Had verwacht dat hier de al wat grotere konijnenkenners gereageerd zouden hebben eigenlijk.
Ik heb er 2x ervaring mee gehad.
Bij konijn 1 was ik te laat, voedster heeft nooit wat laten merken en op de tafel bij de DA klapte haar blaas bij het opvoelen en is ze met spoed onder het mes gegaan. Operatie is goed gegaan, maar narcose niet overleefd omdat ze te verzwakt was. Hier is toen een blaassteen uitgehaald ter grote van een flinke knikker en ze had blaaszand.
Bij de ex-ram bleek er jaren later ook veel zand en ook wat kleine blaasstenen te zitten en die heb ik ook laten opereren, zijn blaas is toen schoongespoeld.
Aan de exram heb ik verder altijd weinig gemerkt in de jaren na de OP. Maar toen hij afgelopen mei ingeslapen is heb ik sectie laten verrichten en bleek zijn blaas wel degelijk nog een onrustige puinboel te zijn geweest
(maar was oud beestje van 13 uiteindelijk; had operaties + cuniculli + myx overleeft)
Voor zover ik weet kan je enkel preventief je voerbeleid aanpassen, en hoewel ze hier eigenlijk nooit wat anders hadden dan Science Selective voer (4+ yr mature versie ivm oudere dieren) en hooi (af en toe groente + fruit) was het dus aardig raak. (Geen dierenwinkel knaagsteen/zoutsteen- onzin geven! Die troep verkopen ze enkel voor de centen en je doet er niks goed mee!)
Ik heb er verder weinig meer verstand van en weet ook niet hoever het voer tegenwoordig ontwikkeld is, maar in jouw geval zou ik dus overwegen om de blaas schoon te laten spoelen (afhankelijk van gezondheid van je konijn en de kundigheid van je DA met konijnen/narcose etc) en het voer onder de loep te nemen.
Wel wil ik er op wijzen, dat misschien een röntgenfoto vooraf uitsluitsel kan geven over de mate van het blaaszand (evt stenen). Want een operatie is natuurlijk niet zomaar iets.