vers vlees erbij voor pup, zelf samenstellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

vers vlees erbij voor pup, zelf samenstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:44

Mijn pup staat momenteel op dierenartsvoeding wegens na het spenen een terugval in gewicht. Daarnaast voer ik vers vlees bij (momenteel jollipet kvv).
Ik ben nu aan het kijken naar kvv's, en val eerlijk gezegd omver van de prijzen, minimum 4 euro per kilo gemalen vlees, waarvan je zelfs niet precies weet wat erin zit.
ik heb een tsjechoslowaakse wolfhond, dus die zal als ze opgroeit behoorlijk wat eten.

de bedoeling is dat ze nog altijd grotendeels brok krijgt, maar dus het vlees voor erbij/als extra, eventueel later van tijd grotendeels op vlees.

nu denk ik erover om zelf te gaan samenstellen.
botten geef ik liever niet (teveel risico kwa splinteren en vastzitten in mijn ogen) en er zit vast al genoeg bot in de brokken. Daarnaast heeft ze voldoende kauwmateriaal voor de tandjes.

dus vlees-orgaan-eventueel groenten
wat zou de beste samenstelling zijn?80-10-10? ze zou een kleine 200 gram vlees per dag erbij krijgen
momenteel.yoghurt en zuivel verdraagt ze niet.

MyWishMax

Re: vers vlees erbij voor pup, zelf samenstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:56

Ik voer KVV, maar voor veel minder dan de 4 euro per kilo ;) Ik gok dat jouw hond ongeveer hetzelfde moet eten als mijn honden en eigenlijk is dat een voordeel als je groot in kan slaan. Daar moet je wel de ruimte voor hebben, maar dan wordt het nog goedkoper.

Splinteren doen rauwe botten niet, vastzitten ook niet als je botten geeft die jouw hond aankan. In brok zit helemaal geen bot. ;) Dat is kunstmatige calcium, waar in bot natuurlijke calcium zit. Zonder bot haal je de verhouding compleet uit elkaar. Dat is niet erg als je er brok bij voert, maar echt bevorderlijk voor de ontlasting is het absoluut niet. Daarnaast moet je wel kijken hoe groot het percentage vlees is dat je erbij voert. Een keer niet compleet is niet erg voor een pup, maar standaard bijvoorbeeld de helft niet compleet zou absoluut mijn voorkeur niet hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:04

ik zou bij de combi brok en vers gewoon lekker een kvv blijven voeren als je geen bot bij wil geven
, dan trek je ook geen verhoudingen scheef wat je met botloos vlees naast de brok wel kunt doen.
zeker met wat groter inkopen , kun je echt wel veel voordeliger uit komen dan die 4 euro de kg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:05

Sonja_vR schreef:
ik zou bij de combi brok en vers gewoon lekker een kvv blijven voeren als je geen bot bij wil geven
, dan trek je ook geen verhoudingen scheef wat je met botloos vlees naast de brok wel kunt doen.

Leg jij mijn verhaal even in 2 zinnen uit. -O- :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:05

Mijn voorkeur zou ook kvv zijn, dan is het bot gemalen ,en alles zit erin wat ze nodig heeft. Op dit moment kan ik nog niet groot inslaan, simpelweg omdat ik eerst wil testen op wat ze het goed doet, voor ik met 160 kilo vlees zit waar ze diarree op doet :D
Alles wat ik hier in vlaanderen geleverd krijg is minstens 4.5 euro per kilo.
heb nu een plek dichtbij gevonden die 2.40 vraagt per kilo, maar dat is geloof ik een slagerij die het zelf maakt. Ik heb gemaild met de vraag welke ingrediënten er in zitten en voor een proefpakketje, maar het is dus geen "merk" kvv zeg maar.

rauwe botten dat ze moeten opknagen weet ik wel dat ze normaal niet splinteren, maar ik durf niet echt het risico te nemen. Liever gemalen bot.

barfers stellen ook zelf samen, en ik heb wel een adresje gevonden die gemalen bot verkoopt ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:51

MWM : :(:) :P

als je er gemalen bot bij geeft , dan is het een optie :j
ik begreep er uit dat je geen calciumbron in je bijvoeding wilde stoppen, dan word het lastig
maar als je wel bot er bij geeft, dan is het wel recht te breien denk ik

maar kijk anders even goed rond op barfplaats.nl, voor zover ik weet huizen daar ook wat Belgen rond
dan kun je misschien meedoen met een lijntje waarmee er goedkoper vlees in te slaan is .
en er staat ontzettend veel goeie info op.

de juiste verhoudingen daar kunnen andere bokkers je beter mee helpen, ik heb me er ooit in verdiept, maar dat is alweer even geleden, hier word er meer gespeeld en gemutst met dierdelen dan dat er gegeten word, dus ben ik op kvv gebleven met wat knaagwerk er naast.,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:54

Calciumbron is geen probleem,als het maar geen volledige botten zijn. Barfplaats had ik ng niet aan gedacht.dankjewel!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:55

Je zou ook zelf kvv kunnen malen als je echt geen botwerk wilt geven, kost wat meer moeite maar dan ben je net zo goedkoop uit als barf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 22:05

Heb ik ook zitten bedenken. Maar bot malen lijkt me niet zo simpel?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:46

Duhelo schreef:
Mijn pup staat momenteel op dierenartsvoeding wegens na het spenen een terugval in gewicht. Daarnaast voer ik vers vlees bij (momenteel jollipet kvv).
Ik ben nu aan het kijken naar kvv's, en val eerlijk gezegd omver van de prijzen, minimum 4 euro per kilo gemalen vlees, waarvan je zelfs niet precies weet wat erin zit.
ik heb een tsjechoslowaakse wolfhond, dus die zal als ze opgroeit behoorlijk wat eten.

de bedoeling is dat ze nog altijd grotendeels brok krijgt, maar dus het vlees voor erbij/als extra, eventueel later van tijd grotendeels op vlees.

botten geef ik liever niet (teveel risico kwa splinteren en vastzitten in mijn ogen) en er zit vast al genoeg bot in de brokken. Daarnaast heeft ze voldoende kauwmateriaal voor de tandjes.

wat zou de beste samenstelling zijn?80-10-10? ze zou een kleine 200 gram vlees per dag erbij krijgen

bot zit er niet in de brokken hoor ;)
en zelf samenstellen zonder bot.. gewoon NIET doen! ga dan voor een volledige kvv maar ga niet zomaar wat "aanklooien" met zelf samenstellen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:55

ik snap even iets niet geloof ik :S
je zegt calcium is geen probleem maar bot malen lijkt je niet simpel.. hoe wil je dan aan je bot/calcium komen?
ik weet van verschillende mensen dat je aan veel goedkopere kvv kan komen in belgie, bijv lotgering en kivo (weet niet of die bij jou in de buurt komen hoor maar ze zijn er iedergeval wel)

zelf kvv s van een slager heb ik slechte ervaringen mee.. zou ik niet zomaar doen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:08

Er zijn barf leveranciers hier in NL (ik weet niet of die ook naar België zitten en/of leveren) die ook bv ook botmixen hebben.
Bv herby vers verkopt deze, maar naar mijn idee zullen er gerust meer zijn.

Persoonlijk zou ik zelf geen bot geven (dus ongemalen) aan honden die brokken eten.
Of er moet minimaal een halve dag (minimaal 8 uur) tussen zitten.
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. Maar in mijn ogen hebben honden die volledig op barf staan een ander soort samenstelling van hun maagzuur (zuurder) dan honden die alleen brokken eten. Dit is ook nodig om het goed te kunnen verteren.

Persoonlijk ben ik meer van de verhouding
50% vleesbot (kan ook een mix wezen, dus gemalen)
15% orgaan vlees
20% spiervlees.
Eventueel aangevuld met 15% groente.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:45

Wat voor dieetvoeding heb je trouwens?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:35

http://www.i-love-dogs.com/royal-canin- ... -dog-food/
Ze krijgt deze brok.

Al de leveranciers leveren niet langs hier, of je moet 15 euro. Bij betalen, of 160 kilo bestellen.
Calcium heb je eventueel ook in poedervorm, of voor 2 euro per kilo kan ik wel gemalen bot kopen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:38

ja maar ja... 15 euro is toch ook normaal.. die auto s rijden niet op water, als je het zelf ergens moet gaan halen ben je ook benzinegeld kwijt
in poedervorm moet je wel echt heel! erg precies suplementeren he!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:53

Ik zeg toch noet dat het niet normaal is? Maar als ik 5 kilo bestel aan 4.5 euro, en mag 15 euro vervoer betalen heb ik vlees aan 7.5 euro de kilo, beetje duur voor restafval, niet? Dan geef ik liever de jollypet...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:56

tuuttuut...
dat is duur ja dat snapt m n rolstoel ook nog wel, ik ken iemand in roeselare (en iemand in omgeving) voeren beide volledig vers dus er is zeker in de buurt genoeg te krijgen voor minder geld (google is ook je vriend)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:02

Ik heb gisteren de hele avond zitten googlen. Alle versvoer leveranciers vragen minstens 4.5 euro per kilo. Uitgezonderd een persoon uit poperinge met een slagerij die het zelf samen stelt.daar is het 2.40 de kilo.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:10

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:13

Duhelo schreef:

Op het moment dat je een deel van de brokken door iets anders gaat vervangen krijg je dus scheve verhoudingen.
Stel, je voert nu een kilo brok (ik kan niet zo goed rekenen, dus even makkelijke getallen), met 1% bot erin. Dan krijgt ze nu dus 10 gram bot per voerbeurt.
Als jij een halve kilo brok gaat geven, en de rest aanvult met vers vlees zonder bot, dan krijgt ze nog maar 500 gram x 1% = 5 gram bot binnen.

Dat moet je, als je zo je voer zelf samen willen stellen zeker wel rekening mee houden, omdat je anders tekorten in de hand gaat werken. Brokken bevatten wel genoeg bot etc, maar niet als je het voor een deel gaat vervangen met iets wat geen compleet voer is.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:53

Je kunt een botmix kopen, of zelf malen met een vleesmolen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:59

nog een vraagje, waarom krijgt ze exact dat voer?
puur dat ze niet bijkwam/aankwam(welke voeding kreeg ze hiervoor)
of ook andere symptomen?
en is ze nu helemaal goed (dus gewoon aankomen en geen gekke dingen?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:44

Ze had behoorlijk erge diarree. Toen we ze gingen halen op 7 weken heeft ze id auto 6 x overgegeven, die dag niet gegeten, de dinsdag ook amper. Ze kreeg rc bij de fokker, bij mij rc gemengd met versele laga. Laten we zeggen dat het een behoorlijk karakter is, want de versele listte ze blijkbaar niet want ze at daar amper van. Ik dacht dat het door haar verlatingsangst kwam, want ze at wel een beetje als we bij de voerbak stonden. De dinsdag erop hond meegedaan naar da voor checkup, ontlasting binnengebracht (zeker 6 maal ontlasting per dag,consistentie van zacht naar diarree) ontlasting laten testen, maar geen bacterie of parasieten gevonden. Vandaar een tube probiotica en die voeding, om de diarree te stoppen en ze wat meer energie te geven (woog 5.5 kilo, helemaal ingevallen achter de ribben,ribben kon je piano op spelen)
Afgelopen maandag was ze met die voeding in 4 dagen bijna anderhalve kilo bijgekomen. Bedoeling is om binnen een maandje over te schakelen op graanvrije brok, mits ze het wil eten.

Diarree is nu zo goed als over, maar die brok eet ze goed dus ik wil ze eerst wat weerbaarder hebben.

Ik weet dat de bijvoeding compleet moet zijn.als ik zelf samenstel is het de bedoeling om hem compleet te maken, maar ik vraag dus se verhoudingen, of voorbeeldreceptjes.
Links naar goedkopere kvv die in roeselare te verkrijgen zijn zijn ook welkom. In de maxizoo heb ik net rodi gevonden. Goedkoopste versie is kip compleet, komt op 4.20 euro voor 800 gram...
Volgens de tabel moet een volwassen hond van 25 kilo 3 worsten hebben per dag,onderhoudsdosis,afhankelijk vd activiteit. Onze hond zal behoorlijk actief en nerveus zijn,dus dat zal eerder 4 worsten worden...Dat is behoorlijk duur.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:49

als je zo moeilijk wil doen raad ik aan het bij brok te houden. Immers niet compleet voeren en op euro's letten bij honden in de groei is absoluut NIET aan te raden. Dan kan je nog beter een brok voeren (al twijfel IK daar ook enorm aan of die wel compleet zijn)

Smuldier, lotgering, ahv is allemaal goedkoop en kan ik zeker aaan raden als afwisseling tussen de betere merken maar niet om een pup op te laten opgroeien (smuldier en ahv zou nog wel gaan, lotgering moet je niet willen is mijn mening).

Zelf voer ik naturis, darf eko, tinlo, lotgering en smuldier en daarnaast nog barf. Juist wel ook botwerk omdat ik het belangrijk vind dat mijn hond geniet van zijn eten en hij geniet enorm va neen half uur lekker knagen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:49

knagen brengt rust in een hond. Dus voor een mogelijk zenuwachtige hond ideaal ;)