Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 21:50

Nav een discussie ben ik echt heel nieuwsgierig:

Stel: je hebt een teef die voor het eerst loops is. Je woont vlak bij allemaal losloopgebieden, geen aanlijngebieden behalve dan de straat e.d.
Je gaat met je teef toch het bos in, wel om een rustige tijd en aangelijnd. Terwijl je daar loopt komen er twee reuen op je af, welke je van je af moet werken. Eigenaresse van de reuen is nijdig, want het is een "ongeschreven regel" dat je met loopse teven weg blijft uit losloopgebieden.
Waar of niet waar? Hoe doen jullie dit?

Zelf mijd ik ieder losloopgebied en doe ik idd 3 weken alleen stoeptegelwandelingen. Het park hier is aanlijngebied, maar er looen veel honden los, dus daar ga ik niet heen. We zoeken onze uitdaging dan maar 3 weken in andere dingen.

Veel mensen die ik spreek vinden dat de reu maar onder appel moet staan en dat je gewoon moet kunnen wandelen met je (loopse) teef.
Dus ik ven benieuwd wat jullie vinden :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-01-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:51

Losloopgebied betekend dat er honden loslopen dus daar zou ik niet met een loopse teef tussen gaan lopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:53

met een loopse teef los lopen in een bos waar ook loslopende reuen komen is gewoon de kat op het spek binden, logisch dat de reuen daarop af komen.

liberia

Nee, daar zou ik niet met mijn loopse teef heen gaan. Wil het risico niet lopen.

Poosje81

Mijn teefje is nu ook voor het eerst loops en ik ontwijk inderdaad bewust elke plek waar honden mogen loslopen. Puur om te voorkomen dat ik reuen moet wegwerken en boze eigenaren krijgen. Mijn inziens inderdaad een ongeschreven regel dus.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:54

Een reu kan onder appel staan maar dat heeft bij sommigen weinig nut als ze een loopse teef ruiken.

Er is van die spray verkrijgbaar die de geur van de teef maskeert. Schijnt goed te helpen en kan misschien in het vervolg vervelende situaties voorkomen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:55

Losloopgebied betekend dat je hond los mag mits onder apel. Is je hond dat niet als er een (aangelijnde) loopse teef is hoort de hond niet los. Als mijn hond is aangelijnd wens ik ook dat andere honden niet bovenop haar springen.

Zolang jij je teef aangelijnd houd hoort de eigenaar van de reu ook de verantwoordelijkheid te nemen bij de keuze om de hond niet te laten helpen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:55

Tja, als je je hond goedkoop wil laten dekken..... Als eigenaar van de reu zou je nog geld mogen vragen ook....

Is gewoon een fatsoen kwestie om een loopse teef niet ongevraagd te laten dekken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:57

Eens. Je gaat niet naar een losloop gebied met loopse honden, agressieve honden, zieke (besmettelijk) honden, etc....

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:57

Ik moest maar gaan fietsen met m'n hond volgens een reu eigenaar toen ik zei dat ik m'n hond niet 3 weken niet los kon laten. Ik loop serieus al 15 jaar met loopse honden overal en nog nooit problemen gehad tót vorig jaar.. toen is ze dus inderdaad besprongen en peerden ze er samen tussen uit heel fijn.. maar meneer de eigenaar van de reu had zijn hond niet bepaald onder controle. Nu een jaar later wordt dat beest nog steeds hitsig als ie die van mij ziet.. springt er ook steeds boven op ook al is mijn hond niet loops ( gesteriliseerd ivm schijn zwanger schap na dat incident).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:59

LadyMadonna schreef:
Eens. Je gaat niet naar een losloop gebied met loopse honden, agressieve honden, zieke (besmettelijk) honden, etc....

Bij dit rijtje vind ik persoonlijk dan ook ongecastreerde reuen horen :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:59

Want?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:00

Martine_R schreef:
Een reu kan onder appel staan maar dat heeft bij sommigen weinig nut als ze een loopse teef ruiken.

Er is van die spray verkrijgbaar die de geur van de teef maskeert. Schijnt goed te helpen en kan misschien in het vervolg vervelende situaties voorkomen.

Klopt spray werkt erg goed heet no love is van de beaphar
Vind trouwens dat reu wel onder apelmoet staan loop zelf met loopse teven (wel aangelijnd) in bos en losloop

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:00

Ik vind dat je met een loopse teef inderdaad niet in een losloop gebied hoort.
mijn honden luisteren prima maar mogen best naar andere honden toe om te spelen, die eigenaren zijn dan soms best op afstand, hoe zou ik dan moeten weten dat die hond loops is en mijn reu roepen?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:01

Ik vind inderdaad ook dat je met een loopse teef zelf losloop gebieden hoort te vermijden. Ook al staan reuen goed onder apel met een loopse teef in de buurt heb je altijd de kans dat die er op zit voor je er erg in heb, vind dat dit niks met onder apel staan te maken heeft maar hier komen hormonen bij kijken. Ga je er wel een vind ik dat je Zelf de confrontatie opzoek.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:01

Mijn hondje( nu gesteriliseerd) heeft na haar eerste loopsheid bij ons,
(was zes jaar toen ze bij ons kwam vanuit het asiel)
Helaas nooit meer het geurtje van haar af weten te gooien.
Sinds dat ze gesteriliseerd is heb ik met elke wandeling een kudde geile honden achter me aan.
Mijn hond loopt daarom ook alveral los, dan kan ze tenminste maken dat ze wegkomt als de boners weer aankomen stormen.

Dus ik loop los met een teefje met 'eu de loops' op, hihi

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:04

smurffie schreef:
Losloopgebied betekend dat je hond los mag mits onder apel. Is je hond dat niet als er een (aangelijnde) loopse teef is hoort de hond niet los. Als mijn hond is aangelijnd wens ik ook dat andere honden niet bovenop haar springen.

Zolang jij je teef aangelijnd houd hoort de eigenaar van de reu ook de verantwoordelijkheid te nemen bij de keuze om de hond niet te laten helpen.

Wauw...

Evenals de eigenaar van de reu verantwoordelijk is voor het laten helpen, geldt dat even hard voor de eigenaar van de teef. Maar de verantwoordelijkheid komt al eerder kijken, de eigenaar van de loopse teef heeft de taak mogelijkheden tot escalaties te vermijden. Dat moet je niet bij een ander leggen.

Daarnaast, stel dat je de hond goed onder appel hebt maar tijdens de africhting nooit een loopse teef hebt getroffen (en dus niet die situatie hebt kunnen trainen) dan weet je dus niet zeker hoe de reu reageert.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:05

Ik dacht altijd dat een losloopgebied een plek is waar de hond los mag, mits onder appel en geen overlast veroorzakend. Als jij daar met een loopse teef of hond die bijt loopt en die is aan de lijn lijkt mij dat niemand je dat kan verbieden. Dan zou ik de halve heide niet in mogen met mijn hond omdat hij na 2 bijtincidenten bang is van grote honden die ongevraagd en ongemanierd bovenop hem springen. Mijne is altijd aangelijnd en de eigenaren van grote honden zeggen dan ook in niet losloopgebieden och laat ze maar mijne doet niks hoor. Hoe hard ik aangeef dat mijne wel bijt. Ik mijdt deze gebieden dus inderdaad ook maar wel om frustratie bij mijn hond te voorkomen. Overigens kunnen mensen ook soms heel vreemd reageren. wij hebben 2 honden een loopt wel los en de ander is zoals gezegd altijd aangelijnd. De loslopende hond staat perfect onder apel en kan los langs elke hond lopen bij mij aan de voet. Laten mensen hun honden los, pak ik op het laatste moment mijn hond aan de riem beginnen ze te schelden dat ik dat eerder moet doen want nu klrijgen zij hun hond niet meer te pakken....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:08

F_Orumster schreef:
smurffie schreef:

Wauw...

Evenals de eigenaar van de reu verantwoordelijk is voor het laten helpen, geldt dat even hard voor de eigenaar van de teef. Maar de verantwoordelijkheid komt al eerder kijken, de eigenaar van de loopse teef heeft de taak mogelijkheden tot escalaties te vermijden. Dat moet je niet bij een ander leggen.

Daarnaast, stel dat je de hond goed onder appel hebt maar tijdens de africhting nooit een loopse teef hebt getroffen (en dus niet die situatie hebt kunnen trainen) dan weet je dus niet zeker hoe de reu reageert.

Daarom zei ik ook mits aangelijnd, als de loopse teef en de reu beide vast zitten kan er weinig fout gaan, wil jij je hond los laten lopen hoor je hem onder alle omstandigheden terug te kunnen roepen. Zo niet hoort hij niet los.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:11

Tja, ik zou het niet opzoeken... Er is gelukkig een omheind gebied bij mij in de buurt waar mijn hond los kan rennen. Ik heb dus ook een teefje, maar die moet nog voor het eerst loops worden. Ik weet wel dat ik haar die 3 weken goed in de gaten ga houden en haar niet zomaar los laat lopen of met haar in gebied ga wandelen waar intacte reuen los kunnen lopen. Ik wil het risico niet lopen. Om die reden wordt ze ook na de eerste loopsheid geholpen. Overigens ben ik ook een voorstander van het helpen van reuen, mits het geen goedgekeurde dekreu is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:12

De kat op het spek binden is het een beetje. De kans bestaat dat jou teef gedekt terug komt van wandeling. Als je dat weet en accepteert, dan gewoon doen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:13

Ik kan echt niet begrijpen hoe het in iemand op komt om met een loopse teef naar losloopgebied te gaan. Sorry, vragen om moeilijkheden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:13

Dus als 1 eigenaar met loopse teef zo immoreel het losloopgebied ingaat moet de vrijheid de rest ontnomen worden? Als de hond altijd onder appel staat maar dit enkel door voortplantingsinstincten even niet lukt, is de reu ongeschikt om los te mogen?

Is dat niet hetzelfde als een ruiter die maar niet meer moet buitenrijden omdat het niet onder appel staat wanneer het schrikt?

Edit: even los gezien van mijn mening dat zowel reuen als teven geholpen moeten worden als ze geen fokdoel hebben.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:18

smurffie schreef:

Als een reu heeft gedekt in het verleden dan kan het zo goed onder apel staan, maar wanneer het een loopse teef ruikt de draad kwijt raken. Dus neem je verantwoordelijkgeid en vermijd het bos met een loopse teef. Dat stukje van de wandeling kan toch wel even overgeslagen worden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 22:18

Ik ben blij dat het niet aan mij ligt, haha.
Ik had dit gesprek met iemand, waarna we het eens op facebook in de rasgroep hebben gezet. Daar zijn de meesye van mening dat een hond gewoon altijd onder appel moet staan, anders moet je niet een losloopgebied in moet gaan. Dus ik dacht echt dat het aan mij lag, maar blijkbaar valt dat toch mee :)