Nieuwe kat, een paar vraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Nieuwe kat, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:32

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een maandje een nieuwe kat erbij.
De kat die ik al had is een mannetje, (was een mannetje :+ )
en de nieuwe was er ook één.

Het eerste is dat ze op zich al goed met elkaar kunnen, liggen af en toe aan beide kanten van mij op de bank. Maar toch blijven ze met elkaar etteren, elkaar besluipen, hier en daar een tik. Het komt echt van beide kanten, dus er is niet echt één aanstichter. Is dit heel erg? of is dit gewoon normaal katten gedrag?

Ten tweede is de nieuwe kat écht een vreetzak, hij heeft de hele dag honger, en als je aan het eten bent wil hij altijd schooien. Hij krijgt elke dag een bepaald gewicht kattenbrokkjes van royal canin voor een bluisgruis. Hij mag ook geen ander eten, en dit is de hoeveelheid wat ze bij het asiel aangaven. Alleen is hij de hele dag met eten bezig, zou hij dan niet écht honger hebben?
Hij probeert ook wel eens het eten van de andere kat te eten, terwijl hij dat dus echt niet mag hebben, moet ze dus steeds afgezonderd voeren.

Heeft iemand misschien tips?

Groetjes,
Eileen

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:56

Dat elkaar etteren is spelen. Dat doen onze jonge knullen ook en dat gaat echt hard tegen hard af en toe }:) . Soms ook met flink blazen en grommen erbij. Maar nog geen 5 minuten later liggen ze weer samen te slapen in hun mandje. Het kan natuurlijk echt vechten worden, maar dat verschil zal je waarschijnlijk wel zien.

Wat betreft het eten, het helpt om vast voertijden te hebben, bijvoorbeeld 2x per dag. Wat je nog meer zou kunnen doen is zijn voer in een voerbal doen, dan is hij er in ieder geval langer mee bezig. Je hebt ook nog andere spelletjes voor katten waar je eten in kunt doen, kijk maar eens op zooplus of dat soort webwinkels.

anneliesdj

Re: Nieuwe kat, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:51

Dat ze elkaar een beetje uittesten is niets om je druk over te maken, zolang ze niet echt vechten of elkaar mijden moet je dat gewoon even aankijken.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:38

ok bedankt jongens! Soms liggen ze ook lief bij elkaar op de bank, en soms rent ineens ééntje door de kamer als attack op de ander :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:51

Dat is gewoon kwajongensgedrag, lekker spelen samen, zolang je ze ook nog lekker bij elkaar ziet slapen dan is er niks aan de hand.

Wat dat eten betreft, is je kat normaal van postuur dan hoef je je geen zorgen te maken, kan zijn dat hij nu hij meer speelt met je andere kat ook iets meer voer nodig heeft.

Misschien dat hij vroeger altijd om zn voer heeft moeten vechten of niet genoeg heeft gekregen en alles wat hij nu krijgt ook gelijk op eet omdat hij denkt dat hij niet meer krijgt. Kijk het gewoon even aan wat zijn gewicht doet en dan kun je altijd nog de hoeveelheid bijstellen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:04

Klinkt wel als een leuk stel!!
Ik heb ook een blaasruis kater, en nog 2 katten die dat niet hebben. Afgezonderd voeren werkt bij ons niet dus krijgen ze op aanraden van de dierenarts alle 3 het blaasruis voer. Behoorlijk duur maar bestel het online bij de dierenapotheker in zakken van 9 kilo. Scheelt aanzienlijk.
Mijn andere 2 katten vinden hier voer heerlijk, en willen ook niks anders meer.

Mijn katten krijgen om 8.00/ 17.00 en 23.00 een bakje eten. Vaak zit er nog iets in dus het is voldoende zo. Ik geef wel de low calorie variant omdat mijn katten iets te dik zijn.
2x per week krijgen ze een zakje vlees, ook voor blaasruis katten ik verdeel dan 1 zakje over 3 katten.
Misschien kun je je andere kat ook gewoon het blaasruis voer geven? Dan heeft die tenminste ook een schone blaas :D Mijn katten zitten super in de vacht en hebben weinig niet stinkende ontlasting.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 17:22

Voor het geval jullie benieuwt zijn:
Afbeelding
De nieuwe, timmy

Afbeelding
dit zijn ze samen

Afbeelding
En de eerste kat, Ted