Iemand ervaring met blaasgruis bij konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

resdiray

Iemand ervaring met blaasgruis bij konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:53

Hallo,

Mn konijn heeft ws. blaasgruis. Dit is geconstateerd door de dierenarts die een urineonderzoek heeft gedaan. Nu weet hij alleen nog niet wat voor behandeling hij gaat doen, hier wilde hij eerst meer informatie over. Ik ben dus zelf ook al druk aan het zoeken.
Weet iemand of je daar ook speciaal voer voor hebt?
En kun je het oplossen door een speciaal dieet of moeten ze dan ook medicatie of operatie?
Ik bedoel dus niet blaasstenen maar echt gruis/zand.

Alvast bedankt.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:21

Had verwacht dat hier de al wat grotere konijnenkenners gereageerd zouden hebben eigenlijk.

Ik heb er 2x ervaring mee gehad.
Bij konijn 1 was ik te laat, voedster heeft nooit wat laten merken en op de tafel bij de DA klapte haar blaas bij het opvoelen en is ze met spoed onder het mes gegaan. Operatie is goed gegaan, maar narcose niet overleefd omdat ze te verzwakt was. Hier is toen een blaassteen uitgehaald ter grote van een flinke knikker en ze had blaaszand.

Bij de ex-ram bleek er jaren later ook veel zand en ook wat kleine blaasstenen te zitten en die heb ik ook laten opereren, zijn blaas is toen schoongespoeld.
Aan de exram heb ik verder altijd weinig gemerkt in de jaren na de OP. Maar toen hij afgelopen mei ingeslapen is heb ik sectie laten verrichten en bleek zijn blaas wel degelijk nog een onrustige puinboel te zijn geweest :\ (maar was oud beestje van 13 uiteindelijk; had operaties + cuniculli + myx overleeft)

Voor zover ik weet kan je enkel preventief je voerbeleid aanpassen, en hoewel ze hier eigenlijk nooit wat anders hadden dan Science Selective voer (4+ yr mature versie ivm oudere dieren) en hooi (af en toe groente + fruit) was het dus aardig raak. (Geen dierenwinkel knaagsteen/zoutsteen- onzin geven! Die troep verkopen ze enkel voor de centen en je doet er niks goed mee!)

Ik heb er verder weinig meer verstand van en weet ook niet hoever het voer tegenwoordig ontwikkeld is, maar in jouw geval zou ik dus overwegen om de blaas schoon te laten spoelen (afhankelijk van gezondheid van je konijn en de kundigheid van je DA met konijnen/narcose etc) en het voer onder de loep te nemen.

Wel wil ik er op wijzen, dat misschien een röntgenfoto vooraf uitsluitsel kan geven over de mate van het blaaszand (evt stenen). Want een operatie is natuurlijk niet zomaar iets.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:40

Hier alleen maar ervaring met blaasgruis bij cavia en dat was echt een drama. Inderdaad, geen zoutblok o.i.d. geven want dat werkt blaasgruis in de hand. Onze vorige cavia had blaasgruis. We hebben hem laten opereren, wat op zich goed ging, maar hij raakte na de operatie in shock. Enfin, heel lang verhaal, beestje revalideerde langzaam, was uiteindelijk weer vrolijk, maar begon na een jaar weer te vermageren: blaassgruis was weer terug. Een tweede operatie wilde ik niet meer en we hebben hem toen in laten slapen. Na alle ellende zou ik niet nogmaals gaan opereren maar direct gaan voor inslapen (als beestje duidelijk pijn heeft).

Sorry voor dit weinig positieve bericht. Sterkte ermee!

resdiray

Re: Iemand ervaring met blaasgruis bij konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 14:00

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ze heeft er volgens de dierenarts ook een urineweginfectie bij dus eerst antibiotica.
Hierdoor gaat de zuurtegraad ook weer omhoog en hij hoopt dat dit de blaasgruis weer oplost. Na de kuur weer opnieuw een urinetest hoe het er dan voor en dan verder kijken.
Ik merkte niks aan dr, eet goed, drinkt goed, is levendig, rent door de ren enz. De dierenarts voelt ook niks vreemd bij dr. Hopelijk zijn we er op tijd bij en is het probleem zo op te lossen.

Ik heb voor voldoende mogelijkheid om te drinken gezorgd, krijgt (altijd al) onbeperkt vers hooi van het land, ik ga dr nu (na langzaam opbouwen) dagelijks verschillende soorten groenten geven, en minimaal biks (ik heb science selective voor dr aangeschaft nu).

Ik hoop dat dit voor nu heel wat zal doen.

Rontgen zou inderdaad duidelijkheid geven, iemand enig idee wat de kosten hiervan ongeveer zijn?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:52

Röntgen varieert van da tot da.. denk dat ik hier 40,- kwijt was, maar kon het ook elders voor 28,- doen, gewoon even vragen :)

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 16:14

Oke, dank je wel.