Konijn drinkt niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Konijn drinkt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:51

Ik zit hier al een week mee.
Ik verschoon elke dag het drinkflesje en om de dag de hok.
Maar hij drinkt nu al een week niet.
Als ik zijn huid omhoog doe gaat dat snel weer terug.
Eten doet ie erg goed iedere dag moet ik nieuw hooi en biks bij doen.
Krijgt minimaal 1 keer per week groenvoer krijgt 1 keer per week zoon knaagstik.
Tanden zijn goed.
Eigenlijk is alles voor de rest goed alleen heeft ie een vuil oog wat ik elke dag verzorg met Sire.
Konijn is van eind 2008 toen kreeg ik hem.
En voor de rest is ie levendig heb ook al een bakje water bij hem neergezet maar drinkt ie ook niet uit...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:53

Hoe zijn zijn tanden, echt helemaal goed en tandvlees ook? ik had ooit een cavia die ziek werd en 1 tand heel lang geworden was, toen moest de tand geknipt worden maar helaas was de cavia al te ziek en te oud om weer helemaal fit te worden.

trysteffy

Re: Konijn drinkt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:01

Zijn tanden en tandvlees zijn goed... Tanden niet lang gewoon op de juiste plek tandvlees een goeie kleur.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:05

Geen problemen met de drinkfles? Loopt hij nog wel door? Niet per ongeluk een scherp randje.
In deze zet ik altijd even een drinkbakje erin in ieder geval.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:08

Misschien drinkt je konijn gewoon niet zo veel op dit moment. Als alles in orde lijkt dan drinkt hij echt wel af en toe wat hoor.

Als zijn huid terugveert dan is hij in ieder geval niet uitgedroogd.
Goed in de gaten houden of hij vrolijk blijft en eet.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:12

net als paarden kunnen konijnen ook haken op de kiezen kriijgen.
Helemaal het likken van zo'n drink flesje kan dan heel pijnlijk worden.
Echter omdat hij nog wel goed eet, hoeft dit het niet te zijn.
Je kan het wellicht in de gaten houden (haken op de kiezen zijn alleen te zien door een dierenarts)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:59

Konijnen drinken in de winter gewoon niet zo veel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:03

Drinkflesje GOED nakijken, verder: is je konijn een drinkfles gewend? Ik heb 1 konijn die dat niet doorhad, die moest het van een ander konijn leren hoe het werkte.
Verder: heeft je konijn veel groenvoer gehad? Dat scheelt in het drinken, maar toch is helemaal niets drinken heel raar...
Voor de zekerheid zou ik er een drinkbak bij neerzetten, totdat je zeker weet dat alles in orde is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 16:47

Drinkflesje is hellemaal goed loopt goed door geen schrepe randjes.
Groen voer krijgt ie minimaal 1 keer per week dan zoals andijvi enzo ze krijgen bij mij geen sla omdat ik er zelf erg slechte ervaring mee heb. Me vorige konijn is daar aan overleden.
Ik heb nog een konijn ze zitten dan apart die heeft een grotere fles en die heeft binne. 1 dag zijn fles leeg.
Ze krijgen elke dag hooi soms 2 keer per dag vind het zelf een belangrijke voeding en dat eet die wel hellemaal op dus denk niet dat ie iets met zijn kiezen heeft.

Konijn is vanaf dat ie bij mij is gewend aan een drinkflesje heeft niks anders gehad.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:51

Ik zou toch de kiezen na laten kijken.
Mijn gecastreerde ram at en dronk gewoon heel goed, maar viel wel af, uiteindelijk heeft de dierenarts flinke haken gevonden. Hier wordt hij nu elk jaar aan geholpen, omdat het helaas niet iets eenmaligs is/was, maar desondanks at mijn ram wel gewoon..

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:54

Heb je het al geprobeerd met een bakje water.
Een konijn van mij wilt ook niet uit een flesje drinken heb er nu een bakje wat er in staan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:40

Drinkt hij niet of bijna niet? Mijn konijn drinkt op dit moment ook minimaal terwijl ik ook periodes heb dat ik dagelijks de fles moet bijvullen omdat hij leeg is. Is winter en dan drinken ze sowieso minder.

Sluit inderdaad wel uit of er niets anders aan de hand is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 17:51

Bakje water heb ik al geprobeerd dat laat ie gelijk om valen.
Voor mijn idee drinkt ie hellemaal niet. Drinkflesje is dan nog steeds op het zelfde streepje de volgende dag.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:51

Hoe weet je dat de kiezen goed zijn, nagekeken bij de dierenarts?

Verder zou ik geen knaagstik geven, is ontzettend slecht voor je konijn.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 17:57

Ik heb hellemaal niks gezegt over kiezen alleen over de tanden dus over de voor tanden die je alleen ziet.
Want ga niet het helle bekkie openmaken vind het een beetje zielig en ben bang dat ik het breek dan.
Ik ben nog niet naar de dierenarts geweest nooit geweest eigenlijk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:58

Loopt het flesje van het andere konijn niet leeg? Want een fles per dag lijkt mij heel veel. Dat is misschien wel vreemder dan het konijn dat zo weinig drinkt.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:58

extra groen geven, kapje van een tomaat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:02

trysteffy schreef:
Ik heb hellemaal niks gezegt over kiezen alleen over de tanden dus over de voor tanden die je alleen ziet.
Want ga niet het helle bekkie openmaken vind het een beetje zielig en ben bang dat ik het breek dan.
Ik ben nog niet naar de dierenarts geweest nooit geweest eigenlijk.

Dan zou ik toch maar eens naar de dierenarts gaan. Mijn konijn had ook haken op zijn kiezen, die moest geopereerd worden, onder verdoving. (achteraf had het niet gehoeven maargoed op z'n moment denk je daar niet aan/wist ik niet beter)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:03

Tilmar schreef:
Loopt het flesje van het andere konijn niet leeg? Want een fles per dag lijkt mij heel veel. Dat is misschien wel vreemder dan het konijn dat zo weinig drinkt.

Nee hoor, is gewoon een klein flesje ;) drinkt ze normaal voor 1/3 leeg per dag. Soms periodes dat hij helemaal leeg is en andere keren is er nog geen 1/5 uit. Vooral met koud weer drinkt ze niet zoveel.

Ik zou trouwens niet gelijk naar de dierenarts rennen als het konijn gewoon eet, gezond oogt en de huid binnen 1 sec. terug springt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:05

Het is dan wel raar dat die ander konijn als ik het drinkflesje aangevuld heb de drink fles om zo te zeggen bijna aanvalt. Want ik kijk altijd nog een beetje eind van de avond voor dat ik naar bed ga of ze alles nog hebben en dan zit ie op de helft.

Ik ben zelf best voorzichtig met groenvoer omdat er te veel vocht in zit.
Ik geef de schil van de komkommer stukje appel andijvi en wortel natuurlijk.
Wat advieseren jullie me nog meer om wat voor groenvoer te geven en hoeveel?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 18:07

Thats_Me schreef:
Tilmar schreef:

Nee hoor, is gewoon een klein flesje ;) drinkt ze normaal voor 1/3 leeg per dag. Soms periodes dat hij helemaal leeg is en andere keren is er nog geen 1/5 uit. Vooral met koud weer drinkt ze niet zoveel.

Ik zou trouwens niet gelijk naar de dierenarts rennen als het konijn gewoon eet, gezond oogt en de huid binnen 1 sec. terug springt.

Ik ben ook niet zo van ik ren naar de dierenarts gelijk ik kijk liever eerst op internet en vraag daar eerst om advies.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:08

Mij konijnen drinken nu ook niet veel.... Als je bezorgt bent zou ik elke dag een stukje wortel of komkommer geven. Als die wat aan zij tanden had zou die ook niet eten.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:09

trysteffy schreef:
Het is dan wel raar dat die ander konijn als ik het drinkflesje aangevuld heb de drink fles om zo te zeggen bijna aanvalt. Want ik kijk altijd nog een beetje eind van de avond voor dat ik naar bed ga of ze alles nog hebben en dan zit ie op de helft.

Ik ben zelf best voorzichtig met groenvoer omdat er te veel vocht in zit.
Ik geef de schil van de komkommer stukje appel andijvi en wortel natuurlijk.
Wat advieseren jullie me nog meer om wat voor groenvoer te geven en hoeveel?

Waarom voorzichtig met groenvoer vanwege het vocht? Daar is toch juist niks mis mee?

Die van mij krijgen standaard allebei een blad andijvie, witlof, stuk wortel aangevuld met de kruiden die ik in huis heb, appel of ander fruitsoorten. Maar allemaal tegelijk en best veel. Nooit problemen mee gehad. Maar je moet het wel opbouwen.....
Laatst bijgewerkt door Carrotcake op 15-01-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:09

mijn konijn was heel kieskeurig waar zijn drinkfles hing. ik had hem eerst links hangen toen dronk die niet. later hem rechts opgehangen en toen begon die opeens als een gek te drinken.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:12

Mijn twee binnen konijnen drinken ook een hele fles per dag leeg, de ene heeft een fles van 500 ml en de andere één van 300 ml... Beiden zijn dwergjes, de hangoor is het grootst en heeft het kleinere flesje :p Het dwergje van anderhalve kilo drinkt dus best wel heel veel... Oogt en gedraagt zich verder kerngezond en eet goed , dus ja...

Apart dat die van jou niet/nauwelijks drinkt. Tja, als hij verder inderdaad zich niet anders gedraagt of verschijnselen van uitdroging vertoont hoef je denk ik niet meteen naar de dierenarts toe. Wel apart ook omdat je eigenlijk helemaal niet zoveel groen voert, daar zit juist vocht in. Tuitje van de drinkfles ook helemaal goed? Je hebt weleens van die tuitjes die niet meer doorlopen...