Oude kat eet slecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Oude kat eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 18:57

Sinds een paar weken heb ik een Heilige Birmaan van 11 jaar oud opgevangen.
Beestje is doof en toen ik hem in huis nam nog geen 3 kg, voor een kater zou hij rond de 5 kg moeten zitten.
Meneer is een vreselijke kieskeurige eter en ben er inmiddels achter dat wanneer ik brokjes op de grond leg hij er wat meer van eet dan in een bakje.
KVV en volledig vers blieft meneer alleen wanneer je het papperig maakt en er vis in zit.
Verschillende smaken brokken en merken maakt weinig verschil, hij blijft mondjesmaat eten.
Het enigste wat hij wel volledig op eet is natvoer van Whiskas voor kittens, maar laat dat nu net vooral troep en water zijn :7
Kttenvoeding ben ik gaan geven i.v.m. het hogere percentage aan eitwitten.
Inmiddels heb ik hem laten checken bij de dierenarts en alles is in orde, kon wel allerlei middeltjes gaan proberen maar daar wil ik nog even van weg blijven.

Al met al ben ik nu op zoek naar tips, wellicht hebben bokkers ideeën wat ik kan proberen.

Anoniem

Re: Oude kat eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:01

Misschien natvoer zoeken waar wat meer voeding in zit maar wat ie ook lekker vind? Denk dat je daar t beste mee kunt experimenteren?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 19:55

Vergeten er bij te zeggen, bij ander nat voer van veel betere kwaliteit likt hij alleen het vet/gelei weg en de rest laat hij liggen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:58

Onze kat is ook kieskeurig en na aardig wat zoeken hebben wij gevonden wat hij graag lust. De zakjes van de aldi waar die patee (dus geen brokjes met gelei) inzit. Niet het kwalitatief beste voer maar wel het enigste dat onze kat wil eten :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:02

hills a/d critical care. Alleen verkrijgbaar bij de dierenarts volgens mij

gourmet mousse als afwisseling

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:39

heeft hij geen last van zijn tanden ?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:00

Langzaam overzetten van wiskas kittenvoer naar volwaardig blikvoer? Dus gewoon mengen. Eerst veel wiskas prut en weinig volwaardige blikvoeding al langzaam steeds minder wiskas en meer blik. Wie weet eet ze het dan wel.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:31

Tandjes zijn gecontroleerd, zijn prima in orde :)
Ik hoor inmiddels na wat rondvragen dat veel Heilige Birmanen kieskeurige eters zijn, dat is iig een schrale troost :+
Mengen heeft geen zin, meneer gooit letterlijk wat hij niet blieft op de grond, vind mijn hond niet zo heel erg :')

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:18

Nijn schreef:
Tandjes zijn gecontroleerd, zijn prima in orde :)
Ik hoor inmiddels na wat rondvragen dat veel Heilige Birmanen kieskeurige eters zijn, dat is iig een schrale troost :+
Mengen heeft geen zin, meneer gooit letterlijk wat hij niet blieft op de grond, vind mijn hond niet zo heel erg :')

En prakken?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:21

Ik prak het en maak het extra papperig maar het mag niet baten :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:23

Gecheckt door dierenarts dus.
Toevallig ook even simpel bloedonderzoekje naar nierwaarden gedaan? En dat was goed?

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:25

Denk inderdaad zoals hierboven staat dat gourmet mousse een idee is? Mijn kat vind dit heerlijk, bij vlees met saus/gelei eet ze ook de saus eraf. Maar hier kan dat niet bij omdat het uit een geheel bestaat.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:28

Heeft de kat geen last van zijn tanden? Dan eten ze veel minder... Mijn kat die vorige week ingeslapen was, had ook een slecht gebit en viel daarom erg af (ook een Heilige Birmaan). We zijn naar de DA gegaan en wilden de tanden laten trekken, maar toen er een bloedonderzoek gedaan werd bleek het dat dat niet echt meer nodig was.. Haar nieren werkten nog maar voor 25% en dat zou alleen maar slechter worden. Hierdoor was ze dus ook niet gezond meer. We kregen speciale niervoeding, pijnstillers en antibiotica. (helaas is dat ook slecht voor de nieren, medicatie). Ze heeft het nog best even vol gehouden, maar is vorige week helaas ingeslapen omdat het niet meer ging.

Dus ik raad inderdaad ook aan om een bloedonderzoekje te doen en naar de nierwaarden te kijken.. Voordat het te laat is. Bij Heilige Birmanen en andere verwante rassen komen nierfalen vaak voor!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:32

Bloed is gecheckt op oa nieren en schildklier, tanden zijn ook prima in orde :j
Ik ga eens kijken waar ik die gourmet mousse kan vinden, nog niet tegengekomen :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:37

Oke, bloed was dus goed.
Dan blijven er natuurlijk nog wel dingen over die je niet kan zien in eenvoudig onderzoek.
Maar als je hem nog maar pas hebt, zou ik gaan voor iets van sensitivity oid.
Best kans dat het diertje gevoelige darmen heeft en daardoor pietluttig eet.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:44

Toen mijn kat 19 jaar werd ging hij ook slecht eten.
Algeheel bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niets uit.
Ik kreeg toen de tip van iemand om hem almo natvoer bij te gaan voeren hierin zit namelijk minimaal 55% of 70% vlees in.
Hij was ook een kieskeurige eter. In het begin at hij het matig maar na een tijdje begon hij al spinnend langs mij heen te lopen als hij zag dat ik het klaar maakte.
Als je het proberen wilt kun je misschien het beste het vis- of tonijnpakket van kleine blikjes kopen.
Ik kocht dit bij zooplus Hier een link
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 95070#more

Mijn kat is uiteindelijk 21 jaar geworden en toen van ouderdom overleden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:54

Meneer eet niet... meneer vreet van Gourmet mousse :9
Hij likt het helemaal op tot zijn bakje schoon is dus ik ben helemaal blij!
Na het eten was hij wat mauwerig, wat brokjes aangeboden en zo waar ging dat er ook nog wel bij in, ik sta paf :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:55

Wat goed! Nou hopelijk houdt hij dit zo. Wie weet kun je ooit nog langzaam wat volwaardiger voer gaan geven. Maar dit is tenminste al iets en een grote stap!