Wat valt onder agressief gedrag bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Wat valt onder agressief gedrag bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:04

Het gaat om het volgende.

Ik ben vanavond (wederom) door een hond van de dochter (19 jaar) van mijn stalbaas gebeten. Deze was al in de boerderij en stoof naar buiten de weg op waar ik al op de fiets was. Ik weet hoe onopgevoed die duitse herders van haar zijn en ben stil gaan staan. Deze hond vond het als nog nodig om in mijn boven been te bijten. (voelde duidelijk de tanden in mijn been door een skibroek/spijkerbroek en legging heen en heb hier weer en mooie blauwe plek) De hond in kwestie had de tanden bloot en de staart stil en laag. Gromde veel met blaffen. En dan heb ik het niet over vrolijk/speels grommen/blaffen. Dit valt voor mij toch echt onder agressief gedrag. De hond luistert voor geen meter en liep dreigend om mij heen en beet vervolgen in mijn bil. Tanden wederom duidelijk voelbaar door alle lagen. Ik sta nog steeds stil en negeer de hond en richt mijn aandacht op de dochter die eindelijk aan komt lopen al schreeuwend naar de hond. Na een paar pogingen kreeg ze haar hond te pakken en moest hem aan het nekvel mee sleuren. Luisteren ho maar. Hond wou steeds weer naar mij toe, nog steeds grommen. Ik tegen haar dat ze haar honden eens moet opvoeden, zij van "dat zijn ze" Ik weer "echt niet" Zij van "dag aikon" Tja, duidelijk hebben we daar een hele andere kijk op. Op commando kunstjes doen is heel wat anders dan opvoeden. Dit is al de 2e hond van haar die mij zonder aanleiding bijt. (de eerste had ook al andere mensen gebeten) En daar niet eens voor gecorrigeerd word :? Tja, waar dient opvoeden voor? Volgens de jonge dame bijt haar hond niet, heeft ie nooit gedaan. Nee, hond zit altijd in een kennel als er andere mensen zijn. Niet vreemd dat ie nooit een ander bijt.

De hond in kwestie zit geregeld in een buitenkennel (veel vaker binnen zonder iets om zich mee te vermaken) en blaft dan ook als een idioot als ik langs loop (heb geen andere keus om binnen te komen dan daar langs) wederom met de tanden ontbloot en staart laag en springend tegen de tralies proberend met de bek tussen de tralies door mij te bijten. Geen normaal gedrag volgens mijn boekje. De hond is daar als pup gekomen vorig jaar ergens en ik sta hier al 2,5 jaar met mijn pony's. De hond hoort en ziet mij dagelijks. Ik bemoei me niet met haar honden, raak ze ook niet aan. Dus wat die tegen mij heeft geen idee.

Ik zit nog maar 39 jaar tussen de honden, heb in een kennel/pension gewerkt, en heb wel een redelijk kijk op wat normaal gedrag is en wat agressief is. Denk ik. Mijn eigen honden moeten het zeker niet in hun hoofd halen om soort gelijk gedrag als deze hond ten toon te spreiden. Dan hebben ze een erg groot probleem.

Ben ik nou zo'n piepdoos dat ik dit een agressieve hond vind? Of heb ik wel degelijk gelijk?

Avelienvd

Re: Wat valt onder agressief gedrag bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:06

Dit zou bij mij zeker onder de noemer agressieve hond vallen.
Zou hier zelfs nog wel melding bij de politie van willen maken.
Zo te horen fietste jij op de openbare weg?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:14

dit is toch duidelijk agresief, de hele houding van de hond staat mij in dit verhaal niet aan.
haar opvoedkunsten schieten duidelijk te kort. een goed opgevoede hond komt als je hem roept.
blijft op zijn terein, en doet zijn dingen op comando's kunstjes zijn in de opvoeding niet het belangrijkste wel fijn voor afleiding voor hond en baas.

nu staan duitse herders er wel om bekend goede terein bewakers te zijn, maar dit gaat toch veel te ver in mijn ogen.

jammer dat het weer fout gaat met deze hond, ook bij de vorige is het mis gegaan lees ik. hoop dat ze ooit inziet dat d'r opvoed kunsten belabert zijn

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:15

ik vind dit echt onder agressie vallen,mist duidelijk wat in zijn opvoeding

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:27

Ben je nou serieus? Je kan toch zelf ook wel bedenken dat een hond die zonder aanleiding flink bijt agressief gedrag vertoont? :? Zou wat worden als dát al niet eens meer agressief heet te zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:29

Avelienvd Ja ik fietste al op de openbare weg. Het zou maar een ander fietser zijn geweest die daar net fietste, dan was onderuit gegaan en ik durf te wedden dat de hond er boven op gevlogen was.
De eerste hond beet mij op hun terrein. Beide hebben naar mijn mening een kronkel in de kop.

Melding maken heeft hier geen zin, politie stuurt je dan door naar de gemeente :?

Dani zo denkt zij, zij doet alles goed een ander, hoeveel jaar ervaring die ook heeft, kan het gewoon niet goed doen.

Er is ook onenigheid over wat een bijtwond is, een blauwe plek veroorzaakt door tanden valt bij mij wel onder een bijtwond. De huid is immers gekwetst waardoor die blauw word.

Hoe kan ik dit kind duidelijk maken dat wat zij als "opvoeding" ziet geen OPvoeding is. Haar ouders vinden ook dat haar honden opgevoed zijn. Al ergeren ze zich dood aan het eeuwige geblaf van die dieren.
Ze neemt honden aan om op te leren en worden daarna verkocht. Dit doet ze samen met de fokker van die honden. Die zeker geen fan is van de nedelandse duitse herder vereniging. En zij denk ik ook niet van hem. Van hem "leert" zij hoe ze met die honden moet omgaan en verzorgen.
geen goed voorbeeld dus.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:33

aikon schreef:
Hoe kan ik dit kind duidelijk maken dat wat zij als "opvoeding" ziet geen OPvoeding is. Haar ouders vinden ook dat haar honden opgevoed zijn. Al ergeren ze zich dood aan het eeuwige geblaf van die dieren.
Ze neemt honden aan om op te leren en worden daarna verkocht. Dit doet ze samen met de fokker van die honden. Die zeker geen fan is van de nedelandse duitse herder vereniging. En zij denk ik ook niet van hem. Van hem "leert" zij hoe ze met die honden moet omgaan en verzorgen.
geen goed voorbeeld dus.

Wat leert ze ze dan? ik kan me toch niet voorstellen dat mensen een hond kopen die een paar leuke trucjes kent maar je ook door je broek bont en blauw bijt. Of is het juist pakwerk oid alleen dan de klunzige uitvoering?

Volgens mij is een wond eigenlijk per definitie open, maarja als jij een skibroek en een spijkerbroek aanhebt komt hij er misschien ook gewoon niet door heen. Stel dat je een rijbroek aan had gehad oid dan had het net zo goed wel door kunnen zijn...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:40

Geen idee wat ze ze leert, hoor haar vaak genoeg schreeuwen omdat ze niet luisteren en als ze dan wel ineens "luisteren" dan worden ze beloont. Dan zou ze van mij een schop onder hun hol krijgen. Maar ja, ik hen de regel 3x is scheepsrecht en dan doet het pijn, moeten ze maar luisteren. Ga niet een half uur mijn longen uit mijn lijf blèren.

Pakwerk doet ze voor "de lol" 8)7 thuis met haar honden. Verstand heeft ze er niet van. Dus zeker gevaarlijk. Heb haar vader hiervoor gewaarschuwd dat dit niet zonder leiding gedaan kan worden.

Was zeker blij dat ik zoveel aan had, ben tintelt nog steeds.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:40

Heb je de politie gemeld dat er daadwerkelijk een bijtincident was?
Daar moeten zij namelijk wel wat mee.
Citaat:
Een bijtincident kan allereerst strafrechtelijk afgehandeld worden in het geval van ernstige bijtincidenten. De sancties bestaan uit geldboetes en gevangenisstraf. In artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht wordt aangegeven dat strafbaar is:
‘Hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt’ en ‘hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier’.
Honden die een mens of een dier hebben gebeten, kunnen in beslag worden genomen en door een gedragsdeskundige onderzocht worden. Als er een hoog risico op nieuwe bijtincidenten bestaat, kunnen ze worden gedood, maar ook is teruggave onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Die voorwaarden zijn bijvoorbeeld aanlijnen en muilkorven, het volgen van een cursus of het beveiligen van huis en tuin tegen uitbraken van de hond.
Als een hond een ander dier heeft gebeten wordt vaak tegen de eigenaar van de hond opgetreden als de hond het dier heeft doodgebeten. Ook als de hond andere dieren niet doodbijt, maar hij wel herhaaldelijk andere dieren heeft gebeten, kan worden opgetreden.
Daarnaast is er ook een mogelijkheid om bestuursrechtelijk op te treden. Gemeenten hebben in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) regels vastgelegd met betrekking tot het houden van honden in de openbare ruimte. Hondeneigenaren die zich niet aan deze regels houden, kunnen rekenen op een boete of dwangsom.
Ook de burgemeester kan een hond gevaarlijk verklaren en de eigenaar beperkingen opleggen zoals een muilkorf- en/of aanlijngebod. Als deze zich hier niet aan houdt kan de burgemeester de hond in beslag laten nemen op grond van artikel 172 lid 3 van de Gemeentewet. Daarna kan hetzelfde traject worden doorlopen als bij de overtreding van artikel 425 Strafrecht.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:43

Ben er de vorige keer wel geweest, ze verwezen mij door naar de gemeente die gingen daar over of zo. Gemeente doet ook niks.
Vanavond was het al na sluitingstijd, zal morgen eens lang gaan en weer melden omdat het nu op de openbaren weg is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:45

Zou dit stukje printen. Kun je ze met de artikelnummers om de oren slaan...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:45

dan gok ik dat getraint worden voor pakwerk, en nee dan is de nederlandse duitseherder vereniging niet blij met ze. de houding van de hond is te agresief. bijten op een pakwerk die stilstaan is niet de bedoeling en ook na grommen houden ze hier niet van.
hier willen ze honden die gericht aanvallen op comando, en dat de honden verder behoorlijk sosiaal zijn naar mensen. dat ontbreekt bij deze honden duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:47

Ik vind het geen argesief gedrag,wel gedrag wat niet toelaatbaar is.Wat hij mijn inziens doet is zijn eigen terrein verdedigen en de hap die jij krijgt is een waarschuwing.Van hè hier mijn terrein,bij loslopende honden is dat vaak ook de weg die voor hun terrein langsloopt. De hond doet eigenlijk niks meer als zijn terrein verdedigen,op een ontoelaatbare manier.In mijn ogen is er met de hond niks mis alleen is hij niet goed opgevoed ,krijgt geen grenzen en maakt zijn eigen grenzen.

Helaas zie je dit bij veel mensen, we nemen een hond gooien hem op een terrein en hij heeft beweging.Jammer genoeg werkt het opvoeden van honden niet zo,zeker niet met werkhonden daar moet je mee bezig zijn.

Ik denk persoonlijk dat ik bij deze stalling niet zou blijven staan,zo ga je niet met honden en mensen om.
Ik lees nu over het verkopen van honden,dit zijn toch geen degelijk afgerichte knpv honden?Voor een goedafgerichte hond word best geld betaald ,maar dan luisteren ze echt wel.Dat zijn niet van die vrijgevochte vogels.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:50

Maar in de eerste zin staat meteen dat het een ernstig bijtincident moet zijn, wat is dan ernstig?

Is de hond nu trouwens alleen zo agressief naar jou (omdat je schrijft dat je niet weet wat hij tegen jou heeft) of is hij in het algemeen zo agressief?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:51

Bianca41 schreef:
Ik vind het geen argesief gedrag,wel gedrag wat niet toelaatbaar is.Wat hij mijn inziens doet is zijn eigen terrein verdedigen en de hap die jij krijgt is een waarschuwing.Van hè hier mijn terrein,bij loslopende honden is dat vaak ook de weg die voor hun terrein langsloopt. De hond doet eigenlijk niks meer als zijn terrein verdedigen,op een ontoelaatbare manier.In mijn ogen is er met de hond niks mis alleen is hij niet goed opgevoed ,krijgt geen grenzen en maakt zijn eigen grenzen.

Helaas zie je dit bij veel mensen, we nemen een hond gooien hem op een terrein en hij heeft beweging.Jammer genoeg werkt het opvoeden van honden niet zo,zeker niet met werkhonden daar moet je mee bezig zijn.

Ik denk persoonlijk dat ik bij deze stalling niet zou blijven staan,zo ga je niet met honden en mensen om.
Ik lees nu over het verkopen van honden,dit zijn toch geen degelijk afgerichte knpv honden?Voor een goedafgerichte hond word best geld betaald ,maar dan luisteren ze echt wel.Dat zijn niet van die vrijgevochte vogels.

over het dik gedrukte stukje. dan is het toch aan de eigenaar de hond binnen zijn terein te houden?
en niet ageresief, tot 2 keer toe de tande voelen in zo een dikke laag kleding is naar mij mening gericht en vals/aanvalend bijten dit heeft niks met bewaken van terein te maken in mij ogen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:58

Zie nu pas de tekst erbij. Ga het zeker uitprinten.
Zij loopt wel met de honden los over de openbare weg naar hun eigen land aan de overkant. Hier geld ook voor buiten gebieden een aanlijn verplichting. (hou ik mij ook niet aan, maar mijn honden staan goed onder appel en bijten geen mens of dier)

Hanny_jelke Ze traint ze voor shows, in duitsland want nedelandse shows zijn geen goede shows en de honden zijn te goed daarvoor _O- magere scharminkels zijn het. >;)
De honden zijn zeker niet sociaal naar mensen :n

Bianca mag jij vinden, dit gaat veel verder dan zijn eigen terrein beschermen. Een kennel van 2 bij 1 vind ik bijlange na niet groot genoeg voor een hond on voldoende beweging te krijg. De honden mogen niet los op het erf mede omdat ze te duur zijn en half van haar. Honden zijn puur show honden waar ze wat kunstjes mee doet. Niet voor (beveiliging/politie)werk. Daar zijn ze geen van allen geschikt voor.

Liedje ze zijn zo ook naar anderen toe, zelfs naar haar ouders en broer blaffen (bijten dan weer niet) ze en worden NIET gecorrigeerd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:59

Zeker agressief gedrag. Hoe hoog wil je het gaan spelen? Anders zou je er een melding van kunnen maken bij de politie. Ik heb honden voor minder agressief gedrag gekend die al moesten worden ingeslapen ivm te grote kans op herhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:00

Zijn tanden laten voelen is een waarschuwing tot hier en niet verder.Een hond die echt argessief is haalt een stuk uit je,zeker een duits.Daar kom je echt niet met een blauwe plek weg.

Ik vind in het hele verhaal de eigenaresse fout,zeker als je een pensionstalling hebt hoor je te zorgen dat mensen veilig op en af je erf kunnen gaan.

Maar dit is in mijn ogen geen zeer argesieve hond ,alleen een hond die niet toelaatbaar gedrag vertoont.
Ik vind het jammer dat zulke honden door een slechte eigenaar een poedersuiker krijgen en als argessief bestempeld worden.Want dit kan natuurlijk nooit niet goed blijven gaan en wat nu nog waarschuwen is kan totaal uit de hand gaan lopen natuurlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:02

Dit is gewoon politiewerk. Ik was met de plekken, zichtbaar of niet direct naar mijn huisarts gegaan, medisch certificaat en dan aangifte gaan doen. Dan krijgen die honden eindelijk een plek bij iemand die ze wél de opvoeding kan bieden en als het te laat is krijgen ze tenminste rust. Want een stilstaand persoon tot twee keer bijten is uit den boze, ook bij pakwerk. (heeft er overigens al helemaal niets meer mee te maken)

De volgende keer is het een kind dat net wat dikker aangekleed is, hangen ze daar dan ook in omdat het net even te dicht bij 'hun' erf komt? Ik moet er niet aan denken. Terrein beschermen, wàt een onzin zeg, terrein beschermen doen ze op hun eigen terrein en niet op de openbare weg. Dat is nu het belangrijke aan een goede waakhond, dat hij op zijn eigen terrein blijft en de mensen niet tot op de weg en verder gaat na gaat jagen om ze daar even te bijten. Dat heeft niets met waken te maken, dat is per definitie agressief gedrag.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:06

Bianca41 schreef:
Zijn tanden laten voelen is een waarschuwing tot hier en niet verder.Een hond die echt argessief is haalt een stuk uit je,zeker een duits.Daar kom je echt niet met een blauwe plek weg.

Ik vind in het hele verhaal de eigenaresse fout,zeker als je een pensionstalling hebt hoor je te zorgen dat mensen veilig op en af je erf kunnen gaan.

Maar dit is in mijn ogen geen zeer argesieve hond ,alleen een hond die niet toelaatbaar gedrag vertoont.
Ik vind het jammer dat zulke honden door een slechte eigenaar een poedersuiker krijgen en als argessief bestempeld worden.Want dit kan natuurlijk nooit niet goed blijven gaan en wat nu nog waarschuwen is kan totaal uit de hand gaan lopen natuurlijk.

ik wil niet weten hoe TS er uit had gezien zonder die lagen.

schows, moeten ze daar ook al voor bijten ja :?
nee ik ga niet veel naar schows, paar keer geweest, en die honden waren niet mager, mooi slank, maar niet mager, dat dit in duitsland wel goed gekeurt word snap ik echt niet

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:10

Ze heeft nog 2 herders en die vertonen geen van beide dit gedrag, het ligt zeker wel aan de hond zelf. Verder loopt de hond van haar broer wel los op het erf en is daar eigenlijk de baas. Is wel een kalf van een hond, maar die geeft tegenover niemand een probleem.

Laura_silver dat weet ik dat dit bij pakwerk ontoelaatbaar is. Heb getrainde duitse herders in handen gehad. Totaal niet vergelijkbaar met deze hond.

Ze heeft dus vanwege haar opleiding wel eens een klasje kinderen op de boerderij rond lopen en laat de honden dan ook even los 8)7 Dus het is gewoon wachten dat het mis gaat.

Hanny ik wil ook niet weten hoe ik er dan uit kom te zien, maar de hond zal het dan niet overleven. ;)
Deze jonge honden krijgen energie rijk voer (zijn in de groei hebben bouwstoffen nodig, maar fokker bepaald wat welk voer) zijn brood mager (je ziet de ribben zelfs door het dikke haar) en zitten de hele dag opgesloten. Gaan hooguit 2/3 x per dag een 10/15 min. wandelen. Ze staan dus stijf van de energie wat ze niet kwijt kunnen.
Laatst bijgewerkt door aikon op 21-01-14 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:13

Bianca41 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Zonde van zo'n hond die straks de dupe is.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:16

duitsers zijn dravers is mij altijd gezegd, wat je hier ziet is dat ze met kop hoog mooi hun stap en draf gangen laten zien ( geen idee hoe ze het bij honden noemen)
ze hebben dan toch ook bespiering nodig =, die verwacht ik niet veel bij een mageren hond, dus snap niet hoe ze een schow kunnen lopen, bevoordelijk is het in iedergeval niet voor een hond

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:17

Een erfhond mag van mij rustig zijn erf bewaken..
Maar openbare weg moet hij niet mogen komen.
En inderdaad wat als volgende keer het een kind is?
Of als "jij"(algemeen) er met je paard rijdt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:22

Nikass Bij een andere baas had deze hond geen verknipt gedrag gekregen. Hij staat stijf van de energie wat ie niet kwijt kan. Dus verzint wat anders wat niet toelaatbaar is. En krijgt daarmee wel de stempel "agressief"

Hanny Deze honden zakken van zwakte erg ver door hun achterhand. Recht lopen is al een probleem. Hoe ze punten op die shows krijgt mag joost weten. Als ik keuringsmeester was had ik haar de ring uitgestuurd.

Avelienvd Mijn jongste hengst heeft al eens met die andere bijter gevoetbald :D Daar is ie happig op, honden die hem aan vallen pakt ie. Maar ja dan heb ik het gedaan als de hond het loodje legt. -O- Mijn andere hengst is een held op sokken, die raakt gewond.