KVV voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

KVV voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 18:25

Momenteel heb ik 2 katten:

Kattin: een gewone htk kat van ongeveer 6 jaar (denken we) en 3-3.5kg, gesteriliseerd. Ze is niet heel slank maar de DA zegt dat ze ook niet te dik is. De kattin wil niets weten van rauw vlees.

Kater: Maine Coon van bijna 11 maand, 5.5-6kg, niet gecastreerd, hij moet nog wel groeien.
Hij is heel slank. Hij kan gevoelig reageren op nieuw eten maar eet graag rauw vlees

Ik zou graag mijn katten op KVV zetten maar ik zou niet weten waar te beginnen met zoeken.

Welke merken zouden het beste zijn voor katten? (ik heb vaak het gevoel dat de meeste KVV's nogal op honden zijn gericht)
Zijn er in België plaatsen vanwaar je het kunt laten verzenden of gaan halen? De dierenwinkels in de buurt verkopen het niet of enkel Duck.
Hoe kan ik het beste oplossen dat mijn kattin het eet want ik vermoed dat het niet de bedoeling is dat het gebakken mag worden?
De kater krijgt soms rauw vlees (restje van ons vlees) en dat gaat goed maar zou hij gevoelig reageren op KVV?

Waarschijnlijk heb ik nog wel een paar vraagjes waar ik niet zo direct op kom, maar in ieder geval bedankt voor de hulp.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:29

Ik geef zins kort smuldier. De eerste week was mijn Maine coon er niet kapot van maar nu eet ze het goed.
Ze heeft heeft ook gevoelige darmen maar nergens last van.

Anoniem

Re: KVV voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:46

Ik voer van Tinlo, de cattery.. http://tinlo.nl/katten/
Heb ook wel eens ander vlees gevoerd, ook iets van Barf, dat zat in blokken verpakt. Tinlo zit in rollen, wat ik makkelijker vind.

Ze doen het er prima op!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:16

Ik voer mijn katten lotgering en darf.
Eerst wilden ze er niks van weten dus heb ik het gemengd met blikvoer. Steeds meer KVV en minder blikvoer en nu eten ze het alle 3 met smaak.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:03

Mijn katten krijgen Carnibest, zowel mijn HTK als mijn MC's vinden dit erg lekker

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:08

Mijn kat krijgt gewoon Smuldier net als de hond en zelfs de pens eet ze gewoon mee

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 22:40

Heel erg bedankt om te antwoorden nu kan ik wat beter uitpluizen wat bij ons past.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:08

Mijn kat krijgt Tinlo Cattery, aangevuld met extra spiervlees en hart. Ik heb namelijk nog geen kvv gevonden die ik qua verhoudingen en diersoorten passend vind voor een kat, dus vul ik aan. Tinlo Cattery vind ik het makkelijkst door de vele diersoorten die er al in zitten. Ook zit er geen premix, rijst of andere toevoegingen in.

Wat ik passend vind voor een kat:
maximaal 30% vleesbot van gevogelte (wat dus neerkomt op 15% kaal bot)
minimaal 20% orgaan, waarvan 10% hart (ivm taurine)
de rest spiervlees van kleine dieren (gevogelte, konijn/haas, cavia/muis/hamster etc.)

Nu zit er in Tinlo Cattery wel een beetje rundvlees, maar dat is niet de enige bron van spiervlees. Zelf geef ik dan dus nog hazen-/fazant-/bosduifvlees, kwartelpootjes voor wat te kauwen en kippenhartjes voor de taurine.

Het beste is eigenlijk om zelf je kvv samen te stellen. Je bestelt dan bijv. gemalen kipkarkas, orgaanmix en gemalen hazenvlees. Zo kun je zelf bepalen wat de verhoudingen zijn en welke diersoorten er in zitten. De keer erna dat je bestelt kun je weer nieuwe diersoorten kiezen zodat de variatie van voedingsstoffen optimaal blijft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:17

Er zijn van veel KVV's ook gewoon kattenversies te vinden. :)
Ik googelde op KVV kat antwerpen en vond dit: http://www.versvoer.be

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:24

lotgering brengt aan huis maar of ze ook helemaal in belgie leveren weet ik niet

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:37

In Antwerpen zitten er wel wat aanbieders van kvv hoor. De meeste zelfs had ik de indruk toen ik zelf nog zocht.

Katten (met name wat oudere) die rauw vlees resoluut weigeren overzetten kan een proces van lange adem worden, om je maar even te waarschuwen. Het kan wel in de meeste gevallen, maar verwacht je aan een heuse strijd, er zijn mensen die weken of maanden bezig zijn. Eet ze wel natvoer? Dan kun je proberen om heel langzaam te gaan mengen, dat wil soms nog wel eens lukken.

Kwa merken vooral van bewust zijn dat je sommige merken (zoals tinlo) verschillende diersoorten moet voeren om compleet te zijn. Carnibest bijvoorbeeld heeft een vitaminemix in hun vlees zitten zodat 1 diersoort al compleet, hoewel imo altijd beter is om meerdere diersoorten te voeren, ongeacht vitamine mix.

Om met een positief verhaal te eindigen, ik had twee volwassen katten die zonder centje pijn zijn overgeschakeld van de ene op de andere dag. Zo kan het dus ook. Inmiddels sinds de zomer een kleintje erbij dus nu heb ik er drie op rauw staan en dat gaat bevalt prima. Ik maal nu wel zelf vlees voor ze.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 06:02

Ik wissel voor mijn 3 katten af met carnibest, barf en smuldier.
Daarnaast eten ze graag kuikentjes, eenden- en kippennekjes, stukje runderstrot en hazen/kippen karkas.

Soms moeten ze aan een smaak wennen maar zien eten doet vaak eten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:57

Ik heb ook zo'n kieskeurige kat rondlopen, die niets van vers moest weten (eerst Haaksbarf, nu Lotgering). Maar door geduld te hebben en steeds wat versvoer te mengen en dat af te bouwen, eet ze het nu wel met smaak. Al vindt ze bepaalde smaken wel lekkerder dan andere. Haaksbarf kip, konijn en rund gaan er zo in, terwijl ze me bij eend staat aan te kijken of ik gek ben :))

Mocht ze geen vlees uit een zakje of blikje lusten, kun je ook nog eens proberen om het water van zalm uit blik te bewaren en daar wat van overheen te gieten. Werkt ook vaak wel, omdat vis natuurlijk sterk ruikt en de meeste katten dat wel lekker vinden.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:01

ik voer Degomeat, kat vind het lekker , de honden ook.
alleen konijn vind ze niet lekker en eet ze met lange tanden.