Ik heb twee Ridgeback's, een teef van 8 jr. en een reu van 1 jr. Beide staan op KVV (s'morgen Lotgering en s'avonds Carnibest). Mijn reu staat al vanaf 8 weken oud op de KVV en is super mooi groot geworden op het vlees en beide honden deden het heel erg goed.
Mijn reu heeft nu sinds een maand of twee al 4 keer diarree, buikpijn en enkele keer braken gehad. Het duurt één of twee dagen en dan is het over. Hij is dan ook echt misselijk en gruwelt van het vlees. Hij is wel heel levendig en aktief tijdens de diarree en drinkt ook goed en valt ook niet af.
Ik wil kijken of het iets met de voeding te maken heeft, anders ga ik voor een uitgebreid onderzoek naar de dierenarts.
Zou het kunnen dat hij niet meer goed tegen de KVV kan? Ik wil nu een periode brok voeren, liefst geperst en kijken hoe hij daar op reageert.
Iemand soortgelijke ervaringen gehad met diarree en KVV en iemand ervaring met Cavom brokken?
Ik gaf mijn mix duitse herder eerst Cavom, het bleef erg aan zijn tanden plakken, vond het maar een vieze brok en had last van diarree.. Overgegaan op vlees, weer diarree.. Nu heb ik de brokken van Prins Lam & rijst Hypoallergeen geperst en hier doet hij het super op!
Dankjewel! Ik ben ondertussen even op de site aan het kijken en daar zit een mooie productwijzer bij die je in kunt vullen. Er komen twee soorten brok van Prins uit die rekening houden met darmproblemen. Ik hoop dat het probleem in de voeding zit en ik het hiermee kan oplossen...
MelisWess
Geplaatst: 13-01-14 18:56
Oke, succes ermee, hopelijk vind je snel een goede brok! Ik heb er ook een aantal moeten proberen helaas
Laatst bijgewerkt door MelisWess op 13-01-14 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
doei
Geplaatst: 13-01-14 18:56
Misschien dat je even wat poep kan verzamelen en opsturen naar het woud! Laat ook meteen even testen op giarda. Wormonderzoek+giarda is uit mijn hoofd 30 euro.
Carnibest en Lotgering zijn wat vettere kvv's misshien valt dat ook niet helemaal lekker op een maag die van slag is. Voor de maag zou je een prebiotica kunnen geven bv van puur of naf.
Je zou minimaal eens 2 weken achtervelkaar tinlo's barf paard of konijn kunnen voeren. Iets minder vet en mooi vlees, bij veel dierenwinkels te koop.
Om op je vraag antwoord te geven. Ik denk niet dat een hond diarree kan krijgen van kvv die de kvv altijd al eet.
Stybba
Geplaatst: 13-01-14 18:57
Zie je een patroon in? Misschien moet hij wennen aan wisseling in samenstelling tussen batches oid. Met lotgering heb ik weinig ervaring, maar daar heb ik wel wat vaker dit soort dingen over gehoord. Carnibest is wat dat betreft stabieler dacht ik. Ik vind het namelijk opvallend dat hij het afwisselend heeft en niet constant. Misschien is het mogelijk om 2x per dag Carnibest te geven en de lotgering even weg te laten? Of idd een ander merk proberen.
Bedankt voor jullie reacties. Even de Lotgering weglaten had ik ook al aangedacht. Giardia hou ik in mijn achterhoofd alleen lees ik overal dat de ontlasting dan heel erg stinkt en heel erg wisselt van breiig (schrijf je dat zo haha) tot heel dun. De ontlasting van mijn reu is de weken tussen de diarree gewoon echt stevig en goed en normaal van kleur. De diarree is ook echt waterdun die ene dag. Hij is gewend om alle smaken te krijgen en ik wissel ook nog weleens af met Alaska. Van lotgering heb ik alleen wild en paard light (hiervan vallen de vetpercentage mee).
Ik zal morgen in ieder geval voor wat betreft de giardia even contact opnemen met de dierenarts. Ik heb wel al Finidair gekregen de eerste keer van de diarree omdat we toen dachten aan een virusje wat heerste.... maar nu na de 4e keer moet er iets anders aan de hand zijn....
ik zou hem eens een keer goed ontwormen en verder bij houden wat hij de dag voordat hij een 'aanval' hier van krijgt gegeten heeft. Lijkt me zo raar dat het opeens door het eten komt na al die maanden. Hoewel lotgering wel een voer soort is waarvan de inhoud kan varieren van goed voer t/m slecht voer qua de verhoudingen. Je verwacht altijd complete voeding maar hun complete voeding is niet altijd compleet te noemen. Ik ben in elk geval ook van lotgering af gestapt.
Hoi dierenfan. Ze eten eigenlijk met regelmaat het zelfde 's morgen Lotgering om de dag paard en wild en 's middags Carnibest lam, eend en kalkoen afgewisseld. 1 x per week Alaska zalm en dan is de ontlasting altijd wat harder. Het is niet bij een bepaalde diersoort want ze eten deze diersoorten meerdere keren per week en de klachten zijn soms weken niet.
De ontlasting is weken goed en dan ineens is het mis....
Wat ik wel merk is dat hij het niet altijd smakelijk vind (Carnibest en Lotgering), voorheen at hij het gretiger..... Eerst dacht ik omdat het een ongecastreerde reu is dat het wat hormonaal was, loops teefje, gierende hormonen waardoor eten niet altijd nr. 1 is.
Mijn Ridgeback teef heeft tot een jaar geleden altijd brok gehad (eukanuba) en zij had dit ook om de zoveel tijd, rommelende buik, diarree en geen eetlust. Kon ook weken goed gaan en dan ineens mis. Dat is ook de reden geweest om over te gaan op Kvv. Alleen nu gebeurt eigenlijk hetzelfde maar dan bij de reu en op de kvv...... Vandaar dat ik begin te denken dat het aan het vlees ligt.
Giardia lijkt mij niet, dan zou hij aan de diarree blijven en gaat hij na verloop van tijd lichamelijk ook achteruit. Giardia-diarree is slijmig-brijig, alsof het vla is en zit inderdaad een nogal doordringende lucht aan (maar hondenpoep stinkt zowieso).
Ik denk eerder aan wisseling tussen diersoorten, voer je verschillende soorten wat je elke x weken herhaalt? Of heb je een nieuwe diersoort toegevoegd? En vanwaar dat je 2 soorten kvv voert? Is dat ook altijd al zo geweest?
doei
Geplaatst: 14-01-14 00:07
Aan verschillende kvv moet het niet liggen... Wij geven wel 6 of 7 merken door elkaar heen.
Zolang het maar graanvrij is met bot als calciumbron en de rest in goede verhoudingen.
Giarda hoeft geen breiachtige poep te geven, Het is iets terugkerends en gaat gepaard met spugen en een goede eetlust.
Zou het niet al te snel van je check up list strepen...
essiesilly
Geplaatst: 14-01-14 00:16
Ik zou gewoon als eerst ontlasting onderzoek laten doen.. Evt bloed erbij Dan weet je tenminste meteen waar je aan toe bent
Gooiske
Geplaatst: 14-01-14 00:19
Mijn beagle had ook altijd last van zijn darmen, gebruik nu al een jaar of 5 trovet dpd verkrijgbaar bij de da, is op basis van aardappel en eend, hij vind het erg lekker en heeft nooit meer last. Kost ongeveer 45,- euro voor een zak waar ik 8 weken mee kan doen. En hij is in superconditie ervan.
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 14-01-14 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt
doei
Geplaatst: 14-01-14 00:19
Eens met essiesilly
anneliesdj
Geplaatst: 14-01-14 00:25
doei schreef:
Giarda hoeft geen breiachtige poep te geven, Het is iets terugkerends en gaat gepaard met spugen en een goede eetlust.
Zou het niet al te snel van je check up list strepen...
Wat jij zegt klopt niet (volledig), Giardia geeft in elk geval geen symptomen zoals ts die omschrijft.
Ik zou gewoon als eerst ontlasting onderzoek laten doen.. Evt bloed erbij Dan weet je tenminste meteen waar je aan toe bent
Mee eens en ook een dagboekje bijhouden qua eten en activiteiten. Ik weet uit ervaring dat KVV ervoor kan zorgen dat je hond andere wormsoorten heeft/ kan hebben, vergeleken met honden die brok krijgen. Diergeneeskunde Utrecht doet daar onderzoek naar. Wellicht handig om met hun contact op te nemen
Zijn die KVV voeders graan/ gluten vrij? De samenstelling kan ongemerkt veranderen als de wereldprijs voor graan veranderd. Kan zijn dat jou hond gevoelig reageert op (te veel) graan in. Het voer.
anneliesdj
Geplaatst: 14-01-14 01:37
Alleen de varianten met 'rijst' bevatten rijst, verder alleen vlees, bot en organen, aangevuld met vitaminen en mineralen.
Bedankt voor de reacties. Mijn hond heeft inderdaad dan absoluut geen eetlust. Ben inmiddels toch best veel berichten tegengekomen op internet waarbij honden (zelfs die langer op kvv staan) darmproblemen krijgen.... Ik heb besloten vanmiddag een brok te halen en deze een periode te geven om te kijken of de klachten terugkomen. Zo weet ik zeker of het wel of niet aan de voeding ligt. Giardia wil ik als de klachten terugkomen laten testen. Ik ben groot voorstander van vers en mijn teef blijft dit ook zeker krijgen maar mocht mijn reu het beter op brok dan is de keus heel snel gemaakt. Iedere hond reageert nu eenmaal anders en hetgeen wat het meest gezond is wil helaas niet altijd de garantie geven dat de hond het er ook het beste op doet. Ik heb er zelf gewoon zo'n gevoel bij dat het aan het vlees ligt....
Mijn hond kreeg van cavom jeuk wat uiteindelijk resulteerde in een fikse huidontsteking met hitspots. Heeft prednisolon en antibiotica en creme moeten gebruiken om er van af te komen.
essiesilly
Geplaatst: 14-01-14 07:23
Sorry maar ik snap het niet... Waarom ga je niet naar de dierenarts als je hond steeds zo ziek is?... Het is toch maar een kleine moeite om ontlasting en bloed onderzoek te doen zodat je weet wat er met je hond aan de hand is?... Binnen een paar dagen weet je de uitslag ipv nu op ander voer en misschien binnen een paar maanden zekerheid hebben (hij kan t in t begin goed doen en daarna weer diarree krijgen dan begin je weer van voren af aan)
Ceetje_bokt
Geplaatst: 14-01-14 07:25
In plaats van meteen allerlei dure onderzoeken te doen, zou ik eerst eens andere kvv's proberen. Neem eens smuldier mee uit de supermarkt en kijk hoe hij dat vindt. Als jij de indruk hebt dat je hond het vlees niet lekker vindt, zou ik naar mijn gevoel luisteren. En wat betreft Cavom: mijn hinden krijgen deze geperste brok icm smuldier en Rodi en doen het er perfect op.
meggiemeg
Geplaatst: 14-01-14 07:28
Onze jongste hond is ook volledig groot gebracht op vlees. Vanaf de fokker eerst lotgering, daar ben ik mee gestopt nadat ik tot een paar maal toe een partij compleet bedorven vlees aangeleverd kreeg. Overgestapt op Kivo en daar begon de hond op te spugen. Terwijl hij verder goed gezond oogde en ook levendig was, dierenarts kon geen verklaring vinden voor het spugen. Dus daarom overgestapt op smuldier, dit ging goed tot afgelopen weekend. Weer hetzelfde verhaal. We gaan straks naar de dierenarts om hem na te laten kijken voordat ik besluit wat anders te gaan voeren.