kitten sloopt planten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

kitten sloopt planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 11:36

Beste bokkers,

Wij hebben een kitten van ( wij denken)16/17 weken.

Maar die maakt onze planten kapot! Haalt de grond uit de potten, en vreet ze aan! Als wij er zijn krijgt ie met de plan tenspuit, maar zoals de nachten als we slapen of weg zijn.... zien we dit natuurlijk niet...

Wie o wie heeft hier ervaring mee en weet de oplossing? :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:38

Die van mij doet het ook als ik er niet ben.
Als ik bloemen heb dan moet ik die hoog wegzetten als ik wegga of ga slapen, vergeet ik het dan ligt binnen no time de vaas met inhoud op de grond. Heel irritant.
Die van mij heeft ook een papier tik, kan echt niks laten liggen aan post, kranten, boekjes etc want dat wordt in 1000000 stukjes gescheurd.
Geen idee wat je er aan kan doen.. Als ik er bij ben en ik zie het geef ik hem op z'n kop of met de plantenspuit, maar het gaat idd vooral mis als ik er niet ben *zucht*
Ik heb hierdoor overigens wel altijd een opgeruimd huis :')
Die van mij is overigens nu 10 maanden oud en geholpen, maar dat heeft dus niks uitgemaakt :P

Morrie

Re: kitten sloopt planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:41

ik heb een kat van 12 jaar oud en die doet het nog steeds, ik heb dus geen planten (meer) en als ik bloemen krijg, geef ik ze tegenwoordig meteen maar aan de buurvrouw, scheelt een hoop troep en een scheldpartij :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:47

Hm ga ff je binnenplanten goochelen of ze giftig zijn. Veel van onze populaire kamerplanten zijn echt debiel giftig voor honden en katten. (hoewel 99% van de dieren er gelukkig afblijft)
Je kan zilverpapier in de potten proberen te leggen, dat ze dus niet aan de potgrond kan.
Je kan ook ev op facebook gaan kijken bij 'Hersenwerk, de leukste puzzels maak je zelf' (of zoiets). Zijn veel hondenbezigheidsdingen, maar veel mensen gebruiken ze ook gewoon voor katten.
Goedkope bezigheidjes om gedragsprobleempjes/verveling tegen te gaan

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:37

Satéprikkers of cacaodoppen in je potten doen zodat hij/zij niet kan graven. En heel veel afleiding bedenken. Voerpuzzels, ritselzakken etc etc zodat hij/zij genoeg afleiding heeft. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:50

Och hier ook, ik heb nog 1 plant die hoog op een plankje staat en de andere heb ik naar de gang verplaatst.. Ik had geen zin meer om iedere dag zand terug te scheppen en ik heb toch niet zoveel met planten :+

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:55

Misschien kattengras een idee? (Moet zeggen dat dit bij onze kitten eigenlijk niet heeft gewerkt, maar wij kregen het wel geadviseerd)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:02

Ik lees ff mee..
Onze twee draakies hebben het ook op de planten voorzien..
Wij hebben momenteel cayennepeper in de planten gestrooid.. het lijkt goed te gaan..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:09

Leuke tip hoor die hersenspelletjes/kattengras etc, maar hier is 1 van onze dames gewoon zo erg dat ze ondanks alle bezigheden gewoon op plantenjacht gaat als we die hebben.
Onze oplossing is geweest; Plankjes aan de muur waar de katten niet bij kunnen en daar de planten/bloemen op doen :)
Je moet toch wat.

En het is niet alsof ze niet weet dat het niet mag, want je hoeft maar te kijken en ze gaat weg, maar neem liever geen risico.

(en ja al onze katten zijn gezond dus daar ligt het niet aan).

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:15

Das natuurlijk helemaal een goeie oplossing haha. Die van mij hebben het ook eigenlijk nooit gedaan, ze konden wel vrij snel naar buiten, en dus in de tuin graven. Ach we hebben wat voor ze over hè?! :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:24

Iedereen bedankt voor het meedenken! Hij weet dondersergoed dat hij niet aan de planten mag zitten! Maar ik ga alle tops eens meenemen en bekijken. Onze 16 jarige kat doet het gelukkig niet!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:10

Misschien helpt het om 1 pot met heerlijke (lekkerder dan bij de planten) aarde neer te zetten waar het wel mag? Als je ze het dan ziet doen, oppakken en in die pot zetten en aaien?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:43

Ik heb geen planten in huis, omdat ze die hier ook aanvreten, omgooien en kapottrekken. Als ik bloemen krijg, moet ik die op m'n slaapkamer zetten. Hoog wegzetten helpt niet, want Sky is dol op alle hoge plekjes (hij zit zelfs bovenop deurposten).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:44

geen planten meer neerzetten.

bij mij ook: wel kat --> geen plant

Heb ook altijd een beetje een 'hekel' aan bos bloemen krijgen want ik kan er niets mee. Snoetje dan weer wel, maarja...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:46

Onze kittens en katten zijn gestopt met planten aanvreten en uit de potten klauwen sinds ze hun eigen potjes kattengras hebben. :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:50

Bovenop de potgrond in de plantenpot een laagje koffiedik (gewoon vanuit het filter, nadat je koffie hebt gezet) helpt enorm goed tegen in die potten graven.
Af en toe aan bladeren of stevige stengels knagen doen ze bij mij nog steeds wel, ook al hebben ze meerdere plantjes met kattengras...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:51

Katten kunnen straf niet met iets wat niet mag in verband brengen. Straffen heeft daarom geen zin. Dit komt omdat een kat van nature geen "kuddedier" is, zoals een paard in een kudde, of een wolf in een roedel. Je kan een kat niets leren, of het nou op positieve of negatieve manier is. De enige manier die er is is je planten ergens zetten, waar kitten niet bij kan. Klein of groot, een kat doet nou eenmaal waar hij/zij zin in heeft.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:54

Resistance schreef:
Katten kunnen straf niet met iets wat niet mag in verband brengen. Straffen heeft daarom geen zin. Dit komt omdat een kat van nature geen "kuddedier" is, zoals een paard in een kudde, of een wolf in een roedel. Je kan een kat niets leren, of het nou op positieve of negatieve manier is. De enige manier die er is is je planten ergens zetten, waar kitten niet bij kan. Klein of groot, een kat doet nou eenmaal waar hij/zij zin in heeft.

Je kunt katten wel dingen leren hoor ! Misschien dat soort dingen niet , maar bijvoorbeeld zitten kan wel, en , je kan je kat toch ook zindelijk maken ? :+

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:56

Je kan een kat belachelijk veel leren. 't kost alleen soms heel wat moeite om te vinden waar ze 't voor doen :p Wij hebben genoeg klanten die hier met aangelijnde katten aan komen wandelen hoor. Gewoon een kwestie van aanleren.
http://www.circuscats.com/about.html#.UukH3fl5O1U

TS ondertussen al wat succes?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:15

Tuurlijk kun je een kat wel dingen leren. Zo kunnen die van mij 'high five', was zo geregeld. Wat een rare denkwijze dat dat niet zou kunnen :+
Clickeren met kat, kan hendig hoor, kijk maar eens op youtube.

Wat moeilijk is, maar dat is puur in praktische zin, is dingen áfleren. (zoals plantknagen dus)

Zo mag Snoetje niet op de eettafel springen. Maarja... zie dat maar eens af te leren als ik de hele dag op het werk ben... laatst lag ik nog in bed, zag op de ip-camera dat ze op de eettafel zat, maar voor ik dan beneden ben zit ze weer braaf onder aan de trap op me te wachten.

Dan ga ik natuurlijk niet meer zeggen 'foei! je mag niet op de tafel!'

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:01

Dat is inderdaad allebei wel degelijk waar. Mijn kat van nu ongeveer zes maanden kan namelijk ook drie kunstjes, maar springt na een aantal maanden hier nog steeds op de kast, en knaagt nog steeds aan planten.

Al vordering TS? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:02

Bij ons werkt het echt prima. Ook in de tuin trouwens.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:05

En wat als je nou alle potgrond, rondom de plantenstengels dus, afdekt met zilverpapier?

Van dat gevoel aan hun pootjes houden ze meestal niet, dus misschien dat het helpt?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:11

Iedereen bedankt voor het meedenken... de eerste plant heeft het niet overleefd! Had de kat teveel aarde uit gegraven, en de plant te ver gesloopt! We gaan ook maar eens kattengras proberen... misschien helpt dat wel, en zilverpapier hebben we nu ook bij 1 plant. Maar het aanvreten blijft helaas! De kat is gewoon stierlijk eigenwijs! ;-)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:19

Cayennepeper is hier de truc!
Ze blijven eruit sinds we dat er in doen!