broodfok en schoonmoeders.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dilayla

broodfok en schoonmoeders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:32

* Diepe zucht*... Normaal kan ik het heel goed vinden met mijn schoonmoeder. Enkel nu...

Toen ik mijn vriend leerde kennen had zij 2 hondjes, R. een ouder hondje uit het asiel, en D., een vrolijke 1,5 jarige spring-in-het-veld. R. was ouder en begon incontinent te worden. Hij plaste niet overal in huis maar deed het op een puppytrainer. Opzich nog heel mooi. D. had ze vanaf pup bij een grotere broodfokker/kennel vandaan en was op 8 maanden zindelijk.

R. is vrij plots overleden bij de DA aan een hartaderbreuk. D. heeft nooit afscheid kunnen nemen van R. en is gaan treuren. Snel-snel is zij (na 2 dagen) gaan zoeken voor een andere hondje. En gevonden... een mannetje van 5 maanden L. ... een bang hoopje wat in een doos met houtkrullen zat. Ondanks dat normaal bellen moeten gaan rinkelen heeft ze het beestje meegenomen...
Opvoeding 0,0, zindelijk 0,0... het enige wat hij was was bang... extreem bang... Met veel geduld is hij nu een stuk zekerder maar zelfzeker is hij bij lange na nog niet. Enkel wanneer D. naast hem stond.

Maar het grootste probleem was zijn zindelijkheid, een 'puberpup' van 5 maanden, die nog nooit ergens anders was geweest dan een bak met krullen.... ja, dat is een uitdaging en in heel veel gevallen zal dat ook heel moeilijk zijn om te laten lukken... Het is dus ook niet gelukt... Sterker nog, ook D. had zijn knop weer terug omgezet en met z'n 2en pisten ze alles gezellig onder.
en ja, dat ging ver... uiteindelijk heeft ze de hele vloer kunnen vervangen, een nieuw bankstel kunnen kopen en noem maar op.

1 jaar heeft ze het plasfeest volgehouden. Haar relatie was in de tussentijd over gegaan en ze waren gescheiden (niet door de honden trouwens). En ze leerde een nieuwe man kennen. Die niet te veel met handen had en nogal gesteld was op netheid... 2 in-huis-plassende-honden horen daar niet bij dus ze moesten weg... en wel zo snel mogelijk.

Ze zijn toen bij mijn schoonvader gekomen. D. heeft zijn knop weer terug om gezet en is weer terug zindelijk, L. deels.

De relatie is uiteindelijk op niets uitgelopen en nu voelt ze zich alleen. Dus moet er een hondje terug komen.

*zucht*

Eerst was het een ouder hondje uit het asiel, wand daar zaten er al tussen die zindelijk waren.
Wand dat zindelijk maken was toch niets voor haar.....
Toen was ze zeker dat het een teefje moest gaan zijn, dat was misschien makkelijker dan een reutje.
kans dat meerdere teven bij elkaar goed gaan is groter
Toen een hondje uit Roemenie met 2 gebroken voorpootjes
Toen wou ze weer wachten
Toen was het er een van 16,5 jaar
Toen was het weer dit en toen weer dat....

Gister belde ze, ze gaat vandaag kijken naar een pup, een die te jong bij de moeder weggehaald wordt, die deels krantzindelijk is.... en veel tijd gaat ze er de eerste dagen ook niet voor hebben (en daarna ook niet...) Ze moet immers werken 2 x 4 uur met daar tussenin een 10 minuten pauze waarin ze snel de hand kan uitlaten, hondenschool gaat ze niet heen wand dat 'is niets voor haar' en haar eigen 'baaszijn' is ook zeker niet om over naar huis te schrijven....
Dan nog dat het een broodfokpup gaat zijn krijg je er ook niet in (als je pups kan aanbieden onder een prijs wat je normaal kwijt bent aan de DA voor entingen, chip en noem maar op en je daarnaast ook nog eens 12 andere rassen verkoopt en pups van 7 weken weg doet)

Ik kan hier zo boos, verdrietig en noem het maar op van worden....

In de tijd met L. hebben we ook waar we konden met raad en daad (die laatste werd trouwens steenvast geweigerd) klaar gestaan... en enige wat zij maar naar voren blijft brengen: ja maar ik zie dieren zo graag en ik zal mijn hondjes alles geven wat ze maar nodig hebben, Cherry (eerste hondje, was al overleden toen ik mijn vriend leerde kennen) heeft ook alles gekregen wat hij maar nodig had, anders ga je geen operatie laten doen van 8.000 euro als je je beest niet graag ziet... En: ik ga toch 2 keer per dag wandelen in het park met ze, dat is toch goed, tot een : ze krijgen bij mij elke week kip van de markt wat ze dan van mijn bord mogen mee-eten, dat doe je niet als je je honden niet graag ziet

Ik vind dit zo moeilijk om mee om te gaan... Wand ik kan er nu al gif op in nemen dat ze straks belt van: ik heb een nieuw hondje... en als ik eerlijk ben... ik zie dat met dat kleine ventje ook nooit goed gaan aflopen...

Ik weet, jullie bokkers gaan hier ook niets mee aan kunnen... en eerlijk is eerlijk... het is ook meer om het van mezelf af te kunnen schrijven....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:31

Tsja, daar kun je zo te horen dus niets aan doen (je hebt duidelijk het goede raad geven al gedaan , en je wordt genegeerd).
Enige "oplossing" , maak het niet jouw probleem, oftewel bemoei je er niet mee.

Kleine tip, schrijf "want" met een t, ziet er beter uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:38

Kuggur schreef:
Tsja, daar kun je zo te horen dus niets aan doen (je hebt duidelijk het goede raad geven al gedaan , en je wordt genegeerd).
Enige "oplossing" , maak het niet jouw probleem, oftewel bemoei je er niet mee.

Kleine tip, schrijf "want" met een t, ziet er beter uit.

Moeilijk maar Kuggur heeft wel gelijk.
Straks ben je nog de boeman met al je goed bedoelde adviezen en raad!

Ik snap je standpunt heel goed maar sommige mensen willen nu eenmaal niets anders horen dan dat wat ze zelf in hun hoofd hebben!

Maflinger_S

Re: broodfok en schoonmoeders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:44

Ok, je hebt het van je afgeschreven en laat het nu dan ook daadwerkelijk los, voor zover je dat kunt, want je schoonmoeder gaat het zo te lezen nooit leren. Oud en wijs gaat in haar geval mogelijk niet op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:47

Zo te horen "tikkeltje" eigenwijze schoonma, je hebt haar gewaarschuwd.
Meer kan je er niet aan doen.
Maar jeetje... na zoveel honden gedoe met onzindelijkheid etc. ga je toch achter je oor krabben of je wel een hond wilt en als je er al 1 wilt, zou ik zeggen, dat je dan gaat voor een iets oudere die gewoon zindelijk is.
Met ouderdom van de baasjes komt blijkbaar niet de wijsheid en dat van die ezel en die steen is ook niet aan haar besteed.

Jij hebt het in ieder geval geprobeerd, nou moet ze het zelf maar uitzoeken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:48

raad haar aan een (ouder) hond(je) uit het asiel te halen. Die zijn vaak al zindelijk en opgevoed. Dan is er een keuze te maken uit een hond(je) wat bij haar zou passen. Bij een pup weet je karakter nog niet.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 14:56

Bedankt voor jullie reacties... Punt is dat ik dat eigenlijk ook wel weet. En al sinds 3 weken probeer zoveel mogelijk over iets anders te beginnen.
Wat het enkel lastig houd om de honden buiten beschouwing te laten is dat zij zelf er eigenlijk altijd wel over begint.... en dagelijks belt ze wel en de zaterdagmiddag komt ze eigenlijk bijna altijd wel langs...

Moet zeggen dat de spanning er nu toch wel al ligt, ben nu eenmaal een Nederlandse die als je erom vraagt niet verlegen is mijn mening te uiten... en dat is al niet goed aangekomen :+ (tot een zielige uithuil-poging bij mijn vriend aan toe... )

Ik weet toch wel dat ze doet wat ze wilt en dat wat je als goed bedoelde raad meegeeft niets mee wordt gedaan ... tis enkel zo dat ik het zo naar vind voor het aankomende hondje. Nu hebben D en L heel veel geluk gehad dat ze bij mijn schoonvader terecht konden en daar nog op hun pootjes zijn gekomen... maar hij is ook geen hondenopvang en ze ziet ze zo echt als gebruiksvoorwerpen....

loslaten.... het klinkt zo makkelijk... maar ondertussen is het soms zoiets moeilijks...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:04

Moeilijke situatie, wat zegt je vriend ervan? Kan die niet met zijn moeder praten? :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:34

Heel rot.. Je hebt idd je adviezen gegeven..
Zulke mensen mogen van mij hard strafbaar worden :o niet alleen broodfokkers zelf maar ook de kopers.. Alleen zo kan je het in mijn ogen een heel stuk terug dringen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:04

Kun je haar geen afleveringen laten zien of plaatjes of een website wat broodfok betekend? Wat dat inhoudt? Dat je vertelt over de moederhonden, wat zij allemaal wel niet moeten meemaken? Dat het betekent dat deze moederhonden pups blijven krijgen omdat zij daar een pup koopt? Vaak moet het toch een stuk bewustwording zijn, de meeste mensen denken dat het allemaal wel meevalt.. Maar dat is dus niet zo. Als ze ergens naartoe gaat, vraag aan haar waar ze b.v. het pupje wilt halen en kijk of je negatieve berichten kan vinden zodat ze er misschien vanaf ziet.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:14

Broodfokfilmpjes en alles had ik haar al laten zien.... haar redenatie was juist omgekeerd; dan heb ik dat kleintje tenminste al weg kunnen halen uit te ellende... Dat er door 1 pupje te kopen juist weer een heel nieuw nest gefokt gaat worden ging er helaas niet in...

Inmiddels heeft ze ook een pupje gehaald, een klein ventje, niet groter dan een glas. 'krantzindelijk' (als je hem er zelf op gezette tijden opzet)... had nog geen entingen gehad dus nu daarmee begonnen bij de DA. Lijkt verder wel in orde op wat huidproblemen na (kleine kale plekjes, volgens de DA niet iets heel ernstigs maar wel begonnen met de behandeling)....

Hij komt nu bij een 'particulier' weg die enkel Yorkjes en Chihuahua's heeft, 15 moederhondjes in totaal.

Tja, ik heb gedaan wat ik kon, Ik heb zelfs nog aangeboden om mee te gaan hem op te halen (en haar daar nogmaals op de feiten te drukken maar volgens mij zag ze die bui al aankomen en wou ze dat niet.

Normaal zouden wij een weekendje weg gaan en de honden bij haar blijven maar dit alles heeft zo een negatieve spiraal gebracht voor ons dat we hebben besloten dat we onze honden daar ook niet meer gaan laten logeren... Die gaan die paar dagen naar mijn schoonvader, ze gaan daar wel minder mensen zien en iets minder aandacht krijgen maar het voelt zoveel beter...