Konijn bijt, waarom en hoe afleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Konijn bijt, waarom en hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:21

Hoi,

Ik heb 2 konijnen, en ze zijn vrij tam. Ik heb er een die het niet fijn vind om opgepakt te worden. Op zich niet erg, maar als het moet kan ze héél erg hard bijten. En dan niet even kort, maar echt vastpakken. Zij is wat minder tam en zo, maar ik snap niet goed waarom. Zover ik weet heeft ze nergens pijn ofzo. Vandaag mochten ze even een middagje door de tuin huppelen, en net de tammere gewoon gepakt en in de ren gedaan, en de andere kreeg ik niet te pakken. Op een gegeven moment had ik d'r en toen begon ze weer. Normaal doe ik m'n mouw voor d'r hoofd zodat ze mijn arm niet te pakken krijgt maar deze keer kreeg ze wel m'n hand. Zit nu dus onder schrammetjes en bijtwondjes -O-
Eerst negeerde ik het maar toen het erger werd kreeg ze gewoon een 'tik' (niet te hard, wel konijnvriendelijk :) ) Maar alsnog, het helpt niet.
En ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Dat ze 't niet fijn vind, oke, maar als het moet zou ik 't wel zonder pijn willen kunnen.

Iemand een idee hoe dit te stoppen is?
Gr Yiruma

Edit; typefout

LumiJarig

Re: Konijn bijt, waarom en hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:26

Wij hadden hier een konijntje dat uithaalde met zijn pootje als je hem wilde oppakken.
Dit hebben we hem afgeleerd door iedere keer als hij opgetild werd (in EN uit de ren) wat lekkers te geven als je hem in je armen had, hij is nu heel lief.

Ook pakten we hem op in zijn nekvel, dat gaat net even iets sneller dan rond zijn buikje.

Ga een konijn absoluut niet slaan, hoe zacht ook, dit helpt absoluut niet. Belonen als hij het wel goed doet (opgepakt is, ookal beet hij wel) gaat veel beter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:27

Ja, ik heb altijd wortels en dergelijke bij de hand en dat wil ik dan geven, maar dat neemt ze nooit aan als ik haar vast heb. Dat werkt dus ook niet :(

LumiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:32

Onhandig.
Hoe pak je haar op dan?
Konijnen zijn (zoals je ongetwijfeld weet :+) vluchtdieren dus waarschijnlijk gaat ze rennen? Dan is ze al gestressd als je haar eindelijk hebt dus onthoudt ze die stress met opgetild worden en dan wil ze ook nieteten op dat moment.

Wij hebben eeuwig rondjes gelopen met hem op de arm zodat hij daaraan wende en wist dat dat ook leuk kan zijn (aaien en eten)

Het rennen hebben we hem afgeleerd met een konijnentuigje. Misschien voor jou ook een idee. MAAR LET OP, DIE KUN JE NIET ZO GEBRUIKEN ALS EEN RIEM BIJ EEN HOND, DUS NOOOOOOOIT AAN TREKKEN, HOOGUIT TEGENHOUDEN, ZACHTJES

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:58

Met m'n hand achter haar voorpootjes en een hand onder haar kont. Ze is soms wel gestrest ja, maar dan laat ik d'r even. En soms loopt ze ook te plagen want dan komt ze naar me toe, en dan aai ik d'r, wil ik haar pakken gaat ze er snel vandoor, met vreugdesprongetjes en al :+ . Ik weet niet of ik het wil proberen met een tuigje, maar als het echt niet lukt, bedankt voor de tip! Ik denk dat ik het oefenen met oppakken en eten geven iets vaker doe, en als 't beter lukt laat ik ze weer vaker los.
Als iemand nog een fijne tip heeft, graag!
Gr Yiruma

LumiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:22

Ons tuigje ligt idd ook in het verste hoekje verstopt inmiddels, is gelukkig niet meer nodig.
Oefenen lijkt me het beste wat je kun doen idd. Succes! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:37

Ik zou niet beginnen aan tuigjes. Ten eerste zijn die hartstikke gevaarlijk en onplezierig voor het konijn en ten tweede: Hoe wil je die in vredesnaam omdoen, als je konijn je gelijk grijpt? :P

Sommige konijnen vinden het niet leuk om opgepakt te worden: so be it. Mijn dwergenvoedstertje vindt het ook niet leuk om opgepakt te worden (ze vindt mensen nog eng) en ik laat het maar zo. Ik forceer niks en laat haar lekker konijn zijn.

Misschien kun je iets maken zodat ze zelf terug kunnen lopen naar hun hok? Zet het deurtje open en loop voorzichtig achter je konijnen aan. Werk met beloningen, bijvoorbeeld een stukje groente als ze hun hok in huppen. Eventueel kun je er ook een commando aan vast plakken, daar zijn ze pienter genoeg voor. Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:41

Zelf terug lopen naar het hok valt aan te leren.
Die van ons stuurden we er eerst naar toe, een beetje opdrijven (niet te veel stress veroorzaken) en dan in het hok wat lekkers.
Op een gegeven moment hoefden we nog maar naar het hok te wijzen of ze gingen al. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:45

Als ik heel zachtjes met een doosje konijnensnoepjes rammel zitten mijn beestjes accuut in hun hok :D
Zo hoef ik ze zelden op te pakken.
Maar dat werkt denk ik alleen als je ze geen onbeperkt voer geeft. Mijn nijntjes krijgen 2x pd een mini beetje korrel dat ze in 5 min op hebben dus die zien iets rammelends in een bakje al snel als een super tractatie.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:03

We doen altijd iets van wortel of wat we dan hebben liggen in hun hok, maar eigenlijk vinden ze de tuin veel te leuk. Mijne krijgen ook 2x per dag brokjes, hebben ze zo op, maar de enige 'snoepjes' die ik heb zijn van die ongezonde yoghurt prutjes die maar 1 van m'n konijnen lekker vind. Ik blijf het gewoon proberen en misschien lukt het ooit nog :) Ze hebben trouwens alleen onbeperkt hooi.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:24

Yiruma schreef:
We doen altijd iets van wortel of wat we dan hebben liggen in hun hok, maar eigenlijk vinden ze de tuin veel te leuk. Mijne krijgen ook 2x per dag brokjes, hebben ze zo op, maar de enige 'snoepjes' die ik heb zijn van die ongezonde yoghurt prutjes die maar 1 van m'n konijnen lekker vind. Ik blijf het gewoon proberen en misschien lukt het ooit nog :) Ze hebben trouwens alleen onbeperkt hooi.

Hoeveel brok geef je ze en welk merk voer je? :)

Die yoghurtdrops, ik ken ze, zou ik niet meer geven, dat is één bron van suikers. Groenten en fruit, wel even goed kijken wat ze wel en niet mogen hebben, is veel beter voor ze :j

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:43

Ik zal het even op 'n rijtje doen

-Hopefarms Supertrio 120 gram 2x per dag
-Onbeperkt hooi
-Sowieso 1 of meer (max 3) wortelen per dag
-Soms sla/appel/wat we hebben dat ze mogen

Heb wel het gevoel dat ik meer brokjes moet voeren, maar ze zijn sowieso niet dun.
Geef ze ook echt bijna nooit die yoghurtdrops, ik weet dat ze ongezond zijn, maar om ze nou weg te gooien. Zakje is nog bijna helemaal vol, heb er in totaal zo'n 3/4 gegeven sinds ik ze heb.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:54

Yiruma schreef:
Ik zal het even op 'n rijtje doen

-Hopefarms Supertrio 120 gram 2x per dag
-Onbeperkt hooi
-Sowieso 1 of meer (max 3) wortelen per dag
-Soms sla/appel/wat we hebben dat ze mogen

Heb wel het gevoel dat ik meer brokjes moet voeren, maar ze zijn sowieso niet dun.
Geef ze ook echt bijna nooit die yoghurtdrops, ik weet dat ze ongezond zijn, maar om ze nou weg te gooien. Zakje is nog bijna helemaal vol, heb er in totaal zo'n 3/4 gegeven sinds ik ze heb.

Het eerste wat ik denk.. waarom zoveel brok? Ik voer daar nog niet eens een kwart van. Heb je grote of kleine konijnen? Brok is enkel een aanvulling op je hoofdmaaltijd, het hooi.

Ik heb radicaal alles weggegooid toen ik wist dat het slecht was en ook niet meer gegeven.

De twee dwergkonijnen hier krijgen:

- Onbeperkt hooi, zitten op stro dus daar kunnen ze ook op knabbelen
- 60 gram bix per dag (afgestemd op het lichaamsgewicht)
- Regelmatig groenten en fruit
- In de koudere periode wekelijks een handje muesli

De aanbevolen hoeveelheid is 25 gram per kilogram lichaamsgewicht. Zo zie je maar dat brokjes puur bijvoeding is.
Bron: http://www.konijnen.nl/voer/hoeveel_voer.htm

Hier staat ook iets interessants op over teveel wortels voeren, onderaan de pagina. :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:42

Ze krijgen juist superveel eten in verhouding :)
Een wortel hooguit een schijfje, bron van dikmaker.
Biks max. 25 gram per kilo lichaamsgewicht.

Maar het oppakken. Pak in ieder geval NIET in het nekvel.. dit geeft kneuzingen en blauwe plekken, zwaar onprettig voor zo'n diertje. En hier is onderzoek naar gedaan.
Een tuigje ook absoluut niet aan beginnen, vreselijke onnodige dingen.

Beter kan je, je konijn leren zelf terug te lopen naar de ren en te leren in een reismand te lopen waardoor je haar niet meer hoeft op te pakken. Oppakken is voor een konijn heel beangstigend... Het zit in het instinct dat oppakken = einde verhaal, dat kan je in de meeste gevallen niet afleren. Daarom kan je beter de dingen leren die voor een konijn niet zo onprettig zijn.
De groep hier loopt overdag in een grotere ren dan 's nachts. Ze krijgen 's avonds biks en zodra ze dat horen dan zitten ze in de veilige ren en kan ik die dicht doen :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:09

Gewoon, niet oppakken. Begin maar eerst met vertrouwen te kweken. Ik heb ook een konijn die agressief werd met oppakken, dus dan deed ik dat niet. En als ik haar oppakte, dan was het echt uit nood, hoewel ik er wel ervaring in heb en zo'n konijn snel op mn schoot zet en goed beet pak.
Maar goed, ik heb mijn konijn dus het eerst halfjaar niet opgepakt en na dat half jaar vertrouwde ze mij ongeveer, ik was in elk geval geen eng mens meer want ik breng het eten en ik zorg voor haar. Ik kan haar rustig oppakken, zonder dat ze agressief wordt en bijt.