Garnaaltjes in problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Garnaaltjes in problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:03

Titel zegt het al gister heel blij ik ging mijn aquarium opfrissen nieuwe plantjes erin ramen schoonmaken gedeelte water verversen,en toen zag ik ze mijn garnaaltjes hadden jongen *\o/* .
Lekker de hele avond in de gaten gehouden erg leuk.
Maar toen ik vanmorgen beneden kwam gelijk kijken maar ik schrok er lagen van de 8 volwassenen 3 dood en 3 te stuiptrekken 2 deden"normaal".
Uiteindelijk is er nog 1 dood gegaan.
De overige 4 heb ik apart gezet met een lamp erboven eerst verslechterde ook de 2 normale waaronder mijn enige vuurgarnaal.
Op dit moment zijn de 2 normale redelijk stabiel maar die andere 2 zijn het ene moment gewoon in de poten aan het eten en dan opeens liggen ze weer te spartelen op hun rug.
Iemand ervaring met garnaaltjes???

nathalie_v

Re: Garnaaltjes in problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:05

hoeveel water heb je uit je bak gehaald?
heb je ter gelijkertijd ook je filter schoongemaakt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:08

Heb je je nieuwe plantjes 24 uur in vers water laten staan en tussentijds gespoeld voor je ze in de bak deed? Klinkt als vergiftiging en dat kan door de anti-slakken middelen etc die veel kwekers van plantjes gebruiken. Voor garnaaltjes heel gevaarlijk, zij zijn heel gevoelig voor dit soort bestrijdingsmiddelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:09

. Verder niets geks gedaan en alles goed qua waterwaarden? Plantjes wel goed afgespoeld? Geen lood erom laten zitten?

In de bak woelen kan ook voor stress zorgen en daardoor ziekte in de hand werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:10

Garnalen krijgen leven jongen, toch? Misschien gaan ze net als zalmen vaak dood als ze jongen hebben gekregen? Ik heb er niet veel verstand van hoor :Y)
Verversen van water moeten ze tegen kunnen volgens mij, was hier nooit een probleem. De jongen zette we altijd meteen in een kweekbak met ander water en dat ging altijd goed.
Misschien iets op een plant gezeten waar ze niet tegen konden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:11

Haha nee, garnalen gaan niet dood als ze jongen hebben gekregen. Tenminste, als het goed gaat niet.

Geef je wel het goede eten? Mijn vriend gaf per ongeluk verkeerd voer waardoor ze niet konden verschalen en dat zorgde voor dood.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:14

Trouwens, woelen in de bodem om nieuwe plantjes te plaatsen zorgt ervoor dat er veel afvalstoffen los komen. Denk aan uitwerpselen, overschot aan voer wat ligt te rotten etc. Dat kan een nitrietpiek veroorzaken en dat is fataal voor garnalen. Gezien de massale sterfte denk ik aan één van deze mogelijkheden, plantjes of bodem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:16

Mars schreef:
Heb je je nieuwe plantjes 24 uur in vers water laten staan en tussentijds gespoeld voor je ze in de bak deed? Klinkt als vergiftiging en dat kan door de anti-slakken middelen etc die veel kwekers van plantjes gebruiken. Voor garnaaltjes heel gevaarlijk, zij zijn heel gevoelig voor dit soort bestrijdingsmiddelen.

Dit klinkt het meest aannemelijk. Het kan ook door het woelen in de bodem komen. Dat is sowieso iets dat zo veel mogelijk voorkomen moet worden.

Het is bij garnalen heel lastig te bepalen waar ze ziek door worden. Vaak is het door stress, of verandering in waterwaardes, onbedoelde vergiftiging. Je moet bij garnalen heel voorzichtig zijn met het toevoegen van nieuwe planten en nieuwe dieren :).

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:24

Mars:ik zat inderdaad ook te denken aan de plantjes er zat inderdaad lood omheen ik heb ze wel afgespoeld maar waarschijnlijk toch niet voldoende en ja er kwam natuurlijk wel wat uit de bodem omhoog bij het planten.

Nathalie-v: ik heb ongeveer de helft ververst en licht het filter verschoont omdat die verstopt was.

Ik heb vandaag weer wat water in het aquarium ververst als de garnaaltjes blijven leven zou ik ze weer terug kunnen zetten?
Van de jongen niets meer gezien ga er vanuit dat die ook het loodje hebben gelegd.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:27

ik denk dat het een combinatie van alle factoren is geweest ;-)

En de helft (liefst maar 1 derde van het water vervesen) van je water, en je filter, en de bodem, en nieuwe plantjes.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:35

Ik denk ook dat je waterwaardes niet meer in orde waren. Je hebt van die strips om te controleren hoe je waterwaardes zijn en kunt op internet zien welke waardjes je moet nastreven.

Zonde van de garnaaltjes

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 08:53

Helaas zijn ze allemaal dood gegaan |( .

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:39

Aaargh dat is balen!
Ga je nu weer opnieuw beginnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:04

Dat is idd balen. Nieuwe plantjes afspoelen is niet voldoende.

En voer jij je garnalen in een bakje of leg je het gewoon op de ondergrond neer?

Alles wat niet opgegeten wordt (en garnalen delen lekker uit) kan in het substraat zakken en rotten. Uiteindelijk is dat ook niet zo gezond voor je garnalen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:47

Ik wil wel weer nieuwe garnaaltjes.
Cassidy ik voer op de grond ,hoe doe je dat in een bakje voeren dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:55

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:57

Het hoeft niet per se een petrieschaaltje te zijn, natuurlijk. Een glazen of plastic cupje is ook prima, mijn vriendin gebruikt een glazen waxinelichtjeshouder (uiteraard eerst grondig gereinigd :P).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:12

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:43

Had je er ook cabomba in?? Want dan is dat waarschijnlijk de oorzaak geweest! Daar kunnen ze niet tegen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:45

Whut? Nee, cabomba is geen probleem. Het gif (tegen slakken) dat met planten die onder water gekweekt worden meekomt is dat wel.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:11

Allemaal bedankt voor de tips.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:56

Jep, zijn je nieuwe plantjes geweest, cabomba wordt idd vaak met een anti-slak middel behandeld en hier kunnen ook garnalen niet tegen. Ik heb het ook al eens gehad.. Sterkte :)