Tips gevraagd voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

Tips gevraagd voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 12:38

sinds een paar jaar hebben we een super leuke (gecastreerde reu) labrador in huis,. echt een schat naar mensen en keurig opgevoed (binnenshuis). hij woont bij mijn moeder en stiefvader, ik kom daar ong. 1keer in de twee weken een middagje langs.

maar nu het probleem, mijn moeder woont in het bos, heerlijk voor de hond! maar helaas niet zo genieten voor ons al baasje. hij luisterd super goed, behalve als hij een loops teefje ruikt of een konijn, of een muis of noem maar op. je kunt roepen wat je wilt maar je kunt niet meer tot hem doordringen. ook in de tuin is dit een probleem, want hij graaft gaten net zo lang tot hij het dier te pakken heeft.

na voor de 200x niet terug te komen, is het geduld een beetje op. we hebben hem al 3keer bij het asiel op moeten halen omdat hij de nacht door had gebracht voor het huis van een loops teefje. we zijn met hem naar training geweest, en de mooiste complimenten over hem in ontvangst mogen nemen, over hoe goed hij luisterd, hoe vriendelijk hij is, en ga maar door. maar het heeft uiteindelijk niks geholpen.

nu dacht ik misschien hebben de bokkers wel tips.
bedankt als je het verhaal hebt gelezen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:44

wat je nog kan proberen is een elektronische correctie halsband.
dan kun je hem op afstand corrigeren.
werkt echt super.
en nee het is niet zielig.
je kunt het met schokjes doen of met hoge tonen, dat kun je instellen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:49

Oefenen, oefenen, oefenen.
Sowieso een lange lijn eraan, zodat hij geen succes meer heeft. Jagen is enórm zelfbelonend gedrag (en loopse teven zijn dat uiteraard ook) dus je moet zorgen dat hij die kans niet krijgt. En dan heel veel trainen op het hierkomen. Eventueel met een nieuw commando beginnen. Hij heeft nu geleerd dat hij het commando gewoon kan negeren zonder straf. Dat nieuwe commando ga je één keer roepen en dan moet hij komen. Als hij niet komt haal je hem, met de riem, rustig naar je toe. Niet trekken, gewoon rustig. Is hij bij je, belonen. Als dat lukt ga je in steeds moeilijkere situaties oefenen, met nog steeds die lange lijn eraan. En dat blijf je trainen totdat hij ook echt luistert. Altijd.

Een alternatief, maar dat vereist wel wat aanpassing, is werken met een voerdummy. Dat is een soort etui waar je dan zijn voer in stopt. Je geeft de hond de kans zijn eten tijdens de wandeling te verdienen. Dat betekent dat hij geen eten meer in zijn bak krijgt: luistert hij niet, dan eet hij dus ook niet. Op het moment dat de hond iets wil doen wat jij een slecht idee vindt, gooi je de voerdummy (of etui). De bedoeling is dat hij die pakt en naar jou brengt, en dan mag hij er wat uit eten. Pakt hij hem niet, ook prima, maar dan heeft hij dus geen eten. Dat moet je uiteraard eerst oefenen, zodat hij weet wat de bedoeling is, en dan steeds in iets moeilijkere situaties gaan toepassen.

Een laatste optie kan inderdaad een stroomband zijn maar ik zou daar zeker niet zomaar mee beginnen, en áls je dat doet zou ik iemand vragen dat te begeleiden. Timing is nogal cruciaal, als je dat verpest kan je ook probleemgedrag in de hand werken.

Ik zou ook in algemene zin aan de zelfbeheersing gaan werken. Even wachten voor hij mag eten, brokjes op de grond leggen die hij niet mag pakken, blijven zitten terwijl jij een stukje wegloopt - alles waarbij zijn impulsbeheersing wordt getraind.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 12:51

heel grappig, maar wou het juist niet in de opingspost zetten, om alle mogelijkheden open te houden.
maar nadat we gister avond om 11 uur weer met zijn drieën hebben lopen zoeken. heb ik gezegd, dat mij dat misschien wel slim leek.
heb jij daar zelf ervaring mee paddy? kun je me er meer over vertellem?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:02

Wat heb je gedaan met de dingen die je geleerd hebt op de training?
Als een hond de commando's op het trainingsveld opvolgt wil het nog niet zeggen dat hij ze thuis of ergens anders ook opvolgt. Je zult overal met de hond moeten trainen, als jullie wat meer met hem bezig zijn zal hij waarschijnlijk ook minder zijn eigen ding doen.

De tip van de voerdummy is ook een goede, uitleg vind je op:http://www.hethondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=9&t=268099

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:07

tsja dan zeg ik als labrador fokker, trainer, handler van narcotica en explo labjes.... gefeliciteerd je hebt een echt haha.

dat komt door zijn genen, zijn werk doen en zich door nix (roepend baasje dus) tegen laten houden.

er zijn 2 dingen die je kan doen, jij als baas belangrijk worden als werkmaatje, zo belangrijk dat voor hem alleen werken niet meer bestaat, en dat is is vrij moeilijk vol te houden, zeer consequent zijn

of niet meer los, dus aan lange lijn, heel hard trainen aan gehoorzaamheid en voornamelijk het hierkomen onder alle omstandigheden.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:15

speurneusc schreef:
tsja dan zeg ik als labrador fokker, trainer, handler van narcotica en explo labjes.... gefeliciteerd je hebt een echt haha.

dat komt door zijn genen, zijn werk doen en zich door nix (roepend baasje dus) tegen laten houden.

er zijn 2 dingen die je kan doen, jij als baas belangrijk worden als werkmaatje, zo belangrijk dat voor hem alleen werken niet meer bestaat, en dat is is vrij moeilijk vol te houden, zeer consequent zijn

of niet meer los, dus aan lange lijn, heel hard trainen aan gehoorzaamheid en voornamelijk het hierkomen onder alle omstandigheden.

Hier ben ik het ook mee eens.

Ook kan ik je vertellen dat sommige honden erg slim kunnen zijn met de electronische halsband, als de drift zo verlijdelijk is dan houd een Electronische halsband ze op den duur ook niet meer tegen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:18

xxrossiexx schreef:
heel grappig, maar wou het juist niet in de opingspost zetten, om alle mogelijkheden open te houden.
maar nadat we gister avond om 11 uur weer met zijn drieën hebben lopen zoeken. heb ik gezegd, dat mij dat misschien wel slim leek.
heb jij daar zelf ervaring mee paddy? kun je me er meer over vertellem?

ja hoor ik heb hier zelf ervaring mee en ook mensen uit mijn omgeving.
zal ik je mijn telefoonnummer even in een pb sturen.
bellen is misschien wel zo makkelijk.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:22

ik zeg ook niet dat het altijd helpt, maar ze gebruiken het idd bij jachthonden.
en dat is al niet voor niks.
het is altijd te proberen, je hond elke keer uit het asiel halen of maar wachten dat hij thuis komt is ook
geen pretje.
of in het ergste geval dat hij aangereden wordt.
en met cursus oefeningen krijg je het er ook niet meer in.
als het er eenmaal in zit krijg je het er moeilijk weer uit.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:22

Er worden al goede tips gegeven, maar wat bij mijn lab goed werkt is apporteren, wat ik ook gooi hij brengt het altijd terug. Als hij achter een konijn aangaat en hij luistert niet, probeer ik in zijn zichtveld een balletje of stok te gooien, meestal helpt dit direct. Mijn hond luistert ook goed naar een fluitje (geleerd op jachtcursus). succes in ieder geval!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:34

Het voor zijn is heel belangrijk. Je kunt vaak aan je hond al zien wanneer hij de geur opvangt. Dan kun je al ingrijpen. Ook kun je oefenen op luisteren op afstand, de hond zelf zorg laten dragen voor het in de gaten houden van jou, luisteren met geurprikkels etc.
Probeer eens te kijken of je uit kan vogelen wanneer de hond wel en niet luistert. Tot hoeveel meter afstand? En hoeveel meter wanneer er een geurtje in het spel is? Luistert de hond meteen of wacht hij 3 sec. voor hij het commando opvolgd? etc.

Toch zullen er ook momenten zijn dat je te laat bent, of de hond ervoor kiest om de geur te volgen ipv jouw commando. Dan helpt het als de actie van de hond niet lonend is. Je hebt bijvoorbeeld ook halsbanden zonder stroom, maar met een piepje en spray. Deze spray kan geurloos zijn, of een citroengeurtje hebben. Doordat de hond gecorrigeerd wordt op het zintuig waar hij door gedreven wordt, zal het waarschijnlijk beter effect hebben dan geluiden/gevoel.
Zaak is wel dat je weet waar je mee bezig bent, zodat de halsband het juiste effect heeft en het maar enkele keren gebruikt hoeft te worden. Het is niet de bedoeling dat je niet meer zonder die halsband naar buiten kunt.

anneliesdj

Re: Tips gevraagd voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:11

Meer werk geven, hij vind duidelijk dat hij niet genoeg te doen heeft.
Als hij zo graag speurt, ga dan met hem praktijkspeuren: http://www.speurenmetjehond.nl/
Een elektronische halsband kan een goed hulpmiddel zijn maar zorg dat je een ervaren iemand hebt die je begeleid in het begin, je kunt daarmee ook veel schade aanrichten!
Daarbij lost het het probleem niet op, dus geef de hond daarnaast wel een alternatief.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:38

iedereen bedankt voor de tips en reacties,

ik wil graag voorop stellen dat we zeker niet gelijk naar een elektrische halsband grijpen. Mochten we denken dat het wel de uitkomst biedt dan zullen we daar zeker professionele hulp bij inroepen. Voor als nog zoeken we naar andere mogelijkheden.

Dani, als eerste zijn we begonnen te trainen met lange lijnen. Dit ging echt super! op moment dat hij 5/10 meter lijn heeft, is hij totaal gefocust op mij. maar aan de lijn is hij zo gefocust op mij, dat hij A de bosjes niet in gaat, B niet eens ze neus gebruikt en C hij zal nooit een behoefte doen als hij vast zit. De oude eigenaren liepen altijd met hem door de stad en in winkels en hebben hem toen geleerd dat hij zijn behoefte niet mag doen aan de riem (of die nou 1m of 5m is). het is gewoon echt een probleem als hij los is. voerdummy is ons ten sterkste afgeraden, omdat hij dan nog meer gaat zoeken, nog meer zijn neus gaat gebruiken en uiteindelijk nog meer gaat jagen.

Hij wacht altijd keurig tot hij mag eten of wat dan ook. koekjes op zijn poot? geen probleem laat hij zo liggen. een volle etensbak, en een baas die weg loopt? ook geen probleem, totdat ik het commando geef raakt hij het niet aan. hij is echt super opgevoed, daar hebben we niks over te klagen.

esther, ook thuis hebben we de trainingen doorgezet. zowel aan de lijn als loslopend. heel veel blijf, kom, en volg commando's geoefend, en dat doet hij echt super. Hij doet alles echt super, tot er een geurtje in het spel komt. dan dring je er niet meer door heen.

speurneus, Ja helaas wel. geef mij maar weer een neppe! voltijd werkmaatje is helaas gewoon niet mogelijk. ik ben me er zeker van bewust dat het hier commando onder alle omstandigheden moeten worden opgevolgd, maar hier zit het probleem. want hoe krijg ik hem terug als hij eenmaal in de jaagmodus zit? dan ben ik hem al kwijt.

reusje0504, daar is hij ook super goed in! het word alleen een stuk minder leuk als hij met een half levend konijn aangerend komt (als hij die al terug brengt, en niet eerst uitelkaar rukt). dus apoteren hebben we net zo als de voerdummy afgeraden gekregen door gedragsdeskundige. juist omdat het voor hem dan een beloning word om iets te zoeken en daarna naar het heel lief bij de baas brengt.

sassol, ik weet heel goed dat ik soms te laat ben, en dat wil ik ook leren om eerder de signalen op te pakken die hij afgeeft. het probleem is dat de afstand niet van belang is, met 30 meter, hoef ik maar 1 keer te fluiten en hij staat met 3 seconden naast me. maar het kan ook zijn dat als hij 3 meter naast me is hij niet meer luisterd omdat hij iets ruikt.

Anneliesdj, zoals ik hiervoor al zeg, denk ik dat je dan alleen zijn jachtinstinct verder ontwikkeld.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:37

Jachtinstinct verder ontwikkelen ben ik het niet mee eens. Het is een jachthond, die behoefte moet je vervullen. Mijn windhond/podenco en nog meer mix mag niet achter konijnen aanjagen omdat als ik dat toelaat hij kilometers weg raakt. Wel mag hij achter vogels aanrennen, op commando. Als hij een konijn ziet en ik zeg 'nee' loopt hij gewoon door.

En daar gaat het om bij jachthonden, dat je ze leert dat ze mogen speuren/jagen op commando en niet zelf mogen kiezen wanneer en waarop ze jagen. Zou wat zijn als een labrador op vogels moet jagen en terug komt met een konijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:50

Met onze honden zijn we juist jachttraining gaan volgen om aan hun instinct en dus behoeften te kunnen voldoen. Doordat ik ze met wandelen een paar keer laat apporteren of dummy laat zoeken zijn ze tevreden en gaan 99% van de tijd niet op zoek naar iets om zichzelf te vermaken.

Voerdummy kun je ook gebruiken in het dagelijks leven, om je hond zijn eten te laten verdienen in plaats van iedere voerbeurt opnieuw het voer 'gratis' aan te bieden. http://www.hethondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=9&t=268099

Ja ons teefje krijgt nog wel eens een luchtje in haar neus en vliegt weg, binnen een halve minuut is ze weer terug. Als ze wegvliegt was ik degene die niet goed op haar signalen heeft gelet en heb haar dus niet op tijd terug geroepen. Je moet het moment van wegstuiven net voor zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:27

xxrossiexx schreef:
Anneliesdj, zoals ik hiervoor al zeg, denk ik dat je dan alleen zijn jachtinstinct verder ontwikkeld.

Dat instinct zit er al in, je moet hem alleen leren daar op een goede manier mee om te gaan en dat het op bepaalde momenten niet gewenst is.
Het heeft geen zin om er tegenin te gaan, om hem wanhopig te proberen van die drang af te houden, dat ga je toch niet redden en hij zal dan juist meer van je af keren.
Je moet er juist in mee gaan, hem leren dat hij best mag jagen, maar alleen als jij dat zegt. Als hij weet dat hij bij jou kan werken, dat jachtinstinct kan bevredigen, dan zal hij juist bij je blijven omdat hij weet dat het niet nodig is bij je weg te gaan om te kunnen jagen.
Maar het is wel iets waar je aan moet werken.

Het is net als een bordercollie verplichten strak naast je te lopen met wandelen, gaat je dat lukken? Niet als je hem nooit de gelegenheid bied zijn energie kwijt te raken. Wel als hij weet dat hij die mogelijkheid wel krijgt, dan schikt hij zich erin dat het niet altijd en overal kan.