Kip gaat nachthok niet meer in...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Kip gaat nachthok niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 12:34

Ik heb 4 kippen, wyandottes. Ze zijn ongeveer 4 jaar oud en konden het altijd prima met elkaar vinden. Een tijdje geleden lag 1 van de kippen op zijn rug, ik dacht eerst dat hij dood was maar hij bewoog nog.
De kip rechtop gezet, zijn borstbeen was heel scherp en hij zat dof in de veren, zijn staart hield hij ook naar beneden.

Bij de DA geweest en die dacht dat de kip misschien parasieten had, dus kuurtje voor gekregen. Kip knapte snel op, hij lag daarna nog een paar keer op de rug, en hem weer recht op gezet. Hij zag er wel veel beter uit.

Nu was het de afgelopen weken natuurlijk best zacht weer, en 2 dagen geleden lag ze weer op de rug, en zag er niet goed uit. Maar waar ik nu achter kwam...tegen de schemer gaan alle kippen op stok, deze kip gaat achter een houden plankje zitten, buiten in de kou op de grond waarbij hij dus geen beschutting heeft. Ze gaat het nachthok niet meer in. Dat verklaart ook waarom de kip zo raar in de veren zat en soms zo verzwakt was, omdat die in de nacht gewoon buiten op de grond blijft zitten...

We zetten haar nu elke avond in het nachthok (ze zit tegen de schemer weer stom in dan hoekje bij het houten plankje..) en dan blijft ze er ook in. Ze ziet er nu ook weer helemaal goed uit, mooi in de veren en glimmend. Ze ging dus al weken het nachthok niet meer in, en werd denk ik verzwakt door regen/wind en kou. Op de zachte dagen en nachten minder als de vieze natte en koude dagen.

Hoe kan het dat een kip plots het nachthok niet meer in gaat?

myk_en_shant

Re: Kip gaat nachthok niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:38

Mijn broer had dat ook een keer gehad, maar toen wilde ze allemaal niet het nachthok in, blijkt dus dat er ratten zaten.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:38

Dat onze kippen (ook wyandottes) het hok niet meer in gingen, bleek dat er serieus veel bloedmijten in het hok (en op de kippen) zaten. Kippen behandeld en hok behandeld en enkele dagen ze terug in het hok moeten plaatsen zodat ze door hadden dat het weer oke was, en daarna ging het weer als normaal. Kippen kregen enkele tijd later ook weer een rodere kleur thv kam enzo :) Misschien het controleren waard? Ik neem aan dat het hok nog steeds groot genoeg is voor 4 kippen, dus dat zal het niet zijn :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 12:41

Kiichi schreef:
Dat onze kippen (ook wyandottes) het hok niet meer in gingen, bleek dat er serieus veel bloedmijten in het hok (en op de kippen) zaten. Kippen behandeld en hok behandeld en enkele dagen ze terug in het hok moeten plaatsen zodat ze door hadden dat het weer oke was, en daarna ging het weer als normaal. Kippen kregen enkele tijd later ook weer een rodere kleur thv kam enzo :) Misschien het controleren waard? Ik neem aan dat het hok nog steeds groot genoeg is voor 4 kippen, dus dat zal het niet zijn :)

Het nachthok is 1X1 m groot dus inderdaad groot genoeg. Ik heb wel spray voor bloedluizen, dus ga ze gelijk het hok nogmaals schoonmaken en inspuiten, maar ik denk niet dat het dat is. Ratten heb ik ook niet gezien, geen keutels enze.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:42

Even controleren op mijten/luizen inderdaad, en of er niet iets van ander ongedierte in het nachthok kan 's nachts. Als het verder geen rede heeft dat ze er niet in wil gewoon erin zetten en evt het nachthok afsluiten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:43

Kan meerdere dingen zijn.
- o.a. bloedluizen, die zie je niet maar verstoppen zich overdag als is daar nu niet helemaal de tijd voor.
- Ratten inderdaad die zie je ook niet gauw overdag maar kunnen s'nachts enorm veel stress veroorzaken.
- Zicht. Kan ze nog wel goed zien?
- Ziekte. Ik zou persoonlijk eens ontlasting naar een dierenarts brengen en onderzoeken op wormen en coccidiose.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:44

meestal idd door mijt in het hok. alhoewel het daar nu de tijd niet voor is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:45

Wordt ze door de andere kippen gepest en mag ze het hok niet in.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:35

Britta31 schreef:
Wordt ze door de andere kippen gepest en mag ze het hok niet in.

Dat zou het ook kunnen zijn. Heb ook een kip die 's nachts in de boom gaat zitten, maar niet met de andere kippen in het hok. Ze is dan ook de laagste in rang, dus ik denk dat als het licht wordt ze gepikt wordt. Binnenhok is uiteraard kleiner, dus minder ruimte om weg te komen.
Maar goed, bij mij worden ze niet ziek van buiten slapen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 17:39

Ik denk ook dat ze gepest wordt door de andere kippen, die pikken haar vaak als ik bijvoorbeeld voer in het hok gooi. Maar eerder was er nooit een probleem?
Sja bij mij gaat ze niet in de boom zitten maar achter een plank die helemaal geen beschutting geeft op welke manier dan ook. Maar een tijdje volhouden haar in het nachthok te zetten in de avond, vandaag het hok nog een keer helemaal schoongemaakt en behandeld tegen bloedluis.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:29

Anders een hoekje afzetten in het hok voor haar,dat de anderen niet bij haar kunnen komen.
Ik heb een geitje met het zelfde probleem,laagste in rang en mag niet naar binnen of alleen in het deurgat
Liggen.Eten mag ze niet,ze bokken haar weg.Nu heeft ze een eigen hoek in de stal waar ze rustig
Kan eten en liggen.Kan dat een oplossing zijn?
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 14-01-14 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:33

Ze is idd vast ergens van geschrokken. En dan blijven ze steeds buiten zitten.
Gewoon steeds in de schemer op stok zetten.