Ervaring gevraagd: Oudere poes overzetten op ander voer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Ervaring gevraagd: Oudere poes overzetten op ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:35

Beste allen :)

Inmiddels zijn mijn ouders al bijna 11 jaar in het bezit van een rode huis-tuin en keukenpoes. En al die jaren heeft ze (tot mijn spijt) altijd kattenbrokjes gehad van Whiskas, de tonijn (?) variant. Hoewel ze dan ook al 11 jaar naar rotte eieren ruikt als ze van de kattenbak afkomt claimt mijn moeder dat ze het hier goed op doet en de stank er 'gewoon bijhoort'. Overigens ziet ze er verder wel gezond uit, al vind ik haar veel uitharen en tegenwoordig drinkt ze periodes veel.

Al jaren roep ik dat ze beter overgezet kan worden op een beter merk kattenvoer. Ik neig vooral naar iets als Orijen, Alcana, Prins of Carnis. Gewoon iets waar meer vlees in zit en minder toegevoegde stoffen wat past bij het zijn van een verplichte carnivoor. Nu heeft mijn moeder hier wel iets gehoor aan gegeven; sinds enkele jaren voert ze zo af en toe ook een periode runderhart in de avond (wel met het gevolg dat ze de brok dan liever laat staan).

Ik ben nu dus weer aan het zeuren of ze niet op een ander voer kan. Mijn moeder heeft hier echter de volgende bezwaren tegen:

- Ze is al oud (in mei 11) en heeft nooit iets anders gehad
- Ze gaat er vast van in de diarree (gevoelige darmen, ze mag ook niks "uit de hand")
- Andere brokken zijn duur
- Ze ziet er goed uit (ik vind van niet)
- Ze kan een ander product voer niet aan
- Ik moet niet zo zeuren ( :+ )

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar mensen die ervaring hebben met het overzetten van een oudere kat op een ander voer. Is dit nog wel te doen? Vooral vanaf een C (Z) merk? Zijn hier risico's aan verbonden? De kat is de enige in huis, ze is gesteriliseerd, komt ook buiten en is nooit echt ziek. Als ik het zo op een rijtje zet doet ze het ook nog wel vrij goed (behalve dat stinken en weinig trek hebben) maar voel ik mezelf er gewoon niet goed bij. Ik woon zelf nog wel thuis, maar ik heb dus weinig in te brengen op wat ze eet. Al ben ik dus van plan om zelf voer aan te schaffen als er positieve ervaringen zijn :)

IrishDraught

Re: Ervaring gevraagd: Oudere poes overzetten op ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:37

Denk dat het wel moet kunnen maar dan heel langzaamaan wennen, dus steeds beetje meer goede brokjes door de whiskas

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:46

11 is nog niet zo oud voor een kat hoor :D

Maar het moet zeker kunnen. Zeker van brok naar een andere brok moet dat niet zo'n probleem geven. Anders is het als je vers vlees gaat voeren, dat wil nog wel eens problemen geven omdat de maag er erg aan moet wennen (zuurgraad).
Bedenk sowieso wel dat je de eerste week of misschien wel 2 weken soms wat verergerde klachten krijgt. Ook vanwege de gewenning.

Maar als je moeder runderhart voert, is helemaal overstappen op vers vlees dan geen optie? Je zou dan voor een KVV kunnen kiezen, waardoor je niet alles zelf hoeft samen te stellen.
En anders kun je inderdaad kiezen voor bijvoobreel Applaws, Acana of Orijen (al gingen de mijne juist aan de schijt van Orijen).

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:00

Bedankt voor de reacties!

Vers vlees gaat hem denk ik niet worden. Er wordt nu al regelmatig 'vergeten' dat de kat ook eten moet hebben. Dus dan is brokjes geven heel makkelijk. Als het ook nog voorbereid uit de vriezer / koelkast moet komen ben ik bang dat het vaker fout gaat. Ik ben niet altijd thuis om te voeren, anders had ik dat zeker wel willen doen :)

dierenfan

Re: Ervaring gevraagd: Oudere poes overzetten op ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:23

tja in het asiel komen allerlei katten binnen van allerlei leeftijden en alle dieren zetten wij gelijk over op royal canin omdat wij dat nu eenmaal voeren. Geeft zelden problemen en als het problemen geeft is het niet gerelateerd aan de leeftijd maar aan de kat ;)