Dierenambulances moeten voorrangsvoertuigen worden. Ja/Nee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Dierenambulances moeten voorrangsvoertuigen worden. Ja/Nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 19:33

Ik kwam een petitie tegen waar getekend kan worden om Dierenambulance's voorangsvoertuigen te maken.

Ik ben benieuwd hoe Bokt lezers daar over denken. Zelf heb ik (nog) niet getekend. Ik wil er nog even over nadenken aangezien het bij een hoop dierenambulances nogal schort aan de bedrijfsvoering en daardoor denk dat het wellicht te vroeg is om dit in te voeren.
Zelf ben ik ook chauffeur bij de dierenambulance.

Link: http://petities.nl/petitie/dierenambula ... gen-worden

Mizora

Re: Dierenambulances moeten voorrangsvoertuigen worden. Ja/Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:56

Ik ben absoluut tegen. De keren dat de huidige voorrangsvoertuigen ogs (optische en geluidssignalen) mogen gebruiken is beperkt en zeer strict gereguleerd. Dit wordt (grotendeels?) vanuit de meldkamer gestuurd. Hoe banketstaaf ook, voor dieren vind ik het niet van toepassing. Door ogs te gebruiken riskeer je mensenlevens, het is iedere keer weer een risicoanalyse dat ze doen en er moet pittig voor getraind worden.

Het geld voor de training en aanpassing van de voertuigen zie ik ook liever voor bredere zorg toegepast worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:06

Ik ben het eens met Mizora.
Ik zie er geen reden toe van dierenambulances "voorrangsvoertuigen" te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:08

Absoluut niet.
Ambulance rijders zijn daar uitvoerig voor opgeleid om een risico analyse te maken.
Je kan geen verkeer met menselijke deelnemers in gevaar brengen voor bijvoorbeeld een konijn.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:12

Mizora schreef:
Ik ben absoluut tegen. De keren dat de huidige voorrangsvoertuigen ogs (optische en geluidssignalen) mogen gebruiken is beperkt en zeer strict gereguleerd. Dit wordt (grotendeels?) vanuit de meldkamer gestuurd. Hoe banketstaaf ook, voor dieren vind ik het niet van toepassing. Door ogs te gebruiken riskeer je mensenlevens, het is iedere keer weer een risicoanalyse dat ze doen en er moet pittig voor getraind worden.

Het geld voor de training en aanpassing van de voertuigen zie ik ook liever voor bredere zorg toegepast worden.

Hier ben ik het volledig mee eens. risico's zijn veel te groot. Ik ben zelf chauffeur op voorrangsvoertuig van brandweer geweest en sommige medeweggeruikers raken compleet in paniek als je met zwaailicht en sirene nadert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:14

Ik ben er ook geen voorstander van. Niet voor transport met sirene's en zwaailichten. Dat ze eventueel ergens mogen staan waar anders geen auto geparkeerd mag worden is weer een tweede. Maar met volle vaart en sirenes en zwaailicht door de bebouwde kom, daar worden agenten, brandweerlieden en ook ambulancepersoneel speciaal voor geschoold.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:17

Sizzle schreef:
Absoluut niet.
Ambulance rijders zijn daar uitvoerig voor opgeleid om een risico analyse te maken.
Je kan geen verkeer met menselijke deelnemers in gevaar brengen voor bijvoorbeeld een konijn.

Sizzle heeft mijn mening al verwoord.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:19

Onzin......dat is alleen voor brandweer, politie en ambulance, niet voor mien van driehoog achter die een hondje naar de dierenarts moet brengen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:20

Hell no. Levensgevaarlijk, veel te weinig controle op wie er rijdt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:20

Tegen.
De chauffeurs zijn doorgaans hiervoor niet opgeleid, dus dat moet je niet willen.

En wie bepaald er dan wanneer er met signalering gereden mag worden en wanneer niet?
Cavia of hond met gebroken pootje al spoed? Of toch niet?
Lijkt me dus slecht idee, waar meer ongelukken van komen dan dat het dierenleed bespaard.

p.s. even naar de petitie gekeken, jammer dat je er niet NEE in kan vullen.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:22

dus als een dier dood ligt te bloeden en echt zeer snel naar de dierenats moet of hulpt moet krijgen boeit jullie dat niet?
Er kunne ook strikte regels voor dierenambulances komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:23

Billy schreef:
Onzin......dat is alleen voor brandweer, politie en ambulance, niet voor mien van driehoog achter die een hondje naar de dierenarts moet brengen...

Dit zou dan alleen voor echte spoedgevallen zijn, en ook die kunnen mensenlevens in gevaar brengen zoals een gewonde hond of ree op de snelweg.

Aan de ene kant zeg ik ja, voor de echte spoedgevallen (en voor een vogeltje doe je de sirene niet aan) omdat ik weet hoe frustrerend het is als het druk is op de weg en je weet dat elke minuut telt, daardoor soms ook 3x onderweg gebeld word waar je blijft maar gewoon niet sneller kan.
Aan de andere kant nee omdat ik bang ben dat er misbruik van gemaakt gaat worden..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:24

Ik vind eigenlijk van wel, snap dat er kosten en opleidingen etc bij komen, maar voor mij zijn mijn dieren gewoon familieleden... Conclusie --> het gaat dus toch niet gebeuren, te duur... Maar ik zou het wel fijn vinden als bijvoorbeeld een kat wordt aangereden dat ie geen half uur hoeft te wachten tot ie een spuitje krijgt als ie toch niet meer te redden is, dan langzaam sterft terwijl men moet wachten. In dit soort gevallen moet er gewoon in mijn ogen snel iets gebeuren.

Maar ik zeg wel heel eerlijk, dan moet het om spoedgevallen gaan. (Nouja, is bij de brandweer natuurlijk ook, naar een kat in een boom rijden ze ook niet hard ;))

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:26

Niemand zegt dat het ze niet boeit,
Niemand vind een bloedend konijn, hamster, hond of wat dan ook het waard om het leven van de medeweggebruikers op het spel te zetten.
Strikte regels wil niet per definitie zeggen dat het geen risico meer inhoud.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:27

Het spijt me wel, maar als ik zie wat er gemiddeld op een dierenambulance rijdt dan betwijfel ik of ze die afweging kunnen maken, wanneer iets wel of niet spoed is en of het wel of niet verantwoord is om signalen te gebruiken....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:30

Talindos schreef:
dus als een dier dood ligt te bloeden en echt zeer snel naar de dierenats moet of hulpt moet krijgen boeit jullie dat niet?

Maar dat is dus het punt. Dierenambulance's zijn niet 1 organisatie. Zijn allemaal zelfstandigen gerund door vrijwilligers (er zijn enkele uitzonderingen) uit alle lagen van de samenleving.
En lees dan maar eens op Bokt de verhalen hoe sommige dierenambulance's te werk gaan...dat is gewoon om te huilen.

Ik denk dat het alleen hierdoor al niet eens haalbaar zal zijn.

Als je het uberhaubt al bespreekbaar wil maken zal het 1 organisatie moeten zijn door heel Nederland, met centrale, betaalde en goed opgeleide chauffeurs.

Ik ga ook niet tekenen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:31

Talindos schreef:

Voor dierenambulance, nee absoluut niet.
Dan zou ik het nog liever voor de dierenarts zelf zien.
Want immers, wij paarden/diereneigenaren die een dier hebben die dood ligt te bloeden willen ook graag een dierenarts snel hebben.

mijn ouders hebben altijd melkveebedrijf gehad, soms wil je gewoon snel een DA hebben, wij hebben weer niets met een dierenambulance te maken, en eerlijk, als ik een dier dood zie bloeden bel ik wsl mijn plaatselijke dierenarts ipv de dierenambulance.

Even een vraagje, ik ken de dierenambulance niet zo goed, maar rijdt er uberhaupt een dierenarts mee op de ambulance?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:32

Billy schreef:
Het spijt me wel, maar als ik zie wat er gemiddeld op een dierenambulance rijdt dan betwijfel ik of ze die afweging kunnen maken, wanneer iets wel of niet spoed is en of het wel of niet verantwoord is om signalen te gebruiken....

Dat is inderdaad het punt, daar zouden dan hele strikte regels voor moeten zijn, hier is het zo dat het zwaailicht aan gaat als je stil staat op een gevaarlijke plek, rijdend mag het alleen aan onder begeleiding van politie.

Maar als het om echte spoedgevallen gaat dan kan je het stukje na toestemming van politie al niet invoeren want die zijn er niet altijd..
Lastig, als ze het in willen voeren dan idd met extra training en strikte regels om misbruik te voorkomen, dan ben ik wel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:33

siskeh schreef:
Talindos schreef:

Voor dierenambulance, nee absoluut niet.
Dan zou ik het nog liever voor de dierenarts zelf zien.
Want immers, wij paarden/diereneigenaren die een dier hebben die dood ligt te bloeden willen ook graag een dierenarts snel hebben.

mijn ouders hebben altijd melkveebedrijf gehad, soms wil je gewoon snel een DA hebben, wij hebben weer niets met een dierenambulance te maken, en eerlijk, als ik een dier dood zie bloeden bel ik wsl mijn plaatselijke dierenarts ipv de dierenambulance.

Even een vraagje, ik ken de dierenambulance niet zo goed, maar rijdt er uberhaupt een dierenarts mee op de ambulance?

Nee, was dat maar waar, ambu mag alleen dieren van a naar b brengen en EHBO toe passen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:34

Bij ons rijd er geen dierenarts op de ambulance. Wel krijgen wij allemaal EHBO van 3 avonden en deze moeten wij elk jaar weer opnieuw volgen.
EHBO word gegeven door een dierenarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:37

Dan heeft het al helemaal geen nut, kun je beter zelf even naar de dichstbijzijnde dierenarts bellen voor een nood spuitje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:40

Nee, absoluut tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:54

Sizzle schreef:
Dan heeft het al helemaal geen nut, kun je beter zelf even naar de dichstbijzijnde dierenarts bellen voor een nood spuitje.

Probleem is dat dierenartsen niet altijd kunnen komen, en dat mensen niet altijd kunnen vervoeren. (Met een das, ree of grotere hond die van de pijn uithaalt is het lastig om goed te vervoeren, mensen durven dat niet altijd en met een aangereden dier is het altijd uitkijken dat je zelf niet verwond wordt)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:00

Als een ree een gevaarlijke situatie veroorzaakt op de weg dan moet je hoe dan ook de politie bellen, die schakelt dan een DA in.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:03

Ik heb me een beetje ingelezen over de opleiding van humane ambulance chauffeur gezien de opleiding van een dierenambulance chauffeur in mijn ogen op hetzelfde neer zal komen.

De opleiding duurt 7 maanden. 30 dagen. Opbouwend in de soort meldingen(van ziekenhuis naar ziekenhuis tot ernstige spoed)
Vereist zijn rijbewijs B en C1.
Uiteraard behoort een cursus EHBO en Reanimatie in bezit te zijn voor aanvang van de opleiding. Meestal ben je al werkzaam bij een ambulance dienst.
De kosten die ik kon vinden dateerde uit 2006/2007 en waren toen E9620,-

Gaat hem dus never nooit worden.