Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 17:25

Hoi,
tot het begin van december had ik twee oude cavia's, waarvan toen 1tje is gestorven. Ik begreep uit het gedrag van de overgebleven oude cavia (Rocky), dat zij graag weer maatjes wilde, daarom heb ik twee jonge cavia's opgehaald en ze delen samen nu een groot hok.
16 januari jl. ondervond ik dat Rocky op drie poten door het hok liep, achternagezeten door de twee bengels. Dit is nooit zo geweest, Rocky was namelijk de dominante en ik verwachtte dat zij zo een gelukkige roedel vormden, helaas heb ik dat verkeerd gedacht. Eén dag later heb ik daarom een hamsterkooi van iemand kunnen lenen, waar ik Rocky apart in heb gezet. Een klein hokje vanwege haar pootje, waar ik nog niet expliciet naar geobserveerd had. Ook heb ik toen besloten vitaminedruppels bij te gaan geven door het water, zowel voor Rocky als voor de twee kleintjes.
Helaas vind ik Rocky achteruit gaan. Ze is op haar rust gesteld, die ze nu heeft, maar het pootje zit in een vreemde houding en als ik haar op een harde ondergrond zet gaat ze met haar achterhand hangen, zodat ze ligt. Wel houdt ze haar voorpootjes stevig op de grond, maar daar kan ik nu juist aan zien dat het aan het linkerachterpootje ligt. Nu wil ik graag uw mening, aangezien andere dierenartsen zeggen dat het ouderdom is. Ik wil niet dat mijn dieren onnodig pijn lijden.
Ik ben minderjarig, ik kan tot een bepaalde hoogte beslissen over mijn dieren.

Najoveh

Re: Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:00

Is het pootje niet gebroken?
Ben je al langs een dierenarts geweest? En hoe oud is oud?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:09

Ik dacht zelf ook aan een gebroken pootje, het desbetreffende pootje heeft een kronkel er in, en ook de nagels staan verschillend. Het pijnlijke pootje kan ik veel anders bewegen en de andere heeft al een ligplek (kaal), wat aangeeft dat ze het 'gewonde' pootje echt zoveel mogelijk probeert niet te belasten.
Mijn cavia is bijna zeven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:12

Maar is het pootje nu wel of niet door een DA gezien?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:13

Nee. DA is gebeld maar die zegt kijk het aan, het is ouderdom. Ik maak mij echter wel zorgen, terwijl ik toch aan de andere kant zoiets heb van het is wel een dierenarts, die zal het wel weten.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:22

Als de nagels verschillend staan, zijn ze wellicht te lang, dan gaan ze krom staan, waardoor de stand van de teentjes ook anders wordt. Misschien heel simpel, maar zou dat het kunnen zijn? Ik heb caafjes gefokt en er dus veel gezien, maar eigenlijk nooit zomaar een met een zeer pootje. De onderkant van de pootjes wil nog wel eens dik worden, bumblefoot, soms door een wondje etc, maar dat was je vast opgevallen, dat wordt dan echt heel dik. Verder zou ik het ook niet weten, een pootje breken kan wellicht het geval zijn. Beweegt ze zich van achter wel goed? Met beide pootjes lopen, of laat ze de pootjes en kontje naar achter op de grond hangen en sleept ze zich van voor naar voren? Bij caafjes (met ik vermoed vit c tekort) kan het voorkomen dat de achterkant verlamt raakt. Bij dat laatste moet je er echt vroeg bij zijn, maar vaak wanneer je het ziet, ze zijn maar zo klein, wordt het niets meer. Succes met je caafje, hopelijk valt het mee!

Het klinkt misschien raar, maar mijn ervaring met dierenartsen en cavia's is niet zo best. Je bent een hoop geld lichter en 9 van de 10 keer kunnen ze je er niet mee helpen. Indien je zeker wilt weten dat het pootje niet gebroken is, zou ik gaan, daar kunnen ze je vast mee helpen. Er bestaat ook een caviaforum, misschien daar je vraag voorleggen? Zitten veel fokkers, die in hun jaren ervaring veel meer weten vaak dan dierenartsen. Niet afdoend aan een dierenarts, maar zij weten gewoon meer van honden en katten etc.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:25

Zou toch even controle laten doen deoor een dierenarts.
Dan weet je het iig zeker of er geen fractuur is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:38

Ik denk ook dat je in dit geval geen andere keuze hebt dan het pootje even te laten bekijken door een DA. Daarna kun je pas een eerlijke keuze maken over je cavia.

Misschien weten ze op het caviaforum een geschikte DA bij jou in de buurt, er zijn wel DA die meer ervaring hebben met caviaas. Maar caviaas en DA kunnen inderdaad een lastig verhaal zijn.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:07

Raar hoor, een dierenarts die deze conclusie trekt via de telefoon. Zou inderdaad bij een andere dierenarts langsgaan en even goed laten onderzoeken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:10

Hoe ziet het kussentje onder het pootje eruit? Niet rood of opgezwollen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:11

xDeems schreef:
Nee. DA is gebeld maar die zegt kijk het aan, het is ouderdom. Ik maak mij echter wel zorgen, terwijl ik toch aan de andere kant zoiets heb van het is wel een dierenarts, die zal het wel weten.

Vreemde dierenarts.
Zou ik gewoon een andere zoeken, die wel wat ziet in knaagdieren.
Die bestaan ook gewoon.
Deze heeft daar overduidelijk geen echte interesse in, hoe kan je anders van een afstand ruiken
of een dier oud is of misschien oud is en wat mankeert waar je wat aan kan doen.

Dus andere dierenarts zoeken.
En hoe oud was je caaf nou?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:12

xDeems schreef:
Mijn cavia is bijna zeven.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:17

zou het je lukken om een foto van de cavia en het pootje te maken en deze hier te plaatsen? zeven jaar is inderdaad heel oud maar dat wil nog niet zeggen dat dat het euvel is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 02:05

Heb je een foto van de stand van het pootje?

Voel eens naar de gewrichtjes, vanaf de tenen naar boven, is het aan beide kanten gelijk? Ik heb heb met mijn opvang al een paar keer cavia's gehad die 1 achterpootje niet meer onder het lijf konden krijgen, ze liepen met een stijve poot. De dierenarts zag er niks meer in, maar na een week elke dag in warm water oefenen en zachtjes masseren, knapte het pootje weer op.

Maaar... Dat waren wel cavia's tot 1 jaar oud, dus of je dat zo'n oudje nog aan zou willen doen...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:30

Als het pootje wel bezeerd/gebroken is lijkt het mij voor de cavia erg onprettig als een leek daaraan gaat lopen voelen en frummelen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:37

Krijgt je cavia genoeg vit C? Dit kan ook een van de eerste verlammingsverschijnselen zijn bij vit C tekort. Extra vitamine druppeltjes speciaal voor cavia's bij geven lost het probleem in dat geval op.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:35

Mijn cavia krijgt vitaminedruppels door zijn water, ik vind haar vacht er ook nog goed uitzien, niet dof ofzo.
Ze heeft de afgelopen dagen niet goed willen eten, sinds ze in een klein kooitje zit gaat dit beter. Ik vind haar er op die manier beter uitzien.
De cavia loopt op drie poten. Het pijnlijke pootje trekt ze omhoog en ze hupt door de kooi, mits noodzakelijk. Anders blijft ze gewoon liggen op het goede pootje, die dan echt haar lichaam draagt, en vandaar dat er zich een ligwond begint te vormen. De gewrichten voelen zeker niet hetzelfde, ik kan zoals eerder gezegd het voetje ook anders bewegen. Niet dat ze dit zomaar toelaat, ze heeft er wel last van.
DA zegt het is ouderdom, kijk het aan.
Verlamming, wat is daar de consequentie van? Want het is niet haar hele achterhand die ze meesleept, alleen het pootje zelf.
Ik heb het stukje gelezen over masseren hierboven, maar inderdaad zou ik dat haar nog willen aandoen? Wat daar wordt gezegd komt wel heel erg overeen, maar ik ben zelf bang dat er echt iets gebroken is in het pootje.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:38

xDeems schreef:
Ik heb het stukje gelezen over masseren hierboven, maar inderdaad zou ik dat haar nog willen aandoen? Wat daar wordt gezegd komt wel heel erg overeen, maar ik ben zelf bang dat er echt iets gebroken is in het pootje.

Waarom ga je dan toch niet even langs de dierenarts?
Hij heeft het dier immers niet gezien, en als ik dit zo hoor kan het heel goed een gebroken pootje zijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:42

Bij een gebroken pootje is rust geboden. Dat hij in een kleine kooi zit is prima. Laat hem zo min mogelijk lopen en ga niet zelf rotzooien aan het pootje. Met een week of zes gaat het als het goed is beter en kan hij weer lopen of in een groter kooitje. Dit was wat een dierenarts( na foto's te hebben genomen à raison van €100,00 ) zei tegen een vriendin van mij. Deze cavia is na zes weken rust genezen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:45

Ligt er wel even aan hoe het pootje gebroken is..
Is het een nette fractuur dan kan dat, maar als de botstukken naast elkaar zijn gegleden wordt het al een heel ander verhaal

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:47

De dierenarts wil dat ik het aanzie, en als ik denk dat het echt niet verbetert kan ik donderdag langskomen.
Ik krijg niet veel positieve reacties op dierenartsen met knaagdieren, maar ik probeer echt het beste te doen. Echt waar.
Ik probeer foto's te uploaden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:50

persoonlijk zou ik dan een ander bellen..
jij vertrouwt het immers niet.. dan moeten ze gewoon jou inplannen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:55

Bedenk wel dat wanneer ze een foto willen maken ervan de kans groot is dat dit niet lukt, maar een narcose gaat ze niet overleven.

Maar ik vind het wel vreemd dat een da dit kan zien door de telefoon. Persoonlijk zou ik even langs gaan

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:57

Afbeelding
Zo ziet haar lichaam eruit wanneer ze 'staat'

Afbeelding
Rechts is het pijnlijke pootje, en links is het kale plekje door het vermijden van het pijnlijke pootje

Afbeelding
Dit beschouwt ze nu als normaal, in deze houding loopt ze nu ook.

edit; Dit is haar kooitje nu.
Afbeelding

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:13

Nou, ik kan weet eigenlijk 1 ding vrij zeker; en dat is dat dit geen ouderdom is. Een caaf wordt echt niet ineens mank van ouderdom, er zal echt een achterliggende reden zijn. Ik zou zeker niet wachten tot donderdag, en eigenlijk sowieso niet eens naar deze dierenarts gaan maar lekker op zoek naar een andere die je wel serieus wilt nemen.

Mag ik vragen in welke regio je woont? Google eens op 'konijnkundige dierenartsen' zijn hele lijsten van te vinden, en ik neem aan dat deze dierenartsen die ervaring hebben met konijnen, zeker ook wel de caafjes serieus nemen.