Bronchitis bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Bronchitis bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 19:57

Sinds vandaag zijn wij de baasjes van een stoere rode kat die helaas chronische bronchitis heeft, op dit moment is het in een rustige fase.
Bij zijn vorige eigenaresse kreeg hij indien de klachten erg werden een anti biotica kuur, maar verder geen onderhoudsmedicatie.

Wie heeft er ook een kat met bronchitis en tips hoe wij kunnen zorgen dat hij er zo min mogelijk last van heeft.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:10

Mijn kat heeft het :j

Zij krijgt 2 keer per dag medicijnen, puffers via de aerocat. Weet zo even de naam niet... En als ze erg last heeft krijgt ze er nog een puffer bij, waarvan ik de naam zo ook niet weet |o
Afbeelding

Verder hebben wij een stofzuiger met Hepa filter en hebben we de stoffen banken weggedaan en leer terug genomen :)

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:23

Ook ik heb een kat met bronchitis. Ze krijgt 2x per dag 1tot 2 pufjes flixotide. En ik moet zeggen dat dat toch wel erg goed werkt. In het begin vond ze het verschrikkelijk, maar nu kan ik zonder probleem de aerocat op haar neus zetten. Op YouTube staan ook verschillende filmpjes.

Leandra

Re: Bronchitis bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:53

Mijn kat heeft ook bronchitis. 1-2x per dag krijgt hij flixotide via de puffer. Als hij toch weer begint te hoesten krijgt hij er een kuurtje prednisolon bij (hooguit 2-3x per jaar)
Hij doet het er super op. Voordat we de puffer gingen gebruiken ging het erg slecht met hem. Hij was erg benauwd en had meerdere hoestaanvallen per dag. Op een gegeven moment dachten we echt dat we hem in moesten laten slapen. Bronchoscopie gehad en allerlei onderzoeken en toen de flixotide gekregen. Nu zijn we 3 jaar verder en het gaat super!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:17

Flixotide idd! Dat krijgt mijn kat ook :j
En als ze veel last heeft krijgt ze er salbutamol bij.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 08:20

Bedankt voor de reactie's ik ga vandaag eens contact opnemen met de dierenarts, wist niet dat katten dezelfde puffers kregen als mensen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:52

Wij hadden ook een kat met chronische bronchitis. Die kreeg enkel bij erge benauwdheid wat prikken en dan kon hij weer maanden vooruit. Verder geen medicatie.
Uiteindelijk laten inslapen, omdat de prikken niet meer werkten en hij anders 24/7 aan het zuurstof moest. Een kat beperkt je daarmee ontzettend in zijn bewegen, dus gekozen om hem te laten gaan. Hij was toen 14.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:31

We zijn gisteren met de kat naar de dierenarts geweest, hij heeft een injectie gehad en daarbij nog een antibiotica kuur omdat zijn longen niet schoon klonken.
Het is gisteren en vandaag al gelukt om zijn pilletje te geven, nog 8 dagen te gaan, wel sneu maar het is even nodig.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:35

Anders even Easypil halen bij de dierenarts, werkt echt heel goed. Onze kitten moest aan de AB en het was steeds een gevecht om de pil er in te krijgen, maar met easypil at hij ze gewoon op, bijna mét vingers :p

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:38

Ik had er nog nooit van gehoord dus meteen even gegoogled wat Easypil nou is, dat klinkt inderdaad goed. Ik ga morgen gelijk eens langs de dierenarts om te kijken of ze dat ook hebben, nu probeer ik het steeds met een beetje kipfilet maar dat blijft er niet zo mooi omheen zitten.