Konijn onder de wondjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nwktje

Konijn onder de wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:14

Wij hebben op dit moment 9 konijnen.

2 Voedsters moeder en dochter.
1 Ram, nu ongeveer 2 weken gecastreerd
6 Jongen van 4 weken allemaal al verkocht.

Het Nestje is gepland geweest.

Het probleem nu is dat de Ram nu weer bij de 2 voedsters zit maar nog steeds elke keer de moeder blijft dekken. Dit kan neem ik aan geen kwaad want hij kan geen zaad meer maken. Alleen het probleem is dat door het dekken hij plukken haar van de voedster aftrekt. De voedster rent namelijk weg. Naast dat ze nu allemaal plukken vacht mis komen er ook allemaal wondjes.

Wat kunnen we nu het beste doen? Het liefste willen we gewoon de 3 konijnen samen in 1 hok houden.

dierenfan

Re: Konijn onder de wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:30

hoe groot is de ruimte die ze nu hebben?

Verder zou ik ze toch weer scheiden en pas over 4 weken weer koppelen. De ram is wel niet meer vruchtbaar maar nog wel erg hormonaal gedreven waarschijnlijk. Ik zou mijn konijn niet eens een uur met een ander konijn laten zitten en zeker niet als ik zie dat het wonden gaan worden. Konijnen hebben een heel erg gevoelige huid en snel grote en diepe wonden. Nijnen hebben net als wij ook gewoon gevoel en pijn. Dus mijn nijnen moedwillig zo laten leven zou ik niet eens over nadenken.

Ik weet dat een koppeling stress geeft en dat dit kan gebeuren maar dit zou voor mij wel einde koppeling zijn. Hier soms wel een koppeling dat er nijnen een week lang het hok (1.5 bij 1 meter) niet uit durven en daarna nog een poos heel schichtig langs de rest lopen maar dan verder geen wonden en alles kan bij eten en drinken komen. Dat vind ik het niet erg want ze zijn niet gewond en die stress moeten ze overheen komen (nu een heerlijk clubje)

Na een paar wekne zou ik koppelen op onbekend terrein met veel voer (vroeg in de ochtend beginnen en avond ervoor alleen nog hooi voeren zodat ze ook honger hebben want samen eten leid af) en veel schuilplaatsen die altijd meer dan 1 opening hebben (bijv. scheve plank tegen de wand dan kunnen ze al weg kruipen).

Zelf zet ik ook een emmer water klaar om ze uit elkaar te kunenn drijven bij vechten. Echter ik koppel niet buiten in de kou dan zou ik ze niet nat gooien maar wel voor jezelf eventueel handschoenen klaar leggen. Wonden zijn niet de bedoeling natuurlijk!

Wel de wonden in de gaten houden. Ze lopen snel ontstekingen op ;)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:45

De konijnen kennen elkaar. Ze hebben vaker een tijd gescheiden gezeten. Ze accepteren elkaar wel want meestal liggen ze gewoon naast elkaar of likken ze elkaar.

Morgen ga ik ze uit elkaar halen. kan ik dan we 1 van de voedsters bij de ram zetten anders is die alleen. Deze voedster gaat die niet achter aan.

Hier het hok
Afbeelding

Binnenhok:
Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:40

Zou de ram zeker weer scheiden als er jongen van 4 weken zijn.... De ram kan deze ook verwonden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:28

Ik zou een ander koppel maken en een andere gecastreerde ram op zoeken voor de moeder. Het dekken hoort erbij, heb het zelf ook meegemaakt met mijn konijnen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze helemaal onder de wondjes komt te zitten.

De ram sowieso niet bij de jongen in laten zitten, dat had je sowieso niet moeten doen (ook al is hij gecastreerd).

En nog een goede tip: Niet steeds uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten. Elke keer dat je ze uit elkaar haalt, moet de rangorde opnieuw worden bepaald. Ik denk dat je wel hebt ingezien hoe zwaar dat mentale proces voor een konijn is. Ik zou gewoon twee 'goede' koppels maken en het zo laten, maak je ze veel gelukkiger mee. Bij een opvang kun je je voedster meenemen en kan ze een leuk vriendje uitzoeken :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:28

De jongen zijn nu 4-5 weken. het gaat echt alleen om de moeder die die dekt, naar de andere voedster kijkt die niet eens om.

Laura we gaan er echt geen konijn bij nemen 4 konijnen vinden we genoeg. Bedoeling is dat ze gewoon allemaal in 1 hok komen te zitten.

De ram gaat gewoon heel lief en zacht aardig met de kleintjes om.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:34

een ram is vaak nog 6 tot 8 weken vruchtbaar na het castreren.
Vriendin van mij had haar ram ook na 2 weken weer teruggeplaats en die had toen alsnog een nestje.
En het is 100% zeker dat hij na castratie gedekt heeft.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:39

Nwktje schreef:
De jongen zijn nu 4-5 weken. het gaat echt alleen om de moeder die die dekt, naar de andere voedster kijkt die niet eens om.

Laura we gaan er echt geen konijn bij nemen 4 konijnen vinden we genoeg. Bedoeling is dat ze gewoon allemaal in 1 hok komen te zitten.

De ram gaat gewoon heel lief en zacht aardig met de kleintjes om.

Je had er toch drie? Of heb ik het nu verkeerd gelezen?

Tsja, soms gaat het niet zoals je wilt. Kan er zelf over meepraten als het om konijnen gaat :Y) Het enige wat je dan kunt doen is een passende oplossing zoeken. ;)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:40

3 volwassene 6 kleintjes waarvan er 5 weggaan en 1 houden we er as het goed is.

Afbeelding

Bruine is het mannetje, naast het mannetje is voedster van het eerste nest. Moeders zit aan de andere kant.

Wat ik raar vind is dat het altijd samen goed is gegaan ook daarvoor. Ze zijn helemaal dol op elkaar. Maar met het dekken trekt de ram de haren van de vacht mee en ontstaan er wondjes. Ze zitten nu gescheiden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:30

Mijn ram is ook nog best een tijdje onder invloed van zijn hormonen geweest na de castratie.
Ik heb even gewacht tot het wat langer daarna was (paar weken) en hem daarna pas met een voedster gekoppeld.
Misschien moet je dus gewoon nog een tijdje wachten tot het dekken stopt en ze tot die tijd apart houden.

Als ze verder niet vechten en het allemaal goed gaat, kan ik me voorstellen dat je over een paar weken wel rust in de groep krijgt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:33

even wat langer wachten en opnieuw gaan koppelen in een andere ruimte, je moet even een hele stap terug doen. dus van voren af aan gaan beginnen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:10

Mijn konijnen zijn allebei geholpen, de ram en de voedster. Dat ik de ram terugplaatste bij mijn voedster ging het goed. Jaar later heb ik de voedster laten helpen omdat ze tot agressie aan toe last had van haar hormonen. Het koppelen toen ging niet goed, zij was doodsbang voor hem en viel hem ook aan. Toen heb ik als advies gekregen ik moest zorgen dat ze allebei dezelfde geur zouden hebben ( er werd door die persoon deo geopperd, leek mij niet zo'n goed plan). Ik heb mijn konijnen toen allebei in bad gedaan en gewassen met konijnen shampoo en daarna accepteerde ze elkaar wel. In bad doen is nu alleen geen optie als je buitenkonijnen hebt.