rat bijt, iemand een verklaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

rat bijt, iemand een verklaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 09:07

Ik had een groepje van 3 broertjes, hele lieve diertjes waren dat. Helaas waren ze oud en 1 werd ziek en een ander kreeg een tumor precies aan zijn snuit en kreeg amper nog lucht dus die zijn ingeslapen. De 3e was daarna erg van slag en alleen dus ik heb toen besloten om er nieuw spul bij te gaan zetten.

deze broertjes kwamen van een fokker af en waren zulke lieve dieren dus was geen twijfel over dat ik dat weer wilde. Dus ben gaan zoeken en kwam 2 jonge heren tegen. Eenmaal daar kwam ik er achter dat 1 eigen fok was en de andere uit een dierenwinkel omdat ze verder alleen vrouwtjes had en dit eigen fok diertje dus erg alleen was en gezelschap nodig had.

al snel werd het verschil duidelijk. Dat eigen gefokte diertje, blue, is het liefste diertje ooit, echt zo'n droppie, echt een knuffelkont en zit geen gekkigheid in. Die andere was al gelijk afstandig, wilde weg bij je. Dus in het begin heb ik juist die veel uit de kooi gehaald om dat beter te maken. Het ging echter de andere kant op...

het begon in de kooi. Hield een keer mijn hand in de kooi en in ene beet hij, tot bloed toe! Dus dan denk je nog, misschien schrok hij, misschien heb ik eten aan mijn handen gehad, misschien.. Misschien.. Dus verder daarbij gelaten en gewoon normaal verder gegaan met het diertje. Tot het weer 2x gebeurde.. Ook als ik hem op wou pakken ging hij raar doen. In eens met die kop snel naar mijn vingers draaien. Gezien je al paar keer bent gebeten tot bloeden toe, kijk je dan wel uit. Tot die ene keer... Heren lagen naast elkaar in de hangmat en ik aaide door de tralies heen de lieve en die andere kwam erbij zitten op 3 cm afstand met z'n snuit. Bleef 10 cm zo zitten en valt in ene mijn hand aan! Je schrikt en trekt terug dus hele vingertop aan beide kanten uitgescheurt door de tandjes omdat hij zo vast hield. Het probleem was eerder alleen in de kooi trouwens en als je hem eenmaal vast had was het goed. Wou hij wel weg van je maar beet niet. Voor paar weken terug beet hij me ook een keer toen ik hem vast had buiten z'n kooi..

kortom, leuk is dit verre van. Durf hand ook nit echt meer in de kooi te hebben als die in de buurt is. Pak hem heel zelden nog op.Er is ook nooit iets gebeurt waarom het dietje rede zou hebben om te wantrouwen ofzo. Die ander heeft immer ook geen issues. Iemand nog ideeën waar zulk gedrag vandaan kan komen en wat je er mee kunt?

Corelli

Re: rat bijt, iemand een verklaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:10

Kan het niet gewoon zo zijn dat dit exemplaar er niet van houdt om opgepakt te worden? :)
Ik zou dat respecteren en een andere manier zoeken om blij van hem te worden of anders misschien een ander plekje voor hem zoeken

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:23

Ik heb ook ratten gehad. Een paar hele lieve en een paar afstandelijke. Ik heb die afstandelijke nooit geprobeerd te pakken of te aaien, ze waren nou eenmaal zo, had ik van te voren maar kritischer moeten zijn dacht ik zo.
Ik denk dus dat je inderdaad niet zoveel kan om je rat te veranderen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:39

Heb je last van zweethanden? Veel knagers houden van het zout wat wij uit zweten, ze lijken het alseen snack te zien. Was je handen met neutrale zeep voor je de kooi ingaat. Als het goed is zouhet dan een stukminder moeten zijn.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 09:41

Heb ik wel last van ja.. Maar kwam ook een keer net onder de douche vandaan toen die me beet.. Dus lijkt me dan, dat m'n handen wel echt schoon waren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:46

ik heb zelf ooit een rat gehad,maar wat ik weet van eigenlijk alle knagdieren wel is dat de plaats van de kooi wel belangrijk is.
kijk een roofdier zou ze in het wild van bovenaf pakken,dus als je een dier van bovenaf uit ene kooi pakt kan het zich gaan verdedigen.
geur kan idd een hoop doen.

eerst laten ruiken, en lokken met lekkere hapjes zodat het dier bij jou komt in plaats van dat jij het moet pakken :j

misschien ziet het dier minder goed, of hoort het minder goed en dat je iets rustiger aan moet doen?
denk dat je er iets meer geduld mee moet hebben.
mocht het nou echt niet willen,dan misschien een ander plekje voor het diertje zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 09:52

Nee, zweethanden zijn het probleem niet. Happen naar handen/vingers als ze een bepaalde geur hebben (zweet of voedsel) doen sommige ratten wel, maar dan is het niet tot bloedens toe. Dit heeft een andere oorzaak.

Hoe oud zijn de ratten, en hoe lang heb je het ratje die bijt nu precies? Wat voor kleur ogen heeft hij? Hoe is zijn gedrag naar de andere ratten?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:00

Het is mogelijk dat hij geen knuffel kont is. Niet iedere rat vindt dit fijn. Ik kan je twee tips geven. Laat het beestje met rust. Sommige willen gewoon echt niet

Tip 2 leer het hem af. Op het moment dat hij je bijt niet je hand terug trekken maar verder in zijn bek stoppen. Dan laat hij los. De gedachte hier achter is juist dat hij moet leren dat je bij bijten juist dichter bij komt ipv weg gaat. Hij moet leren weg te lopen en jij moet leren hem met rust te laten.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 10:03

De bijter is een jappanertje aldus de fokker van het andere diertje en zou 2 weken ouder zijn. Als ik het goed onthouden heb is die zelf gefokte can 13 mei en ik heb hem geloof ik met 6 weken ofzo mee genomen. Weet data niet precies meer hoor! De fokker heeft de Japanner er 2 of 3 weken bij gehad geloof ik. Diertje is rood-wit met zwarte ogen gewoon. Hij is vrij rustig met de andere rat. Regelmatig hoor ik hem piepen en zit die ander op z'n kop ofzo. Behalve met eten dan word het een duiveltje soms, dan moet die ander oppassen. Met mijn oude rat was die heel afzijdig. Die ging verdedigen wat van hem natuurlijk en kregen de kleintjes op hun donder. Dat lieve beestje lag inmiddels allang bij de grote en de bijten hield zich afzijdig. Het bijten begon overigens pas toen de oude rat (van ouderdom) overleden was
Laatst bijgewerkt door woeliej op 19-01-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:11

En sinds wanneer bijt hij? Gezien zijn leeftijd kan het hormonaal zijn, en kan castratie een verschil maken.

Als hij rood gekleurd is kan hij trouwens goed robijnogen hebben, lijkt zwart maar dat is het niet. Daardoor kan hij ook slechter zien. Je vinger in zijn mond drukken vind ik zelf een heel slecht idee, dat is iets voor uiterste nood (als een rat echt vastzit en niet los laat, en zelfs dan wacht ik vaak nog) want je maakt er qua vertrouwen veel te veel mee kapot. Hij bijt niet om jou te pesten, hij bijt omdat het zijn uiterste noodmiddel is en je signalen hebt gemist. Dat is overigens geen schande, maar de oorzaak zoeken zou stap 1 moeten zijn. :)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 10:23

In september begon hij met rare gedrag. Daarvoor kon ik hem gewoon normaal oppakken. Maar vanaf toen is het bijten begonnen en is het ook steeds frequenter geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:32

Dan zou het inderdaad goed gelinkt kunnen zijn aan hormonen (puberteit). Dat het bijten daarna toeneemt is vaak zo, dan wordt het ook een wisselwerking omdat het jou ook bang en onzeker maakt (logisch hoor) en dan kom je moeilijk weer uit dat cirkeltje. Castratie is vaak een goede eerste stap, daarna kan je beginnen het vertrouwen weer op te bouwen. Dat kan natuurlijk ook zonder castratie, maar als de oorzaak hormonaal is maakt castreren vaak al een flink verschil.

Heb je een kooi met grote deurtjes, van waaruit je de ratten makkelijk kan oppakken? En hoe pak je ze meestal op?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 12:06

Kooi heeft redelijk grote deurtjes ja. Ik pak ze meestal om middel heen en schuif dan andere hand er onder zeg maar. Maar als het een hormoon probleem zou zijn, zou de andere rat het dan ook niet moeten ontgelden? Want die is dus volkomen veilig om het zo maar te zeggen. ZE stoeien wel eens wat, maar niet heftig ofzo.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 11:08

Nou vandaag weer een voorvalletje... Was de kooi schoonmaken en had de ratjes op een stoel gezet voor zolang ik bezig was. Maar de bijter is altijd druk en bleef van de stoel springen. Dus had hem op schoot gezet zodat ik hem makkelijker in de buurt kon houden. Wil die natuurlijk van schoot springen dus ik doe rustig mijn arm ervoor. En daar ging het bekkie weer open, kon nog net optijd m'n arm wegtrekken. Daarvoor kon ik hem eigenlijk iedere keer weer zo pakken zonder probleem. Tot ik hem rustig probeerde te aaien weer en die onrust werd. Toen begon die steeds te piepen als ik m aanraakte en de bijtpoging mocht ik hem ook niet meer oppakken. Frustie is het wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:43

woeliej schreef:
Maar als het een hormoon probleem zou zijn, zou de andere rat het dan ook niet moeten ontgelden?

Dat hoeft niet. Soms reageren ze het af op mensen, soms op andere ratten, soms op beide.

De manier van oppakken -even aannemend dat je ze van boven om hun middel pakt- is sowieso erg vervelend voor een prooidier. Beter is het om ze als het ware op te scheppen, dus je hand onder hun lichaam te schuiven en ze dan omhoog te tillen. Dan kan je ter ondersteuning je andere hand er wel omheen doen, maar dan is het veel minder bedreigend.