Schapen scheren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Schapen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 16:27

Hoi beste bokkers :wave:

Op de zorgboerderij waar ik werk hebben wij schaapjes. Nu moeten ze van het voorjaar geschoren worden en ik vroeg me af of dat ook met een gewone paardenscheermachine kan? Of moet ik iets speciaals kopen?

Ik heb ervaring met veel verschillende honden en paarden, maar schapen is denk ik toch wat anders.. of niet? Ze zijn redelijke tam (het zijn kleine schotse schaapjes), maar ruien niet zoals easy care schapen. :\

Zou het kwaad kunnen om met een goede paardenscheermachine te scheren?? :?

Groetjes!

kohtje

Re: Schapen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:28

Ik zou een echte schapenscheerder laten komen die het jouw evt leert .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:38

Je komt er niet doorheen met een paardenscheermachine. Daar heb je een machine nodig met een kop erop voor schapen. Dat zijn hele andere messen.
Daarbij is schapen scheren een vak apart. Ik laat altijd iemand komen in de zomer die bij ons alle schapen scheert.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:20

Daar heb je inderdaad speciale koppen voor nodig. Verder is het niet heel spannend maar moet je even weten wat je doet omdat de huid van schapen erg gevoelig is.

Je zou schaap in een autoband of kruiwagen kunnen leggen als je ze scheert of gewoon tegen je been aan en dan vanaf de kop langzaam banen scheren. Misschien handig om de eerste keer iemand met ervaring te vragen omdat het net even wat anders is dan een paard of hond. Hoewel het scheren op zich niet heel verschillend is.

Hoe warmer het is hoe makkelijker het scheren is omdat het huidvet dan soepel is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:26

nee!
echt niet doen, die vacht is heel anders.
Waar woon je? In zuid-limburg ken ik wel een goede schapenscheerder : Raymond Houben.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:29

Het hangt er vanaf hoeveel je moet doen en hoe snel je wilt.
Paarden en hondenmessen zijn vaak extra fijn, maar met gewone rundveemessen is het ook goed te doen [mits goed scherp], alleen minder snel.
Schapemessen gaan sneller, maar je verwond het schaap ook makkelijker, en die passen alleen op een speciale ''schapenkop'' en die zijn vrij prijzig.
mss kun je in de buurt bij een rundveehouder een paar messen lenen/huren?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:18

@romyloverrr; Ik woon in Noord-Holland dus dat wordt hem niet :')

@wolter; het zijn maar 2 schapen en ik sta met mijn paard bij een boer met melkkoeien die ze ook af en toe scheert. Plus er zijn zat boeren bij mij in de buurt.

Ik wil ook best even rondneuzen in de buurt voor iemand met ervaring die het mij leert. Maar ik vroeg het me gewoon af of het kon met een paardenscheermachine. Ik snap dat ze vrij tere huidjes hebben en idd; zo warm mogelijk des te makkelijker gaat het eraf.

In iedergeval bedankt! En als iemand wat weet bij mij in de buurt die het doet; laat even weten :)