Denta Stix over datum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Denta Stix over datum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:52

Ik heb hier nog twee volle dozen met denta stix liggen voor de hond.. Er staat alleen op als datum 21-12-12 -O- Ik wist niet eens dat dit soort dingen over datum konden gaan. Toch maar niet geven dan? Of kan het geen kwaad?

Billy

Re: Denta Stix over datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:54

zou je zelf iets eten wat een jaar over datum was? Blijkbaar kreeg je hond ze toch al niet, dus die xal ze niet missen...weggooien dus!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:54

Het is meestal winkel datum wat het is.
Vroeger wat ik hoorde was er hellemaal geen datum op dierensnacks

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:55

Volgens mij is het gewoon gedroogd dus kan je het nog wel geven.. Maargoed, ik ben zelf ook niet zo moeilijk met dingen eten die over datum zijn.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:58

even ruiken. Als ze niet verrot ruiken kun je ze nog gewoon voeren.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:58

Billy schreef:
zou je zelf iets eten wat een jaar over datum was? Blijkbaar kreeg je hond ze toch al niet, dus die xal ze niet missen...weggooien dus!

Hangt ervan af wat het is :D Maar de hond kreeg ze eerder niet omdat 'ie nog maar 4 maanden is. De stix liggen nog in huis van de vorige hond.

Ik ga even kijken hoe ze eruit zien (heb ze nog niet uit de verpakking gehaald) en even ruiken.. En dan kijk ik wel :) Denk dat 't toch weggooien wordt.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:59

Even er aan ruiken of ze nog 'normaal' ruiken en er geen schimmel of gekke aanslag op zit := Dan kun je ze volgens mij nog best geven..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:00

Met een pup zou ik zeker voorzichtig zijn...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:04

Let op dat 1 dentastix voor een hond gelijk staat aan 4 hamburgers....

Dus liever geen pedigree dentastix geven, maar een ander alternatief.

Krijgt hij brokken?
Brokken zijn harder dan de dentastix, en werken dus zelfs beter.
Het enige wat nuttig is en wat ze er in hebben gestoken is een bepaald enzym maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de nadelen ;-)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:08

Kan echt geen kwaad hoor, kun je gewoon voeren. Hier ook al vaker van die kipspiesjes over datum gehad en gewoon gevoerd.

@nathalie_v, grotere bullshit heb ik nog niet gehoord. :')

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:32

Prima, heb ik toch voor niets op school gezeten, ik dacht al zoiets ;-)

Draai de verpakking eens om, en kijk nou eens wat er echt in zit, en wat die stoffen doen, en waar ze normaal voor worden gebruikt (wasmiddel, laxeermiddel etc).

Ga er verder niet meer op in.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:07

Die discussie ga ik niet voeren en ik had er ook niet over moeten beginnen, sorry. ;)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:13

Weggooien. Van dentastix worden de meeste honden alleen maar dik. Er zitten 300 kcal per 100 gram in. Ter vergelijking: in chocolade zitten 500 kcal per 100 gram. Voor ons is dat al veel, laat staan voor een hond.

En als ze al meer dan een jaar over datum zijn...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:18

Ik zou sowieso die sticks niet geven. Zijn hartstikke ongezond.. Vet veel suikers :n

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:21

Zowieso idd enkel geven als lekker snoepje of voor te magere hondjes :p
Hap slik weg die dingen, doen echt geen reet voor tanden XD
Dat het over datum is, op zich niet zo'n ramp als ze onbeschadigd zijn, vnl een richtlijn waarna ze geen garantie meer geven. Je lokale asiel is er mss nog wel heel blij mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:23

Hondensnoep mag toch ongezond zijn. Als ik zin heb in wat lekkers eet ik ook een lekkere pizza. Ik snap de waarschuwingen wel, maar he, je valt er niet spontaan van dood hoor, je hond ook niet. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:52

ik zou deze gerust geven. Hier pas ook gehad en geen rare dingen gemerkt. Ik geef mijn honden dan ook een denta stick als tussendoortje en niet als maaltijd dag in en uit ;) zelf eet ik ook wel eens iets wat minder goed is en hun ook

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:59

KimD schreef:
Kan echt geen kwaad hoor, kun je gewoon voeren. Hier ook al vaker van die kipspiesjes over datum gehad en gewoon gevoerd.

@nathalie_v, grotere bullshit heb ik nog niet gehoord. :')

Dat je iets nog nooit hebt gehoord maakt iets nog gen bullshit zeg!

Denta stix zijn inderdaad niet goed voor je hond.
de claim ' is goed voor de tanden van je hond' komt inderdaad voort uit meerdere toegevoegde stofjes die je hond zijn gebid helpen.
de rest in die denta stix? niet echt bepaald goed voor je dier...

de houdbaarheids datum slaat dan ook op of stoffen die toegevoegd zijn nog een werking hebben voor de hond zijn gebit. (nu is de werking niet meer optimaal, afgenomen)
(niet het eet product zelf, dat verklaart gelijk ook, dat 'gewone gedroge hondenknaagdingen' geen houdbaarheids datum verplicht hebben ;)

je kan ze zeker nog geven, over de datum is het niet.
maar de goede werking voor het gebit is niet meer optimaal.

voor diegene die geloven in alles wat op de markt is gebracht 'voor de gezondheid van het dier'
80% van de claims zoals 'goed voor het gebit', speciaal voor de ruikende hond' etc , is omdat er 1stofje aan toegevoegd is en voor de volle 100% niet omdat het product in zijn geheel zo goed is voor je dier!!
.

Geloof toch niet altijd in de marketing en slogans en claims op dierenvoeding..
dierenvoeding wordt amper echt getest (en laat staan afgewezen of verboden) en heel veel voeding is echt niet goed voor je dier.
wees a.u.b. toch kritischer dan geloven wat er op een pakje staat of in een reclame en bekijk alle ingrediënten en google eens!
(neem bij de katten, whiskas, dat het uberhaupt in de winkel mag liggen! absoluut bar en bar slecht voor je kat)
Of die keer dat er bij de Aldi "katten en honden ontvlooings spul te koop was, 2 aparte doosjes. Die van de honden werkte perfect, waren ook de goede middelen(voor een hond) . die van de katten was nooit goed getest en elke mongool had moeten weten dat je hier niet dezelfde middeltjes als hondenontvlooiing in mogen, omdat een kat daar allergisch voor is... tja, wie heeft het gewoon gekocht om dat het in de schappen lag? (en nee, het was dus niet door een controle gegaan, want dan was het er zeker uitgevist, want het is bar slecht voor je kat)

(ook voor jezelf, kan mij niet voorstellen wat voor slechte stoffen je zelf weg werkt...)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:46

Dat is gewoon gedroogd dus dat kan echt geen kwaad, maar kijk voor de zekerheid even of ze er nog goed uitzien.
Mocht je het niet vertrouwen, doneer ze dan aan een asiel of stichting, die kunnen dit altijd wel gebruiken.
En 2 dozen vol, hoeveel stix zijn dat wel niet??

Even de discussie of denta stix nu wel of niet goed zijn voor een hond in het midden gelaten.