Nieuwe cavia, hoe te koppelen aan de andere 2?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Nieuwe cavia, hoe te koppelen aan de andere 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 08:37

Hoi bokkers!

Gisteren zat ik wat op marktplaats rond te neuzen naar baby-cavia's. En toen kwam ik deze tegen: http://m.marktplaats.nl/a/dieren-en-toe ... ugjes.html. Toen toch maar een mail gestuurd of ze er nog zijn...
Maar... ik heb nog 2 lieve gladhaar zwarte cavia meiden zitten. weet Iemand hoe ik de dames het beste kan koppelen? :) Gelijk bij elkaar zetten? Geleidelijk laten wennen? Of nog iets anders? Ben benieuwd!!

Laptopmuis

Re: Nieuwe cavia, hoe te koppelen aan de andere 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:41

Een trio is niet zo'n goede combinatie vind ik zelf.. er is er dan altijd één die buiten de boot valt meestal.

Beste is op onbekend terrein laten wennen,... en eerst zeker weten dat je jong cavia ook een dame is.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:45

Ik had zelf voor mijn cavia's een redelijk groot hok dus heb het hok in 2 gesplitst met een soort hekje/gaas waardoor ze elkaar wel konden zien en ruiken maar niet bij elkaar konden en elkaar dus niet konden bezeren.
zo heb ik het gedaan en dan kijken hoe ze reageren.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 08:48

Dank jullie voor de tips! :) Ben inderdaad van plan om heel zeker te weten dat de baby ook een zeugje is! Zit niet te wachten op zwangere caafs, haha!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:45

Ik ga met Laptopmuis mee dat een trio niet altijd de beste combinatie is. Ik heb dat zelf op het moment met mijn drietal, wat eens een viertal was, en merk dat er inderdaad eentje buiten de boot valt.

AZNLady schreef:
Ik had zelf voor mijn cavia's een redelijk groot hok dus heb het hok in 2 gesplitst met een soort hekje/gaas waardoor ze elkaar wel konden zien en ruiken maar niet bij elkaar konden en elkaar dus niet konden bezeren.
zo heb ik het gedaan en dan kijken hoe ze reageren.

Zo kun je dat ook doen, prima aanpak hoor.

Meestal zijn jonge cavia's erg makkelijk te koppelen, maak je niet druk dat het niet gaat lukken. Ik zou een ren opzetten en ze daar samen zetten met een hele berg hooi en wat fruit/groenten.
Maar, gun het kleintje eerst even wat rust. Even wennen aan de nieuwe omgeving. Voor zo'n diertje is het zwaar om ineens in een andere omgeving terecht te komen.. ;)

Het is fijn als je cavia's kunt 'lezen' op karakter en weet of ze dominant/niet-dominant zijn, dan kun je daar je koppeltechniek op aanpassen. Hoe zijn jouw zeugjes? Zijn ze erg dominant of juist niet?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:05

Ik heb ook een trio, ze zitten/liggen afwisselend wel of niet elkaar met z'n 2-en of 3-en. Ik merk niet dat er een buiten de boot valt.
De nieuwe was 1, de andere dames 4 en 7 jaar oud. Ik heb ze gewoon bij elkaar gezet. Even wiepen en snuffelen en dat was het.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 23:47

Dank jullie voor de tips! Gaan we wat mee doen! Een van de ccaafs die ik nu heb is vrij dominant. Haar zusje een stukje banger/teruggetrokkener. Wel gewoon nieuwsgierig allebei :) We wilden eerst wachten tot het nieuwe hok er was. Maar werden opslag verliefd op deze borsteltjes! Weet iemand hoe je kan zien of jet meisje dat we willen halen ook echt een dame is? Dat is bij caafs vrij lastig geloof ik...

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:23

Eind deze week gaan we een baby caaf halen! ^^ Ben heeeeel benieuwd hoe dat met de dames gaat! :)