castreren om op gewicht te krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aniekepiek

castreren om op gewicht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:07

Een beetje een rare titel als je het zo leest hihi!

Wij hebben een prachtige bordeauxdogreu van bijna 2 jaar oud, een ontzettend lieve trouwe sociale goedzak. Al vroeg constateerde we enorme jeuk en pusachtige bultjes bij Boaz, na vele dierenarts bezoekjes en verschillend voer en antibiotica lijken we het helemaal gevonden te hebben! Boaz is allergisch voor de dierlijke eiwitten, inmiddels zijn we erachter dat hij niet tegen rund, kip, lam, paard, hert, geit en varken kan. We zitten nuzo'n 6 maanden op eend met bruine rijst brokken en dit gaat super, zijn vacht glanst, er is geen een bultje meer te zien, zijn ontlasting is goed en hij is fit. Boaz krijgt ook sinds een tjjdje aloë vera drink gel, zo'n 60 ml per dag, voor zyn huid, spijsverterig en ontgifting aangezien hij toch wel wat antibiotica heeft gehad in zijn eerste jaar. Nu is het al vanaf het begin een probleem dat Boaz elke keer net wat te dun is, niet dat je zn ribben ziet maar hy mag echt 10 kilo zwaarder aan de beweging moet het niet liggen, brokken krijgt hy dus byna al 3x zoveel verdeeld over de dag en by vorig brok en vlees hetzelfde verhaal volgens dierenarts zitten er genoeg voedingstoffen in de brok. Met castreren zou hy dikker gaan worden, echter zouden we dan alleen castreren om hem aan te laten komen (en het wil natuurlijk niet zeggen dat dit werkt!!) Hij is totaal niet dominant of vervelend tov andere honden, eerder onderdanig. Hij druppeld of rijd niet en loopt niet weg.. hoe denken jullie hierover? Heeft er iemand een betere tip??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:45

Aniekepiek schreef:
Nu is het al vanaf het begin een probleem dat Boaz elke keer net wat te dun is, niet dat je zn ribben ziet maar hy mag echt 10 kilo zwaarder aan de beweging moet het niet liggen, brokken krijgt hy dus byna al 3x zoveel verdeeld over de dag en by vorig brok en vlees hetzelfde verhaal volgens dierenarts zitten er genoeg voedingstoffen in de brok.

Hoe ik hier over denk? Dat je hond niet te dik is.
Ik denk dat het erg onverstandig is je hond 10 kilo proberen te laten aankomen.

Cars

Re: castreren om op gewicht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:56

Bd reu van 2 is nog wel volop in de groei...
Onze vorige reu was ook nog erg schraal met 2 (pff een kieskeur met eten)maar met 4 a5 jaar echt een bonk van een bordeauxdog.
Hoe zwaar is hij nu?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:57

Als je de ribben niet kan zien, lijkt hij mij absoluut niet te dun.

Ik zou niet castreren.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:10

Ja ribben zie je wel snel by een dog, je ziet ze wel maar niet vel over been bedoel ik meer. Dierenarts vind voornamelijk ook dat hy ietsje zwaarder mag, ik ben wel van mening dat doggen liever wat minder mogen wegen dan te veel ivm de gewrichten. Hij is zo'n dikke 75 cm schoft ongeveer en weegt 52,4 zn vader en broer zijn 10 cm kleiner en wegen zo'n 68 kilo

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:53

Heb m zojuist even opgemeten haha! Hij is 73 cm hoog en 118 lang!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:56

je moet niet naar de grootte kijken als je opgewicht let hoor de bouw verder heeft ook nog veel met het gewicht te maken en de bespiering ook. Verder is eend zeker niet slecht maar ook geen vet eten. Je kan met eend (wat aangeraden wordt te voeren aan te dikke honden) niet makkelijk een dikke hond krijgen. Zeker niet als je hond nog in de groei is.

Echter ik zou wel voor castratie gaan omdat je zeker met deze hond niet verder wil fokken om niet nog meer honden op de wereld te krijgen met voedingsproblemen. Nu ben ik niet gek en weet ook wel dat een hond met ballen gewoon een lang leven kan hebben zonder ooit te dekken maar ik zou alles uitsluiten. Echter aan de andere kant hij is nu stabiel met dit voer en ga je hem castreren dan krijg je daar weer stress van en hormoon veranderingen, voor hetzelfde geldt speelt de allergie dan toch weer op.

Wat je ook kan proberen is hem over te zetten op eerst 6 weken kvv van eend en daarna gaan barfen. Prijstechnisch denk ik al een stuk aantrekkelijker dan brok en daarnaast heeft hij gelijk knaagmateriaal en kan je wat vettere eenden nemen. Wie weet is er nog wel een dier soort dat je er dan aan toe kan voegen (lekkere vette vis bijv.)

Wel apart trouwens dat hij ook niet tegen paard en geit kan maar niets is onmogelijk natuurlijk. Wat ik me wel af vraag hoe komen jullie er achter dat hij niet tegen varken kan? Dat zit zo ongeveer nergens in en wordt zeker niet geadviseerd aan honden te voeren (tenzij gekookt maar ook dan zou ik het niet voeren).

Misschien dat gans wel wil lukken en/of kalkoen o.i.d. ik denk dat je met vers veel verder komt dat met brokken. Daarnaast ook de kans op maagkanteling kleiner waar ik bij zo'n grote hond snel bang voor zou zijn als je veel brok moet voeren.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:17

We hebben hem vers gevoerd met lotgering volgens mij net zoiets als barff en kvv! Daar was geen eend in te krijgen! We hebben telkens een maand of 2 3 brokken geprobeerd na antibiotica als die bultvrij was, daarna kwamen ze binnen 2 weken al vlug terug, met geit en paard en lam duurde het wel ietsje langer maar ze kwamen op
Den duur weer terug, overgens wil ik duidelijk hebben dat ik totaal niet naar een rasstandaart kijk ik wil een gezonde hond die zich goed voelt, ik wil hem absoluut niet te dik net als mijn katten, er zijn al genoeg te dikke huisdieren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:23

lotgering is idd een soort kvv maar geen barf (barf is stukken dier voeren, nrv is hele dieren voeren en kvv is gemalen vlees voeren). Lotgering is ook geen goed voer voor honden met allergieen idd omdat ze geen vlees hebben met maar 1 diersoort. Er zijn wel kvv merken die dat hebben. Je kan namelijk niet gelijk gaan barfen omdat daar botwerk in zit en dat is naast serieus knaagwerk ook iets wat de maag moet kunnen verteren en door altijd brok eten is de zuurgraad in de maag niet goed genoeg om de botten te kunnen verteren. Daar gaat een proces van ongeveer 6 weken overheen. Er wordt zelfs geadviseerd eersta lleen pens te voeren maar dat heb ik ook niet gedaan met mijn hond omdat pens door hem niet goed verdragen wordt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:25

Mij is altijd geleerd als je de ribben (uitzondering op de laatste) niet duidelijk mag zien maar wel goed voellen.
Ik zou me er niet te druk om maken.. Je bent al zo aan het werk om er voer in te krijgen.
Heb je foto's van boven en van zij ?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 22:40

Heb zo even geen fotos, ribben vallen mee tis meer zn flanken die ingevallen zijn, ik zeg al hy is n heel end maar er mag gerust 10 kilo bij maar met 5 zijn we ook tevree!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:56

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:54

Bedankt dierfan!! Zou k met die 1 kilo per dag voldoende voer hebben?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:11

dat is moeilijk hoeveel uur per dag ben je er mee bezig en hoe actief is hij dan?

Mijn honden (28 en 36 kg) zijn beiden gecastreerd en zijn minimaal 2 uur per dag heel actief bezig met rennen, vliegen spelen en donderjagen. Minimaal deze 2 uur aan het wandelen per dag en meerdere keren per week komen we daar gemakkelijk overheen en lopen we soms wel 2 á 4 uur in het bos waarbij ze los lopen met meerdere andere honden. Oftewel gecastreerd maar zeer actief en ze eten even veel en dat is hier 1.5 kg met zijn 2en per dag. Beiden niet meer in de groei overigens (5.5 en 7.5 jaar)

http://lupa-diervoeding.nl/contents/nl/ ... hrase=eend

hier ook nog een hele lijst met eend voer en barf materiaal van eend. Die eerste weken zou ik toch alleen gemalen (dus kvv) voeren als je het zou gaan doen. Je kan het ook wisselen met brok en dan 3 dagen brok en 4 dagen vlees bijv. (niet om en om doen). Lupa kan je altijd een mail doen met de vraag of bijv. die kiezebrink eend mix ook complete voeding is en alleen eend bevat ;)

als je eenmaal je hond kan laten barfen dan kan je dus meer varieren met het eten en wordt het ook goedkoper omdat bijv. 10 kg eendenruggen 14,50 euro is. Ik zou wel rekenen op 1 á 1.5 kg per dag voeren en uiteraard kan je niet alleen ruggen voeren maar moet je op percentages vlees en botwerk gaan letten wat je voert. Je kan best eens de ene keer alleen bot voeren en de andere keer alleen vlees of alleen orgaan (al zou ik dat niet aan raden wegens makkelijk diaree krijgen).

Ook dat barfen kan je weer afwisselen met een aantal dagen kvv voeren en een aantal dagen dit bijv. Er is ontzettend veel mogelijk. Heel langzaam kan je ook andere diersoorten toe voegen op deze manier door af en toe eens wat anders te voeren.

NOgmaals het is zeker als je wil gaan barfen best wel even inlees werk. Als je het niet goed doet kan je beter brok voeren. Al veel teveel keren mee gemaakt dan men maar een eind aan rotzooid maar voeding blijft het aller belangrijkste wat mens en dier nodig heeft en dus moet je daar ook serieus mee bezig zijn. Echter als je serieus ermee bezig bent wil je niet meer terug naar brokken omdat je merkt wat voor een rotzooi daar in zit ;)

Uiteraard kan het ook zijn dat je hond het gewoon niet wil hebben en dan houd het ook op.