problemen met dove kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

problemen met dove kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:15

Hoi,

Afgelopen zomer hebben wij een katertje aangeschaft als gezelschap voor onze poes. Een witte kitten met (toen nog) blauwe ogen. Je raad het al, een dove kat. De katten komen bij ons niet buiten, dus dit was gelukkig geen probleem voor ons.

Het is echt een onwijs lief en aanhankelijk beestje, maar ik weet soms niet wat ik met hem aan moet. Hij doet dingen die niet mogen, maar ik heb geen idee hoe ik hem moet laten weten dat iets niet mag. Ik wil bijvoorbeeld niet dat hij op het aanrecht komt, maar dit doet hij continu. Ik heb van alles geprobeerd, en uiteindelijk met een waterspuit geprobeerd. Maar sinds ik dat heb gedaan, vindt hij water geweldig en komt hij zelfs onder de douche staan als ik aan het douchen ben. En blijft hij dus op een aanrecht springen.

Daarnaast tikt hij alles om wat hij ziet. glazen vaasjes, lampen, decoratie dingetjes, drinkglazen, noem maar op. Deze dingen doet hij eigenlijk alleen 's nachts. Hij heeft echt heel veel speeltjes en hij kan het heel goed vinden met de poes.

Dan is er nog een groot probleem. Hij is helemaal geobsedeerd door eten. Hij eet alles, maar dan ook echt alles. Van komkommer, rattenbrokken, chips, sla, nou ja eigenlijk alles. Dit krijgt hij natuurlijk niet, maar als er iets op de grond is gevallen, het maakt niet uit wat het is, hij eet het op. Pas heeft hij een pak tomatensoep uit de voorraadkast getrokken, en heeft de verpakking helemaal open gebeten en is dat op gaan eten, en hetzelfde verhaal met een pak ontbijtkoek. En zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen.

Wij hebben hem particulier gekocht, maar toen we daar aankwamen zaten er wel een stuk of 10 kittens in een paardenstal. Ik denk dus dat er nooit op is gelet of ze allemaal wel genoeg te eten kregen. Hij was ook echt heel erg klein toen we hem kochten. De rest was veel groter. Hij heeft toen ineens een hele grote groeispurt gehad, waardoor ik dus bovenstaande denk.

Als ze 's avonds een katten staafje krijgen, schrokt hij zijn deel naar binnen om vervolgens nog een stukje mee te pakken van de poes.

Sorry voor het lange verhaal, respect als je alles gelezen hebt. Ik ben sowieso wel van plan om een kattengedragstherapeut in te schakelen, maar was benieuwd of iemand van jullie misschien tips kan geven.

Groeten,

Mioux

Re: problemen met dove kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:19

Misschien voor de nacht als tip toch een lampje aan laten kijken of het verandering brengt? zo ja dan even bij de dierenarts laten controleren of hij ook niet toevallig blind is deels?

Savonds als je het staafje geeft, in stukjes geven rustig leren eten..hoe moeilijk dat soms ook is haha.

Voor het dicipline bij brengen, ja ik zou hem dan van het gedeelte waar hij niet op mag afhalen, en neer zetten waar hij wel mag komen, en nee knikken, klinkt vreemd maar zo leer je wel een vast iets aan dat nee knikken nee is

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:23

Daar dacht ik ook gelijk aan, om s' nachts een lampje aan te laten!

Als je tijdelijk aluminium folie op de aanrecht zou leggen, dat dat afschrikt voor hem?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:37

Bedankt voor de tips! Rustig voeren/lampje aan laten/ nee klikken etc. ga ik proberen!

Blind lijkt me heel sterk. Hij ziet echt alles, er hoeft maar een klein pluisje o.i.d. te liggen en hij sprint er al op af. Maar controleren kan nooit kwaad natuurlijk! Moet toch binnenkort voor het enten naar de DA. Zou het dan eens vragen!

Aluminiumfolie had ik heel toevallig gister op het aanrecht liggen om mijn lunch klaar te maken. Maar dat boeit m allemaal niets. Hij is nergens bang voor.
Als hij op het aanrecht springt, haal ik hem er ook gelijk vanaf.
Ik heb hem pas 18 keer er vanaf gehaald, achter elkaar. Soms heb ik wel het idee dat hij het weet, want af en toe als ik de keuken in kom en hij zit er weer op, sprint hij wel soms wel snel weg.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:38

Alle dove katten die ik ken, zijn 'rot'katten.
Omdat zij nooit horen als iets valt, leren ze ook niet voorzichtig doen (ze zijn immers niet geschrokken).
En je kan ze ook niet waarschuwen met je stem. Je zou het kunnen proberen door de kat te laten schrikken door iets te gooien naar hem, als hij weer eens iets doet wat niet mag. Of door heel hard te stampen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:42

Dus het begin is er :D

Ik kwam dit nog tegen!

http://www.artikelwebsite.nl/A46/gebare ... ove-katten

En misschien kun je met hem gaan klikkertrainen. Je kunt daarvoor het boekje 'Uw kat trainen en opvoeden' van Miriam Fields-Babineau kopen. In plaats van een klikker gebruik je dan een zaklampje dat je aan en uit doet.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:45

Tja volhouden. Hier ook een dove kat met te veel energie.
Dan ook nog een flessenkind, maar herken heel veel.
Als hij dingen doet die niet mogen dan moet ik er echt heenlopen en hem corrigeren met een tik. Soms is dit al genoeg om hem te laten schrikken.
Hij jat ook van alles en weet zelfs deksels van de pannen te krijgen. Zakken kattenvoer moeten ook gelijk in de kast, want die gaan open.
Hij eet ook alles wat hij krijgen kan.

Ondertussen is hij 9 en snappen we elkaar.
We hebben samen een aantal gebaren waardoor hij weet wat ik van hem wil. Stampen heb ik eigenlijk nooit gedaan. Ik vind dat persoonlijk niet echt iets, ik loop altijd heen en raak hem aan om duidelijk te maken wat ik van hem wil.
Maar het opvoeden van een doofje duurt inderdaad 10x langer dan van een gewoon kitten.
Heel veel succes!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:13

Wauw thanks Kentaro, voor de link!
Dat ga ik goed doorlezen, en kijken of dat dat gaat werken!

Rest ook bedankt!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:57

Graag gedaan! Sommige dingen klinken ook gewoon heel logisch :)

Heb je vanacht nog een lampje aan gelaten?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:02

mischien kan je aan bokker roosch vragen hoe en wat want volgens mij heeft ze 2 dove katten
en echt niet alle dove katten zijn rotkatten heeft ook met opvoeding te maken
ja ze kunnen niet horen maar wel ruiken en zien katten zijn slim maar soms klungelig
mijn witte horende kat die gooit ook wel eens wat omver maar mestal loopt ze er netjes langs

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:20

Ik heb inderdaad een lampje aan gelaten afgelopen nachten!
Er lag wel wat omver, maar de schade bleef geperkt!

Ik hoop dat het iets met het licht te maken heeft, maar eerst even een weekje proberen. Kan ook toeval zijn. :D

AfricanLady, heb je gelijk in. Hij is voor de rest is echt super lief en leuk.
Maar wie wordt hier hier nou niet verliefd op. Dit is de boosdoener.(toen hij nog klein was)
Afbeelding

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:26

Hier ook een dove (en tevens witte) kat. Ook schrikt die van mij (nu 6 jaar) heel erg van dat er "ineens" mensen binnen zijn. Zelfs van mij als ik bijvoorbeeld een muts op heb en mijn silhouet anders is, dus daar probeer ik altijd rekening mee te houden.
Dat van het omgooien herken ik wel en op het aanrecht komen. Nu ruim ik gewoon echt alles van het aanrecht wat om kan en heb ook nooit een vaas bloemen op tafel (er zijn wat vazen, tapijten, glazen en weet ik veel wat gesneuveld). Als ik thuis ben zit hij NOOIT op het aanrecht, maar als we er niet zijn en 's nachts... hm dat weet ik niet zeker. Ik denk dat ik hem gewoon altijd en telkens weer eraf heb gezet. IN het begin denk je dat ie het nooit gaat leren! Dingen naar hem gooien, ja wel gedaan, maar of dat nu het beste was, aangezien ze dan erg schrikken en onzeker kunnen worden. Nu hij ouder is, is hij ook rustiger natuurlijk.

Ik ben gister naar een seminar geweest van dr Sarah Ellis en zij heeft haar kat (die om de een of andere reden ook heel erg schrokte) leren wachten met eten, zij kon anders niet eens zelf een boterham smeren. Met een klikker die je kan vervangen door een lampje, kan je katten écht heel veel dingen leren. Dus ook bijvoorbeeld dat hij wel op een stoel of krabpaal in de keuken mag zitten, maar NIET op het aanrecht mag komen. Het boekje "train uw kat in 10 min per dag" heeft ook leuke dingen die je je kat kan leren.
Wat betreft het snel eten, zou je ook de beloning in een voerbal of voerpuzzel (schoenendoos met gaten erin, je hoeft echt geen dure dingen aan te schaffen) kunnen doen, zodat hij er voor moet werken, vinden ze vaak echt heel leuk!
Gebarentaal is ook handig, die van mij komt in binnentuin en met het "kom hier" gebaar komt hij terug als ik dat wil. Ook heb ik een gebaar voor "lief/goed" en voor "etenstijd".

Tot slot, benader dove katten altijd anders he? Maar wellicht heb je je al goed ingelezen. Dus niet zomaar aaien terwijl hij ligt te slapen etc.

Ik vind het echt super dat je gedragstherapie van plan bent! En tja, verliefd op zo'n koppie word je natuurlijk al snel :D. Je mag overigens best meer foto's plaatsen hahaha.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:31

Enjoy_ schreef:
Hier ook een dove (en tevens witte) kat. Ook schrikt die van mij (nu 6 jaar) heel erg van dat er "ineens" mensen binnen zijn. Zelfs van mij als ik bijvoorbeeld een muts op heb en mijn silhouet anders is, dus daar probeer ik altijd rekening mee te houden.
Dat van het omgooien herken ik wel en op het aanrecht komen. Nu ruim ik gewoon echt alles van het aanrecht wat om kan en heb ook nooit een vaas bloemen op tafel (er zijn wat vazen, tapijten, glazen en weet ik veel wat gesneuveld). Als ik thuis ben zit hij NOOIT op het aanrecht, maar als we er niet zijn en 's nachts... hm dat weet ik niet zeker. Ik denk dat ik hem gewoon altijd en telkens weer eraf heb gezet. IN het begin denk je dat ie het nooit gaat leren! Dingen naar hem gooien, ja wel gedaan, maar of dat nu het beste was, aangezien ze dan erg schrikken en onzeker kunnen worden. Nu hij ouder is, is hij ook rustiger natuurlijk.

Ik ben gister naar een seminar geweest van dr Sarah Ellis en zij heeft haar kat (die om de een of andere reden ook heel erg schrokte) leren wachten met eten, zij kon anders niet eens zelf een boterham smeren. Met een klikker die je kan vervangen door een lampje, kan je katten écht heel veel dingen leren. Dus ook bijvoorbeeld dat hij wel op een stoel of krabpaal in de keuken mag zitten, maar NIET op het aanrecht mag komen. Het boekje "train uw kat in 10 min per dag" heeft ook leuke dingen die je je kat kan leren.
Wat betreft het snel eten, zou je ook de beloning in een voerbal of voerpuzzel (schoenendoos met gaten erin, je hoeft echt geen dure dingen aan te schaffen) kunnen doen, zodat hij er voor moet werken, vinden ze vaak echt heel leuk!
Gebarentaal is ook handig, die van mij komt in binnentuin en met het "kom hier" gebaar komt hij terug als ik dat wil. Ook heb ik een gebaar voor "lief/goed" en voor "etenstijd".

Tot slot, benader dove katten altijd anders he? Maar wellicht heb je je al goed ingelezen. Dus niet zomaar aaien terwijl hij ligt te slapen etc.

Ik vind het echt super dat je gedragstherapie van plan bent! En tja, verliefd op zo'n koppie word je natuurlijk al snel :D. Je mag overigens best meer foto's plaatsen hahaha.

Bedankt voor je reactie! Hij weet dat er altijd wel wat af te likken valt op het aanrecht. Ik heb zelf geen vaatwasser dus er staat altijd wel iets wat afgewassen moet worden. :D
Zal eens op internet zoeken naar dat boekje! Lijkt me wel heel interessant. Een lampje ga ik ook aanschaffen. Ga ik volgend weekend even voor kijken.
De tip van de schoenendoos ben ik blij mee! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik zeker doen, en weet zeker dat hij dat helemaal geweldig vindt.
Het stukje van gebarentaal kwam Kentaro ook mee inderdaad! Heb dat even goed doorgelezen en daar wil ik ook wat mee doen.
Ik weet inderdaad dat dove katten anders benaderd moeten worden. Toen ik erachter kwam (heel snel) dat hij doof was, gelijk goed ingelezen.

Nog 1 foto'tje dan. :D

Afbeelding

http://img841.imageshack.us/img841/4915/cf6n.jpg

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:28

<3 <3
Wat een snoepje!!
(onze ene hond is er ook een met gebruiksaanwijzing :+ Nou ja, je moet er inderdaad meer moeite voor doen, maar wat je er dan voor terug krijgt!! <3 )

Fijn dat het vanacht beter is gegaan!! Nu maar hopen dat het echt aan het lampje ligt en goed blijft gaan!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:03

Ahhhh gos, wát een snoepje!! <3

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:49

Hoe gaat het nu 's nachts??

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 09:09

Hij verzint steeds weer andere dingen. Nu maakt al 3 dagen lang op de een of andere manier de badkamerdeur open 's nachts, dus nu heb ik allemaal gaatjes in mijn tandpasta zitten.

Ik heb een beetje gevoel, wat ik ook doe, hij steeds weer wat nieuws verzint.

Misschien toch maar gewoon blijven hopen dat het ooit een keer weg gaat? :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:22

Ik heb weinig tips, maar wilde even zeggen dat ik, afgaande op je verhaal, je kat erg leuk vind :D
Voor jou iets minder ivm alle rotzooi en het ondeugende gedrag, maar ik vind het geweldig haha.

Ik heb wel ervaring met een dove kat, dat was ook een fantastisch dier en die is met handgebaren enigszins opgevoed, maar dan moeten die gebaren natuurlijk net op het moment zijn dat ie iets doet en jouw handen ook nog ziet. Het is moeilijk om stoute dingen af te leren, sowieso bij een kat, maar een dove maakt het extra lastig.

Er staan wel goede tips tussen.
Wat betreft de deuren open maken, je kunt de klinken omdraaien, maar wel naar beneden want anders kan hij er alsnog aan hangen.
Wellicht is het een optie om hem 's nachts in een ruime bench te doen, als je het echt heel vervelend vind wat hij doet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:32

Wij hebben ook een tijdje een dove kat in huis gehad. Een onwijs lief en aanhalig dier. Helaas is ze voor die tijd niet in huis geweest bij mensen, maar alleen in een binnen/buitenren. Waar dus alles mocht, want niemand had ooit gezegd dat het niet mocht.
Opvoeden was geen doen, ze kon in de tijd dat ik naar de wc was een complete plant uit een pot graven en de halve woonkamer bedekken met aarde. Ons behang was niet veilig, krabpaal kende ze niet en boeide haar ook niets.. De plantenspuit maakte ongeveer 2 tellen indruk en dan draaide ze zich om om weer verder te gaan met het stoute wat ze deed. Tikken op kop of lijf maakte ook niet uit. Draaide zich om en nog eens en deed het dan weer. In je broek hangen met alle nagels is nog best grappig als ze kitten zijn, maar een volwassen kat in je been is echt niet tof! En ze begreep gewoon niets van de correcties.
Puntje bij paaltje werd niemand er gelukkig van (de kat begreep er niets van en wij enorm in tweestrijd) en hebben we de kat weer terug gebracht. Haar broertje (die wel kon horen) kon ook niet echt goed settelen in de gewone wereld.
Ik vraag me nog altijd af of het meer komt doordat ze dus geen kitten meer was of dat het met het dove te maken had. De combinatie was in ieder geval onwerkbaar voor ons :( en dat vind ik nog steeds heel erg !

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:34

Ik heb geen ervaring met een dove kat, maar wel met een kat die erg veel/snel eet (alles wat op de grond valt, ik heb hem zelfs vol overtuiging een stukje mango zien eten >;) )
Hij was ook stout, vooral met zindelijkheid. Maar voerspeeltjes en een drinkfontein hebben bij hem erg geholpen! Uit een waterbakje drinken vond hij altijd al saai, maar die drinkfontein was echt een succes (en ze hoeven ook niet heel duur te zijn geloof ik)
Ik weet niet of het voor jouw kat ook geldt, maar bij mijn kat was het echt zoeken naar stimulatie voor hem om zich ergens mee bezig et houden. Speeltjes had hij al zat, maar hij had een andere motivatie nodig om ermee aan de slag te gaan, met voerspeeltjes hebben we die gevonden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:38

Mijne is niet doof, maar vreet ook alles aan wat voor z'n neus komt. Inmiddels zijn alle deurkrukken omgedraaid en heb ik kindersloten op mijn kastjes.

Verder is het echt een super dier, hij is echt mijn schaduw. Maar 3 seconden niet opletten en hij heeft wat bedacht.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:54

Ik heb geen ervaringen met dove katten maar wel met door eten geobsedeerde katten en ondeugende katten.

Qua eten, de enige manier die werkte was vooral een omslag in mijn doen en laten, ofwel gewoonweg alles achter slot en grendel, aangezien ze ook deuren open konden maken. Koffiemelkpakken werden open gebeten, kruidenpasta (boemboe bijv), afvalbakken omgegooid en uitgepluist (leuk thuiskomen >.<).
Uiteindelijk een hoge vuilnisbak met deksel gekocht, daar konden ze niet meer inkomen, en voorraad resoluut in de voorraadkast (die op slot kon) en niets laten staan op en rond het aanrecht.

Voor het schrokken kun je grotere brokjes kopen, dan moeten ze kauwen, brokjes die tegen tandsteen zijn zijn groter, maar je kunt ook het één met het ander combineren en brokje voor brokje door de kamer gooien waardoor hij ook gelijk energie kwijtraakt.
Hier heb ik sinds een paar maanden deze in huis:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed/voerbak/239103
Hierdoor kunnen ze ook niet schrokken en moeten ze moeite doen voor hun eten, werkt hier prima, alleen staat er bij mij nu wel een schaaltje bovenop omdat die van mij van bovenaf ging eten (slimmerik) wat niet mijn bedoeling was, ook zijn er katten die hem omtrekken (maar in een hoek zetten helpt dan ook en maakt het lastiger om bij het eten te komen)

Tja en ondeugend zijn... deels zal het in het karakter van de kat zitten deels aan zijn leeftijd en misschien ook aan energieoverschot en alleen met het laatste kun je wat doen. Mijn kat is helemaal fanaat van een laserlichtje dus daar raakt ze veel energie mee kwijt en stimuleert haar jachtinstinct (worden ze moe in het hoofd van)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:11

Hoe gaat het nu??

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 09:52

Ik schaam me diep, had de laatste reacties echt over het hoofd gezien. :o

Het gaat eigenlijk best wel goed! Ik heb, zoals hierboven ook genoemd was, een voerbak gekocht met die gaten erin. Nou hij had het gelijk door hoe het werkte. Dus zodra ik naar m'n werk ga, gooi ik daar een paar brokjes in, dan is hij ook even lekker bezig.
Dat ding vindt hij fantastisch!

Als ik zijn staafje geef 's avonds, dan geef ik ze 1 voor 1. Eerst was het nog slik - weg maar nu kauwt hij er wel op.

Ik weet niet of het tussen mijn oren zit ofzo, maar heb echt het gevoel dat hij iets rustiger begint te worden. Eergisteren had hij weer wat glas kapot laten vallen, maar ja dat kan altijd gebeuren.

Op het aanrecht blijft hij springen, ik denk dat ik dat gewoon niet eruit krijg. :+

Vind jullie reacties echt fijn! Kan ik zeker wat mee, heel erg bedankt daarvoor! :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:55

Wat fijn te lezen dat het goed gaat!!
Het is natuurlijk ook nog een jong ding en de een is nu eenmaal sneller volwassen dan de ander :D
Houd je 's nachts nog een lampje aan of niet meer?