Pup plast weer in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Pup plast weer in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:38

Hoi Bokkers,

De situatie:
Balou is een kruising labrador x fiszla van 11 weken oud en zo'n 4 weken bij ons. De eerste nachten waren behoorlijk pittig, maar inmiddels slaapt ze de hele nacht door én blijft haar bench de hele nacht droog. Overdag is het een schatje: erg speels en wanneer ze moe is gaat ze zelf naar een rustig plekje om te slapen. Ze kan het heel goed vinden met een van onze twee andere honden (beide dwergschnauzers) en de ander gaat ze (verstandig) uit de weg. Ze loopt netjes mee aan de riem, kan prima mee in de auto en kent al commando's als 'hier',''zit' en 'blijf'.
Zo'n vier x per dag loopt ze een rondje aan de riem, daarnaast komt ze een aantal keer per dag buiten in de tuin. Ze weet al dat ze op een afgezet stuk daar ook haar behoefte mag doen. Zodra ze flink heeft geslapen of gedronken nemen we haar mee naar buiten om haar behoefte daar te doen.

Maar nu:
Sinds een paar dagen doet ze haar behoefte weer binnen. Als wij zitten te eten kan ze zomaar ineens naar de woonkamer lopen en doet daar haar behoefte. De ene keer onder de tafel, dan weer op haar deken of gewoon in het midden van de kamer. Maar ook als wij in dezelfde ruimte als haar zijn kan ze gewoon alles laten lopen. Inmiddels valt dit niet meer onder de categorie 'ongelukje'...

Hoe lossen we dit op?

Agossie

Re: Pup plast weer in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:44

Ik zou vaker met haar naar buiten gaan. Dus echt elke 3 kwartier of misschien vaker. Ik heb net een pup gehad en ik was echt elke 15 minuten buiten. Na het eten, na het slapen na het spelen, na álles naar buiten. Deed ze een plas of een hoop? Prees ik haar de hemel in. Ze heeft het maar een paar keer in huis gedaan en een enkele keer in haar bench. Daar "strafte" ik haar ook voor (Foei toch! Wat doe je nu??) en dan metéén naar buiten! Niet eerst opruimen, maar direct naar buiten als je het zien.

Als jullie zitten te eten zou ik haar in de gaten houden. Als ze dan opstaat, meteen naar buiten... ja, dan maar even je eten laten staan... Maar het is maar even. :j

Succes!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:37

Agossie schreef:
Ik zou vaker met haar naar buiten gaan. Dus echt elke 3 kwartier of misschien vaker. Ik heb net een pup gehad en ik was echt elke 15 minuten buiten. Na het eten, na het slapen na het spelen, na álles naar buiten. Deed ze een plas of een hoop? Prees ik haar de hemel in. Ze heeft het maar een paar keer in huis gedaan en een enkele keer in haar bench. Daar "strafte" ik haar ook voor (Foei toch! Wat doe je nu??) en dan metéén naar buiten! Niet eerst opruimen, maar direct naar buiten als je het zien.

Als jullie zitten te eten zou ik haar in de gaten houden. Als ze dan opstaat, meteen naar buiten... ja, dan maar even je eten laten staan... Maar het is maar even. :j

Succes!

Er hangt inmiddels een jas aan de deurklink, zo vaak gaan we naar buiten.. Als ze het buiten doet, prima! Ze wordt de hemel in geprezen. Doet xe het binnen, dan hoort ze het ook. Het punt is juist dat ze volledig zindelijk was/leek maar sinds een aantal dagen dus weer alles gewoon laat gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:41

Blaasontsteking? Op deze leeftijd vergeten ze ook nog wel eens om buiten goed te plassen. Ze komen binnen ,komen tot rust en bedenken zich ineens dat ze wat moeten.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:49

kohtje schreef:
Blaasontsteking? Op deze leeftijd vergeten ze ook nog wel eens om buiten goed te plassen. Ze komen binnen ,komen tot rust en bedenken zich ineens dat ze wat moeten.

Maar hoe is dan te verklaren dat ze het 's nachts wel kan ophouden?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:56

_Roxanne schreef:
Er hangt inmiddels een jas aan de deurklink, zo vaak gaan we naar buiten.. Als ze het buiten doet, prima! Ze wordt de hemel in geprezen. Doet xe het binnen, dan hoort ze het ook. Het punt is juist dat ze volledig zindelijk was/leek maar sinds een aantal dagen dus weer alles gewoon laat gaan.

Ik weet niet wat je bedoelt met 'als ze binnen plast, hoort ze het ook.' Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Als ze binnen plast (ze doet het immers bij jullie) kun je gewoon 'nee' (niet boos) zeggen, oppakken en buiten zetten. Als ze dan ook maar 1 druppeltje nog buiten doet weer de hemel in prijzen! Als je het vervelend vindt dat ze binnen plast (dus wat irritatie voelt) plas opruimen als puppie niet in zicht is.

Ook zou ik een tripje naar de DA maken om medische oorzaken uit te sluiten.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:18

Sassol schreef:
_Roxanne schreef:

Ik weet niet wat je bedoelt met 'als ze binnen plast, hoort ze het ook.' Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Als ze binnen plast (ze doet het immers bij jullie) kun je gewoon 'nee' (niet boos) zeggen, oppakken en buiten zetten. Als ze dan ook maar 1 druppeltje nog buiten doet weer de hemel in prijzen! Als je het vervelend vindt dat ze binnen plast (dus wat irritatie voelt) plas opruimen als puppie niet in zicht is.

Ook zou ik een tripje naar de DA maken om medische oorzaken uit te sluiten.

Ho-ho, ze krijgt geen pak slaag ofzo hoor! Met een duidelijke 'Nee, niet doen' weet ze ook al dat het niet de bedoeling is. De DA wordt maandag gebeld om even een afspraak voor komende week te maken, om het een en ander uit te kunnen sluiten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:23

Ik heb nu een pup van bijna 10 weken en ben ook vreselijk vaak buiten :')
De laatste dagen heeft hij hooguit nog 1 ongelukje per dag gehad.
Mijn puppy doet soms 2 plasjes kort na elkaar.
Dus misschien moeten jullie vaker met haar een stukje lopen ipv alleen in de tuin.
Zodat ze ook echt alles uit plast.
Maar een bezoekje aan de dierenarts kan nooit kwaad, als het toch blaasontsteking is.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:48

mika11 schreef:
Ik heb nu een pup van bijna 10 weken en ben ook vreselijk vaak buiten :')
De laatste dagen heeft hij hooguit nog 1 ongelukje per dag gehad.
Mijn puppy doet soms 2 plasjes kort na elkaar.
Dus misschien moeten jullie vaker met haar een stukje lopen ipv alleen in de tuin.
Zodat ze ook echt alles uit plast.
Maar een bezoekje aan de dierenarts kan nooit kwaad, als het toch blaasontsteking is.

Minstens 4x per dag gaat ze een stuk mee wandelen aan de riem. Dat én een keer of 3-5 overdag in de tuin was tot een paar dagen geleden voldoende.
2x kort na elkaar plassen doet ze vaak ook ja

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:58

Onze pup (x Wetterhoun van 16 weken) ging dit afgelopen week ook ineens doen. Zij was ook goed zindelijk maar ineens alllemaal kleine plasjes binnen. De nachten bleef ze wel droog. Zij bleek na onderzoek een fikse blaasontsteking te hebben. Ze heeft nu antibiotica en het is zo goed als over. Geen ongelukjes meer. Dus idd even plasje opvangen en bij da brengen voor de zekerheid.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:41

Ik dacht ook niet dat je ze een pak slaag gaf hoor TS, vroeg alleen om verduidelijking wat je dan wel deed. (Het laten horen kan zoveel betekenen, van HEY! roepen, tot in de nekvel pakken)
Puppies kunnen heel gevoelig zijn, waarbij frustratie of een boze toon het zindelijkheidsproces kunnen verstoren. De 'nee' proberen dus zo kort mogelijk te houden, meteen naar buiten te dragen en daar weer een feestje bouwen *\o/*

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:00

Maar zo raar is het toch niet dat een pup van 11 weken niet zindelijk is?.. Dan dacht je waarschijnlijk dat ze "goed" zindelijk was maar was ze dat niet..
Net als dat je op dit moment dat ze de zit en blijf goed beheerst maar je zult zien dat daar vast nog wel verwarring komt

Verder elke keer na spelen buiten na eten na drinken als ze wakker worden etc

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:22

Gewoon door gaan. Tot 1 jaar blijven er soms ongelukjes want als je niet snel genoeg bent...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:29

Pupje is pas 11 weken dus dit is niet heel raar hoor! Als ze het keurig buiten doet, belonen met een snoepje, binnen gewoon oppakken en buiten zetten.
Na het slapen/eten/spelen direct naar buiten gaan. Komt goed!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:35

Ahh dat heeft de mijne ook een korte periode gedaan. Het leek een beetje op grenzen verkennen aangezien die het ook recht voor mijn neus deed. Ik ben nooit boos geworden, wel zei ik net voor ik hem optilde Nee en dan liep ik naar buiten met hem waar hij dan vaak wel verder plaste. Koekje en weer naar binnen ;) Is maar een korte periode geweest. Je zegt op een normale toon Nee Puk, tilt hem/haar op en dan meteen naar buiten lopen. Geen schoenen of jas aan gewoon door lopen. Sindsdien heb ik altijd sloffen met een zooltje :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:41

Ze krijgen pas met een maand of 4 controle over de blaas, dus je kunt het haar niet kwalijk nemen. Je bent blijkbaar eerder steeds net op tijd geweest en nu niet....

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:46

ik zou binnen plassen helemaal negeren.. ook niet opruimen in de zicht van de pup.
Negatieve aandacht is ook aandacht, buiten de hemel in prijzen,
Sommige gevoelige honden, kunnen bij een `afstraffing` in zicht van de baas, moeite krijgen met behoefte doen in het bij zijn van hun baasje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:24

En het nog na laten kijken?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:42

Ik ben ook erg benieuwd naar de uitslag van het urine onderzoek bij de DA indien dit is gedaan, dacht ook meteen aan een blaasontsteking of iets in die trant