jong konijn plakpoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

jong konijn plakpoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 18:54

Hoi,

Ik ben in het bezit van een 11week oud Nederlandse hangoordwergje.

Ze is met 8 weken bij een erkende fokker weggegaan.
Ze werd hier gevoerd met SS junior voer.
Mijn vorig konijn ( die heaas is overleden aanES) voerde ik ook altijd ( volwassen) SS, dus ben hier gewoon mee doorgegaan.

Bij haar fokker kreeg ze ivm haar leeftijd onbeperkt voer.
Alleen at ze hierdoor bij mij, erg weinig hooi en liet haar blinde darm keutels staan.
Ik ben nu het SS junior naar haar volwassen gewicht gaan voeren.
Ze gaan bij SS uit van 10-15gr per volwassenen kg gewicht.
Ik ga uit van a1,5kg.
En geef haar nu dus a22gram SS junior.
Verdeed over 2 keer, sochtends a11gr en savonds a11 gram.
Verder krijgt ze onbeperkt kruidenhooi.
Ze krijgt nog geen groente etc.
Het hooi eten gaat al beter, maar nog niet geweldig.
Tevens vind ik nog vrij vaak natte keutes ( blinde darm keutels?)
En heeft ze nog steeds last van regelmatig plakpoep.
Al meerdere keren de bibs moeten wassen.
Haar keutels verschillen enorm, heel klein, normaal rond,
Grote ovale keutels etc.

Zal ze misschien voor haar doen toch te veel voer krijgen?
Kan ik het beter verdelen over 3 keer, of bijv maar op 1 moment van de dag alles geven?
Of mis over stappen op de volwassenen se, miss zit hier voor haar te veel in....
Ze is nog in de groei, dus wil ook niet te weinig geven.

Bij de fokker is ze preventief ontwormd, ik dacht even aan wormen door
de grote ovale keutels.
Zie geen wormpjes en ze zit binnen.
Wel een bol buikje, maar volgens mij meer een welvaarts buikje.
Ze is erg levendig en tam en drinkt goed.

Iemand idee en!?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:10

Ik zou al het krachtvoer weglaten en gewoon normaal onbeperkt hooi geven. Kruiden hooi is vooral goed om de bodem van je portemonnee snel te bereiken
Een konijn heeft ruwvoer het hardst nodig, eerst dat goed eten en dan weer eens een beetje brok erbij op gaan bouwen.

Mijn hangoren vertikten het ook om hooi te eten, en daardoor ook vieze poep.
Overigens deed ik dit voorheen ook in de dierenwinkel die ik had, alle konijnen knapten op met alleen hooi. Als dat goed gaat een goede bron op gaan bouwen (science selective of Beaphar care + bijvoorbeeld)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:27

corine1981 schreef:
Ik zou al het krachtvoer weglaten en gewoon normaal onbeperkt hooi geven. Kruiden hooi is vooral goed om de bodem van je portemonnee snel te bereiken
Een konijn heeft ruwvoer het hardst nodig, eerst dat goed eten en dan weer eens een beetje brok erbij op gaan bouwen.

Mijn hangoren vertikten het ook om hooi te eten, en daardoor ook vieze poep.
Overigens deed ik dit voorheen ook in de dierenwinkel die ik had, alle konijnen knapten op met alleen hooi. Als dat goed gaat een goede bron op gaan bouwen (science selective of Beaphar care + bijvoorbeeld)

Bedankt voor je reactie,
Zal het geen kwaad kunnen om de brokken te staken bij een jong konijn, dat volop in de groei is?

corine1981

Re: jong konijn plakpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:51

Nee, ik zou niet weten waarom. En je zult zien dat ze binnen no time gewone keutels heeft en je de brok erbij kunt geven.
Mijn franse hangoren zijn huge en krijgen elk een handje brok per dag maar wel onbeperkt hooi.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:59

corine1981 schreef:

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:48

Hier ook een konijntje die regelmatig plakpoep had en snel last van darmprobleempjes. Nu krijgt hij sinds 3 weken op advies van de dierenarts alleen nog maar hooi en heeft hij geen plak poep meer. Alleen normale keutels.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:40

IloveJaimy schreef:
Hier ook een konijntje die regelmatig plakpoep had en snel last van darmprobleempjes. Nu krijgt hij sinds 3 weken op advies van de dierenarts alleen nog maar hooi en heeft hij geen plak poep meer. Alleen normale keutels.

Ze heeft nog wel die "plakpoep", maar eet het op ;)

Die "plakpoep" is normaal voor konijnen. Het is ochtendpoep die er als een plakkerig pakketje uit komt. Normaal gesproken eten konijnen die op zodat hun voedsel echt helemaal goed verteerd is.
Wat de rede is dat ze het niet op eet kan ik je niet vertellen. Waarschijnlijk dat een van de konijnenkenners het hier wel weet. Dikke konijnen hebben er ook vaak last van simpelweg omdat ze door hun lichaamsvet niet goed bij hun poepert kunnen komen, maar het lijkt mij dat daar nog geen sprake van is bij je jonge konijntje.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:46

Ja maar die blindedarmkeutels die jij bedoelt vindt je doorgaans niet terug en zeker niet op de achterkant van je konijn!
Echt ik kan alleen maar benadrukken hoe belangrijk het is om even alleen hooi te geven, wanneer dat goed gaat kun je de brok weer langzaam opbouwen. En ze komen echt niet zo snel iets tekort van goed hooi...

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 08:56

Bedankt iedereen!

leintjeO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:06

Verzorg haar goed zou ik zeggen, mijn vorige Franse hangoor is daardoor gestorven, ik was te laat :'-(

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 09:32

leintjeO schreef:
Verzorg haar goed zou ik zeggen, mijn vorige Franse hangoor is daardoor gestorven, ik was te laat :'-(

Dan was er vast wat meer aan de hand, een konijn sterft niet zomaar alleen aan af en toe wat plakpoep

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:40

cecil schreef:
leintjeO schreef:

Dan was er vast wat meer aan de hand, een konijn sterft niet zomaar alleen aan af en toe wat plakpoep

Vergis je niet, want dit gebeurt dus wel degelijk!
Een konijn hoort absoluut geen vieze kont te hebben, ze kunnen verstopt raken en het is een duidelijk teken dat er iets niet goed gaat met de spijsvertering en deze is, zeker bij konijnen, erg snel van slag (aldus mijn dierenartsen).
Zodra er bij mij een dier met plakpoep gesignaleerd werd was het gelijk over op alleen hooi en water, dat werkte vaak goed, maar soms ben je toch te laat, een konijn moet 24uur per dag kunnen eten ivm de darmwerking, en zeker bij jonge dieren (of wat gevoeligere rassen, wat de reuzen ook wel zijn helaas) kan het SNEL gebeurt zijn!