Oude kat op gewicht krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Oude kat op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:16

Hallo Bokkers!

Ik ben in het bezit van een 17 jarige poezendame die eigenlijk nog erg gezond is,
ze komt elke dag nog buiten rent nog door tuin en springt ook met gemak
op tafels aanrechten etc.

Thuis leven hier nog 3 katten die goed op gewicht zijn en eigenlijk iets te dik alleen mijn
oude dame is erg mager.
Ze krijgen allemaal het zelfde voer in normale proporties. Helaas kan ik geen onbeperkte
voer neerzetten voor de oudere kat omdat die andere dan alles gelijk op eten en die zijn dus
al te dik.

Dus zijn er speciale merken of lekkere dingen waarvan een kat dik wordt? En wat wel
nog redelijk gezond is?

ElsRoosje

Re: Oude kat op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:18

er zijn voor katten een soort voer uit blik die je van de da krijgt, kregen wij ook toen onze kat te mager was en niet at.. en verder zou het ook aan de leeftijd kunnen liggen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:21

Mijn ervaring is dat je die oudjes niet kan spekken. Ze worden allemaal wat dunner en valer op den duur.

Kun je de kat niet afentoe ergens apart in een kamer zetten met wat lekker voer? Kan hij rustig eten zonder de vreetzakken om hem heen.

Tips voor voer durf ik je niet te geven.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:22

Kimbers schreef:
Mijn ervaring is dat je die oudjes niet kan spekken. Ze worden allemaal wat dunner en valer op den duur.

Kun je de kat niet afentoe ergens apart in een kamer zetten met wat lekker voer? Kan hij rustig eten zonder de vreetzakken om hem heen.

Tips voor voer durf ik je niet te geven.

Ja dit doe ik ook regelmatig. En krijgt ze wat extra vlees toegestopt maar toch blijft ze mager..
Wormen etc. is allemaal op orde!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:23

waarschijnlijk werkt de schildklier te snel,dat komt vaak voor bij oude katten.Dan kun je voeren wat je wil...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:22

Ik zou eerst een keer bloed laten testen bij de dierenarts zodat je weet of er niet ergens problemen zijn. Dan kun je wat gerichter gaan voeren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:15

eerst de basics; wanneer was de laatste ontwormingskuur en met welk middel ? tanden ok ? geen rode randen bij het tandvlees? en bloedtesten is natuurlijk ook een goede om mee te beginnen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:18

Hoe is jou kat in de rangorde? Staat hij onderaan? Het zal ook vast door ouderdom komen maar er kan ook een rol van stres in meespelen. Als je kat laag in de rangorde staat en hij eet samen met de andere katten, kan jou kat bang zijn dat die katten zijn eten op eet. Misschien valt hij door de stres daarvan ook nog af?
Het is maar een suggestie hoor. Zoiets zou mij logisch lijken. Misschien kan je hem even in een apparte ruimte geven en kijken of het verbeterd of niet :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:00

Veel mensen denken inderdaad ouderdom. Maar het kan van alles mis zijn. Nieren en schildklier bijvoorbeeld. Zeker oudere katten krijgen hier vaak problemen mee.
Dus een bloedonderzoek laten doen kan geen kwaad.

Verder naast de brok wellicht vlees bijvoeren?
Zie het aan de kat van een vriend. Die is ook onwijs mager (heeft ook hart problemen en nier problemen dacht ik). Heeft onbeperkt brok, maar komt daar totaal niet van aan.
Hij geeft nu ook extra vlees bij en ze is echt een stukje voller geworden.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:05

Eerst bloed testen ivm T4 en nier/leverwaarden.
In geval van slechte nieren absoluut geen vers vlees geven. Die onverwerkte dierlijke eiwitten zijn veel te zwaar voor nieren die niet goed functioneren.