben ik ook helemaal verliefd op <3
Mocht het met frisbeeën niks worden, die van mijn nicht en tante doen aan flyball en dat vinden ze helemaal geweldig!
Verder heel veel plezier met je pup! ik hoop dat het een lieverdje wordt!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:32

Wat een leuke honden, bijzondere kleur ook, je ziet ze toch vaker in het zwart-wit lopen.

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:58

Wat een gave kleuren ! Weten jullie al of je voor een reutje of een teefje gaat?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 09:57

Yannick, leuk he borders! Een vriendin van me doet idd ook flyball met die van haar. Heb met Gizmo voor de frisbee eerst behendigheid geprobeerd maar dat was niks voor hem. Ik gok dat als de pup frisbee echt niet leuk vindt, behendigheid de volgende optie is. Mijn vriend heeft helemaal niks met flyball haha.

Charaz, klopt, zwart-wit en zwart-driekleur (dus met bruine aftekening op de kop en de poten) zie je het meest. Er zijn wel ontzettend veel kleuren die toegestaan zijn bij borders, alleen veel mensen herkennen ze dan niet meer als een border collie.

Multiwampie, we staan op de lijst voor een teefje :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:00

wauw gaaf zeg!! en wat een prachtige ouders :~

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:13

Ik zal hier maar eens updaten met goed nieuws..
Ik kreeg gister een berichtje dat Bailey loops is, dus het komt allemaal een stuk dichterbij :):)
Nu verder wachten en duimen dat alles lukt.

Wij zijn zelf vorige week verhuisd naar een ruim huis met tuin, dus wij zijn er iig helemaal klaar voor.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:00

Ik ben heel benieuwd naar de pups van die twee, ze zien er leuk uit samen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:05

Leuk he die voorspanning. Wij staan ook sinds vorig jaar op een wachtlijst voor een engelse springer pup, teefje is drie weken geleden gedekt en nu nog 6 weken wachten of er uberhaupt een pup voor ons bij zit en natuurlijk afwachten of alles gelukt is. Als het goed is zal de geboorte in week 21 plaatsvinden en dan vanaf het weekend 12-13 juli mogen de pups op het vroegst uitvliegen (afhankelijk wanneer ze geboren worden).

Weet je ook hoeveelste je op de lijst staat?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 13:31

Spannend Joyce, dan is het voor jullie al helemaal dichtbij! Hoeveelste staan jullie?

Wij staan 1e op de lijst, dus op zich alle keuze :) maar we willen een teefje dus hoop dat er iig 1 bij zit.
Speed is vorige maand papa geworden van zijn eerste nestje en dat zijn 5 reuen en een teef.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:37

Wauw, mooie mama en papa.
Kan me voorstellen dat je het allemaal spannend vindt.
Ik heb zelf een bruine BC, we zijn nu ook aan het kijken voor een pup.
Ik twijfel nog tussen een BC en een Mechelaar.
Vooral vanwege de haren van de BC, ze maken altijd als vuil.
Zelfs na een 'douche' blijft er zand etc afkomen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:46

In december stonden we nog tweede op de lijst voor een reu, maar kan natuurlijk altijd dat diegene wat eerste staat eraf is als die ergens anders wat eerder tegen is gekomen. Wij willen ook perse een reu ivm teef die we nu hebben. Wil het liefst reu en teef en geen twee teven.

Volgens mij komt dat nestje van Speed ook wel eens voorbij op hondenforum?

Aan de ene kant duurt het nog lang maar toch vliegen de weken ongemerkt. Maar als ze me zouden zeggen je kunt pup morgen op komen halen zou het helemaal geweldig zijn (bij wijze van dan...) Heb ook bij een ander nest nog getwijfeld (was niet van deze fokker wel dekreu van hun) maar toch niet gedaan.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:46

leuke ouders! Ik zelf wil een aussie blue merle pup als ik de ruimte en tijd er voor heb met mijn vriend :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:47

Kirrr schreef:
Wauw, mooie mama en papa.
Kan me voorstellen dat je het allemaal spannend vindt.
Ik heb zelf een bruine BC, we zijn nu ook aan het kijken voor een pup.
Ik twijfel nog tussen een BC en een Mechelaar.
Vooral vanwege de haren van de BC, ze maken altijd als vuil.
Zelfs na een 'douche' blijft er zand etc afkomen.

Kortharige BC misschien een optie?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:04

Even in je profiel gespiekt, knapperd hoor Kirrr :)
Ik vind het vuil van de vacht wel meevallen trouwens. Gizmo heeft een hele gladde vacht, dus alles valt eruit. Zelfs als hij nat en zwart mee naar huis gaat is hij een paar uur later weer helemaal schoon. Daarna ff stofzuigen en alles is weer weg.
Misschien idd kijken naar korthaar of iig ouders met een gladde vacht?
Mechelaars ken ik er niet veel van, alleen 2 van de frisbee. Als je wil kan ik wel vragen hoe die qua vacht/vuil zijn?
Ik vind het wel hele gave honden, maar een totaal andere werkdrift dan borders. Ben iig benieuwd wat je keuze wordt!

Joyce, 2e is een mooie plek, hoop dat er een leuke pup voor jullie bij zit. Wij willen ook het liefst reu/teef en niet 2 reuen, vandaar de keuze voor een teef.
En zou idd kunnen, daar zit geloof ik iemand die van dat nest een pup krijgt :)

EJuniorJoost, gaaf, ken een paar hele leuke aussies!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:22

Totaal andere werkdrift? Kan je dat beter toelichten?

Mijn vriend heeft een mechelaar, wel eentje met een 'losse vijs'. Maar zie weinig verschillen tussen mijn BC en zijn mechelaar.. beide even veel nood aan mentale afleiding, drijfdrift en enorme focus op speelgoed of andere dieren, heel erg mens gericht,...

Ik weet niet waar jij met je border komt, maar de mijne zit altijd uren bij de paarden, dus in het zand en slijk. Dat blijft dus enorm hangen in zijn haar... Hij gaat gemiddeld 3x mee naar de paarden, dus wil zeggen dat hij dag en nacht vuil is. Dus alles maakt hij smerig.
Kortharig vind ik maar niks.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:27

Knappe BC!

Ik kan 26 april mijn Blue merle BC ophalen! <3 <3 <3 Kan niet wachten. Mama blue merle tri color en papa chocobruin met stamboom.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:50

Kirrr schreef:
Totaal andere werkdrift? Kan je dat beter toelichten?

Mijn vriend heeft een mechelaar, wel eentje met een 'losse vijs'. Maar zie weinig verschillen tussen mijn BC en zijn mechelaar.. beide even veel nood aan mentale afleiding, drijfdrift en enorme focus op speelgoed of andere dieren, heel erg mens gericht,...

Ik weet niet waar jij met je border komt, maar de mijne zit altijd uren bij de paarden, dus in het zand en slijk. Dat blijft dus enorm hangen in zijn haar... Hij gaat gemiddeld 3x mee naar de paarden, dus wil zeggen dat hij dag en nacht vuil is. Dus alles maakt hij smerig.
Kortharig vind ik maar niks.

Hmm ik vind het lastig uit te leggen, ik denk dat het verschil vooral zit in waar ze hun drift op richten. Ze moeten absoluut allebei werken en mentale uitdaging krijgen. Mijn border richt zijn werkdrift op drijven en idd op speelgoed (bal/frisbee). Iig een van die 2 mechelaars die ik ken richt zijn drift veel meer op waken, totaal niet op drijven. Daarbij is die veel heftiger op zijn speelgoed en staat die zo hoog in zijn drift dat die heel moeilijk bereikbaar kan zijn. De andere (is kortgeleden overleden) had dat ook, maar in mindere mate. Wel komen allebei die honden uit pittige parkwerklijnen dus dat kan er natuurlijk een hoop mee te maken hebben.

Dit is puur mijn mening van wat ik van deze twee heb gezien he, ik ken verder weinig mechelaars :)

Paarden is ongeveer de enige plek waar ik niet kom met mijn border haha. Hij is vooral van de moddersloten, door dichte bosjes kruipen waarbij allemaal troep in zijn vacht komt, en in schapenstront liggen. Al trainen we met frisbee wel in een binnenbak bij de manege.
Maar als ze 3 keer per dag(?) meegaan heb je het probleem dan niet met bijv een mechelaar alsnog? Ook korte vacht wordt vies, het laat misschien alleen sneller los.

Leuk Anique, waar vandaan? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:36

Een mechelaar zal het wrs ook nog vuil maken.. ik vind het heel moeilijk kiezen :o. Luxeprobleem, I know.
Ga in het weekend naar 2 malinois fokkers kijken en dan volgende weekend wrs 2 BC fokkers, misschien kan ik dan beter kiezen.
Mijn eigen BC heb ik al 2 jarige hond gekocht. Dus nog nooit in een nest mogen kiezen.

Een jaar op de wachtlijst, zoveel geduld zou ik nooit hebben. :+
Als het kon ging ik er morgen één halen. Maar moet toch echt nog even onze verhuizen afwachten.

Heb je een voorkeur voor kleur eigenlijk? Wel leuk dat jullie als 1e op de lijst staan :D.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:57

Ach, luxeprobleem of niet, alleen maar goed dat je er over nadenkt toch? :)) veel plezier alvast van het weekend!
Bij welke bc fokkers ga je kijken?

En het is idd heel lastig om zoveel geduld te hebben :') wel ging de eerste tijd heel snel voorbij, zeker omdat Gizmo nog niet stabiel genoeg was om er een pup naast te zetten. Voordeel van al een wachtlijst zoeken terwijl je hond nog pubert :D
Die is inmiddels een stuk stabieler, maar toen waren we bezig met een huis, dus was het ook niet uitgekomen. Dus eigenlijk gewoon mazzel met de timing van het nest, want die komt heel mooi uit.

Voorkeur voor kleur niet, maar er kan eigenlijk alleen bruin driekleur net als paps en mams uitkomen. En 1e op de lijst is heel fijn! We hebben ook veel contact met de fokker en komen ze regelmatig tegen bij de frisbee, dus die zullen hun pupje ook nog veel blijven zien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:27

Uiteindelijk is het een border collie van een particulier geworden.
Super fijne mensen, al eerder nestje gehad. Mamahond was geweldig.
Binnen 6 weken heb ik hier een klein bruin pupje rondlopen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:25

Fijn Kirrr dat het voor jou al duidelijk is en dat je al kennis hebt gemaakt met pupje :) Bruin zijn ze ook erg leuk.