En toen vloog er een kitten door de stal..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

En toen vloog er een kitten door de stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:07

Mijn vriend werkt als internationale groom, en is sinds kort bij een nieuwe ruiter gaan werken. Hij woont ook in een huisje daar op het erf.

We waren samen in de stallen bezig, en hadden al vaker enkele wilde kittens zien rondlopen in de stro/hooi opslag. Toen mijn vriend een van de hengsten uit stal haalde, en ik in tegengestelde richting kwam gelopen zag ik plots 1 van de kittens achter het paard zitten. Echter had deze dit ook gemerkt (sensibel beestje.. ) en vloog de kitten de gang door.

Beestje even bekeken, had enkel een oppervlakkige schaafwond, was verder na een aantal minuutjes op elk vlak weer binnen de normale waarden. Echter was de poot met het schaafwondje toch geraakt, want voelde dat het niet helemaal goed zat.

Heb de kitten ( gok dat ze al meer dan een maand oud was ) weer rustig in de stro opslag gezet, en even afgewacht hoe ze verder reageerde. De eerste dagen mankte ze fel, maar dit minderde steeds meer en meer. Heb ze de eerste dagen dan ook op pijnstilling gezet en de wonde verzorgd, voor zover ik de kat kon vinden.
Wel zagen we dat ze immens mager was, en vaak zielig lag te miauwen.

Uiteraard hebben we ze in huis genomen, en is ze nu van een bang hoopje magere kat uitgegroeid tot een leuke speelse kattin. Wel vaak nog angst aanvallen (vooral dan van mijn vriend). Het manken is nog steeds aanwezig, maar heel miniem. Ze is ook eindelijk van haar wormen vanaf, want dat was ook een ontzettend probleem.
Het is heerlijk om het kleine beestje het huis door zien te vliegen en gelukkig op bed of in de zetel zien te liggen! Ben immens blij dat we ze in huis genomen hebben.

Als ze oud genoeg is laat ik haar uiteraard steriliseren, en ga ik haar toch eens RX'en om te zien wat er nog scheelt. En voor diegene die vinden dat ik meteen met haar naar de DA had moeten gaan.. Ze heeft van mij zelf wat pijnstilling gekregen en heb met mijn stage DA overlegd dat we gingen afwachten of het zichzelf herstelde. Dus hebben we ervoor geopteerd om haar op hoogwaardige voeding te zetten en zien hoe haar pootje evalueerd.

We hebben buiten onze eigen 2paarden en kat er dus nog een lief zwart klein kattinetje bij, genaamt negra ( vriend wou gaar eerst little laim guy noemen.. ) :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:26

Tijdens mij da stage hebben we ook wel eens een kitten/jonge kat binnen gekregen. Beestje was aangereden en had een gebroken heup. Eigenaren konden/wilden de operatie niet betalen en hebben toen voor afstand getekend. Uiteindelijk is hij tijdelijk naar een vriendin van mij gegaan en daarna permanent naar haar tante maar omdat hij geen spoed meer was omdat hij in die zin niet ernstig gewond was en van niemand was gingen alle andere dieren voor. Daardoor heeft hij een dag of drie in de opvang gezeten voor we hem konden opereren. Uiteindelijk tijdens de operatie bleek dat dingen alweer aan elkaar aan het groeien waren dus hebben we het gelaten voor wat het was. Hij mankt dus ook iets maar lijkt er verder geen last van te hebben. Vliegt de kamer door en loopt met de hond te dollen dus waarschijnlijk zal het bij die van jou ook wel meevallen. En wat zou je er anders evt aan willen doen als het toch gebroken blijkt te zijn geweest? Als ie er verder geen last van lijkt te hebben zou ik er ook niet zoveel aan doen als ik jullie was :).
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 12-01-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Exponent

Re: En toen vloog er een kitten door de stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:33

Is inderdaad meteen ook mijn eerste idee, ben zelf bijna afgestudeerd als DA assistent, en heb ik de praktijk veel van deze gevallen gezien.
Van wat ik kon voelen was het toen vooral overgang humerus-schouder, en nu zit daar dus ook een fragmentje.
Ga haar wel bij mijn stage DA op de foto zetten, aangezien dit toch gratis is. Moet daar wel 2uur voor rijden, maar dan in combi met sterilisatie is dit voor mij te doen. Verder ga ik haar ook echt niet laten opereren.. ze mankt wel maar is naar mijn mening gelukkig en volledig pijnvrij! :)

Je wil overigens niet weten hoeveel overreden kittens en zelfs pups dat ze afstaan omdat ze de operatie kost niet kunnen betalen.. Gelukkig werkte die praktijk samen met een hele fijne (en goed gefinancieerde) opvang!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:47

Mijn schoonouders hebben een kater die op jonge leeftijd is aangereden en die wilden ook niet opereren. Is prima aan elkaar gegroeid en alleen als hij erg heeft gerend en gesprongen zie je dat hij anders gaat lopen. Nu is hij ca. 8 jaar en zie je het helemaal niet meer.

Onze eigen stalkat heeft haar poot onder een hoef gehad. Ook zei is niet geholpen daar ze niet zo tam was in die tijd. Ook hetzelfde als hierboven. Bij veel beweging zie je het iets.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:56

Ooh helaas weet ik dat.. Ik snap ook niet waarom mensen een dier nemen als ze de zorg voor hun dier niet kunnen/willen betalen. Ik snap ook wel dat je er niet vanuit gaat dat er op zo'n jonge leeftijd iets gebeurt maar immers zou je er imo altijd rekening mee moeten houden dat het sinds het een dier is altijd onverwachts voor kosten kan zorgen. Of het nu 6 weken of 16 jaar oud is...