konijn los in tuin, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

konijn los in tuin, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:01

Sinds dit weekend loopt ons konijn los in de tuin met de ren open als we thuis zijn (eerder wel in de tuin maar altijd met de ren dicht) en hij is daardoor van een konijn dat altijd onder een struik zat verandert in een hyperactief monstertje. Superleuk natuurlijk, maar hij moleesteert wel alle planten, en daar is mijn moeder op zijn zachtst gezegd niet zo blij mee :+
Iemand een idee of daar iets tegen te doen valt?

En de heg moet nu ontsnapproof gemaakt worden (dit eerder niet gedaan omdat hij op één geniale ontsnapping na nooit aanstalten heeft gemaakt om daar door te kruipen).
Dit willen mijn ouders wel, maar het liefst wel netjes/onopvallend en niet al te duur. Iemand een idee hoe we dit kunnen doen?

Voordat mensen het vragen, ja we hebben maar één konijntje. In de toekomst hopen we er wel een vriendinnetje bij te krijgen maar dat is nu helaas niet mogelijk.

capopjekop

Re: konijn los in tuin, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:03

Ik denk dat je je hek moet afzetten met gaas. Het liefst ook minimaal 30 cm gaas ingraven. Als je de tuin echt heel wil houden kun je volgens mij beter een grote ren maken. Plantjes zijn nu eenmaal interessant voor konijnen.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:05

Mijn konijnen mogen soms ook vrij lopen in de tuin, en wij hebben overal kippengaas midden in de heg zitten. Was eerst voor de kippen maar ook de konijnen kunnen niet ontsnappen, en je ziet het niet. Qua planten heb ik geen idee.
Gr Yiruma

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:06

Ik zou toch voor een grote ren gaan. Wij zijn ook twee konijnen kwijtgeraakt omdat de tuin toch niet helemaal 'ontsnappingsproof' was. Ze vinden toch altijd wel een manier om eruit te komen...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:11

Zou ook opzoek gaan naar een ren. Nu lijkt het nog leuk, maar als die dadelijk gaat graven of in de zomer alles van je moeder vernielt blijkt dat toch niet meer zo leuk. Beste gewoon een grote ren maken :).

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:43

Een grotere ren maken is helaas niet mogelijk, daarom ook dat hij los in de tuin gaat. Hij moet wel wat bewegingsruimte hebben.
Hij gaat sowieso niet zonder toezicht in de tuin, hooguit een minuutje dus ontsnappen door te graven kqn hij niet (hij is sowieso niet echt een graver), hij kan alleen via die heg naar de buren toe, hij kan met geen mogelijkheid onder de schutting door naar de straat

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:46

ik zou inderdaad het konijn niet zonder toezicht in de tuin laten, behalve hetgeen het konijn kapot zal maken door graven een aanvreten loopt het konijn ook risico, denk daarbij aan loslopende katten en honden en giftige planten en struiken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:47

ik weet niet hoe groot je tuin is maar kijk uit met roof vogels, hier is ook wel eens een konijn gepakt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:47

Mag ik vragen waarom een konijntje erbij nu niet mogelijk is? Ze zijn maar klein... dit is nu niet diervriendelijk, en ik zou een maatje erbij nemen belangrijker vinden als de tuin konijn-proof maken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:48

kijk uit voor de giftige soorten planten, ze knabbelen ook aan gevallen blaadjes, dus een stuk afzetten of het planten gedeelte afzetten dat ie daar niet bij kan, mij konijn had een ruimte van 4 x 4 met een heel laag wit paarden wei hekje zeg maar als afscheiding daar bleef ie zelf binnen hoewel ie een meter hoog kon springen, heeft ie 17 jaar gezeten, groef een gang en gooide die weer dicht met graven van andere gang, is tenslotte weg gelopen ws om dood te gaan was zeker 18 jr.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:54

GamblersCup schreef:
Mag ik vragen waarom een konijntje erbij nu niet mogelijk is? Ze zijn maar klein... dit is nu niet diervriendelijk, en ik zou een maatje erbij nemen belangrijker vinden als de tuin konijn-proof maken.

Omdat hij een tijdje ziek geweest is (kan je niet goed zeggen welke eerlijk gezegd), daarvoor was het probleem dat hij niet gecastreerd zou zijn volgens het asiel dus hij na een week al naar de dierenarts omdat se hem niet alleen wilden hebben, bleek hij al gecastreerd te zijn. Toen de asiels in de buurt weer afgeweest voor een vriendinnetje maar er waren toen alleen agressieve konijntjes, dus dat ging niet. En toen werd hij "verkouden", dat miet eerst helemaal over zijn.We zijn wel zeker van plan om in het voorjaar een vriendinnetje erbij te nemen maar nu kan dat helaas dus niet

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:58

Ik vind het best raar dat zoveel mensen het afraden om je konijn los te laten lopen?
Het lijkt mij heerlijk voor je konijn!

Onze konijnen liepen ook altijd in de tuin en het is nog nooit mis gegaan. We hadden inderdaad kippengaas tussen de heg en hadden dit diep ingegraven. Wel hebben wij niet veel bloemen in de tuin en hebben we goed gekeken hoe het zat met giftige planten. Het graven viel bij ons wel mee. We moesten eerder uitkijken voor af en toe een keuteltje ;)