Dierenambulance .. wanneer komen ze wel en wanneer niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Dierenambulance .. wanneer komen ze wel en wanneer niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:37

Sinds vanacht zit er een jonge kat/kitten van ong een paar maanden oud bij het hotel waar ik werk. Ze probeert telkens om binnen te komen wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Toen ze vanmiddag weer kwam opdagen bij de ingang vam de beurs die er was heeft ze ook weer continue geprobeerd om binnen te komen. Omdat er flink wat bussen auto's en vrachtwagens af en aan reden besloot ik haar te vangen zodat ze iig veilig van de straat was.
Ze was zeer vriendelijk, kwam meteen naar me toe toen ik haar riep en heeft heerlijk in mijn armen liggen kroelen.
Haar vacht zag er super uit, niet te dik en zeker niet te dun en ik vermoed dat ze een halsbandje oid om heeft gehad omdat de vacht op die plek van haar hals wat stugger was. Alles bij elkaar ben ik ervan overtuigd dat dit niet zomaar een zwervertje is en dat ze of gedumpt of zoek is.
Heb haar mee naar de receptie genomen om te vragen of ze de dierenambulance wilden bellen zodat ze a veilig van de straat is en b zij kunnen kijken of ze gechipt is.
Bleek dat ze vanochtend ook al gebeld hadden naar de dierenambulance en die hadden medegedeeld dat ze dr niet kwamen ophalen. Dat zouden ze alleen doen als ze erg veel tot last zou zijn en dan moest het nog via de gemeente....
Ter info hoe het terrein ed eruit ziet: het hotel ligt aan een zeer drukke weg waar heel veel te hard gereden wordt. Het terrein van het hotel is ook erg groot en er rijden veel auto's op en af van gasten, medewerkers en beurs bezoekers. Ook komt er om het half uur een bus langs. De kat mag absoluut niet binnen terecht komen aangezien we dr dan niet meer terugvinden.
Voor het hotel gezien is ze dus ook tot last.
Is het een normaal iets dat de dierenambu het dan vertikt om te komen ???
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze niet voor elke kat uitrijden, als ze in een woonwijk lopen en een halsbandje omhebben oid. Of voor elke verwilderde kat.
maar dit is een jong diertje wat waarschijnlijk gemist wordt en zo niet iig nog kans maakt op een heel erg fijn plekje.
Moet zo'n diertje dan eerst overhoop gereden worden voor ze langs komen ?

marguerite

Re: Dierenambulance .. wanneer komen ze wel en wanneer niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:39

een foto van haar maken en op facebook zetten

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:42

Vreemd, wij hadden ook een keer bij huis (in the middle of nowhere dus geen gevaar van auto's etc) een katje die steeds naar binnen wou en duidelijk niet wild was en toen kwamen ze wel gewoon? Ik zou gewoon blijven bellen of naar het asiel bellen of dat hun iets weten van een vermist katje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:42

Zijn er helemaal geen huizen in de buurt?
Je kan ze nog een keer bellen en de situatie (omgeving) beschrijven zodat ze een beter beeld hebben.
Normaal gesproken worden gezonde goed verzorgde katten inderdaad niet zomaar opgehaald omdat katten nou eenmaal buiten lopen en het de eigenaar veel geld gaat kosten als ze vaker opgehaald worden.
Hier worden er katten opgehaald na toestemming van het asiel (die vangt de katten op, de dierenambulance heeft daar zelf geen ruimte voor) maar dat verschild per regio.
Ik zou dit wel als uitzondering zien maar misschien zijn ze zich niet bewust van de gevaarlijke omgeving.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:46

Ze komen, registreren de kat, geven hem een bandje en als ie dan 3 weken later nog rondloopt halen ze hem op. tenminste, zo gaat het hier in Grun.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:58

De poes is even bij de receptie opgevangen en daar blijven ze de dierenambu bellen en miss gaa t ze zolang mee met iemand.
De situatie was uitgelegd aan ze een toch kwamen ze niet :n
Zit zelf amivedi iig even te bekijken.
Maar vind het echt absurd dat ze niet langs komen om iig te contoleren of ze een chip heeft, zeker bij een jonkie die zo ontzettend vriendelijk is en dus niet wild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:16

Kan je t katje naar de dichtstbijzijnde da brengen? Mijn ervaring is dat als zij bellen dat de dierenambulance wel komt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:20

Vind het idd ook wel slecht dat ze daar niet voor komen.
Zelf zou je de kitten idd naar een DA of asiel in de buurt kunnen brengen?
Daar kunnen ze kijken of er een chip inzit.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:24

Ik denk dat je daarvoor zelf naar een dierenasiel moet....
Wel raar voor een duif komen ze wel maar niet voor een verdwaald kittentje...

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:25

Is misschien gedaan door degene bij de receptie :j ikzelf kon haar helaas niet veilig meekrijgen op de fiets :n
Ik ga morgenvroeg iig meteen informeren hoe het is gegaan.
En toch belachelijk dat iemand haar zelf weg moet brengen als zij daar de beste spullen voor hebben :(

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:27

als er een melding wordt gemaakt van dat er ergens een dier loopt dat daar niet hoort zullen ze ws niet komen, wanneer je een dier hebt gevangen en je belt dan komen ze vaak wel. Ze hebben geen tijd eb middelen om zomaar ergens heen te gaan na een oproep dat er een dier rondloopt en het dan te gaan vangen... dier kan dan allang weg zijn of tijdelijk buiten zijn als ie wel een huisadres heeft.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:29

Ze was vanochtend ook gewoon door iemand opgepakt toen ze belden ! En daarbij liep ze sowieso naar elk mens wat maar lief praat toe.
Ik kan me voorstellen dat ze niet willen vangen (maar aan de andere kant.. hallo je gaat zelf bij de dierenambu werken al dan niet vrijwillig). Maar t werdt ze hier op een presenteerblaadje aangeboden..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:38

Lisannuuh schreef:

Ik heb eens gebeld voor een duif die overduidelijk een gebroken vleugel had en toen kwamen ze ook niet. 'Vang hem eerst zelf maar en dan komen we hem wel halen' kreeg ik toen te horen... Ja tuurlijk, want ik heb standaard een vangnet o.i.d. bij me op de fiets.

Het zal wel erg per plaats verschillen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:39

_Mondy_ schreef:
Ze was vanochtend ook gewoon door iemand opgepakt toen ze belden ! En daarbij liep ze sowieso naar elk mens wat maar lief praat toe.
Ik kan me voorstellen dat ze niet willen vangen (maar aan de andere kant.. hallo je gaat zelf bij de dierenambu werken al dan niet vrijwillig). Maar t werdt ze hier op een presenteerblaadje aangeboden..

Gaat niet om wel of niet willen, het mag niet.
Loslopende dieren zijn namelijk heel vaak verdwenen, toch niet zo gewond (vogels die weg vliegen zodra je in de buurt komt) of 'toch niet te vangen' als ze aankomen.
Dan heb je dus een loze rit en als je die te vaak hebt dan is het moeilijk om de rest te bekostigen (huur pand, diesel, kleding enz) dat is de reden waarom er niet voor loslopende gereden wordt.

Ik weet niet hoe het bij jullie in de regio werkt maar hier moet er dus toestemming van het asiel zijn, kan zijn dat bij jullie de gemeente is.

De vergelijking van een duif met een kitten is een beetje flauw, een duif is gewond, ziek of uitgeput als die opgehaald word, gezonde duiven worden niet opgehaald, dit kittentje is gezond en in goede conditie, er word vaak voor kittens gebeld omdat ze buiten lopen terwijl de eigenaar bijvoorbeeld 2 straten verder woont en het beestje gewoon naar buiten mag. Zeker in de winter als het koud is en regent word er ontzettend vaak gebeld omdat mensen het zielig vinden dat het beestje buiten loopt.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:08

Maar een diertje zielig vinden omdat het koud is is imo heel wat anders als een dier wat ergens niet hoort te zijn. Kan me niet voorstellen dat ze denken dat het normaal is dat ze het hotel maar in en uit moet lopen. Zeker niet als er uitgelegd is hoe de sittuatie is en ze gewoon al gevangen is. En tja die loze ritten horen er helaas bij... als het even kan dan uiteraard proberen dat te voorkomen maar wanneer dat niet kan is het jammer dan. Hier is het katje een overlast en loopt het gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:16

_Mondy_ schreef:
Maar een diertje zielig vinden omdat het koud is is imo heel wat anders als een dier wat ergens niet hoort te zijn. Kan me niet voorstellen dat ze denken dat het normaal is dat ze het hotel maar in en uit moet lopen. Zeker niet als er uitgelegd is hoe de sittuatie is en ze gewoon al gevangen is. En tja die loze ritten horen er helaas bij... als het even kan dan uiteraard proberen dat te voorkomen maar wanneer dat niet kan is het jammer dan. Hier is het katje een overlast en loopt het gevaar.

Dat ben ik met je eens daarom zei ik in mijn eerdere posts ook dat ik dit als uitzondering zou zien.
Loze ritten horen er helaas bij ligt net even anders, het dier moet gevangen zijn anders rij je niet is de regel. Ook daar zijn uitzonderingen voor zoals gewonde reeën of een gans die onder het bloed zit bijvoorbeeld omdat je die niet zomaar even vangt en een ree van te veel stress al dood kan gaan maar daar heb je dus al loze ritten van, en vaak rij je voor een ree al verder dan 10km, wat neer komt op minimaal 20km. Dan kan je je naast de dieren waar het vangen niet zo makkelijk bij is verder geen loze ritten veroorloven.
Het gebeurd echt vaak dat mensen bellen om een gewonde vogel en als je zegt dat die gevangen moet zijn bellen ze binnen 10 minuten op dat hij weggevlogen is, de Dierenambulance had dan ook niks kunnen doen want ook met net vang je ze niet als ze nog kunnen vliegen.

Edit: ritten voor vogels worden hier sowieso niet vergoed, dus dat komt al 'uit eigen zak' wat de kosten betreft, reken daar de loze ritten bij op en dan kom je al op behoorlijk wat kilometers, daarnaast heb je het papierwerk, kan je als je ergens heen gaat waar het eigenlijk niet nodig is op dat moment niet naar een dier waar het wel echt nodig is, en ben je dus onnodig tijd en geld kwijt op het moment dat ze nog wel weg kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-14 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:19

Dat kan ik inderdaad nog wel begrijpen :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 07:23

_Mondy_ schreef:

Omdat je dat uit jezelf vrijwillig doet hoef je je niet aan de regels te houden dan?????

Ja ik werk al jaren vrijwillig bij de dierenambu en nee ik rij lang niet overal voor uit! Oh ja en ik wordt woest als men belt en ik kom rijden en het verhaal blijkt niet te kloppen zodat ik voor niets gereden heb ondanks dat ik het vrijwillig doe. Niet geschikt dus? :+

Wij rijden voor vrijwel elk dier maar katten met halsbandjes aan, katten boven de 5 á 6 maanden die niets mankeren daar rijden wij niet voor. Krijgen we grote problemen met de eigenaar als die op komt dagen want hoe hebben wij aan zijn gezonde kat durven zitten!!! Deze persoon (uiteraard) weigerd te betalen en dus een hoop onkosten voor onszelf. Als een kat niets mankeerd mogen wij die niet van straat halen. Dit mag wel als men zeker weet dat de kat achter gelaten is na een verhuizing en de gemeente ons opdracht geeft.

Honden die alleen op straat lopen halen wij altijd op. Levensgevaarlijk en daarnaast is het verboden. Ook hier zijn vele eigenaren (van de standaart weglopers) het niet mee eens maar tja wet is wet en als wij weten dat het hun hond betreft gaan we niet rijden maar bellen we ze. Echter als men een schapendoes vind wat bij aankomst een korthaar border collie blijkt te zijn tja dan lig ik er ook uit met gokken wie de eigenaar is :D (ja het komt voor, ook dat we voor een chow chow rijden en een shih tzu aantreffen haha kan de vinder ook niet aan doen ze proberen hun best te doen)

Waar ik altijd van baal is vogels. Die moeten gevangen zijn die blijven echt niet op ons wachten. Dan roept men dat deze gevangen si en bij aankomst is de vogel toch per ongeluk weg gevlogen of mogen we hem uit die en die bos halen. Daar kan ik kwaad om worden. Immers bij ons gaat het soms om 5 Á 10 vogels per dag voor de vinder vaak maar 1 in hele leven of 1 in zoveel tijd. Is het dan zo raar dat we even wat tijd vragen om mee te helpen? Wij hebben het al enorm druk, erg weinig mensen en alles wat we voor niets rijden komt voor eigen kosten. Vogels, konijnen, egels e.d. komen sowieso voor eigen kosten omdat deze niet vergoed worden. Dit doen wij uit liefde voor die dieren, die hebben ook gevoel en ook recht op leven of een snel einde. Helaas maken mensen er snel een puinhoop van.

Daarnaast alles wat wij als dierenambu wel rijden hoor je niemand over maar oh wee als je besluit dat het niet nodig is te rijden....

Mijn idee is al jaren dat je het zelden goed doet. Of de vinder vind dat je niet snel genoeg was of de eigenaar vind het belachelijk dat het dier opgehaald is. Gelukkig heb ik zo zelf mijn ideeen er over :D

Overigens 10 km rijden voor een ree of vogel doen wij al zeer snel. Op en neer naar de vogelopvang komt per rit op 76 km. Nu rijden wij niet voor elk dier maar een roofvogel bijv. moet gewoon gelijk door een ree ook.
Duiven, merels e.d. kunnen wij wel even een 2 á 3 dagen opvangen als het gaat om uitgeput en uitgemergeld. Roofvogels e.d. dus niet. Dit kan inhouden dat we soms maar 2x per week rijden maar kan ook zijn dat we 3x per dag rijden.....

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 08:17

Wat ik ermee bedoel is dat je weet dat je voor niks kan rijden. Of je nu vrijwilliger bent of niet.
Deze poes had GEEN bandje om nu, wel gehad voor zover we konden zien.
Maar of ze nu wel of geen bandje om had, ze was tot last en in een gevaarlijke sittuatie.
De dierenambulance wist dat we haar hadden gevangen. Dat het vaak niet zo schijnt te zijn is belachelijk maar on die reden niet uit te rijden is net zo belachelijk. Als je niet gaat weet je ook niet of het klopt ja of nee.
Ik vind de dierenambulance juist erg goed werk doen en ben blij dat ze er zijn. Maar daarom snap ik dit dan ook totaal niet.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:08

Waar is het katje nu ts?

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 11:13

Heb vanochtend gevraagd of iemand iets weet, maar de mensen die er vanacht waren, waren al weg. Maar heb haar vanochtend iig niet gezien.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:17

quintusgl schreef:
Ze komen, registreren de kat, geven hem een bandje en als ie dan 3 weken later nog rondloopt halen ze hem op. tenminste, zo gaat het hier in Grun.

Ik woon in Groningen en heb dezelfde situatie gehad een paar maand terug. Heb het beestje meegenomen en 's avonds hebben ze hem opgehaald. Zo'n jong diertje laat ik niet bij een drukke straat lopen...

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:42

Kirsha schreef:
Lisannuuh schreef:

Ik heb eens gebeld voor een duif die overduidelijk een gebroken vleugel had en toen kwamen ze ook niet. 'Vang hem eerst zelf maar en dan komen we hem wel halen' kreeg ik toen te horen... Ja tuurlijk, want ik heb standaard een vangnet o.i.d. bij me op de fiets.

Haha wij ook niet gwn handsgoenen aan en vangen want wij wilden geen dode half aangevreten door katten en kraaien duif op het achterpad....

Het zal wel erg per plaats verschillen dan.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:41

Ja dat is normaal. Misschien heb je hier iets aan:

Citaat:
Ik heb een kat of hond opgevangen, komen jullie deze halen?

In opdracht van de Dieren Bescherming komen wij deze halen.
Een hond moet echter wel aangelijnd zijn en een kat zo goed mogelijk vastzitten, in een schuurtje of wat dan ook!
Wel is ons verzoek om ook stichting AMIVEDI te bellen en vraag of er een melding is van zo'n zoekgeraakt dier, vaak is er al een eigenaar op zoek, en wie weet, misschien uw buren wel!

Het nummer van de Dieren Bescherming: 088 811 3500
Het nummer van Amivedi: 088-0064684

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:47

Ik rij ook op de ambulance en wij rijden best voor katten, mits ze gevangen zijn en in een schuurtje zitten of als de mensen het hebben een carrier. Als ze loslopen mogen we volgens de regels niet rijden omdat de kans vrij groot is dat het dier dan al aan de wandel is tegen de tijd dat we er zijn.
Voor een jong katje zouden we wel gekomen zijn, dan hadden we de chip nagekeken, als het diertje volgens ons jonger is als een bepaalde leeftijd nemen we ze mee, anders doen we er idd een bandje omheen met een telefoonnummer n de vraag of de kat vermist is, mocht het dier er na een week nog lopen gaan we ze wel halen. Maar als het dier op een gevaarlijke plek loopt nemen we ze wel mee.