Hallo allemaal,
Sinds een paar weken als er bij mijn moeder niemand thuis is. Dan jankt/joelt haar hond continu door, totdat er weer iemand thuis is. Dit gedrag heeft hij nooit vertoond. En zit max. 4 a 5 uur alleen.
Het gaat om een berner van 7 jaar. Altijd gezond op een lichamelijke handicap na, door een ongeluk. Waardoor hij zijn rechter poot iets minder goed kan bewegen, doordat er geen gevoel meer in zit. En minder controle over zijn blaas en darmen (was volledig verlamd van achteren) Maar is hierdoor wel onzekerder geworden. Maar met veel vertrouwen op ons, durft hij wel veel.
Vorig jaar 3 april en 2 juni, zijn we 2 hondjes verloren. Waarvan 1 echt zijn maatje was en vanaf dag 1 als moeder voor hem zorgde. En kopieerde haar gedrag heel erg. Waardoor we opeens nog maar 2 honden hadden. Het mormel van mijn zusje is toen echt een hele poos depressief geweest. Wou niks meer en lag alleen maar op 1 plek. Gelukkig is ze aardig opgeknapt en speelt weer lekker de etterbak. Cai (berner) heeft dus niet veel aan haar.
Ik woon sinds april bij mijn vader. En heb eind juli een labrador pup opgehaald, omdat ik niet tegen de leegte kon. En nam Blaz vaak mee naar mijn moeder (wonen 2 minuten van elkaar af) zodat Blaz in contact kwam met een stabiele hond. Sindsdien gedraagt Cai zich weer jonger. En kopieert hij het gedrag van Blaz.
Sinds enkele weken lopen we ook elke zondag met 4 honden. Cai en het mormel van mijn zusje. Blaz en de herder van mijn moeders vriend. Zodat ze lekker met zijn allen kunnen spelen (op vreemde plekken is het mormel van mijn zusje wel lief tegen andere honden) en lekker hun energie kwijt kunnen.
Hierdoor komt der herder (mechelaar van 11 maand) ook vaker bij mijn moeder thuis.
Maar zou het kunnen door het wandelen en doordat Blaz en mechelaar er zo vaak komen. Dat hij een roedelmaatje mist, waarmee hij wel goed overweg kan? En dat hij zich eenzaam voelt als mijn moeder en zusje niet thuis is? Want het mormel van mijn zusje is thuis echt een kreng.
Want hij heeft nu een nacht hier geslapen en is erg rustig. En trekt veel op Blaz aan. Dus ga zo even testen door uit huis te gaan en kijken hoe hij reageert.
Mijn moeder denkt aan dementie. Omdat hij zich jonger gedraagt(maar hij kopieert het gedrag gewoon). En weer wat vaker poept in huis. Maar hij heeft sinds zijn derde al geen goede controle erover. Maar hier ging hij gisteravond gewoon bij de achterdeur staan om aan te geven dat hij moest. En hij word ouder, dus controle die hij had word natuurlijk ook minder. En dat joelen dan, maar als hij zich eenzaam voelt en met Blaz niet. Is dat ook makkelijk te verklaren. Dus daarom denk ik niet aan dementie, ook omdat hij nog heel goed uit zijn ogen kijkt. En mijn overleden hond dat niet deed. Maar niet elke hond is het zelfde
Dus ik vroeg mij af wat jullie denken?