Allergie dwergpapegaai

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stolz

Allergie dwergpapegaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:06

Hallo iedereen

Ten eerste; sorry als dit bericht verkeerd staat.

Mijn mama heeft al bijna 4 jaar een dwergpapegaai. Een tamme.
Ze heeft al lange tijd last van haar longen, nu is ze dit eindelijk aan het laten onderzoeken. Nu blijkt dat ze allergisch zou zijn aan haar dwergpapegaai. Dat beestje wegdoen vinden wij verschrikkelijk natuurlijk.
Nu is mijn vraag; hebben jullie ervaring met een allergie aan een dier en dit dier toch houden?
Hebben jullie ervaring met een dwergpapegaai buiten in een kooi ALLEEN te zetten en hem binnen meenemen om mee te spelen af en toe.
Bestaan er goede pilletjes? ....

Alvast bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Allergie dwergpapegaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:08

Een vogel is zielig wanneer het alleen zit, of het nou binnen of buiten is. Waarom heeft het geen maatje? Mensen kunnen een soortgenoot nooit vervangen en ze worden er niet minder tam van wanneer er een maatje bij zit.
Anders zou ik ervoor kiezen hem een nieuw huisje te geven met vriendjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:11

je kunt aerius proberen...of tenminste je moeder ;) Daar word je ook niet slaperig van.
Wat Cayenne@schrijft zit natuurlijk ook iets in.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:12

Cayenne schreef:
Een vogel is zielig wanneer het alleen zit, of het nou binnen of buiten is. Waarom heeft het geen maatje? Mensen kunnen een soortgenoot nooit vervangen en ze worden er niet minder tam van wanneer er een maatje bij zit.
Anders zou ik ervoor kiezen hem een nieuw huisje te geven met vriendjes.

Het probleem is dat je een tamme dwergpapegaai geen nieuw maatje kan geven als je hem al eventjes had. Na een paar maanden toen we hem hadden wilden we er een tweede bijkomen maar de vogelarts raadde ons dit ten zeerste af. Daar gaat het nu ook niet om. Als je iets van dwergpapegaaien afweet, dan weet je ook dat hij een 'mens' als zijn huisgenoot ziet. Zijn kooi staat ook een hele dag open als wij thuis zijn, hij zit een hele avond mee in de zetel/op onze schouder. 's morgens eet hji met ons mee een Boterham dus het is helemaal niet dat hij zielig is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:15

Ik heb zelf al jaren vogels en ook zielepoten gehad die alleen hadden gezeten, dus ik weet zeker wel wat van vogels af. Ik heb een valkparkiet gehad die geen sociaal gedrag meer naar vogels kende, maar ik heb het in eerste instantie wel geprobeerd. Je moet hem die kans geven, anders weet je het nooit helemaal zeker. We hebben namelijk ook dwergpapegaaien gehad die het wel accepteerden. Ze kunnen erg oud worden en wanneer ze hun hele leven verdoemd zijn tot alleen menselijk gezelschap is dat gewoon sneu. Gelukkig weet een vogel vaak niet beter. Ik snap alleen niet dat je er alleen al aan denkt om hem ook nog in zijn uppie alleen buiten te laten zitten. Als je iets van vogels af weet, dan weet je dat dat het meest verschrikkelijke is wat je hem kunt aandoen. Hij ziet jullie nu als zijn enige gezelschap en dan neem je hem dat ook nog eens af. Hij zal er niets van begrijpen dat hij slechts af en toe weer naar binnen mag en daarna weer buiten word gedropt.

Ik bedoel het niet banketstaaf hoor, maar je moet wel het beste blijven doen voor je vogeltje. Overigens is het geven van brood iedere dag ook niet goed voor ze :)

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:30

Sowieso nu niet meer naar buiten doen, veel te koud.
Mijn papegaaitjes zitten nu wel buiten maar die zitten daar het hele jaar.
Rond mei/ juni zou je hem wel naar naar buiten kunnen doen, maar dan zoals cayenne zegt toch echt met vriendje.
Naar binnen om te spelen is ook geen goed idee ivm de temperatuur wisseling.
Zeker als het buiten wat kouder is, dan hebben ze het binnen toch snel te warm.

Maar weet je zeker dat het een allergie voor het vogeltje is?
Heel veel mensen zijn namelijk ook gevoelig voor het vogelzand.
Dus je zou ook nog andere bodembedekking kunnen proberen zoals beukensnippers.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:35

Wat Horsier zegt is idd waar. Het is nu veel te koud om de overgang naar buiten nog te maken. Dat kan tot ongeveer september en soms nog oktober, maar nu is het verschil veel te groot. In hun uppie kwijnen ze gewoon weg.
Beukensnippers en ook Corbo vind ik idd fijne bodembedekkers :)

Wilawander

Re: Allergie dwergpapegaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:49

Helemaal eens met Cayenne over het alleen zijn.