Verhuist, kat al naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Verhuist, kat al naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:24

Er zullen vast meer topics zijn over dit onderwerp. Als dit het geval is, mag de link uiteraard geplaatst worden.

Precies 5 weken geleden zijn we verhuist. Onze katten zijn uiteraard ook mee gegaan.
Onze jongste kat is gewend om de hele dag buiten te lopen en 's avonds binnen te zijn. Nu zit ze 5 weken binnen en begint hier de boel zo ongeveer af te breken.
De planten zijn niet meer veilig, onze oudste kat (geen senior, kat van 4 dit goed van zich af bijt) wordt om het uur te grazen genomen.
Op dit moment probeert ze onze kast, die bijna net zo hoog is als het plafond te bestormen.
Ook kijkt ze veel naar buiten en gaat mauwend bij de achterdeur zitten.

Wat zouden jullie doen? Ik ben tot een uurtje of 3 thuis vandaag, wellicht de katten even een kijkje laten nemen in de achtertuin en dan zo opbouwen?

Alvast bedankt!

Amiigo

Re: Verhuist, kat al naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:28

Ik zou ze gewoon buiten laten :j als ze weten waar er te eten valt komen ze wel terug!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:28

Mijn ervaring is dat katten wel terug komen als ze 5 weken binnen hebben gezeten :D.

Zelf zou ik de kat dus lekker naar buiten laten.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:10

Lekker naar buiten laten gaan.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 13:36

Heb ze net even naar buiten gelaten. Poes schrok en rende het goede huis in. :D
Alleen snapt ze het kattenluik niet.. Tips?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:38

Na 5 weken kunnen ze inderdaad naar buiten :j

Het luik eerst een tijd open laten staan (met een knijper o.i.d.).
Dit gewoon een week/2 weken zo laten, zodat ze de buitenlucht ruiken en zien... dan zullen ze er vanzelf nieuwsgierig van worden. (Zorg ervoor dat het luik niet bij toeval dichtvalt, ze schrikken zich kapot en alle moeite is voor niets)
Of gewoon er doorheen duwen als ze voor de deur staan te mauwen als ze naar binnen / buiten willen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:41

De mijne mochten na 3 dagen al buiten nooit mis gegaan (of je moet maar een straat verder verhuist).
Laat ze maar gerust buiten.
Kattenluik enkele keer heen en weer doorduwen snappen ze snel.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:44

Lauratje_88 schreef:
De mijne mochten na 3 dagen al buiten nooit mis gegaan (of je moet maar een straat verder verhuist).

Oei dat is wel erg snel zeg ! :j
Ik werk zelf bij de dierenambulance en daar zijn veel katten kwijtgeraakt door verhuizing, konden hun huisje niet meer vinden of gingen terug lopen naar hun oude woning.. vaak met niet zulke fijne gevolgen..
Fijn dat het bij die van jou wel goed is gegaan :D

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:44

Ik heb mijn katten er een keer doorgeduwd en ze snappen het. Dit anders herhalen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:52

Tessa_93 schreef:
Lauratje_88 schreef:

Oei dat is wel erg snel zeg ! :j
Ik werk zelf bij de dierenambulance en daar zijn veel katten kwijtgeraakt door verhuizing, konden hun huisje niet meer vinden of gingen terug lopen naar hun oude woning.. vaak met niet zulke fijne gevolgen..
Fijn dat het bij die van jou wel goed is gegaan :D

Ik denk als je ver genoeg weg woont dat het meestal geen probleem geeft. Het geeft denk ik wel een probleem als je maar enkele straten ofzo verhuist.
Ik ben al vaak verhuisd (toch al 5-6 keer) en telkens katten buiten na enkele dagen. De laatste keer verhuisd hebben we wel alles afgezet en konden ze eigenlijk direct al buiten maar dan enkel in de tuin.
Waarschijnlijk altijd geluk gehad, wel altijd wachten tot ze rustig zijn. Als ze schichtig rond lopen moet je ze natuurlijk niet buiten zetten.
Misschien een geluk dat ik snel aanpasbare katten heb. :D

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 14:10

Er doorheen duwen gaat hem niet worden. Al geprobeerd, vond poes niet zo grappig. :Y)
Wat ze wel deed was springen tegen de deur (het raam) dus wellicht gewoon het luik zo laten, ze wil kennelijk graag naar buiten dus zal ze vanzelf wel op onderzoek gaan?
Luik open houden is ook een optie idd. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 08:21

Wij zijn gewoon aan de kant van het luik gaan zitten waar ze naar buiten konden. En dan steeds vanaf buiten het luikje een stukje naar binnen duwen en weer los laten. Als je kat graag naar buiten wil zal ie die link wel leggen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:57

Of wat kattenvleesgelei op het luikje smeren, dan duwen ze m zelf voorzichtig open tijdens het aflikken :+