Katten accepteren elkaar niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

puccalover

Katten accepteren elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:45

Ik heb sinds afgelopen vrijdag 2 katten (beide poezen van 8 maand overgenomen van een vriendin, met hun eigen spulletjes. De ene dame voelde zich gelijk al thuis, de andere heeft 3 dagen heel bang en schrikkerig verstopt gezeten onder de bank. Pas sinds gisteren durft ze tevoorschijn te komen en rond te lopen. Sinds vandaag laat ze zich aaien en gaat ze mij eindelijk vertrouwen. Het probleem is nu dat de andere kat haar geen ruimte geeft, zodra de bangere kat rondloopt springt de andere er bovenop en kan het zelfs tot vechten komen. Heb de bange kat al aantal keren in de keuken gezet zodat ze kan eten/drinken en op de kattenbak kan, de andere kat gestraft als die weer een poging deed (geen effect) en vastgehouden op schoot, waardoor ze enorm boos werd. Hoe kan ik dit oplossen, heeft bokt tips voor mij....?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:50

wat ik meestal doe als ze iets niet mogen bij de nekvel pakken en optillen en op een andere plek neerzetten en iedere keer blijven herhalen. doet de moederpoes ook bij haar jongen als ze iets niet mogen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:54

Feliway halen bij de dierenspeciaalzaak.
Dan ontspannen ze beide en zal het wel beter gaan.

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:55

Bedankt voor je antwoord. Heb haar vandaag al aantal keren in het nekvel vast gehad wat enorme boosheid en gebrom opleverde. Ga dit blijven herhalen! Zie juist dat de bange cyperse kat blijkbaar meer zelfvertrouwen begint te krijgen en de boosdoener zelf wegjaagt.

puccalover

Re: Katten accepteren elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:56

Dat is ook nog een optie, misschien ook het proberen waard.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:02

Zorg er even voor dat er meerdere eet-, drink- en toiletplekken zijn. Zo kan je bange kat toch overal bij, zonder dat de andere die plekken 'bewaakt'. Zet bijvoorbeeld ook wat in de gang en de slaapkamer (als ze daar mogen komen).

De zelfverzekerde kat NIET vasthouden op schoot tegen z'n zin of continu in z'n vel grijpen. Probeer die af te leiden met een speeltje (vaak vinden ze zo'n lange stof met een beestje eraan geweldig leuk).

En inderdaad Feliway gebruiken.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:04

Naast alle adviezen moet je ook onthouden dat het wel even kan duren voordat ze elkaar tolereren. Die van ons hebben een maand elkaar proberen te vermoorden en toen kwamen we ze op een dag ineens tegen in het zelfde bedje >;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:57

Feliway is absoluut geen garantie en heel snel een dure grap als je zowel de spray als twee stekkers koopt en het niet blijkt te werken. Bij ons werkten alleen Bachbloemen.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:00

Heb ooit eens gehoord van twee katten die altijd ruzie hadden. Het baasje had zich toen onherkenbaar verkleed en heeft ze bang gemaakt door achter ze aan te rennen. Toen gingen de twee katten dicht bij elkaar zitten omdat ze een 'gezamenlijke vijand' hadden. Sinds dien waren het vriendjes. Beetje vreemd misschien, maar het werkte wel! (en dat bang maken hoeft natuurlijk niet lang te duren...)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:16

Poezen kennen elkaar al van hun vorige huisje begrijp ik, alleen de ene is al wel 'thuis' in het nieuwe huis en de andere nog niet. Logisch dat dat eentje al wel wil spelen en de ander nog bezig is met verkennen. Geef het een twee weken en dan zal er al best veel veranderd zijn als de bange ook op dr gemak is.

Speel lekker veel met de stoere poes zodat die moe wordt en geen zin heeft om achter de bange aan te zitten.